Gå til innhold

Var russland først på månen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke helt skjønne at det var mangel på teknologi. Russerene var først i rommet med folk. Først på månen og først på mye annet annet. Det eneste de ikke hadde gjort var bygge en sak som kunne ta folk med til månen og sende de opp igjen i moderskipet når de skulle det.

 

Men jeg vet ikke. Blir bare spekulasjoner fra min side. Kanskje de rett og slett ikke tenkte at det skulle bli så mye prestisje i det.

Lenke til kommentar
Hæ?

Russland har vel ikke vært på månen. Trodde det bare var USA som har vært der, men det er riktig at Russland var først i rommet men de kom aldri så langt som månen.

Det er kun USA som har hatt mennesker på månen (riktignok eit godt diskutert tema), men Russland har hatt sonde på månen.

Lenke til kommentar

12 April 1961 Russerene mener de har vunnet "rom racet"..

1961: Russian cosmonaut spends day in space

The USSR has launched its second cosmonaut into space just four months after Yuri Gagarin made his historic venture.

Major Gherman Titov, aged 25, has amazed the world by spending the whole day in orbit over the Earth aboard his one-person Vostok II spacecraft.

 

He has been sending messages to every continent saying "I feel splendid."

 

Sources in Moscow say he is due to land tomorrow morning after completing about 20 orbits around the globe.

 

Sleeping in space

 

At 1530 GMT he switched off radio communication so that he could get some sleep and turned it on again seven and a half hours later.

 

He is reported to have had a three-course meal for lunch and a substantial supper before turning in for the night.

 

Shortly before he was blasted into space from the Baikonur cosmodrome in the Kazakh Republic, he sent this message via the Tass news agency.

 

"It is difficult to express in words the feelings of happiness and pride which fill me. I have been entrusted with an honourable and responsible task."

 

He dedicated his flight to the 22nd congress of the Soviet Communist Party to be held in October, thanked the Soviet Government and its chairman Nikita Khrushchev. He also sent greetings to his "great friend" Yuri Gagarin.

Kilder: http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/s...000/2944638.stm

 

 

21 Juli 1968 landet de første mennesker (USA) på månen.. he he tror noen da.. jeg er ikke en av dem..

- det er ikke luft på månen, så hvorfor flagrer det amerikanske flagget i "vinden" der oppe?

- hvorfor kaster steiner, flagg, mennesker og apollo 11 skygger i forskjellige rettninger, når det er kun en lyskilde der oppe.. sola!

-Svensken som lagde fotoaparatene de hadde med seg (som er låst fast til drakta), uttalte den gang og i dag..(når han så månelandingen på tv) this is fake..

-Hvorfor ser vi ingen stjerner fra noen av månebildene?

+ + + mye mer.. anyway, ikke noe å lure på.. det er som Akidon sier.. meget godt PR stunt.. verdens dyreste bløff.. vil jeg si !

Lenke til kommentar
21 Juli 1968 landet de første mennesker (USA) på månen.. he he tror noen da.. jeg er ikke en av dem..

- det er ikke luft på månen, så hvorfor flagrer det amerikanske flagget i "vinden" der oppe?

- hvorfor kaster steiner, flagg, mennesker og apollo 11 skygger i forskjellige rettninger, når det er kun en lyskilde der oppe.. sola!

-Svensken som lagde fotoaparatene de hadde med seg (som er låst fast til drakta), uttalte den gang og i dag..(når han så månelandingen på tv) this is fake..

-Hvorfor ser vi ingen stjerner fra noen av månebildene?

+ + + mye mer.. anyway, ikke noe å lure på.. det er som Akidon sier.. meget godt PR stunt.. verdens dyreste bløff.. vil jeg si !

Herregud.... :thumbdown: Ikke enda en hjernevasket...

 

- Flagget hadde en stang i overkant for å holde det utover, du får den effekten når det blir dyttet ned i bakken

- Det er ikke bare 1 lyskilde. Du glemmer månen, den reflekterer masse lys, det er jo tross alt en grunn til at vi ser den lye om nattet...

- Hvilke uttalelser fra en svenske, kom med noen linker

- Ser du noen stjerner midt i en by om natten?? På grunn av at det er så mye lys på månen så kommer ikke stjernene frem-

 

- Alle de håpløse såkalte bevisene som konspirasjonsteoretikerne kommer med kan meget enkelt knuses med enkel naturvitenskap, og i mange tilfeller med enkle forsøk man kan gjøre hjemme (reflektering av lys)

