Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile

miCro

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Evil-Duck said:

Mine trådløse ANC hodetelefoner bruker jeg for det meste i hjemmet, eller ute rundt hjemmet. Om jeg er ute på farten eller reise så putter jeg heller Airpods Pro i lomma. Så bruksområdet varier nok noe fra person til person, hovedsak er grunnen til bruk av trådløse ANC hodetelefoner for min del bevegelsesfriheten de gir, samt ANCen er en fin bonus når en driver med støyende aktiveteter. 

Aner du om de er gode på håndtering av multipoint bluetooth? Snart på tide med nye kontor-hodetelefoner kjenner jeg. Og da blir det mye veksling mellom telefon/teams/musikk

Videoannonse
Annonse

Lyden i Sennheiser HD 660s2 på min amp er fortsatt typisk Sennheiser, den har mer dypbass Rumble og bedre (detalj) og mer tydelig men varm diskant..

Den er mer allround nå... Den briljerer på klassisk, metall pop og rock og hip hop osv.

De forrige Sennheiser jeg har prøvd har ikke vært "best" på metall eller klassisk men de utmerket seg på Jazz og rock og pop.

Men denne er bra på alt synes jeg, veldig pinpoint på musikerne altså plassering i lydbildet.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Smule8o skrev (6 timer siden):

Aner du om de er gode på håndtering av multipoint bluetooth? Snart på tide med nye kontor-hodetelefoner kjenner jeg. Og da blir det mye veksling mellom telefon/teams/musikk

Det fungerer som den enkleste formen for Multipoint, hvor det kun tas inn lyd fra én enhet om gangen, og den enheten som først starter å spille musikk eller lyd, får prioritet. Så om jeg har Multipoint mellom mobilen og PC-en, går det ganske smidig å skifte mellom dem når jeg går fra å sitte med PC-en til å bevege meg rundt i huset. En mer avansert Multipoint-implementasjon, som man ser hos enkelte andre produsenter, lar deg derimot få inn lyd fra flere enheter samtidig. Jeg har dog ikke testet hvordan det fungerer på Bathys dersom jeg mottar en telefonsamtale på mobilen.

Når det er sagt, fikk ikke Andrew Park Multipoint til å fungere i det hele tatt i testen jeg linket til ovenfor. Dette kan imidlertid skyldes at han bruker en litt sær løsning med en Bluetooth-dongle til PC-en, som kanskje ikke "slipper" signalet slik den skal, da PCen ikke ser på disse donglene som bluetooth, men en tilkoblet lydenhet. Uansett greit å være oppmerksom på det.

• Liker 1

Det fungerer som den enkleste formen for Multipoint, hvor det kun tas inn lyd fra én enhet om gangen, og den enheten som først starter å spille musikk eller lyd, får prioritet. Så om jeg har Multipoint mellom mobilen og PC-en, går det ganske smidig å skifte mellom dem når jeg går fra å sitte med PC-en til å bevege meg rundt i huset. En mer avansert Multipoint-implementasjon, som man ser hos enkelte andre produsenter, lar deg derimot få inn lyd fra flere enheter samtidig. Jeg har dog ikke testet hvordan det fungerer på Bathys dersom jeg mottar en telefonsamtale på mobilen.

Når det er sagt, fikk ikke Andrew Park Multipoint til å fungere i det hele tatt i testen jeg linket til ovenfor. Dette kan imidlertid skyldes at han bruker en litt sær løsning med en Bluetooth-dongle til PC-en, som kanskje ikke "slipper" signalet slik den skal, da PCen ikke ser på disse donglene som bluetooth, men en tilkoblet lydenhet. Uansett greit å være oppmerksom på det.

Må vel kanskje bare være forberedt på å bruke returretten om det ikke skulle fungere. Samtidig er det litt dritt da man ikke nødvendigvis har noen alternativer med like god lydkvalitet å bytte til om det ikke skulle fungere tilfredsstillende. Å nedgradere lydkvaliteten er vondt, da er det ofte like greit å være lykkelig uvitende 😅

Noe å anbefale av gode bluetooth buds da? Etter andre paret Sennheiser Momentum 4 ble sendt i retur har jeg valgt å gå for BUDS. Mer praktisk når jeg er på jobb.

