Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Før når jeg ikke hadde et spor av interesse for headfi hadde broren min en blindtest på meg da han brukte en Cardas kabel og orginal kabel på en HD650. jeg hørte helt klart at det var endring i lyden , å skille hvilken jeg synst faktisk hørtest best ut var jo en annen sak , men endring i lyden kan jeg nermest sverge på at det er!

 

ellers så har vertfall balanserte oppsett en ganske så drastisk lyd endring kontra orginal kabel  , men her er jo det ikke bare kabelen som spiller inn.

Hvis man på forhånd forventer en forandring er det jo selvfølgelig lettere å sverge på endring i lyden.

 

 

Når det gjelder balanserte oppsett så kan vel det også gjøres med originalkabelen, stemmer ikke det?

 

hal9k: Når det gjelder de omtalene du linker til påstås det så mye rart at jeg vet ikke riktig hva jeg skal tro. Eksempelvis at du trenger hundrevis av timer med "burn in" med disse kablene. Så jeg er fortsatt meget skeptisk til nye kabler, men skulle gjerne testet forskjellen selv en gang (men så lenge det koster omlag 1500 kr er det ganske uaktuelt).

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før når jeg ikke hadde et spor av interesse for headfi hadde broren min en blindtest på meg da han brukte en Cardas kabel og orginal kabel på en HD650. jeg hørte helt klart at det var endring i lyden , å skille hvilken jeg synst faktisk hørtest best ut var jo en annen sak , men endring i lyden kan jeg nermest sverge på at det er!

 

ellers så har vertfall balanserte oppsett en ganske så drastisk lyd endring kontra orginal kabel  , men her er jo det ikke bare kabelen som spiller inn.

Hvis man på forhånd forventer en forandring er det jo selvfølgelig lettere å sverge på endring i lyden.

 

 

Når det gjelder balanserte oppsett så kan vel det også gjøres med originalkabelen, stemmer ikke det?

 

 

 

joda , sålenge orginal kabelen har avskilte jord ledninger kan denne også brukest.

Lenke til kommentar
hal9k: Når det gjelder de omtalene du linker til påstås det så mye rart at jeg vet ikke riktig hva jeg skal tro.

 

Det var de eneste referansene jeg fant, bortsett fra noen kommersielle sider (Headphone.com) som selger kablene. Du kan også lese omtaler på

 

http://www.head-fi.org/

 

Her finner du nok flest omtaler (bruk søkefunksjonen). Det kan lønne seg å sjekke litt hvem som sier hva :) (det er noen brukere der som har litt mer autoritet og erfaring enn andre)

 

Eksempelvis at du trenger hundrevis av timer med "burn in" med disse kablene.

 

Akkurat det er ikke min erfaring (hos meg var forandringen umiddelbar). Jeg er selv ganske skeptisk til burn-in når det gjelder kabler.

 

Så jeg er fortsatt meget skeptisk til nye kabler, men skulle gjerne testet forskjellen selv en gang (men så lenge det koster omlag 1500 kr er det ganske uaktuelt).

 

Ja, da blir det litt vanskelig. Eneste sikre måten er å teste kabelen selv på eget utstyr.

Lenke til kommentar

Når det gjelder balanserte oppsett så kan vel det også gjøres med originalkabelen, stemmer ikke det?

 

Det går greit å reterminere stock-kablene. Dersom du har litt erfaring med lodding så skal det gå greit. Jeg tror du mister garantien, så alternativet er å kjøpe en balansert kabel, men de koster gjerne noen tusenlapper. Enkelte hjemmesider (Headphone.com) mener at det som regel ikke er så mye å hente i å reterminere stock-kabler, på grunn av kabelens mindre gode kvalitet.

 

Stock-kabelen til HD650 er ikke regnet for å være spesielt god (noen mener den er direkte dårlig). Dette, sammen med muligheten for å enkelt bytte ut stock-kabelen, er nok en av grunnene til at det finnes et marked for alternative kabler fra bl.a. Cardas, Equinox og Zu.

 

Med HD800 så lagde Sennheiser etter manges mening den første skikkelige gode SE-kabelen (single-ended). Her vil man i større grad få mer ut av en reterminering etter enkeltes mening (istedetfor å kjøpe en separat balansert kabel, som gjerne koster flere tusen kroner).

