Gå til innhold

Spill blir ikke OL-gren likevel


Anbefalte innlegg

Akkurat sommer-OL har jeg aldri i mitt liv hatt noen stor interesse for, så egentlig gir jeg blanke :p Jeg tipper litt begge veier i denne saken, når sant skal sies. På den ene siden mener jeg OL handler litt om tradisjoner, og at OL i alle år har vært en arena for fysisk utfoldelse på et høyt plan. Noen nevnte bueskytting tidligere, og til det kan man jo minne om de gammeldagse buene som krevde ganske mye kraft og presisjon for å spenne og treffe riktig med. At komposittbuer med lasersikte og brusholdere har blitt oppfunnet, kan ikke sporten egentlig stort for.

 

Samtidig er det ingen som sier at det ikke er lov å fornye seg. Som nevnt av noen tidligere har jo snowboard fått innpass i vinter-OL, et godt eksempel på at forandring i aller høyeste grad kan fryde. Og for å argumentere mot meg selv ifht dette med at OL bør handle om fysisk og kroppslig utfoldelse, kan en jo stille spørsmålstegn med hvorfor sjakk er en OL-gren. I tillegg fins det jo som nevnt spill som er fysisk utfordrende av natur, som DDR.

 

Alt i alt fryder jeg meg bare over at TV-stasjonene endelig får et påskudd (eller skal vi si påprakk) til å sende gaming på elitenivå på TV :D Antakeligvis i aller verste sendetid, men jeg er nok ikke alene når jeg sier at de gjerne må sende det midt på natta for min del; en ekte geek er alltid våken!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sjakk en offisiell OL gren? Personlig setter jeg mest skillet for hva jeg mener er akseptert i OL ved at utøverene gjør en fysisk øvelse (som er mer enn å trykke på et tastatur/flytte en sjakkbrikke) og/eller at det, som sagt for min del, har visse røtter til tradisjonelle sporter.

Jeg har ingenting imot at snowboard f.eks er inkludert, for selv om brettet i seg selv er nytt, så har det jo mange likheter med vanlig skisport. Det utforsker nye arenaer innenfor samme felt vil jeg si. (Står forresten selv på både ski og brett så vet at det ikke er det samme).

 

E-sport og sjakk er begge krevende aktiviteter, det står jeg helt inne for, men trenger virkelig disse falle innenfor den samme kategorien? Begge disse utfordrer mer områder som kløkt, intuitivitet, beregning osv over mer vanlige fysiske aspekter. Selvfølgelig får man bedre reaksjonstid og resultater om man trener vanlig...akkuratt som en "vanlig" idrettsutøver kan tjene på hjernetrim (legger opp strategien for et løp bedre, leser kartet på en bedre måte i orientering osv).

Som flere har sagt før så skiller man jo mellom bilsport og vanlig idrett, selv om f.eks Formel 1 sjåførene er noen av de best trente utøverene en finner. Jeg velger å tro at grunnen er de overordnede forskjellene som at bilene ikke er drevet av muskelkraft men av en egen motor osv. Ja, OL er jo en paraplyorganisasjon for mye forskjellig men dere forstår vel hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Det blir liksom ikke helt det samme og slå på tven og glede seg til litt onkli' OL sport også finne ut at det eneste som går nå er en hau med nerder (ojada) som sitter og spiller dataspill...

 

La oss pushe stereotyper i denne tråden! Dette er et flott eksempel på Norges syn på spilling og E-Sport. Liker man ikke fotball eller andre fysiske aktiviteter og heller liker å bruke hjernen mer direkte via interaktiv underholdning er man en nerd. Norge er et trist land når det kommer til gaming.

Lenke til kommentar

Kjapp korreksjon til endel innlegg her:

 

Sjakk er ikke med i et offisielt sommer/vinter OL. Det holdes et eget sjakk OL, bare for sjakk.

