Gå til innhold

Da var det slutt på HD-DVD


larsg

Anbefalte innlegg

Blu-ray er ikke noe alternativ siden jeg og flere i min omgangskrets praktiserer en privat boikott av Sony pga av suspekt virksomhet på mange områder, inkl bruk av rootkits og andre ondsinnete metoder knyttet til musikk og drm osv. Sony fremstår som et bedervet og forbrukerfiendtlig firma med et ufortjent rykte for kvalitet. I mitt hus finnes det nå ingen Sony-produkter, jeg var lykkelig da sønnen min mistet sin Sony-mobil nylig og vi kunne kjøpe noe annet.

 

Noen blu-ray-spiller/brenner, tv, mobiltelefon eller hva som helst annet fra Sony blir det derfor ikke snakk om her i gården. Like greit kan det være siden det vil ta lang tid før dette tar av som vanlig produkt uansett.

Endret av bjoped
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tok litt feil der ja. Takk for forklaringa for hvorfor bildet blir proggresivt, men det blir jo fortsatt til fullgodt 576p 25fps eller 480p 30fps etter at felta er lagt sammen.

 

Nei. Det er ikke fullgodt, siden det er en tilnærming. Innholdet på interlaced tar halvparten av plassen til et progressivt. Sier seg selv at bildet ikke inneholder like mye informasjon da.

Her er et bilde som viser hvordan 24fps filmmatriale blir lagret på DVD (480i 60fps), for så å bli konvertert tilbake til 480p 24fps og så sendt ut som 480p 60fps. Kan ikke helt se hvor kvaliteten taper seg her...

 

Hele artikkelen kan leses her.

Lenke til kommentar
Tok litt feil der ja. Takk for forklaringa for hvorfor bildet blir proggresivt, men det blir jo fortsatt til fullgodt 576p 25fps eller 480p 30fps etter at felta er lagt sammen.

 

Nei. Det er ikke fullgodt, siden det er en tilnærming. Innholdet på interlaced tar halvparten av plassen til et progressivt. Sier seg selv at bildet ikke inneholder like mye informasjon da.

Her er et bilde som viser hvordan 24fps filmmatriale blir lagret på DVD (480i 60fps), for så å bli konvertert tilbake til 480p 24fps og så sendt ut som 480p 60fps. Kan ikke helt se hvor kvaliteten taper seg her...

 

Hele artikkelen kan leses her.

 

For det første så er det åpenbart et tap i kvalitet at ikke alle framsene vises like lenge, noen frames vises i 3* 1/60 sekund, andre i 2 * 1/60 sekund. For det andre, kvalitetstap i forhold til hva? Jeg lurer på omdere snakker litt forbi hverandre. i har halve oppløsningen til p, men om man velger hvilke bilder man lagrer med omhu, så kan denne halve oppløsningen istedet for veksles inn in halv framerate. Mao er 50p dobbelt så bra som 50i, men 50i er tilsvarende 25p om det gjøres skikkelig (noe som ofte er tilfellet).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Uansett så forstår jeg ikke hvorfor man har valgt å tilby en HD format som kalles 1080i. Hvorfor interlaced når alt fra spiller til skjerm er heldigital?

 

Det eneste bruksområdet jeg kan tenke meg er HD streaming hvor det er ønskelig å få ned båndbreddekravet. Men hadde ikke da 720p vært et like greit alternativ?

 

Det irriterer meg at det selges LCD TV med maks 1080i.

Lenke til kommentar
Blu-ray er ikke noe alternativ siden jeg og flere i min omgangskrets praktiserer en privat boikott av Sony pga av suspekt virksomhet på mange områder, inkl bruk av rootkits og andre ondsinnete metoder knyttet til musikk og drm osv. Sony fremstår som et bedervet og forbrukerfiendtlig firma med et ufortjent rykte for kvalitet. I mitt hus finnes det nå ingen Sony-produkter

 

Tja det er jo dit tap da.. Sony's LCD TV'er er dog utvivlsomt noe av det beste man kan få - og samme var det med gammeldags TV'er.

 

jeg var lykkelig da sønnen min mistet sin Sony-mobil nylig og vi kunne kjøpe noe annet.

 

Temmelig barnslig...