Lenke til kommentar
Det går greit å reterminere stock-kablene. Dersom du har litt erfaring med lodding så skal det gå greit. Jeg tror du mister garantien, så alternativet er å kjøpe en balansert kabel, men de koster gjerne noen tusenlapper. Enkelte hjemmesider (Headphone.com) mener at det som regel ikke er så mye å hente i å reterminere stock-kabler, på grunn av kabelens mindre gode kvalitet.

 

Stock-kabelen til HD650 er ikke regnet for å være spesielt god (noen mener den er direkte dårlig). Dette, sammen med muligheten for å enkelt bytte ut stock-kabelen, er nok en av grunnene til at det finnes et marked for alternative kabler fra bl.a. Cardas, Equinox og Zu.

Ny kabel fant jeg til 159 kr, så garantien skal vel gå ann å beholde uansett: http://www.dustinhome.no/pd_5010199867.aspx

 

 

Men at det er et marked for kabler er ikke så rart. Produksjonskostnadene for en slik kabel er nok ganske lave, så profitten per solgte kabel må være ganske stor.

 

Uansett, jeg forsøkte meg på å bestille AKG K 701 fra cdon.no nå. De var frekke nok til å kansellere min forrige ordre på HD650, så jeg blir overhodet ikke overrasket om de kansellerer denne også. Men de var såpass rimelig priset at jeg tok sjansen på å prøve meg (ligger 700 kr under neste billigste butikk jeg kan finne)

 

 

Lenke til kommentar
Ny kabel fant jeg til 159 kr, så garantien skal vel gå ann å beholde uansett: http://www.dustinhom...5010199867.aspx

 

Ja, da skal det gå greit, fordi det er meningen at du skal kunne bytte kablene.

 

Men at det er et marked for kabler er ikke så rart. Produksjonskostnadene for en slik kabel er nok ganske lave, så profitten per solgte kabel må være ganske stor.

 

Generelt sett er det nok mange høye profitter ute og går på kabelmarkedet, men samtidig finnes det jo kabler som ikke akkurat er billige å produsere. Jeg synes forøvrig det er interessant, men ikke så veldig overraskende, at kabelen til HD650 'bare' koster rundt 150 kr.

 

Uansett, jeg forsøkte meg på å bestille AKG K 701 fra cdon.no nå. De var frekke nok til å kansellere min forrige ordre på HD650, så jeg blir overhodet ikke overrasket om de kansellerer denne også. Men de var såpass rimelig priset at jeg tok sjansen på å prøve meg (ligger 700 kr under neste billigste butikk jeg kan finne)

 

Hvor mye har det kostet deg i form av forsinkelser, frustrasjoner og annet rot? :) Det høres ut som de roter en del i den nettsjappa :)

Lenke til kommentar

 

Hvor mye har det kostet deg i form av forsinkelser, frustrasjoner og annet rot? :) Det høres ut som de roter en del i den nettsjappa :)

Hehe, har vel ikke latt meg irritere så voldsomt foreløpig, ettersom at jeg ikke har noe hastverk med å få nye hodetelefoner. Har tross alt noen relativt kompetente hodetelefoner allerede. Men helt åpenbart en nettbutikk som foretar seg mye rart, og som jeg forhåpentligvis slipper å bestille fra igjen. Men så var det så billig... :p

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Hei, til deg/dere som nevner at Lefdal selger HD 650: hvor mye skal de ha for hodetelefonen og hvilke(-n) (av de få) Lefdal-butikkene dreier det seg om?

Husker ikke pris, men var ganske høyt priset. Det er snakk om Lefdal Åsane/Bergen

Lenke til kommentar

Jeg fikk (så vidt) testet AKG K 242 HD i dag. Dessverre kun fysisg hvordan de satt på hodet, men det var bedre enn ingen ting. Jeg merket at selv om det skal være "Around-ear" kom putene en god del borti ørene.

 

Er AKG K 272 HD større enn AKG K 242 HD fysisk, så putene går helt rundt ørene slik som de gjør på DT770?

Lenke til kommentar

Jeg skaffet meg en desibelmåler forleden dag. Det har vært mye snakk om bruk av hodetelefoner og skadelige lyttenivå i tilknytning til den økende bruken av portable musikkavspillere.

 

Så hvorfor ikke teste desibelmåleren med hodetelefonene mine? (jeg kjøpte forøvrig desibelmåleren for generelt bruk; ideen om å teste den med hodetelefonene var noe jeg kom på etter at måleren var kjøpt).

