Gå til innhold

Er det greit at 16-åringer får stemmerett?


Stemmerett for 16-åringer  

200 stemmer

  1. 1. Bør 16-åringer få stemmerett ved lokalvalg?

    • Ja
      71
    • Nei
      113
    • Vet ikke/ingen formening
      16
  2. 2. Bør 16-åringer få stemmerett ved stortingsvalg?

    • Ja
      39
    • Nei
      154
    • Vet ikke/ingen formening
      7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dårlig.

 

Jeg synes man burde være litt mer moden og ha litt mer erfaring før man får stemme.

 

1913: Jeg synes det er dårlig at kvinner får stemmerett, fordi de har ikke samme peiling som menn har.

 

1898: Jeg synes det er dårlig at menn som verken er embetsmenn, byborgere eller bønder skal få stemmerett. Man må jo selvsagt være en av delene for å ha noe som helst peiling.

 

1814: Jeg synes det er dårlig at man innfører stemmerett for embetsmenn, byborgere og bønder. Alle bønder, mange byborgere og en del embetsmenn er jo dumme og burde helst ikke få bestemme noe som helst.

 

 

2020: Jeg syns det er dårlig at folk med downs får stemmerett.

 

2027: Jeg syns det er dårlig at kyr og husdyr skal få stemmerett.

 

Osvosv.

 

Et sted må grensen gå. På 18 bør den fortsatt være. Om ikke 20. Det er så utrolig mange 16-åringer som virkelig ikke aner hvordan samfunnet fungerer.

 

nei eg tykkjer ikkje dei som er 16 burde få stemmerett, fordi då eg var 16 hadde eg og lyst å stmmja. men det kunne eg ikkje. No er eg 17 og det er feigt dersom dei som er 16 no og seinare får lov å stemmje då dei var 16 og eg ikkje får lov! :mad:

 

 

Dette er selvfølgelig grunnen til at jeg mener 16-åringer ikke burde stemme! GJ!

Lenke til kommentar
Jeg runder selv 16 i år, og mener at vi ikke burde fått stemmerett. Miljøet jeg er med i nå er hvertfall svært lite engasjert i politikk.

Jeg er sikker på at mange flere 16 åringer hadde blitt mee intressert i politikk hvis de fikk stemme.

I dag kan ikke 16-åringer stemme, så hvorfor i svarte skulle de intressere seg for det da?

Lenke til kommentar

Fair enough: en del 16-åringer er svært engasjerte innen politikken.

Er det nødvendigvis en fordel? Er det ikke slik at jo mer engasjert man er i noe jo mindre lytter man til argumenter fra "den andre siden"? Selv mener jeg overdrevent politisk engasjement kan skade mer enn det gagner.

 

Jeg mener bestemt at man ikke burde få lov til å stemme før man klarer å ta inn over seg motstanderens argumenter og se at de også har verdi. Dagens politikere får strykkarakter av meg her...

 

Jeg mener også at man ikke bør få stemme før man har bevist at man har en god del kunnskap innen samfunn, vitenskap, politikk, juss og økonomi. Siden "all" kunnskap ligger på nett om dagen ser jeg ikke det store problemet i dette.

 

Det ideelle demokratiet baserer seg vel i bunn og grunn på at alle innbyggere i landet er godt belærte/utdannede og balanserte mennesker. (Ta en kikk på demokratiets tilstand i henholdsvis lite utdannede og høyt utdannede nasjoner) Sist jeg sjekket var det få 16-åringer som passet inn i den kategorien.

 

Om noen partier går til valg med "stemmerett for 16-åringer" som en fanesak, kommer jeg for første gang i mitt liv til å bruke stemmeretten min for å stemme på et parti som absolutt ikke vil ha stemmerett for 16-åringer. Uansett hvilke andre saker dette partiet måtte stå for. Jeg er 23 år btw.

Lenke til kommentar
Jeg runder selv 16 i år, og mener at vi ikke burde fått stemmerett. Miljøet jeg er med i nå er hvertfall svært lite engasjert i politikk.

Jeg er sikker på at mange flere 16 åringer hadde blitt mee intressert i politikk hvis de fikk stemme.

I dag kan ikke 16-åringer stemme, så hvorfor i svarte skulle de intressere seg for det da?

18-åringer har stemmerett, men få interserer seg for det.

Lenke til kommentar
16 åringer må gjerne for stemme hvis de føler seg klare til dette, er jo uansett frivillig...

 

Å,ja viss det å gi 16 åringer betyr å gi mange stemmer til Rødt og FRP,då bør de ikke få stemme. Å,nei ingen som stemmer på slike partier burde få lov til å stemme.

