Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-123


HKS

Anbefalte innlegg

STS-123 - Endeavour - Dag 12

 

Dag 12 er satt av til "late inspections" av romfergen sitt varmesjold. Siden OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) skal være igjen på romstasjonen, må disse inspeksjonene gjøres litt tidligere enn vanlig. "late inspctions" er til for å sjekke om romfergen har blitt truffet av romsøppel og mikro meteoritter.

OBSS skal som sagt settes igjen på romstasjonen, siden Discovery på neste oppdrag (STS-124) har så fult lasterom med hovedseksjonen av det japanske Kibo laboratoriet at det ikke er plass til OBSS.

Ellers har det blitt flyttet over ett par vitenskaplige racks fra det amerikanske Destiny laboratoriet til det europeiske Columbus laboratoriet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

STS-123 - Endeavour - Dag 13 - EVA5

 

Siste planlagte EVA på dette oppdraget. På denne EVA'en skal de feste OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) til romstasjonen. På grunn av at selve hoveddelen av det japanske Kibo laboratoriet er for stort til at det er plass til både det og OBSS på neste oppdrag setter igjen en OBSS på romstasjonen.

 

På slutten av EVA5 ble det gjort inspeksjoner av det leddet som roterer solcellepanelet på styrbord side. Det ble også gjort litt arbeid på Kibo logistikkmodulen de hadde med opp.

Lenke til kommentar

Luken mellom ISS og Endeavour ble stengt klokken 22.49 norsk tid i kveld. SSPTS, systemet som har overført strøm fra stasjonen til Endeavour for å minske bruken av brenselcellene på romfergen under oppdraget, er deaktivert og mannskapene på begge sider er godt i gang med prosedyrer for å forberede undockingen som etter planen skal skje klokken 00.56 i natt norsk tid

 

Her er et utdrag av det som ble sagt under seremonien, hentet fra collectSPACE:

 

Leo:

 

"It has been a great flight. It was with a great team, a great crew. I would, of course, like to thank all that have made that flight possible, I mean bringing the station up to what it is now, bringing the Columbus here and activating him and making it a scientific laboratory.

 

This was a great time. It has not been boring at all. I remember when on the station there were two people on-board, during six months it was probably boring but that was not the case for me. There were traffic jams all the time during my stay here. I'm really glad to have been able to do these things and have such a great team.

 

Of course, I would like to wish all the best to Garrett. I know he has a lot of things coming on his plate. He will do well. I would like to thank Peggy and Yuri and the 122 and 123 crews for their tremendous help and for their friendship, too. So, up to you Garrett. It's your turn. C'est la vie!"

 

Etter Leo var ferdig tok Expedition 16s nye Flight Engineer 2, Garrett Reisman mikrofonen:

 

"Thanks Leo, I have to tell you it's a little intimidating taking over and replacing Leo because Leo is a general in the French air force and I never even made it through Weebelows let alone getting onto to Boy Scouts. So I feel a little mismatched but I will do my best.

 

I wanted to thank Leo for leaving us in such great shape especially all the hard work and long hours you put in to Columbus. You did a fantastic job getting Columbus activated and checked out and we're all going to benefit from that, so thank you very much. I appreciate that.

 

And then finally, I just want to say that I already feel the nostalgia coming on about the STS-123 crew. It was really fantastic being a part of this crew. It is a crew that excels not only professionally, a professional level, but also in a human level. And I mean that with all sincerity in the sense that it has just been a wonderful chapter in my life to be part of all that. And I want to say thank you to all of you guys. I really am going to miss all of you... except for you Rick! (laughs) and I look forward to seeing you. Have a great landing... don't forget the gear! (pointing at pilot Greg Johnson) and I look forward to seeing you all back home in a couple of months."

 

Kommandør Dom Gorie avsluttet seremonien:

 

"Thanks Garrett. We launched with seven good friends and we're leaving with ten. So, I appreciate that Peggy, your all's friendship and assistance has just been incredible.

 

If this mission is considered a success when we're done, it's only because of the help you gave us. Getting through those five EVAs was pretty scary hurdles to overcome and you guys made it easy for us, so we sure appreciate that. We had a great time here, looking forward to a wonderful trip home.

 

It's sort of a strange feeling to want to see your families but not want to leave such a wonderful place and you made it that way, so thank you very much."

 

Det er fortsatt et par dager til Endeavour skal lande, etter planen er landingstidspunktet kl. 00.05 norsk tid, torsdag 27. mars. De foreløpige prognosene spår bra vær ved KSC for både for EOM (End Of Mission, ganske enkelt første planlagte landingsdag) og EOM+1 dag dersom noe skulle hindre Endeavour fra å lande første dag.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

STS-123 - Endeavour - Dag 15 & 16

 

Dag 15 er dagen for undockling. Romfergen skal dokke fra romstasjonen og gjøre det som kalles en fly-around. Det vil si at de gjør en 360 graders tur rundt hele romstasjonen, før de separerer til en sikker avstand. Forhåpentligvis får vi noen fine bilder av romstasjonen under fly-around. Det eneste romfergen har med seg tilbake i lasterommet er den tomme SpaceLab Palet (SLP) som Dextre ble tatt med opp på.

 

Dag 16 kommer til å gå med til det som kalles FCS (Flight Control Surfaces) test og APU-Hotfire. Her testes alle de små manuvrerings motorene, og en APU som lager hydraulisk trykk startes opp, og alle ror, flaps og luftbrems testes fullt ut.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Siste fulle dag i rommet for STS-123. Dagen vil stort sett bli brukt til å forberede reentry og landing i morgen kveld. Gorie og Johnson vil utføre en såkalt RCS hotfire og en FCS checkout. Den første er en testfyring av alle 44 RCS-jettene rundt på Endeavour. FCS checkout er en test av elevons og sideror, og en av APU'ene fyres opp. Senere på dagen vil Dom Gorie og Greg Johnson bruke ca en time hver på en flysimulator de har på laptopene sine, kalt PILOT, hvor de kobler til kontrollstikken ombord og trener på landinger.