Bridge derimot var med i Salt-Lake OL i USA. Bridge... i et vinter OL... Som oppvisningssport til å begynne med, men det snakkes vel om å inkludere det på lik linje som snowboard.

 

Med dette i bakhodet, syns jeg det ikke gjøre noe om PC spill kommer med i et OL. Er bare gøy det.

Endret av Thraze
Lenke til kommentar
Nå skal elektroniske spill bli en del av OL i Bejing i 2008.

Link

 

nå blir det jo riktig nok ikke en del av OL, men skal bare arrangeres samtidig.

Tror nok det er mange som har misforstått her ja.

 

Uansett tror jeg at spilling aldri kommer til å bli OL-gren. Rett og slett fordi grunnreglene blir nødt til å endres for hver olympiade. I løpet av 4 år pumpes det ut hundretusener av spill, og det spillet det ble konkurrert i for 4 år siden, er gammelt og utdatert, slik at man hele tiden må velge nye spill. Og hvilke spill skal man velge? FPS? Strategi? Bilspill? Tetris? En "sportsgren" med slike skiftende regler kan nok aldri bli OL-gren, spesielt ikke når det er så til de grader basert på teknologi (en blåskjerm kan sende deg på hue og ræva ut av OL) og det heller ikke er snakk om noen fysisk aktivitet overhodet.

Lenke til kommentar

Er enig med Jo Are og det han sier. Det er jo folk som har trent hele livet for å komme til OL. Tar det så lang tid for å bli god i spill? Det er jo nok konkurranser der ute som kan for gamere være like store som OL, så hva er poenget? Jeg mener at ike noen gren som inneholder noe elektronikk skal få være med. (Da mener jeg PC-er og slikt, ikke poengtavler :p)

Lenke til kommentar

Dette har jo med å gjøre at OL jakter på yngre tv-seere. I dette segmentet er vel X-games mer populært og den Olympiske komite vil kapre tilbake disse.

 

Jeg gidder ikke å diskutere om spill er sport eller ikke, bridge er som sagt en oppvisningsgren i OL. Poenget er at hvis dataspill blir en OL-gren så vil dette bidra til at konkurransen blir enda tøffere. På sikt vil det bli like vanskelig å vinne OL-gull i spill som skiskyting, selv om det kreves forskjellige ferdigheter. Antageligvis vil det bli vanskeligere å vinne i spill, da dette er langt mer utbredt enn skiskyting globalt.

 

Dataspilling vil også bli mer stuerent og populært ved at det blir en OL-sport- Foreldre blir mer positive hvis poden sitter på rommet og øver på en OL-sport. I tillegg blir det mer positiv oppmerksomhet i media.

 

For min egen del så gir jeg blaffen. Jeg spiller for egen underholdnings skyld og er ikke så opptatt av konkurranser.

 

Jeg mener derimot at skateboard ikke burde bli en OL-sport, men det er en diskusjon for et annet forum.

Lenke til kommentar
Kjapp korreksjon til endel innlegg her:

 

Sjakk er ikke med i et offisielt sommer/vinter OL. Det holdes et eget sjakk OL, bare for sjakk.

Bridge derimot var med i Salt-Lake OL i USA. Bridge... i et vinter OL... Som oppvisningssport til å begynne med, men det snakkes vel om å inkludere det på lik linje som snowboard.

Var det jeg trodde, og synes det er mer fornuftig at sjakk har et eget mesterskap. Bridge kan holde seg innenfor egne mesterskap også imho. Om man tenker i disse baner så hvorfor ikke inkludere Texas Hold'em og Pog? :)

 

Nå skal elektroniske spill bli en del av OL i Bejing i 2008.

Link

 

nå blir det jo riktig nok ikke en del av OL, men skal bare arrangeres samtidig.

Tror nok det er mange som har misforstått her ja.