Lenke til kommentar
Tok litt feil der ja. Takk for forklaringa for hvorfor bildet blir proggresivt, men det blir jo fortsatt til fullgodt 576p 25fps eller 480p 30fps etter at felta er lagt sammen.

 

Nei. Det er ikke fullgodt, siden det er en tilnærming. Innholdet på interlaced tar halvparten av plassen til et progressivt. Sier seg selv at bildet ikke inneholder like mye informasjon da.

Her er et bilde som viser hvordan 24fps filmmatriale blir lagret på DVD (480i 60fps), for så å bli konvertert tilbake til 480p 24fps og så sendt ut som 480p 60fps. Kan ikke helt se hvor kvaliteten taper seg her...

 

Hele artikkelen kan leses her.

 

For det første så er det åpenbart et tap i kvalitet at ikke alle framsene vises like lenge, noen frames vises i 3* 1/60 sekund, andre i 2 * 1/60 sekund. For det andre, kvalitetstap i forhold til hva? Jeg lurer på omdere snakker litt forbi hverandre. i har halve oppløsningen til p, men om man velger hvilke bilder man lagrer med omhu, så kan denne halve oppløsningen istedet for veksles inn in halv framerate. Mao er 50p dobbelt så bra som 50i, men 50i er tilsvarende 25p om det gjøres skikkelig (noe som ofte er tilfellet).

 

AtW

Hvis man ser bort i fra siste steget på tegningen (for å få et signal TVen takler) vil jeg si det er fullgodt. Blu-ray vil i de tilfeller TVen ikke støtter 24Hz gjøre det samme. En del moderne TVer kan også kompensere for dette enda de får 60Hz inn.

 

Hvis kilden er 480p 60fps eller 576p 50fps kan man selvfølgelig ikke få full kvalitet ved å konvertere til interlaced og så tilbake.

Lenke til kommentar
Hvis man ser bort i fra siste steget på tegningen (for å få et signal TVen takler) vil jeg si det er fullgodt. Blu-ray vil i de tilfeller TVen ikke støtter 24Hz gjøre det samme. En del moderne TVer kan også kompensere for dette enda de får 60Hz inn.

 

Hvis kilden er 480p 60fps eller 576p 50fps kan man selvfølgelig ikke få full kvalitet ved å konvertere til interlaced og så tilbake.

 

Hehe, igjen vil jeg spørre fullgodt i forhold til hva? Men ja, jeg tror jeg er enig med deg, et i-signal som lages, og decodes med omhu er like bra som et p-signal med halve frameraten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Blu-ray er ikke noe alternativ siden jeg og flere i min omgangskrets praktiserer en privat boikott av Sony pga av suspekt virksomhet på mange områder, inkl bruk av rootkits og andre ondsinnete metoder knyttet til musikk og drm osv. Sony fremstår som et bedervet og forbrukerfiendtlig firma med et ufortjent rykte for kvalitet. I mitt hus finnes det nå ingen Sony-produkter, jeg var lykkelig da sønnen min mistet sin Sony-mobil nylig og vi kunne kjøpe noe annet.

 

Noen blu-ray-spiller/brenner, tv, mobiltelefon eller hva som helst annet fra Sony blir det derfor ikke snakk om her i gården. Like greit kan det være siden det vil ta lang tid før dette tar av som vanlig produkt uansett.

 

Jeg har også kvittet meg med Sony-produkter. Sony er overpriset billigplast og meget forbrukerfiendtlig.

Lenke til kommentar
Jeg har også kvittet meg med Sony-produkter. Sony er overpriset billigplast og meget forbrukerfiendtlig.

 

 

Godt mulig at Sony er billigplast nå til dags, men er ikke mange årene siden de laget det jeg så på som de beste CRT TV'ene, pga isoleringen for å forhindre at fargene fløt ut. Fint lite plast der, heller bly.

Lenke til kommentar

Hmm dere som boikotter Sony pga de er sorteper, er dere klar over hvor mye av elektronikk og innmat i alt fra microovner til lcd display i tv'n, mobilen, mp3spilleren osv osv sony produserer? Det blir som en kompis som boikotter USA produkter.. men som alikevel ser amerikanske filmer, kjøpe produkter på amerikanske webshops.. Det blir så utrolig patetisk.. Joda, dere har sikkert gode intensjoner og lever i deres egen ilusjon, så jeg skal ikke rokke med det, bare ikke prøv å vær seriøs, dere ender bare opp med å være skinnhellige. Samt jeg synes det er fint at det er en liten omgangskrets som sitter i mørke hull i gulvet og bruker stearinlys og leser fra bibelen, så vet jeg hva jeg skal holde meg milevis borte i fra.