 

Jeg plasserte mikrofonen til desibelmåleren inni den ene koppen og pakket den inn i et tøystykke, for å eliminere lyd utenfra og for å unngå lydlekkasje. Desibelmåleren ble kjøpt på Clas Ohlson, men er egentlig produsert av Extech. Den er digital og har en oppløsning på 0.1 desibel og presisjon på +/-1,5 desibel (imøtekommer ANSI/IEC standardene).

 

Jeg brukte iPod'en sammen med DAC'en, hodetelefonforsterkeren og Sennheiser HD800. Hvilket utstyr jeg bruker er mindre relevant i denne sammenhengen, ettersom det er kun lydstyrken som er interessant her. Alle målinger ble foretatt i et stille rom (ca. 30 dBA).

 

Jeg spilte gjennom en rekke låter på de volumnivåene jeg pleier å bruke. Jeg valgte bevisst album/låter med relativt høyt lydnivå og høy intensitet (som f.eks. Highest Hopes av Nightwish). Jeg fikk da følgende resultater:

 

Gjennomsnittlig lydstyrke: ca. 65 dBA

Maks lydstyrke: ca. 70 dBA

 

For roligere musikk (samme voluminnstilling) lå som regel snittet 5-10 desibel lavere. For nysgjerrighetens skyld skrudde jeg opp volumet til jeg syntes det begynte å bli ukomfortabelt (men ikke fysisk vondt). Da lå maks lydstyrke på rundt 75 desibel.

 

I manualen til hodetelefonforsterkeren min er det en interessant tabell som viser en oversikt over passende lydstyrker. Her er det stor forskjell på hva reglementet i USA og Europa sier (i forhold til arbeidsmiljø). Mens det i Tyskland ikke anbefales at man utsetter seg for lyd med 91 dBA i mer enn 2 timer, så er tilsvarende periode 6 timer for 92 dBA i USA. Ved 97 dBA er grensen på 30 minutter i Tyskland, mens i USA er grensen på hele 3 timer.

 

Mine lyttenivåer ligger heldigvis innenfor anbefalte grenser, selv om det ikke overrasker meg så veldig mye. Som regel pleier jeg å starte forholdsvis lavt ("oppvarming" av ørene), og øker heller volumet littegrann etter behov.

 

Dersom jeg sitter på bussen eller i mer støyende omgivelser, så kan hjernen fort bli lurt til å tro at lyden er lavere enn den egentlig er, på grunn av bakgrunnsstøyen. Da ender man opp med å øke volumet. Det interessante er at dersom jeg forsøker å lytte på samme volum i et stille rom, så vil jeg ofte synes at volumet er litt for høyt.

 

Jeg testet dette ved å bruke kun iPod'en sammen med de portable Denon-hodetelefonene som jeg alltid bruker når jeg er på farten. Jeg valgte en forholdsvis støyete låt, stilte inn volumnivået på iPod'en slik det pleier å være når jeg sitter på bussen (der det er ganske mye bakgrunnsstøy, bl.a. fra bussens motor) og målte volumet i et stille rom. Jeg fikk da følgende resultater:

 

Gjennomsnittlig lydstyrke: ca. 70 dBA

Maks lydstyrke: ca. 75 dBA

Roligere musikk: ca. 65 dBA

 

Dette er fremdels innenfor anbefalte grenser. Jeg spiller aldri så høyt over lengre tid uansett.

 

EDIT:

 

Her er en sammenligningstabell for desibelskalaen:

 

http://www.esoundpro...ls/dBChart.aspx

 

En artikkel om portable musikkavspillere og hørselsskader:

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/01/16/AR2006011601100.html

Endret av hal9k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessante målinger der. Er det denne du brukte? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152005715

 

Ellers er dine målinger mer eller mindre i tråd med det jeg har lest av tidligere forsøk og målinger. Personlig er jeg ikke bekymret over mine egne lyttenivåer når jeg bruker hodetelefoner hjemme i stillhet, men når men er i farta kan støy fra omverdenen gjøre at man skrur opp volumet vesentlig uten at det nødvendigvis virker høyere der og da. En annen ting jeg legger merke til er at veldig mange hører på usedvanlig høy musikk når de trener. Når man trener vil mye blod tas bort fra ørene (og tilhørende "øreorganer" i mangel på bedre ord) og ledes til musklene som aktiviseres og hjerte osv. Dette gjør at sansecellene i øret er enda mer utsatt for hørselskader enn vanlig.

 

For mange vil derfor kanskje svært isolerende IEM (In Ear Monitor) være et bra valg når man er i farta. Ettersom at de isolerer så godt vil de fjerne meste av støyen fra omgivelsene slik at man slipper å skru opp volumet så mye.