 

Uansett tror jeg at spilling aldri kommer til å bli OL-gren. Rett og slett fordi grunnreglene blir nødt til å endres for hver olympiade. I løpet av 4 år pumpes det ut hundretusener av spill, og det spillet det ble konkurrert i for 4 år siden, er gammelt og utdatert, slik at man hele tiden må velge nye spill. Og hvilke spill skal man velge? FPS? Strategi? Bilspill? Tetris? En "sportsgren" med slike skiftende regler kan nok aldri bli OL-gren, spesielt ikke når det er så til de grader basert på teknologi (en blåskjerm kan sende deg på hue og ræva ut av OL) og det heller ikke er snakk om noen fysisk aktivitet overhodet.

Spot on! :thumbup:

 

 

Dataspilling vil også bli mer stuerent og populært ved at det blir en OL-sport- Foreldre blir mer positive hvis poden sitter på rommet og øver på en OL-sport. I tillegg blir det mer positiv oppmerksomhet i media.

 

Med tanke på at det med stor sannsynlighet er spill hvor head-shot er involvert vil de nok riste mer på hodet enn før nå som de oppdager hva han faktisk spiller :innocent:

Lenke til kommentar
Dataspilling vil også bli mer stuerent og populært ved at det blir en OL-sport- Foreldre blir mer positive hvis poden sitter på rommet og øver på en OL-sport. I tillegg blir det mer positiv oppmerksomhet i media.

 

Med tanke på at det med stor sannsynlighet er spill hvor head-shot er involvert vil de nok riste mer på hodet enn før nå som de oppdager hva han faktisk spiller :innocent:

 

 

Kommer an på hvilke spill man skal konkurrere i og hvordan reglene blir lagt opp. Tipper at de mest voldsomme og brutale spillene ikke blir inkludert.

Lenke til kommentar
Nå skal elektroniske spill bli en del av OL i Bejing i 2008.

Link

 

Jeg syns dette er jævla teit, spill er ikke, har aldri vært og kommer aldri til og bli sport. Har bestandig sett på OL folket som seriøse folk men nå fikk jeg bekreftet at de er en gjeng med fjortiser. Dette må føles utrolig urettferdig for sprintere og andre folk som skal delta i grener hvor man faktisk må trene hardt og slite for å få være med. Sier ikke at gamere ikke må trene men de sitter jo tross alt på ræva 24/7, de behøver ikke dra ut på en lang sykkel tur i pøs regn for å trene de sitter bare forran pcen og kjefter.

Nå har dere fått min menig (den kommer ikke til og endre seg) så hva mener dere?

 

Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, men må si jeg blir lettere irritert over din uvitenhet.

 

Du vet kanskje ikke hvem fatal1ty er, men han blir sett på som den beste e-sports utøveren gjennom tidene. Og han sitter ikke på ræva hele dagen. Han trener flere timer pr. dag, og da mener jeg ikke bare foran en PC, men fysisk trening. Det sies faktisk at han har fysikken til en topptrent idrettsmann.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er imot eSport som OL-gren er at eSport per idag er altfor dårlig arrangert. Vet ikke om det er flere som har lagt merke til at det er de samme lagene og samme spillerne som går igjen i flere spill ? Imotsetning til ordentlig sporter så er det ca. 0 sjanse for nye spillere å få en sjanse, selv om du er ufattelig god. Finnes garantert 100 000 spillere som er bedre enn de vi har i landslaget på CoD4 per idag. Det er altfor dårlig testing, og ingen kvalifisering som gjør spillere til verdige representanter.

 

Så dette må forandres til OL isåfall og la ordentlige voksne folk stå ansvarlig og ikke gamerne selv, så de sitter og plukker ut sine egne spillere og representerer sine egne klaner. eSport per idag er umodent syns jeg.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Så dette må forandres til OL isåfall og la ordentlige voksne folk stå ansvarlig og ikke gamerne selv, så de sitter og plukker ut sine egne spillere og representerer sine egne klaner. eSport per idag er umodent syns jeg.