Hvorfor ikke? I Norge kan man vel stemme på hvem man vil?

Jeg sier ikke at man ikke burde få lov å stemme på slike partier. Selv stemmer jeg jo på FrP. Jeg bare sier at ungdom har lite peiling på politikk.

 

"Ahh billig sprit, lav skatt og mer frihet" - FrP ungdom

"Åå alle hippiene på 60-tallet som var så uber kule med musikken sin, og vi må ta vare på hverandre og naturen og jeg hater rikinger" - kommunistene

"Hater livet mitt og samfunnet og verden" - anarkistene.

 

Whatever you get it. De mener at det kun vil være ytterpunktene som gjør en forskjell og ønsker gjerne å skape opprør.

Lenke til kommentar

Da jeg var 16 år gammel var alt jeg viste om politikk navnet på de største partiene, men ikke noe mer. Jeg vil ikke påstå at jeg skilte meg ut med noen spesiell mangel på kunnskap sett i forhold til mine gjevnaldrende. Hvis jeg skilte meg ut var det at jeg hadde over gjennomsnittlig med kunnskap på dette området.

 

Jeg viste ikke hva som var den reele forskjellen på de borgelige og sosialistene, jeg kunne ikke plassere de forskjellige partiene på en linje fra høyre til venstre, osv.

 

Skoledebattene var en krangel mellom de som ønsker gratis skolebøker og de som ikke ønsket det, hvor selvfølgelig populistene vant salens hjerter.

 

Da jeg var 18 år viste jeg sånn ca. hva partiene sto for, men ikke noe mer. Jeg kan på ingen måte si at jeg var moden nok til å ta valget før jeg var 18 år gammel.

Lenke til kommentar
Jeg runder selv 16 i år, og mener at vi ikke burde fått stemmerett. Miljøet jeg er med i nå er hvertfall svært lite engasjert i politikk.

Jeg er sikker på at mange flere 16 åringer hadde blitt mee intressert i politikk hvis de fikk stemme.

I dag kan ikke 16-åringer stemme, så hvorfor i svarte skulle de intressere seg for det da?

18-åringer har stemmerett, men få interserer seg for det.

Det er også 40 åringer som ikke har peiling på politikk i det hele tatt, men de kan alikevell stemme. Og når ble det et krav at man skal kunne politikk for å stemme?

Lenke til kommentar
Det er også 40 åringer som ikke har peiling på politikk i det hele tatt, men de kan alikevell stemme. Og når ble det et krav at man skal kunne politikk for å stemme?

 

Forskjellen på en 40-åring og en 16-åring er at 40-åringen har evnen til å forstå t.eks. økonomiske mekanismer, større politiskesammenhenger, en 16-åring har ikke en slik evne. At de fleste 40-åringer ikke forstå dette skyldes, i motsettning til 16-åringene, ikke mangel på evne, men mangel på interesse.

 

Jeg synes ikke at vi skal kunne kreve at folk skal vite konsekvensene av sitt valg, men jeg synes at vi skal kunne kreve at de har even til å forstå konsekvensene, om de så ønsket å vite de.

Lenke til kommentar
Det er også 40 åringer som ikke har peiling på politikk i det hele tatt, men de kan alikevell stemme. Og når ble det et krav at man skal kunne politikk for å stemme?

 

Forskjellen på en 40-åring og en 16-åring er at 40-åringen har evnen til å forstå t.eks. økonomiske mekanismer, større politiskesammenhenger, en 16-åring har ikke en slik evne. At de fleste 40-åringer ikke forstå dette skyldes, i motsettning til 16-åringene, ikke mangel på evne, men mangel på interesse.

 

Jeg synes ikke at vi skal kunne kreve at folk skal vite konsekvensene av sitt valg, men jeg synes at vi skal kunne kreve at de har even til å forstå konsekvensene, om de så ønsket å vite de.

Jeg tror interessen går opp hvis 16 åringer får lov til å stemme.

Hvorfor skal man gidde å intressere seg for å stemme når man ikke kan det?

Men tror ikke det vil komme etter ett prøvevalg, men heller hvis det har vart en stund.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
2020: Jeg syns det er dårlig at folk med downs får stemmerett.

De har stemmerett.

Er ikke de fleste med alvorlige psykiske sykdommer umyndiggjort?

- På en måte har jo åtteåringer, mentalt, allerede stemmerett. Personer med Downs syndrom kan stemme, sier Aarebrot.

 

Kilde

Jaja, det er ihvertfall bedre enn at alle 16-åringene i landet kan stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...