 

Sony er EKSTREMT forbruker fiendtlig.. Det er helt nifst, jeg er livredd hver gang jeg bruker min gamle sony MiniDisc (fatter ikke at folk hater dette geniale formatet, men men), eller min slarkete NV-HD3 mp3spiller, og PS3'en min tør jeg rett og slett ikke skru på uten å ha advokat tilstedet.. Når det er sagt har jeg til dags dato kun hatt et sony produkt som ikke virket tilfredsstillende, første ps3'en jeg fikk kokte etter 1uke (elendig behandling i frakten var feil årsaken jeg fikk som begrunnelse, men jeg fikk en ny boks som funker fett så..), bortsett fra det har jeg aldri hatt en bedre CRT skjerm enn sony'en min (21" 40kg tungt beist), ei heller kan jeg klage over nv-hd3 selv om sonicstage er no dritt, men selv om jeg mister den i bakken osv, den funker like fint.. Jeg liker ikke å begrense meg selv på hva jeg bør kjøpe og hva jeg ikke bør kjøpe.. derfor liker jeg heller ikke at andre prøver å prakke på meg deres idiotiske idealer, enten det er av religiøse grunner eller skakk-kjørt syn på verden..

 

Tilbake til saken..

 

Det som ikke har blitt nevnt til nå her inne er hvorfor Blu-ray har en fordel fremfor DVD: Bedre beskyttelse av materialet i form av kopibeskyttelse.. Dvd er knekt for år siden og alle filmselskaper har i ettertid vært kåte på å få et nytt format som sikrer dem bedre beskyttelse mot nettop: pirat kopiering.

 

Jeg gir fullstendig beng i om hvem som har det vinnende formatet.. og å tro på flasbasert lagring som den store fremtiden, joa, når vi er eldre og har fler grå hår enn nå, jo da kan sikkert flash basert være tingen, men flash er gammel teknologi, finnes da mer fancy og muligens bedre måter å gjøre det samme på.. Erindrer et firma i norge som hadde noe på tapetet: Opticom.. hadde ikke de lagret ørten gigabyte i krystall ??? Nuvel..

 

Det nytter lite å spå i kaffegrut, ei heller å debatere hva som finnes om 10 år, da ingen av oss her jobber med alternative former for lagring av data.. Lagring i biologiske celler er et alternativt... hvor levetiden kan bestemmes genetisk.. du leier en film, og etter 2 døgn "dør" den.. easy come easy go.. Ufattelig greit for utleie, ingen retur, ingen ripeteplater, bla bla bla..

 

Men men.. Poenget mitt som egentlig forsvant i alt rælet jeg skrev er vel at Filmselskapene nå har 1 hest å satse på, istedet for 2, og at de er mer interessert i å få alt over på et nytt og bedre beskyttet format ENN et totalt åpent og dupliserbart format.. Derfor er det muligheter for at Blu-ray vil bli billigere og mer utbredt.. Utfase dvd? neppe, men å slippe filmer 6mnd før på Blu-ray enn på DVD, tja.. hvem vet..

 

Ha en fortsatt fin dag.

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar
Hmm dere som boikotter Sony pga de er sorteper, er dere klar over hvor mye av elektronikk og innmat i alt fra microovner til lcd display i tv'n, mobilen, mp3spilleren osv osv sony produserer? Det blir som en kompis som boikotter USA produkter.. men som alikevel ser amerikanske filmer, kjøpe produkter på amerikanske webshops.. Det blir så utrolig patetisk.. Joda, dere har sikkert gode intensjoner og lever i deres egen ilusjon, så jeg skal ikke rokke med det, bare ikke prøv å vær seriøs, dere ender bare opp med å være skinnhellige. Samt jeg synes det er fint at det er en liten omgangskrets som sitter i mørke hull i gulvet og bruker stearinlys og leser fra bibelen, så vet jeg hva jeg skal holde meg milevis borte i fra.