Bowers & Wilkins Pi8 skulle være alternativet med best lyd og det jeg har prøvd nå noen uker. Men så dårlig mikrofon til handsfree samtaler har jeg aldri hatt før. Bare det at jeg går fra kontoret ut til bilen genererer så mye støy at man ikke blir forstått i motsatt ende av samtalen.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg beholder nye ifi settet til bruk med 660s2.
Lydsignatur fra gamle ifi zen Dac v2 var veldig annerledes.

Den nye Signatur er mye mer frempå i diskant, og blir shouty om du øker litt volum. Jeg måtte tweake litt med setup så det ble litt bedre. Fordel er at den er veldig detaljert i hele registeret, men det er nesten for mye og uvant på en måte overveldende.

Jeg må bestemme om jeg skal beholde alt eller returnere eller selge bytte noe.

Bestemte meg for å beholde Bathys MG, og har brukt dem daglig som hovedhodetelefon.

Det jeg har å kritisere, er i stor grad identisk med det jeg tidligere kritiserte med de vanlige Bathys, noe som gir mening da de to modellene i stor grad er like – bortsett fra at MG-utgaven har magnesium-elementer og litt annerledes elektronikk.

Byggekvaliteten er litt så som så. På bøylene er det brukt en blanding av metall, plast og skinn, mens selve klokkene er laget av plast som føles ganske "billig". De knirker og knaker når du tar dem av og på hodet, eller når du justerer koppene. Det føles rett og slett ikke særlig "premium", noe man kanskje kan forvente fra en hodetelefon til 15 000 kroner.

Sammenlignet med AirPods Max, hvor hele hodetelefonen i bunn og grunn er laget av aluminium og rustfritt stål (bortsett fra de magnetiske putene), føles Bathys MG ekstremt kjipe – selv om de koster tre ganger så mye. Vekten er heller ikke nevneverdig lavere: Bathys ligger på 350 gram mot AirPods Max sine 384 gram.

Et annet eksempel er Sennheiser HD800S, som også i hovedsak er laget av plast, men som likevel føles uendelig mye mer premium både på hodet og i hendene.

Jeg savner de meget intuitive kontrollene fra AirPods Max – med rullehjulet, én enkelt knapp for å bytte mellom ANC og Transparency Mode, og ikke minst sensorene som merker når hodetelefonene er på hodet eller ikke. (Til de som bruker AirPods Max på Windows-PC: Jeg kan varmt anbefale programvaren MagicPods for å få disse funksjonene til å fungere skikkelig.)

Transparency Mode på AirPods Max er ren magi – ingen andre har klart å komme i nærheten. Så hvis dette er en funksjon du bruker mye, er det absolutt verdt å ha i bakhodet. Focal sin implementering fungerer greit, men har en konstant susing som man må lære seg å ignorere.

ANC er også bedre på AirPods Max. Når det er sagt, har Focal gjort et stort steg i riktig retning sammenlignet med de vanlige Bathys – i hvert fall slik jeg husker dem – og det holder i massevis for min del.

Men så var det dette med lyden, da.

Her knuser Bathys MG fullstendig det AirPods Max klarer å levere – i hvert fall når det gjelder musikk og spill. For film og serier holder jeg faktisk en knapp på AirPods Max, takket være Apples fantastiske implementering av Spatial Audio (forutsatt at du bruker Apple TV, Mac, iPad eller iPhone).

Lyden i Bathys MG har langt mer fylde og en av de mest behagelige mellomtonene jeg har hørt i noen hodetelefon. Jeg skal prøve å ikke kaste rundt meg med for mye hi-fi mumbojumbo som "fylde", "soundstage", "varme", "åpenhet" osv. – men dere får tåle litt. Soundstage er i hvert fall merkbart større enn det jeg opplever med AirPods Max.