 

Nå blir heldigvis tvspill ikke en OL gren likevel. At de holder VM eller hva de skal ha der samtidig med OL er nå i og for seg greit, så lenge det ikke er en del av OL. Så får vi idrettsmenn som er verdensmestere i både fotball (som spillere og managere), racing (rally, f-1 osv), nasjonsbygging eller drakedreping nøye oss med at idretten vår ikke er med i de olympiske leker. Toppers :)

Lenke til kommentar
Nå skal elektroniske spill bli en del av OL i Bejing i 2008.

Link

 

Jeg syns dette er jævla teit, spill er ikke, har aldri vært og kommer aldri til og bli sport. Har bestandig sett på OL folket som seriøse folk men nå fikk jeg bekreftet at de er en gjeng med fjortiser. Dette må føles utrolig urettferdig for sprintere og andre folk som skal delta i grener hvor man faktisk må trene hardt og slite for å få være med. Sier ikke at gamere ikke må trene men de sitter jo tross alt på ræva 24/7, de behøver ikke dra ut på en lang sykkel tur i pøs regn for å trene de sitter bare forran pcen og kjefter.

Nå har dere fått min menig (den kommer ikke til og endre seg) så hva mener dere?

 

Jeg har ikke lest igjennom hele tråden, men må si jeg blir lettere irritert over din uvitenhet.

 

Du vet kanskje ikke hvem fatal1ty er, men han blir sett på som den beste e-sports utøveren gjennom tidene. Og han sitter ikke på ræva hele dagen. Han trener flere timer pr. dag, og da mener jeg ikke bare foran en PC, men fysisk trening. Det sies faktisk at han har fysikken til en topptrent idrettsmann.

 

Jo jeg vet hvem fatal1ty er, så en dokumentar om han på 60 minuts for noen år tilbake. Og jeg vet også at han trener mye, men det er ikke viktig at han er topptrent for å mestre spill. Det man trenger da er reaksjonsevne, aim (skytespill) og selvfølgelig strategi og spillforståelse. Og jeg mener heller ikke sjakk eller bridge burde ha noe i et OL og gjøre. Når det kommer til skyting og bueskyting er det ikke så forbanna fysisk krevende, kanskje med gammeldagse buer da for å holde de igjen mens du sikter. Skyting krever litt statisk styrke mens man sikter, men ikke noe man blir utpeist av.

Nå må jeg bare innrømme at jeg ikke vet så veldig mye om E-sport men jeg mener i hvertfall at det ikke er idrett, da sport ikke bare handler om fysikk.

Når vi sier "sport" mener vi som oftest fotball, sykling, langrenn, osv, osv

Med "bilsport" mener vi formula1, rally, cross, osv, osv

Med "E-sport" mener vi gaming.

Nå må bare noen finne et navn for sporter som skyting, sjakk, curling, osv

Lenke til kommentar
Nå skal elektroniske spill bli en del av OL i Bejing i 2008.

Link

 

Jeg syns dette er jævla teit, spill er ikke, har aldri vært og kommer aldri til og bli sport. Har bestandig sett på OL folket som seriøse folk men nå fikk jeg bekreftet at de er en gjeng med fjortiser. Dette må føles utrolig urettferdig for sprintere og andre folk som skal delta i grener hvor man faktisk må trene hardt og slite for å få være med. Sier ikke at gamere ikke må trene men de sitter jo tross alt på ræva 24/7, de behøver ikke dra ut på en lang sykkel tur i pøs regn for å trene de sitter bare forran pcen og kjefter.

Nå har dere fått min menig (den kommer ikke til og endre seg) så hva mener dere?