 

I løpet av dagen vil Endeavour også foreta en banejustering for å kunne lande på omløp 248 i morgen. Grunnen til at justeringen blir gjort er for å sørge for en landing i dagslys. Etter planen vil Endeavour lande klokken 00.05 norsk tid, ca en halv time før solnedgang ved Cape Canaveral. Været ser også lovende ut og Mission Management Team-lederen LeRoy Cain informerte i går om at Edwards AFB ikke vil bli kalt opp for å støtte landing i morgen, men hvis landingen blir utsatt med et døgn vil også Edwards være en mulig landingsplass. Men som sagt ser været lovende ut, med en antatt sidevind på rundt 10 knop.

 

Det er også et par PAO events i dag, en i regi av ESA og senere en med blant annet CNN og ABC News.

 

Dagens execute package (et sett med notater og timeplaner for dagen, noe som sendes opp hver dag) var av den mer humoristiske sorten.

 

Fra FD16 Execute Package:

 

"Federal authorities may be there at EOM to question you about some alleged "crimes

against fashion" committed during the Farewell Ceremony. Nothing to get too excited about,

just answer their questions (but you might consider burying those shirts DEEP in the return

laundry bin).

 

We've got FCS checkout, a little PILOT practice, packing, packing, packing, and if you run

across Rick and his hypodermic kit today, there will be blood..."

 

En annen ting som er litt interessant er tabellen over hvor mye drikke astronautene skal ha i seg i morgen før landing. For å forebygge symptomene mange opplever etter landing drikker astronautene mye væske før landing. Hvor mye avhenger av høyde og vekt. Astronautene har på forhånd bestemt hva de vil ha å drikke og de kan velge mellom vann, en sitron og lime-drikk, en slags appelsinjuice eller en slags drikk med kyllingsmak. De som velger vann eller sitron/lime-drikken må også ha i seg en del salttabletter. Ifølge astronautene selv er det å putte i seg de salttablettene like fælt som det høres ut som.

 

Her er hva astronautene skal ha i seg før EI (Entry Interface):

 

CDR Dom Gorie: 16 oz (ounces, 10 ounces= ca 2,8 dl) vann, sammen med 4 salttabletter

24 oz chicken consommè

 

PLT Greg Johnson: 24 oz vann, 6 salttabletter

24 oz chicken consommè

 

MS1 Robert Behnken: 24 oz chicken consommè

24 oz orange ade

 

MS2 Mike Foreman: 24 oz vann, 6 salttabletter

24 oz chicken consommè

 

MS3 Takao Doi: 32 oz vann, 8 salttabletter

 

MS4 Rick Linnehan: 40 oz sitron og lime-drikk, 10 salttabletter

 

MS5 Leopold Eyharts: 32 oz vann, 8 salttabletter

 

Dersom landingen blir utsatt med ett omløp må de ha fylle på med enda mer væske, men da med "kun" halvparten av det de drakk på omløpet før.

Lenke til kommentar

STS-123 - Endeavour - Dag 17 - EOM

 

Dag 17 er planlagt dag for landing, også kalt EOM (End Of Mission). Planen idag er å bruke de to forsøkene de har til å prøve å lande på Kenedy Space Center i Florida. De har også muligheter for å lande i California på vestkysten, men det gjør de kun hvis det er dårlig vær i Florida.

 

Med en landing på andre forsøk så har vi følgende kritiske "events" i norsk tid:

00:33 - Deorbit burn KSC (2. forsøk)

01:39 - Landing KSC

 

Her er planlagt flightplan for 2. forsøk på KSC

post-22436-1206567710_thumb.jpg

 

Edit: Post endret, de landet ikke på 1. forsøk, prøver igjen på 2.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Mannskapet er godt igang med forberedelsene før landing senere i kveld. Lasteromsdørene er blitt stengt og mannskapet har hatt på seg draktene sine. Været ser stort sett bra ut, men astronauten Brent Jett som flyr Shuttle Training Aircraft i dag, for å kontrollere landingsforholdene ved å fly en rekke med innflyvninger på samme måte som romfergen, skal ut å sjekke et skydekke som er på vei inn. Hvis han går god for skydekket vil flight director Richard Jones gi GO for Deorbit burn, om litt under en time fra nå.

 

Landingsforholdene virker bra med vind fra øst, med topphastighet på 12 knop. Endeavour vil komme inn sørfra og utføre en 195 graders venstre sving på det som kalles HAC, Heading Alignment Circle. Rullebane 15 er valgt for dagens landing. Ideelt sett vil Endeavour lande 2400 fot inn på rullebanen med en fart på 195 knop.

 

Hvis landingen utsettes med et omløp vil vinden være nede i 10 knop og på HAC vil Endeavour ta en 255 graders venstre sving. Landingspunktet vil da være på 2200 fot, fortsatt med en fart på 195 knop.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

CAPCOM Jim Dutton informerte akkurat CDR Dom Gorie om at landingen blir utsatt ett omløp for å se om været bedrer seg. Et skydekke i sørøst bryter med retningslinjene for landing. Neste landingsforsøk vil gi en landing klokken 01.39 norsk tid. Det blir også en nattlanding, så langt den 16. nattlandingen ved KSC i løpet av romfergeprogrammet.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...