 

Jeg orker for øvrig ikke å søke opp noen kilder for mine påstander nå, da dette kun er tatt fra hukommelsen :p

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei, hal9k, dette var veldig interessant lesning.

 

Jeg også er veldig opptatt av ikke å spille med for kraftig lyd, men det er ikke til å legge skjul på at det er mer morro å spille med kraftig lyd (høyt volum) enn med lavt. :innocent:

 

Spesielt lett er det, som det blir påpekt, at en blir uoppmerksom på dette i støyende omgivelser som på buss, fly og i sentrum av en by med masse folk, biler og andre støykilder.

 

I den senere tid har jeg også begynt å bruke Replay Gain på foobar2000 for å få volumutjevning på lydfilene jeg spiller av.

 

Hørselen må man for all del ta godt vare på og jeg håper alle andre hodetelefonofile også tenker over de eventuelle farene for kraftig lyd kan ha for hørselen.

Lenke til kommentar

Interessante målinger der. Er det denne du brukte? http://www.clasohlso...px?id=152005715

 

Yup!

 

En annen ting jeg legger merke til er at veldig mange hører på usedvanlig høy musikk når de trener. Når man trener vil mye blod tas bort fra ørene (og tilhørende "øreorganer" i mangel på bedre ord) og ledes til musklene som aktiviseres og hjerte osv. Dette gjør at sansecellene i øret er enda mer utsatt for hørselskader enn vanlig.

 

Interessant, det var jeg ikke klar over. Men jeg hører stadig vekk mange unge på bussen som spiller svært høyt. Dette er som regel ganske bråkete musikk i utgangspunktet (intens house/techno-musikk eller tungmetall). Det er ikke uvanlig at man kan sitte i nesten andre enden av bussen, og allikevel høre musikken fra hodetelefonene.

 

For mange vil derfor kanskje svært isolerende IEM (In Ear Monitor) være et bra valg når man er i farta. Ettersom at de isolerer så godt vil de fjerne meste av støyen fra omgivelsene slik at man slipper å skru opp volumet så mye.

 

Støykansellerende hodetelefoner er også et alternativ vil jeg tro. Jeg er klar over at lydkvaliteten på disse ikke er spesielt bra (som regel), men dersom lydisolering er viktigere (på f.eks. fly der bakgrunnsstøyen er ganske høy) så kan de kanskje være et bra valg. Jeg har imidlertid ikke prøvd slike hodetelefoner selv, så jeg kan ikke uttale meg på personlig grunnlag.

Lenke til kommentar
Jeg også er veldig opptatt av ikke å spille med for kraftig lyd, men det er ikke til å legge skjul på at det er mer morro å spille med kraftig lyd (høyt volum) enn med lavt. :innocent:

 

Ja, det er jeg enig i. Noen ganger skrur jeg opp volumet mer enn jeg pleier, men som regel forsøker jeg å holde volumet så lavt som mulig, uten at jeg føler at lydbildet blir for lite og innsnevret. Det betyr dog ikke at jeg spiller med lavt volum. For å si det på en annen måte: Jeg spiller ikke høyere enn det jeg føler er nødvendig for å nyte musikken.

 

I den senere tid har jeg også begynt å bruke Replay Gain på foobar2000 for å få volumutjevning på lydfilene jeg spiller av.

 

Jeg bruker ikke Replay Gain i Foobar2000, men velger å justere volumet manuelt (jeg har jo album fra 80-tallet, og som du sikkert vet har vi med dagens "loudness-wars" et betydelig høyere snittvolum. Da kan det bli betydelige forskjeller i volum fra album til album). Det er kanskje en liten vanesak, men jeg føler at jeg har litt større kontroll over ting når jeg gjør det på denne måten :)

Lenke til kommentar

Mine nye AKG K 701 ankom i dag :) Førsteinntrykket er veldig bra. Jeg innbilte meg at byggekvaliteten skulle være litt så som så (ser litt plastikkaktig ut på bilder ), men den virker veldig solid og gjennomført. Jeg tror det er litt tidlig å komme med så veldig mye lytteinntrykk, da jeg kun har fått brukt dem et par timer foreløpig, men jeg prøver meg med noen førsteinntrykk (mitt sammenligningsgrunnlag begrenser seg i all hovedsak til DT770) :

 

 

- Bassen er kraftigere enn forventet. Jeg hadde lest mye om nærmest ikke-eksisterende bass, men det er jeg ikke enig med. (og det sier jeg selv om jeg kommer rett fra basstunge DT770) Sammenlignet med DT770 hører jeg mye lettere forskjellige basstoner, og bassen virker generelt mye strammere og mer naturlig. Til spill så fant jeg ut at jeg nok foretrekker DT770 likevel pga. mer bass. (men det er tross alt ikke hovedområdet til disse!)