 

 

Fullstendig enig. Spill bør ikke blandes med OL, men egne VM, osv, er ok.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet med gaming siden 1985. Både Arcade, konsoll, hjemmedatamaskiner som C-64, Amiga 500, Atari ST osv og PC. Ikke minst pinball har jeg drevet med. Jeg har drevet med onlinespill siden 1994. Spilte FPS-spill på høyt nivå helt på slutten av 90-tallet. Deltok i de første seriøse laddere i perioden 96-99. Deltok i kampanjen i 97 om å få FPS-spill på tv.

 

Kunne ha drevet med friidrett, var ganske god på løping osv, men hadde aldri motivasjon eller interesse av å satse på dette.

 

Per i dag spiller jeg mest RPG-spill da det krever utrolig mye trening for å holde seg høyt oppe innen FPS.

 

Det er ikke tvil om at terskelen for å være god i FPS-spill er mye høyere enn i 97-98-99, men allerede da var det et høyt nivå og det var tydelig at de som la ned mest tid i trening og organisering var de som gikk seirende ut av ligaen når sesonen var over.

 

Det er ikke slik som mange tror at det er utrolig lett å å bli god i spill. Det krever ubeskrivelig mye innsats og dedikasjon for å komme til toppen og det krever mer å forbli der. Klart man må være motivert og trene hardt for å hevde seg i fysisk sport og men de fysiske lovene er konstante. Om man driver med løping så krever det ikke så forbasket mye koordinasjon å bevege beina. Man må "bare" ha rett kroppsbygning, motivasjon og være villig til å trene til en ser mannen med ljåen. E-sport krever vanvittig koordinasjon som må vedlikeholdes. Om du var god 6 måneder tilbake betyr det ikke at du er god nå. Det er stor forskjell på å ha grunnlag og å faktisk hevde seg i toppen. I esport er det slik at de fysiske lovene forandrer seg over tid fordi toppeliten finner nye teknikker for å omgå de fysiske begrensningene i spillmotoren. Når toppen gjør slike fremskritt så har man to valg. 1: adaptere, les: trene til man mestrer det og ja selv om man er god og var i verdensklassem, så er det ikke sikkert man greier det noen gang, da faller man av samme hvor god man var i utgangspunktet. Man må mestre noe nytt på toppen av det man kunne fra før. Blir litt som å se noen gjøre noe vanskelig akrobatik på tv, for så å bestemme seg for å trene til å gjøre det samme.

2: legge opp

 

Det er tenkikk i fysisk sport og men de fysiske lovene er som jeg nevnte tidligere konstante og man trenger stort sett bare trene på å bli god i et emne for å komme til topps i den sporten man driver med. Jevn trening over mange år. Esport krever at man skal være istand til å adaptere på dagen etter hva som er standard spilleteknikk. Dessuten er e-sport bygd opp av flere mestringslag. Jo bedre man mestrer alle lagene jo lengre kommer man.

 

Eksempler på lag:

-koordinasjon mellom øye og hånd

-hurtig situasjonstolking/forutsi kommende situasjon, for sent å si aha etterpå

-mental styrke (at man ikke blir syket ut eller mister fokus under spillets gang)

-våkenhet

-konsentrasjon

-IQ

-hurtighet

-timing/matematikk

-taktikk, samt være istand til å svare på/ stå imot motstanderens spillestil og trekk

-oppfatte detaljer og spille ut ifra dette (feks at motstanden beveger seg 10-20% mer til vensre enn til høyre

-kjenne sin motstander, timer med research og detaljstudering

-mestre å omgå spillmotorens fysikk

-forståelse av spillets praktiske virkemåte og kode (ikke nødvendigvis dybdekunnskap, men forstå hvordan det hele henger sammen)

-så er det tid for det vanskeligste laget, nemlig å gjøre alt dette på en gang med færrest mulig feil og best mulig resultat

 

Psykisk sport må sidestilles med fysisk sport. Det krever minst like mye innsats for å hevde seg i verdensklasse i begge typer, kanskje litt mer i spill da det er flere aktive utøvere pga enklere rekruttering, feks flere som prøver å spille et spill enn som prøver utforski i konkurransesammenheng.

