Gå til innhold

Er det greit at 16-åringer får stemmerett?


Stemmerett for 16-åringer  

200 stemmer

  1. 1. Bør 16-åringer få stemmerett ved lokalvalg?

    • Ja
      71
    • Nei
      113
    • Vet ikke/ingen formening
      16
  2. 2. Bør 16-åringer få stemmerett ved stortingsvalg?

    • Ja
      39
    • Nei
      154
    • Vet ikke/ingen formening
      7


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789
16-åringar bør ikkje få røysterett. Det einaste som står i hovudet på dei fleste er billegare sprit og tobakk = FRP. Skulle FRP fått det som dei ville, hadde landet gått dukken etter ganske kort tid :mad:

 

Norge hadde blitt mykje bedre med FRP ja.

Mykje mindre invandring, atså slik at vi får interigrert dei vi har=Mindre kriminalitet.

Mindre skatt og avgifter=Folk klarer seg bedre.

og masse anna FRP kjem til å redde landet spørr du meg, AP og dei venstre partia vill berre sende pengane våre vekk og få flest muligt invandrarar slik at dei ikkje treng og interigrere seg.

 

Men selfølgelig må dei ikkje styre aline fordi da privatiserar dei jo alt /:

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1913: Jeg synes det er dårlig at kvinner får stemmerett, fordi de har ikke samme peiling som menn har.

 

1898: Jeg synes det er dårlig at menn som verken er embetsmenn, byborgere eller bønder skal få stemmerett. Man må jo selvsagt være en av delene for å ha noe som helst peiling.

 

1814: Jeg synes det er dårlig at man innfører stemmerett for embetsmenn, byborgere og bønder. Alle bønder, mange byborgere og en del embetsmenn er jo dumme og burde helst ikke få bestemme noe som helst.

Dette var et prakteksempel på mangel på kunnskap i politikk og historie.

Dette er også grunn til hvorfor, demokratene i USA, har noe som kalles for "College Vote" og "Popular Vote".

Du får lese litt om "Jacksonian periode in United States" og "The history of democratic party"

 

Det finnes gode grunner for; hvorfor et valg bør kun bli gitt av "myndige" mennesker.

Og hvorfor enkelte valg kan kun blir gitt av intellektuelle individer.

 

Ellers hadde verden blitt en apestrek.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg synes 18 år er en grei alder. 16åringer mangler livserfaring, det gjør forsåvidt mange 18åringer også. Jeg mener at man burde prøve å bo hjemmefra, og føle på kroppen hvordan skatter, avgifter og egenandeler påvirker livet før man stemmer.

En annen ting er også at mange ungdommer ikke ser to sider av samme sak. Enten tilhører man FrP eller SV/Rødt. Det hører litt med at man skal være 'radikal' og i 'opposisjon' før man blir voksen.

Lenke til kommentar

Mangler livserfaring og er kanskje lett påvirkelig:P, men det er lettere å få en som har vært religiøs i ei kort stund til å forstå den ateistiske tenkemåten enn det er å få en som har levd flere tiår som religiøs. Poenget mitt er at man blir mer konservativ jo eldre man blir, og en 16-åring kan ha mindre fordommer. Men igjen så er det ikke alltid 16-åringer tar et bedre valg, men jeg vil mene å påstå at en intelligent 16-åring vil ofte ta et "rettere" valg enn en eldre intelligent person ettersom 16-åringen er mer open-minded.

 

Om jeg er for eller mot stemmerett for 16-åringer er relativt: Om systemet er sånn som i dag vil jeg si nei, men om man finner en måte å luke ut de som ikke har gått grundig nok inn i politikken til politiene og forstått helhetsbildet, så vil jeg si klart JA.

Lenke til kommentar

16 åringer burde ikke få stemmerett fordi

1. eg fyller snart 18 og det er F*** meg urettferdig om de får stemmerett når eg har stemmerett, de skal lide minst like mye som meg :p

2. Du har ikke noe du skulle ha sagt så lenge du ikke betaler skatt.. sånn sett kan jo alle 16 åringer som betaler skatt få stemmerett, men det blir komplisert så vi holder oss til en 18års grense....

Lenke til kommentar
16 åringer burde ikke få stemmerett fordi

1. eg fyller snart 18 og det er F*** meg urettferdig om de får stemmerett når eg har stemmerett, de skal lide minst like mye som meg :p

2. Du har ikke noe du skulle ha sagt så lenge du ikke betaler skatt.. sånn sett kan jo alle 16 åringer som betaler skatt få stemmerett, men det blir komplisert så vi holder oss til en 18års grense....

Så alle 16-åringer som betaler skatt bør få stemmerett mens alle over 18 år som ikke betaler skatt burde miste den da?

 

LOL

 

Min mening, og ja den er basert på egne kunnskaper. Har selv ikke peiling på politikk, det innrømmer jeg gjerne men jeg tror faktisk ikke at jeg er i den dårligste halvdelen av befolkningen.

 

Mange tror de vet mye men har enda mindre peiling enn vi som faktisk innrømmer vi ikke forstår.

 

16-åringer som faktisk gidder å stemme vil jeg tørre å påstå har mer kunnskap enn den gjennomsnittlige nordmann.