Du har også langt større mulighet til å tilpasse lyden i Bathys MG via Focal/Naim-appen. EQ-en er riktignok kun fem-bånds og ikke så imponerende, men det er i hvert fall noe – i motsetning til AirPods Max, hvor du er stuck med hva Apple mener høres best ut.

Oppsummert: Jeg er veldig fornøyd med Bathys MG og har bestemt meg for å beholde dem.

Jeg venter fortsatt på en Bluetooth-dongle til PC-en som støtter aptX Adaptive for å få høyest mulig bitrate. Akkurat nå er jeg nemlig stuck med AAC både på PC og iPhone.

• Liker 2

Vrient med totalt forskjellige utstyr fra samme merke.

Nå liker jeg det på Ifi Signature Zen DAC v2 og ampen.

Men er uvant med ny lyd, og har tweaker litt utstyr som jeg ikke vil nevne, da ble det uansett mye bedre med lydbilde.

Jeg tror jeg skal ringe etter påske og spørre om de har en mer passende amp enten den med tru bass eq som jeg liker, eller den 6xx til Sennheiser.

Ellers får jeg prøve å selge ampen og bytte til ønsket. Synd det ble feil amp tilsendt.

Liker lyden i den, men er feil EQ iforhold til mine hodetelefoner.

Bestemte meg for å beholde Bathys MG, og har brukt dem daglig som hovedhodetelefon.

Jeg snuste litt på Bathys selv, men jeg gikk for Audeze Maxwell isteden. Mest pga av at majoriteten på nett syns maxwell er bedre på lydkvalitet (selv om de er markedført som en gaming hodetelefon). Jeg var i markedet for en gaming hodetelefon likevel, men lydkvaliteten var uansett førstepri. ANC  var ikke et must for meg så da ble det maxwell. Har vært veldig fornøyd med dem, er i bruk stort sett daglig.

Hva mener folket her om IEM's? Det snakkes mest om hodetelefoner her.

Selv er jeg blitt overbevist at IEM's er bedre enn hodetefoner og mener fler bør få øynene (les ørene) opp for disse. Jeg bruker selv begge deler, men når jeg virkelig skal kose meg meg musikk så blir det IEM's, hver gang. Og jeg har endelig funnet min endgame IEM etter å ha prøvd typ noen par. Og det landet på Moondrop Variations. Med litt EQ (ikke at de er dårlige uten EQ heller,bare personlig preferanse) er disse lett noe av det beste jeg har prøvd av både IEM's og hodetefeoner. De er så gode at jeg har vanskelig for å tro at det finnes noe bedre der ute (for meg). Disse har alt jeg er ute etter! Klart, noen av de andre IEM's jeg har prøvd er bedre på andre ting enn hva variations er. Men at de er bedre på en ting er ikke det samme som å si at jeg LIKER de bedre.

Lyd er jo subjektivt, men jeg er ute etter å høre hva majoriteten mener og tenker. Har du prøvd IEM's og isåfall hvorfor syns du de er bedre/dårligere enn hodetefoner? Jeg er mest interessert i lyden da det er derfor jeg ble dratt inn i denne hobbyen. Men du kan gjerne nevne andre ting som betyr mye for deg også. Og om du ikke har prøvd IEM's hva er grunnen til det? Har du bare ikke vært klar over at de eksisterer eller hva er greia? Jeg antar at de som svarer i denne tråden har en viss forkjærlighet for lyd og har på ett eller annet tidspunkt vært på jakt etter den beste lyden. Litt av poenget mitt med denne posten som kanskje noen har skjønt er å få folk til å prøve en IEM neste gang isteden for en hodetefon om de aldri har prøvd en IEM før.

Og "ørepropper" (som jeg kaller de), som airpods osv er ikke det samme som IEM's da ørepropper oftest bare har èn driver. Så du kan ikke si at du har prøvd ørepropper og setter de i samme kategori som IEM's for det er de absloutt ikke.

Endret av strike_
9 hours ago, Evil-Duck said:

Det jeg har å kritisere, er i stor grad identisk med det jeg tidligere kritiserte med de vanlige Bathys, noe som gir mening da de to modellene i stor grad er like – bortsett fra at MG-utgaven har magnesium-elementer og litt annerledes elektronikk.