 

 

Tilbake til saken..

 

Det som ikke har blitt nevnt til nå her inne er hvorfor Blu-ray har en fordel fremfor DVD: Bedre beskyttelse av materialet i form av kopibeskyttelse.. Dvd er knekt for år siden og alle filmselskaper har i ettertid vært kåte på å få et nytt format som sikrer dem bedre beskyttelse mot nettop: pirat kopiering.

 

Om man lnsker å boikotte pga økonomiske hensyn, så hjelper det endel med en ufullstendig boikott også. Det blir litt underlig å argumentere for at om det ikke gjøres 100% perfekt, så er det bare å gi helt opp.

 

Blu-ray-filmer kopieres allerede, det er for konsumenten denne beskyttelsen er en ulempe. Som vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sorry, var ikke klar over at BR var cracket.. Vel da faller det muligens litt mer bort at de ønsker å flytte over til BR.. ja ja..

 

Når det gjelder en delvis boikott.. tja.. hvorfor boikottes det da i utgangspunktet? Det må da være for å redusere et eller annet? Og når det legges frem som om sony er helvette på jord så blir det meget patetisk å ikke kjøre linja ut.. Blir som pastoren som preker de 10 bud, men peiser over kona til klokkeren når han er på bjelleseminar i sveits.... Det høres sikkert fint ut, og gir de sikkert en stjerne i sin egen bok.. Men for meg blir det latterlig idiotisk..

Lenke til kommentar
Sorry, var ikke klar over at BR var cracket.. Vel da faller det muligens litt mer bort at de ønsker å flytte over til BR.. ja ja..

 

Når det gjelder en delvis boikott.. tja.. hvorfor boikottes det da i utgangspunktet? Det må da være for å redusere et eller annet? Og når det legges frem som om sony er helvette på jord så blir det meget patetisk å ikke kjøre linja ut.. Blir som pastoren som preker de 10 bud, men peiser over kona til klokkeren når han er på bjelleseminar i sveits.... Det høres sikkert fint ut, og gir de sikkert en stjerne i sin egen bok.. Men for meg blir det latterlig idiotisk..

 

BD+ er ikke cracket, men piratene har utstyr til å hente ut selve videostreamen.

 

Man boikotter jo for at det skal skade øknonomisk, en "halv boikott" skader jo også, om enn ikke like mye. Og eksemplene du kom med er jo mer snakk om at folk ikke vet at det er sonyutstyr enn at de holder det utenfor bopikotten med viten og vilje.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda.. sant at det har en effekt.. og jeg tipper sony griner når noen skrotnisser nærme nordpolen nekter å kjøpe rene sonyprodukter.. Samt at nevnte skrotnisser sikkert synes det er fint å leve i uvitenhet om alt annet sony eier..

 

Det blir som å si at du ikke spiser kjøtt, dvs du spiser ikke det som det står at er kjøtt: kjøttdeig går ikke, men biff går.. da det ikke står biffkjøtt (men om det står det, da må man i all hellighet IKKE spise).. totalt usakelig, men poenget er der nuh alikevel... Lykkelig uvitende, eller praktisk ignorranse /skinnhellighet? Tipper heller det siste enn det første.

 

Men detta er jo helt utenfor saken .. så la oss stopppe mens leken er god.

 

I følge highdefdigest.com så vil LG fortsette og Paramount vil fortsette.. så ting er jo ikke helt avgjort enda.. Vil bare ha Serenity på BR jeg så .. :D

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar

Endelig. Har ventet på at ett format skulle vinne, sånn at vi slipper tvilen om hva som vil bli det regjerende i framtiden. Nå vil salget endelig løsne. Endelig kan folk flest begynne å investere i framtidens format uten å risikere at det blir nedlagt til fordel for et annet ett dagen etter. :) Dette er en trist dag for HD-DVD, men en gledelig dag for de aller fleste forbrukere.

Lenke til kommentar
Økt etterspørsel fører som regel med seg økte priser også.

Nå viser vel all historie at prisene går ned når på slike produkter når etterspørselen øker, kan du gi et relevant eksempel på det motsatte? ……. logikken din passer muligens dersom vi snakker om knapphet på råstoff, arbeidskraft eller lignende.