 

Dere som synes det er så lett å bli god i spill bør virkelig sette dere inn i treningsmetodene for å komme og ikke minst forbli på toppnivå. Det er ikke gjort over natten, men det er jo klart at enkelte har bedre grunnlag for å mestre spilling enn andre og derfor tar det lettere og kommer mye lenger. Feks for å mestre å omgå spillmotorens fysikk så er det laget enkelte treningsbrett som består av en stor kasse med plattformer man må hoppe mellom. Faller man ned, teleporteres man til starten og må ta det over. Det er på ingen måte mulig å komme over ved å bevege seg vanlig og bare hoppe, dessuten skal det gå sømløst og hurtig. Problemet er ikke å¨greie å hoppe over 2 ganger på 3 forsøk. Problemet er å gjøre det sømløst 20 ganger på rad uten en eneste feil, uten å bryte sømen. Hopper man for tidlig, feil vinkel, beveger seg feil slik at man taper hastighet, hopper for sent, timer hoppene feil slik at man er i feil posisjon i forhold til neste hopp osv så feiler man. Når man har mestret de første brettene i treningen kommer man til proffbrett der det er sykelig langt mellom plattformene slik at man veldig lenge kanskje greier 0-1 hopp av 10 forsøk. Så skal man da trene seg opp til å gjøre 20-30 hopp på rad helt sømløst. Det er slike hårfine trenings-detaljer som skiller en som er proff fra en som er tilsynelatende god. Og selv om dette ikke er et absolutt krav kan det avgjøre den ofisielle kampen mellom mostander X og Y der X vant fordi han greide å gjøre et luftig hopp for å hente et våpen fra et sted det er tilsynelatende umulig å hoppe over til og dette gjorde han på 5 sekunder for så å angripe motstanderen overraskende. Alternativet ville ha vært å bruke 40 sekunder på å gå rundt gjennom et området som Y kontrollerte og sannsynligvis ikke ville ha sluppet X gjennom. Ok, du kan fremdeles komme langt om du ikke er helt i topp på dette punktet, men da skal du være forbasket god i alle de andre punktene.

 

Jeg vil også presisere at det er noe helt annet å beseire 3 kompiser i et spill enn å møte de desisdert 3 beste i verden i en semifinale. Det er stor forskjell på å å være sykt god i et spill og å være i verdensklasse.

 

Hvorvidt esport bør in i OL eller ikke er jeg nøytral til, men det er klart at tiden forandrer seg. Jeg synes uansett at det må bli mer fokus og satsing på esport generelt.

Esport er både underholdende og spektatorvennlig. Det blir garantert mye spenning og mange overraskelser i en toppnivåkamp. Feks en fotballkamp kan jo være helt død selv om det er to topplag som møtes. Jeg tror esport er fremtiden da det er gode muligheter for reklame mellom hver kamp. Med andre ord burde esport ha stort kommersielt potensiale.

 

Freke: Det er provoserende at du uttaler deg slik du gjør når det er tydelig at du mangler vesentlig kunnskap om emnet. Ikke vet du vilke platformer det spilles på, ikke vet du hva som spilles, ikke vet du hvem personer er. Det har skjedd en god del mellom "Bubble Bobble" Tv-Spill (Video-game)/Arcade fra 1986 til 2008. Begrepet TV-spill er forresten pensjonert for en årrekke siden. I dag heter det konsoll. Jeg er ingen Fatal1ty-fan, men jeg synes det er smålig av deg å snakke slik om Jonathan Wendel når du ikke vet hvem det er en gang.

Kanskje du heller bør slå opp ordet "fatal" i en engelsk-norsk ordbok isteden. Det er snakløst å kalle ham "fat al" når han faktisk er i god fysisk form. Han trener mye fysisk sport for å opprettholde en god mental helse.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...