Lenke til kommentar
Dårlig.

 

Jeg synes man burde være litt mer moden og ha litt mer erfaring før man får stemme.

 

1913: Jeg synes det er dårlig at kvinner får stemmerett, fordi de har ikke samme peiling som menn har.

 

1898: Jeg synes det er dårlig at menn som verken er embetsmenn, byborgere eller bønder skal få stemmerett. Man må jo selvsagt være en av delene for å ha noe som helst peiling.

 

1814: Jeg synes det er dårlig at man innfører stemmerett for embetsmenn, byborgere og bønder. Alle bønder, mange byborgere og en del embetsmenn er jo dumme og burde helst ikke få bestemme noe som helst.

 

2130: Jeg syntes det er en dårlig ide å a spedbarn få stemmerett, de kan jo ikke tenke selv....

Lenke til kommentar
16 åringer burde ikke få stemmerett fordi

1. eg fyller snart 18 og det er F*** meg urettferdig om de får stemmerett når eg har stemmerett, de skal lide minst like mye som meg :p

2. Du har ikke noe du skulle ha sagt så lenge du ikke betaler skatt.. sånn sett kan jo alle 16 åringer som betaler skatt få stemmerett, men det blir komplisert så vi holder oss til en 18års grense....

Så alle 16-åringer som betaler skatt bør få stemmerett mens alle over 18 år som ikke betaler skatt burde miste den da?

 

LOL

 

Min mening, og ja den er basert på egne kunnskaper. Har selv ikke peiling på politikk, det innrømmer jeg gjerne men jeg tror faktisk ikke at jeg er i den dårligste halvdelen av befolkningen.

 

Mange tror de vet mye men har enda mindre peiling enn vi som faktisk innrømmer vi ikke forstår.

 

16-åringer som faktisk gidder å stemme vil jeg tørre å påstå har mer kunnskap enn den gjennomsnittlige nordmann.

 

Hvorfor har det seg slik at FRP gjør det bra på skolevalg, men ikke så bra på reelle valg?? jo fordi FRP bruker samme taktikk i politikken på unge folk som pedofile gjør når de lokker med smågodt.

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg slik at FRP gjør det bra på skolevalg, men ikke så bra på reelle valg?? jo fordi FRP bruker samme taktikk i politikken på unge folk som pedofile gjør når de lokker med smågodt.

Fordi at på skolevalgene må ALLE stemme, derfor stemmer de fleste på de kule politikerne. At FRP sender unge hippe representanter på skolevalg er ikke noe nytt ...

 

Edit: En 16 eller 17-åring som velger å stemme har nok mer bakgrunn i det enn ett skolevalg.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
16-åringar bør ikkje få røysterett. Det einaste som står i hovudet på dei fleste er billegare sprit og tobakk = FRP. Skulle FRP fått det som dei ville, hadde landet gått dukken etter ganske kort tid :mad:

Hvis alle unge kommer til å stemme FRP hvis de får muligheten, hvorfor er det ikke klartt flertall for FRP på skolevalgene?

Lenke til kommentar
barn (ungdom) blir påvirket i hjemmet i stor grad. Hvis ikke barnet har noen intensjon om å grave litt selv, er det veldig veldig stor sannsynlighet at det vil stemme det samme som sine foreldre.

Jepp.. Vi ser dette i USA: "OBAMA effekten"

 

"Stem på en populært og karismatisk halvsvart fyr med lite politiskefaring."

 

Eksempel:

Reporter: "Why do you vote for Obama?"

Velger: "Because i kind of like him." :closedeyes:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Uten å gå helt av sporet her, så skal det sies at om man vil stemme demokratisk så må man nesten gå for ham med tanke på alternativet.

 

Du mener Hillary?

Du tror kanskje at hun er en egoitstik maktsyk løgner som sier alt for å bli president, på grunn av at hun løy om hva som skjedde når hun var i Bosnia?

FEIL, hun snakket sant bare se her http://www.youtube.com/watch?v=XnLS6rOp0Cc !!! :mad:

 

 

Stemmerett: Ja, mange 16 åringer som HAR greie på politikk, ja, mange 40 åringer som IKKE har greie på politikk, men gjennomsnittlig så har vel 40 åringer mer greie på politikk enn 16 åringer, eller? :roll:

Lenke til kommentar
Kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa oppplyser om at hun vil forslå en forsøksordning med stemmerett for 16-åringer ved kommunestyrevalget i 2011.

 

Er dette bra eller dårlig?

Om man flytter myndighetsgrensen med alt det innebærer til 16 år, så synes jeg ikke det er noe prinsipielt galt med å la myndige mennesker ha stemmerett. Men skal 16 åringer ikke kunne ta førerkort, kjøpe øl og røyk, dømmes til vanlige fengsesstraffer osv, men fremdeles gi de stemmerett, mener jeg det er galt.

Lenke til kommentar

Jeg er imot dette i hovedsak fordi unge i den alderen har en tendens til å være veldig ekstrem i sine parti. Rødt fikk over 5% sist, NP fikk vel rundt 1?

 

Man kan gjerne være aktiv politisk, men det betyr ikke at man er politisk opplyst. Jeg håper for deres del at de i mange tilfeller ikke vet hva partiet de stemmer står for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...