Prisen på Blu-ray vil nok gå ned på lang sikt (år), men jeg tror ikke den vil gå ned på kort sikt (måneder). Grunnen er at det ikke står hauger med Blu-ray-fabrikker klare og bare venter på å få satt i gang produksjonen. Det vil ta tid før produksjonskapasiteten øker. Med en ganske brå økning i etterspørselen så er jeg overbevist om at det vil føre til økte priser. Ganske elementær markedsøkonomi. Stordriftsfordelene vil først komme på lengre sikt og da kan de bli tatt ut på to måter: 1. Større fortjeneste til aksjonærene (5% stigning de siste dagene tyder i hvert fall på optimisme den veien. 2. Lavere priser ut til kundene. En vanlig taktikk på det punktet er å hale ut tida og senke prisene jevnt og trutt avhengig av konkurransesituasjonen og betalingsvillighet.

Du glemmer at den mest populære BD-avspilleren er i en blodig krig med to andre maskiner. Hva gir mest mening? Prise seg ut av det markedet (som skjedde i starten) eller dyre stand-alone profil 1.1 spillere?

Lenke til kommentar
Blu-ray er ikke noe alternativ siden jeg og flere i min omgangskrets praktiserer en privat boikott av Sony pga av suspekt virksomhet på mange områder, inkl bruk av rootkits og andre ondsinnete metoder knyttet til musikk og drm osv. Sony fremstår som et bedervet og forbrukerfiendtlig firma med et ufortjent rykte for kvalitet. I mitt hus finnes det nå ingen Sony-produkter, jeg var lykkelig da sønnen min mistet sin Sony-mobil nylig og vi kunne kjøpe noe annet.

 

Noen blu-ray-spiller/brenner, tv, mobiltelefon eller hva som helst annet fra Sony blir det derfor ikke snakk om her i gården. Like greit kan det være siden det vil ta lang tid før dette tar av som vanlig produkt uansett.

Hehe, jaja.. kos deg bak din sten!

DVD-Formatet som brukes i dag, vil nok dø ut og da er sjansene store at feks. neste WINDOWS plate feks. kommer på Blu-ray!

 

Sony har noen av de beste tv'ene, de har de beste telefonene for "vanlige folk" og de har masse annet gromt.. Konsollen er bra og mer "åpen" enn Xbox. Sony gjør mye bra, men de gjør også sine dumme ting.

 

Jeg tror personlig sony har blitt ryddet opp i litt, da de i det siste har feks. lansert MP3 spiller uten Atrac! De har lansert PS3 hvor du får lov å bytte disken uten å ryke garanti, du får lov å installere linux på den, den lader medfølgende (trådløs(!)) kontroller via en STANDARD(!) USB-Kabel, etc. Det er masse slikt som jeg liker med Sony, samt at det "bare virker".

 

Har dårlige erfaringer med de fleste andre merker også, feks. JVC kamera som aldri gikk å koble til PC-en, JVC anbefalte å kjøpe tilhørende "koblingsboks", som heller ei fungerte. Etter den var kjøpt, var support ikke-eksisterende.

 

jada, alle merker har sine bommerter, men Sony er et stort merke, de lager mange produkter og derfor vil de naturligvis også få flere bommerter enn de mindre firmaene.

 

Du må tenke på her, selv om du kanskje kjøper deg en TV fra et annet merke, kan det godt være innmaten har vært innom Sony.

Sony kan godt ha laget chip'er i din "noname" dvdspiller, de kan ha laget panelet i din LCD pc-skjerm. De kan godt ha laget innmaten i VHS-spilleren din, etc.

Lenke til kommentar
Jeg har også kvittet meg med Sony-produkter. Sony er overpriset billigplast og meget forbrukerfiendtlig.

 

 

Godt mulig at Sony er billigplast nå til dags, men er ikke mange årene siden de laget det jeg så på som de beste CRT TV'ene, pga isoleringen for å forhindre at fargene fløt ut. Fint lite plast der, heller bly.

 

For all del, Sony har enkelte gode produkter, men det fleste er middelmådig billigplast som selger pga merkenavnet. Jeg kjøper etter produktspesifikasjoner og ytelse, ikke etter merkenavn.