Byggekvaliteten er litt så som så. På bøylene er det brukt en blanding av metall, plast og skinn, mens selve klokkene er laget av plast som føles ganske "billig". De knirker og knaker når du tar dem av og på hodet, eller når du justerer koppene. Det føles rett og slett ikke særlig "premium", noe man kanskje kan forvente fra en hodetelefon til 15 000 kroner.

Sammenlignet med AirPods Max, hvor hele hodetelefonen i bunn og grunn er laget av aluminium og rustfritt stål (bortsett fra de magnetiske putene), føles Bathys MG ekstremt kjipe – selv om de koster tre ganger så mye. Vekten er heller ikke nevneverdig lavere: Bathys ligger på 350 gram mot AirPods Max sine 384 gram.

Et annet eksempel er Sennheiser HD800S, som også i hovedsak er laget av plast, men som likevel føles uendelig mye mer premium både på hodet og i hendene.

Jeg savner de meget intuitive kontrollene fra AirPods Max – med rullehjulet, én enkelt knapp for å bytte mellom ANC og Transparency Mode, og ikke minst sensorene som merker når hodetelefonene er på hodet eller ikke. (Til de som bruker AirPods Max på Windows-PC: Jeg kan varmt anbefale programvaren MagicPods for å få disse funksjonene til å fungere skikkelig.)

Transparency Mode på AirPods Max er ren magi – ingen andre har klart å komme i nærheten. Så hvis dette er en funksjon du bruker mye, er det absolutt verdt å ha i bakhodet. Focal sin implementering fungerer greit, men har en konstant susing som man må lære seg å ignorere.

ANC er også bedre på AirPods Max. Når det er sagt, har Focal gjort et stort steg i riktig retning sammenlignet med de vanlige Bathys – i hvert fall slik jeg husker dem – og det holder i massevis for min del.

Men så var det dette med lyden, da.

Her knuser Bathys MG fullstendig det AirPods Max klarer å levere – i hvert fall når det gjelder musikk og spill. For film og serier holder jeg faktisk en knapp på AirPods Max, takket være Apples fantastiske implementering av Spatial Audio (forutsatt at du bruker Apple TV, Mac, iPad eller iPhone).

Lyden i Bathys MG har langt mer fylde og en av de mest behagelige mellomtonene jeg har hørt i noen hodetelefon. Jeg skal prøve å ikke kaste rundt meg med for mye hi-fi mumbojumbo som "fylde", "soundstage", "varme", "åpenhet" osv. – men dere får tåle litt. Soundstage er i hvert fall merkbart større enn det jeg opplever med AirPods Max.

Du har også langt større mulighet til å tilpasse lyden i Bathys MG via Focal/Naim-appen. EQ-en er riktignok kun fem-bånds og ikke så imponerende, men det er i hvert fall noe – i motsetning til AirPods Max, hvor du er stuck med hva Apple mener høres best ut.

Oppsummert: Jeg er veldig fornøyd med Bathys MG og har bestemt meg for å beholde dem.

Jeg venter fortsatt på en Bluetooth-dongle til PC-en som støtter aptX Adaptive for å få høyest mulig bitrate. Akkurat nå er jeg nemlig stuck med AAC både på PC og iPhone.

Har du prøvd B&O H100? Samme prisklasse, og føles ekstremt premium ut, meget god UX og personlig liker jeg lyden godt også. Syns også at totalpakken er meget god. Prøvde blant annet Dali IO-12 også, som kanskje var noe bedre på lyd og komfort, men de var dårligere på UX og helt elendige om du skulle ringe med de, gikk ikke an å justere lyden når du var i tlf/teams møte. Syns også at anc er bedre på H100.

Skal dog sies at jeg brukte en god stund på å prøve H100 (nærmet seg 30 dager), da komforten ikke var veldig god i starten. Er heller ikke mange gode reviews å finne av H100, så ville nok testet de. 