- Jeg hadde på forhånd også lest mye om at disse skulle levere et luftig, stort åpent lydbilde, og nå forstår jeg bedre hva disse begrepene egentlig betyr!

- De er mye mer åpne enn jeg forestilte meg. Jeg hører alt annet utenfor like godt som om jeg ikke skulle hatt de på, og andre hører alt jeg hører på (ikke noe mer smuglytting på justin bieber og miley cyrus i tro om at ingen andre vil legge merke til det :p )

- Veldig komfortable å ha på seg, blir ikke så klamme og varme som DT770

 

 

Det var i veldig korte trekk det jeg har merket meg foreløpig. Definitivt et steg i riktig retning i forhold til lyden jeg foretrekker. Blir definitivt mer lytting framover   :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, bruker du fremdeles audio-gd sparrow basic usb? K701 skal etter sigende være skikkelig vanskelige å drive (godt nok) og krever en skikkelig hodetelefonforsterker, uten at jeg kjenner til den du bruker, som for alt jeg vet er "god nok". Hvilken type musikk lytter du primært på/til?

 

Et siste spørsmål:

På siden av hodetelefonen, der det står "R" eller "L", er det AKGs logo (den "blomsten") med påskriften "AKG" eller står det bare "AKG"? På mine står det nemlig bare "AKG" (uten logoen), mens på omtrent alle bilder jeg har sett av hodetelefonen er det også logoen på siden. Se dette bildet.

 

Gratulerer med ny 'telefon! :thumbup:

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Sablabra, du gjør meg misunnelig :roll:

 

Jeg må si jeg ble veldig fristet til å skaffe meg enda et par hodetelefoner da jeg så utvalget på et par butikker i Belgia.

 

Men jeg får nok drøye det en stund til...

Fort gjort å bli litt overivrig og kjøpe altfor mye på en gang og da... :p

 

Heisann, bruker du fremdeles audio-gd sparrow basic usb? K701 skal etter sigende være skikkelig vanskelige å drive (godt nok) og krever en skikkelig hodetelefonforsterker, uten at jeg kjenner til den du bruker, som for alt jeg vet er "god nok". Hvilken type musikk lytter du primært på/til?

 

Et siste spørsmål:

På siden av hodetelefonen, der det står "R" eller "L", er det AKGs logo (den "blomsten") med påskriften "AKG" eller står det bare "AKG"? På mine står det nemlig bare "AKG" (uten logoen), mens på omtrent alle bilder jeg har sett av hodetelefonen er det også logoen på siden. Se dette bildet.

 

Gratulerer med ny 'telefon! :thumbup:

Bruker fortsatt audio-gd sparrow basic usb. Ettersom at jeg ikke har erfaring med andre dedikerte hodetelefonforsterkere enn denne, kan jeg ikke uttale meg om den driver de "godt nok". Den spiller i hvert fall høyt nok, har volumknappen på omtrent samme plassen som med DT770 32 ohm, bare litt høyere. Utenom det kan jeg ikke si at jeg hører noen feil med denne forsterkeren, og som jeg allerede har nevnt så synes jeg bassen har nok trykk. Lytter til mye forskjellig, men det jeg spiller mest av for tiden er: Pink Floyd, Yes, Rush, Led Zeppelin, The Doors, Jimi Hendrix og en masse andre. Mye prog rock.

 

Min har heller ikke denne "blomsten". Ser ut til at AKG har gjort noen små forandringer med tida. F.eks. byttet hodebøylen. Tidligere hadde denne 7 "humper", men min har 8.

 

 

Slenger opp et par bilder for fun   :yes:

post-45232-1280528697,0029_thumb.jpg

post-45232-1280528707,5149_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det var i veldig korte trekk det jeg har merket meg foreløpig. Definitivt et steg i riktig retning i forhold til lyden jeg foretrekker. Blir definitivt mer lytting framover :green:

 

Grattis med nye kanner! Fint at du er fornøyd. Jeg hadde forøvrig samme opplevelse som deg da jeg lyttet på K701 første gangen: Jeg hadde ikke hørt maken til luftig og åpent lydbilde. K701 var helt klart en av de beste hodetelefon-kjøpene jeg har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...