 

Jeg har ingen rene Sony-produkter nå men jeg har noen som er lisensiert teknologi. Feks i min 19" high end CRT er det Mistsubishi DIAMONDTRON-rør som er lisensiert og forbedret Trinitron-teknologi. Blant annet forbedret elektronkanon for skarpere bilde.

 

Jeg sier ikke at Sony er forbrukerfiendlig fordi de har farlige produkter "som kun bør benyttes med advokat tilstede", men fordi det er uheldig at en aktør skal styre både medium og spillere. Royalities ol, bestemme DRM/kopibestkyttelse osv. Samt at mange kjøper Sony-produkter i uvitenhet fordi de tror at alt som det står Sony på er bra.

 

Min skepsis til Sony-produkter skyldes først og fremst at de bevisst selger konsumentprodukter som ikke tåler vanlig bruk over tid slik at når garantitiden er utløpt er de modne for utskifting og da dette er forholdsvis rimelige produkter <=1000 kr så lønner ikke reparasjon seg og forbrukeren sier til seg selv "jaja, det var jo ikke så dyrt produktet og man kan kanskje ikke regne med det skal vare lenger enn dette, jeg får kjøpe et nytt Sony-produkt, det er det beste på markedet."

 

Feks om man tar spindelen til kompakte/bærbare cd-spillere så hadde Sony en helt annen plastkonstruksjon på sine i forhold til andre fabrikat. Nermest som det var beregnet av ingeniører at de skulle tåle x antall avspillinger og konstruert etter dette. Noe sterkere i de dyrere modellene. Jeg vil tro det er bevisst for å få folk om kjøpte de rimeligste eller mellomste modellene til å kjøpe den største modellen neste gang. "Jajaja, Sony er jo topp, kjøper jeg den største nå så blir det bra." Personlig har jeg opplevd at 4 spindler har knekt av. Det er mange Sony-produkter i samme stil.

 

Jeg blåser i om "boikotten" har noen direkte effekt - ikke er det noen direkte boikott heller da mine kjøp stort sett skyldes jeg har funnet tilsvarende eller bedre produkter fra andre produsenser med bedre kvalitet. - jeg kjøper ikke Sony fordi jeg er ubekvem med deres praksis.

 

EDIT: Når det gjelder den kommentaren om biff vs kjøttdeig så vil jeg si at det er en dårlig sammenligning, dog skjønner jeg poenget ditt, kjøtt fordi det står kjøtt. I praksis er det nok omvendt at de fleste spiser kjøttdeig fordi de ikke vet at det er søppel. Dersom man skal ta 10kg korn = 1kg kjøtt så blir kjøttdeigen alt for rimelig og normal logikk burde tilsi at det er >=66% avfall og søppel i en kjøttdeig og derfor ikke egnet til menneskeføde. Ble forleden meget syk av å ha spist noe "rimelig" kjøtt og kommer til å være skeptisk til hva jeg spiser fremover. Ble sengeliggende en uke, med påfølgende ubehag, høydepunktet var en to minutter lang fis :( Da tror jeg at det ligger bedre økonomi i å kjøpe biff av beste sort/avstå helt fra kjøtt fremfor å spise kjøttdeig. Beklager off-topic.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Syns det nesten er litt søtt med "boikott" av Sony. Hvorfor?

 

Fordi Sony driver med elektronikk(stort sett alt mellom himmel og jord), filmselskap, litt ymse bank/forsinkring/marketing samt mye musikk.

 

Det å fremstå som en person som boikotter sony helt og holdent vil da si at du ikke har tv, i mange tilfeller telefon eller har sett en jamesbond film eller kjøpt em BMG cd. Og heller ikke ser på tv, for i mange tilfeller brukes sony produkter profft og du er med på å finansiere det som seer, verden er liten.

 

Å laste ned filmer/musikk er bare en patetisk form for "boikott".

 

Vi kan diskutere som mye vi vil fram og tilbake om ting, men at ETT optisk format nå ser ut til å vinne HD kampen er bra. Prisnivået vil nok endre seg en del når flere nå tørr satse, familie vil gjerne ha men nektet å bruke en krone på HD avspiller så lenge det fantes to formater. Nå skal BD spiller og ett par filmer bestilles asap. Jeg vil tro det gjelder en del andre Nordmenn også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...