Lenke til kommentar
- det er ikke luft på månen, så hvorfor flagrer det amerikanske flagget i "vinden" der oppe?
Det står rett ut fordi det har ei horisontal stang i toppen, og det "flagrer" fordi astronauten vrir den vertikale stanga fra side til side når han dytter flaggstanga ned i bakken. Det "flagret" litt etterpå av samme grunn som at pendler svinger flere ganger fram og tilbake før de faller til ro. Pendelbevegelsene er langsommere enn de ville vært på Jorda, fordi tyngdekraften på månen er omtrent 1/6 av Jordas, og fordi det ikke er luft på månen varer pendelbevegelsene lengre før flagget faller til ro. Flagget er krøllete fordi det det ble oppbevart sammenbrettet i flere døgn før de landet på månen.
- hvorfor kaster steiner, flagg, mennesker og apollo 11 skygger i forskjellige rettninger, når det er kun en lyskilde der oppe.. sola!
Fordi bakken på månen ikke er helt flat, men ganske humpete (noe som vises godt når de på en senere ferd kjører med månebilen), og fordi den gullbelagte aluminiumsfolien som er overflaten på månelanderen virker som et sett av speil. Skygger går i ulik vinkel hvis de går nedover en bakke enn når de går oppover en bakke.
-Svensken som lagde fotoaparatene de hadde med seg (som er låst fast til drakta), uttalte den gang og i dag..(når han så månelandingen på tv) this is fake.
Stillbildene (som ikke ble fremkalt før Apollo 11 hadde landet på Jorda igjen) ble tatt med et Hasselblad-kamera. Det var ikke 1 stk svenske som egenhendig bygde dette kameraet, det var kjøpt over disk. Det svenske kameramerket Hasselblad var et verdenskjent kameramerke ala dagens Canon, Nikon, Sony og så videre, bortsett fra at Hasselblad ble regnet som kameraenes Rolls Royce. Så hvem denne "svensken" var som satt og snakket om "fake" under månelandingen, lenge før noen fikk se stillbildene fremkalt, det må du dokumentere bedre.
-Hvorfor ser vi ingen stjerner fra noen av månebildene?
Fordi datidens vidokamera rett og slett ikke var lysfølsomme og høyoppløselige nok til å registrere det svake lyset fra stjerner. Stjerner ser mindre ut sett fra månen enn fra Jorda, fordi atmosfæren rundt Jorda får lysstrålene til å ese litt ut. Selv om de rettet de aller beste videokameraene fra den tiden ut mot stjernehimmelen fra Jorda eller månen, altså selv om det ikke var noe annet i bildet, så så himmelen like svart og stjerneløs ut. Dette var ikke så farlig, for det var ikke for å studere stjerner man landet på månen, det var (tro det eller ei) for å studere månen. Så det var ikke så farlig at kameraene ikke klarte å registrere stjernelyset. Måneoverflaten var derimot godt nok synlig.

 

Resten av konspirasjonsteoriene rundt månelandingene finnes det gode svar på en rekke steder på nettet, bl.a her:

http://www.thekeyboard.org.uk/Did%20we%20l...0the%20Moon.htm

http://www.braeunig.us/space/hoax.htm

http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

hmm kan se ut som jeg har "dummet" meg ut litt der ja.. noen har tydeligvis fart med vranglære til meg her.. jeg er litt for glad i konspirasjons teorier.. men her ser det ut til at jeg ikke har lest fakta godt nok.. takk for spennende lesning sea-lion :)

:blush: skal holde kjeft om dette temaet fremover he he..

Lenke til kommentar
hmm kan se ut som jeg har "dummet" meg ut litt der ja.. noen har tydeligvis fart med vranglære til meg her.. jeg er litt for glad i konspirasjons teorier.. men her ser det ut til at jeg ikke har lest fakta godt nok.. takk for spennende lesning sea-lion :)

:blush: skal holde kjeft om dette temaet fremover he he..

 

Du er jo ikke av verste sorten, da, når du innrømmer at du tar feil etter å ha fått servert fakta. Det er mange som er like bastante uansett hvor overbevisende bevisene de får servert er. :!:

Lenke til kommentar

Russerne prøvde å sende folk til månen de også. Det var derimot ikke lagt så mye prestisje og penger ned i prosjektet som amerikanerne gjorde. Mye av infoen rundt russernes program ble deklassifisert kun for få år siden.

 

Sovjetunionen utviklet en gedigen månerakett kalt N1. Denne hadde et første steg med 40 motorer. Her lå mye av problemet. Systemet var utviklet sånn at hvis en motor kuttet skulle den tilsvarende motoren på motsatt side av raketten også skru seg av for å ikke få noen forskjell i skyvekraften. Problemet var derimot at systemet ikke fungerte og isteden for å skru av en enkelt motor skrudde det i samme slengen av alle sammen. Dette samt en haug av andre problemer gjorde at programmet ble forsinket. Første flygning der første steget fungerte fant sted etter Apollo 11 og da meldte det seg problemer med andre steget. På begynnelsen av 70-tallet ble prosjektet skrinlagt. Problemene med raketten oppstod allerede på midten av 60-tallet da sjefsingeniøren Sergei Koroljov døde. Etterfølgeren hans hadde verken kompetansen eller inflytelsen til å skaffe midlene til og konstruere en flygedyktig rakett.

 

En månelander var allerede ferdig utviklet. Denne var for kun en person. Så vidt jeg vet ble denne testet ubemannet i bane rundt jorden.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...