Ser ut til at jeg må ta meg en runde og høre på Bathys MG, B&O h100 og T+A Solitaire T

De har alle sine styrker og svakheter men får se hvilken som lyder best på mitt hode. Så får funksjoner og diverse bruks"begrensinger" på hver av de bli vurdert etter at lyden via bt er vurdert da det er ca 20 timer i uka med bt lyd som er pri med dette kjøpet for min del.

T+A sine er også en god hodetelefon kablet så de vil nok bli brukt mer hjemme i den konfigurasjonen også, mens både Bathys og H100 nok er langt mer dedikert bt løsninger.

11 hours ago, strike_ said:

Selv er jeg blitt overbevist at IEM's er bedre enn hodetefoner og mener fler bør få øynene (les ørene) opp for disse. Jeg bruker selv begge deler, men når jeg virkelig skal kose meg meg musikk så blir det IEM's, hver gang. Og jeg har endelig funnet min endgame IEM etter å ha prøvd typ noen par. Og det landet på Moondrop Variations. Med litt EQ (ikke at de er dårlige uten EQ heller,bare personlig preferanse) er disse lett noe av det beste jeg har prøvd av både IEM's og hodetefeoner. De er så gode at jeg har vanskelig for å tro at det finnes noe bedre der ute (for meg). Disse har alt jeg er ute etter! Klart, noen av de andre IEM's jeg har prøvd er bedre på andre ting enn hva variations er. Men at de er bedre på en ting er ikke det samme som å si at jeg LIKER de bedre.

Lyd er jo subjektivt, men jeg er ute etter å høre hva majoriteten mener og tenker. Har du prøvd IEM's og isåfall hvorfor syns du de er bedre/dårligere enn hodetefoner? Jeg er mest interessert i lyden da det er derfor jeg ble dratt inn i denne hobbyen. Men du kan gjerne nevne andre ting som betyr mye for deg også. Og om du ikke har prøvd IEM's hva er grunnen til det? Har du bare ikke vært klar over at de eksisterer eller hva er greia? Jeg antar at de som svarer i denne tråden har en viss forkjærlighet for lyd og har på ett eller annet tidspunkt vært på jakt etter den beste lyden. Litt av poenget mitt med denne posten som kanskje noen har skjønt er å få folk til å prøve en IEM neste gang isteden for en hodetefon om de aldri har prøvd en IEM før.

Og "ørepropper" (som jeg kaller de), som airpods osv er ikke det samme som IEM's da ørepropper oftest bare har èn driver. Så du kan ikke si at du har prøvd ørepropper og setter de i samme kategori som IEM's for det er de absloutt ikke.

Kjører blessings 3 som gaming / pc plugger.

Funker ganske bra og jeg slipper bli svett i øra som jeg ofte blir med klokker.

strike_ skrev (11 timer siden):

Interessant. Jeg har foretrukket buds for mange år nå siden jeg fant kombinasjonen Sony WI1000X, externe propper som fylte opp øret bedre og som gjorde både lyde og noise canceling bedre. +for den gode appen til Sony for b.la eq som jeg benytter ganske aktivt. Jeg søker lukket perspektiv for jeg vil utnytte volum bedre. 

Jeg klarte å ødelegge disse. Og kjøpte den nyere versjonen, også med bøyle. Katastrofe ræva i forhold. Ikke minst fordi kablene knirket så ekstremt. Så jeg jobbet instendig for å få tak i noen overliggere av den foregående versjonen jeg hadde. Sannsynligvis har jeg en av de siste som ble solgt nye her i landet. Lykkelig.

Jeg ser ikke noe umiddelbart forbedringspotensial i dette oppsettet. Og ja, jeg testet også 1st generasjon Sony IEMS som du kaller det. Mulig det har gått fremover nå, for disse låt bare ull og tåke etter mine preferanser.

likevel nysgjerrig på dagens kvalitet. Vet JBL kommer med en ny modell i disse dager. Hva vil jeg oppleve som bedre med IEMS enn det jeg sitter med nå mener du? Jeg er opptatt av volum potensialet. Som ett eksempel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...