Gå til innhold

Var russland først på månen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt ironisk er det jo at både USA og Sovjet hadde fått med seg tyske ingeniører fra da de invaderte Tyskland, som var med på å designe rakettene, etter hva jeg har hørt. Noen som kan bekrefte det?

Tyskerne var før 2 verdenskrig nr 1 verden innenfor vitenskap. Bare les gjennom tekniske artikler før det, meste er på tysk. Imotsetning nå da det meste er på engelsk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Tror du virkelig russerene hadde vert stille viss det var fake?

 

Om sin egen romtur eller amerikanernes sin ?

Er ikke sikker, og vi får sikkert aldri vite det heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Første på månen med mennesker

 

Amerikanerne var først på månen med mennesker, men russerne var først i rommet (verdensrommet)

 

 

The United States achieved the first manned landing on Earth's Moon as part of the Apollo 11 mission commanded by Neil Armstrong. On July 20, 1969, Armstrong, accompanied by Edwin 'Buzz' Aldrin, landed the lunar module Eagle on the surface of the Moon. Armstrong and Aldrin spent a day on the surface of the Moon before returning to Earth. A total of six such manned moon landings were carried out between 1969 and 1972.

 

 

så der har du svaret ditt.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

En stor del av ingeniørene på både amerikansk og russisk side var tyske rakettingeniører som ble hentet ut etter krigen. Amerikanerne igangsatte den såkalte Operation Paperclip, som skulle sørge for at de hentet ut de beste, uten at russerne merket noe. Alle ingeniørene ble intervjuet før utplukkingen. Det amerikanerne gjorde med de som de ville ha med seg var å feste en liten binders til mappen med papirer om vedkommende, derav navnet Paperclip. Slik sørget USA for å få de absolutt beste, deriblant Wernher von Braun, som oppfant Saturn-rakettene og en rekke andre raketter for USA. Uten von Braun hadde sannsynligvis USA aldri kommet til månen.

Lenke til kommentar
Russerne var første i rommet og første til å lande på månen med ubemannet farttøy.

USA sin video av månelandingen er bare en stor bløff.

 

Uff, ikke en gang til!! Du har ikke et eneste godt argument for at månelandingene var forfalsket. Jeg er sikker på at hvert eneste argument du vil komme med er veldig lett å motbevise. Månelandingene var et prosjekt som sysselsatte rundt 300 000 amerikanere og hvis dette var en bløff ville noen før eller siden sprukket. Jeg har selv kontakt med mange som var involvert i prosjektet og jeg ser det som en fornærmelse mot dem og alt arbeidet de la ned i Apollo-prosjektet å komme med slike påstander som det ikke finnes et eneste snev av bevis for. Jeg vet at Raptor har lagt ut en del sider som viser hvorfor argumentene for bløffen bare er svada. Det er også flere tråder, både her og på historie-forumet som omhandler temaet og der er det nok av bevis som jevner denne påstanden din med jorden.

 

Men på en annen side, er du som de mest hardbarka konspirasjonsteoretikerne er det ingenting som vil overbevise deg. Jeg er sikker på at de aller verste ikke en gang ville blitt overbevist hvis de stod på månen og så alt som er igjen etter landingene. De vil sikkert påstå alt er plassert ut i ettertid for å beskytte konspirasjonen..... :no:

Lenke til kommentar
Så da har vi fått bekreftet at Luna sonden var den første på månen. Da gjenstår spørsmålet, hva holdt russerne vekk fra å sende mennesker før amerikanerne?

De hadde problemer med å lage en pålitelig bærerakett, og hadde endel stygge ulykker med tap av menneskeliv.

 

Amerikanerne på sin side var ledet av en president med en klar oppfatning at dette måtte de fikse, satte alle kluter til og dro verdenshistoriens største skippertak. Jeg snakket med en amerikaner som var med å utvikle komponenter for det amerikanske romprosjektet, og han fortalte det var helt villt hvilke risikoer de var fullt ut villige til å ta.

Lenke til kommentar
21 Juli 1968 landet de første mennesker (USA) på månen.. he he tror noen da.. jeg er ikke en av dem..

- det er ikke luft på månen, så hvorfor flagrer det amerikanske flagget i "vinden" der oppe?

- hvorfor kaster steiner, flagg, mennesker og apollo 11 skygger i forskjellige rettninger, når det er kun en lyskilde der oppe.. sola!

-Svensken som lagde fotoaparatene de hadde med seg (som er låst fast til drakta), uttalte den gang og i dag..(når han så månelandingen på tv) this is fake..

-Hvorfor ser vi ingen stjerner fra noen av månebildene?

+ + + mye mer.. anyway, ikke noe å lure på.. det er som Akidon sier.. meget godt PR stunt.. verdens dyreste bløff.. vil jeg si !

Å bli ledet av mennesker som ikke har gjort hjemmeleksen sin er triste saker.

Lenke til kommentar
Hæ?

Russland har vel ikke vært på månen. Trodde det bare var USA som har vært der, men det er riktig at Russland var først i rommet men de kom aldri så langt som månen.

Det er kun USA som har hatt mennesker på månen (riktignok eit godt diskutert tema), men Russland har hatt sonde på månen.

 

Beklager, men det er ikke diskutabelt engang :) Argumentene som "beviser" at månelandingene var falske er motbevist utallige ganger, selv om de var syltynn fra før av.

Lenke til kommentar
En stor del av ingeniørene på både amerikansk og russisk side var tyske rakettingeniører som ble hentet ut etter krigen. Amerikanerne igangsatte den såkalte Operation Paperclip, som skulle sørge for at de hentet ut de beste, uten at russerne merket noe. Alle ingeniørene ble intervjuet før utplukkingen. Det amerikanerne gjorde med de som de ville ha med seg var å feste en liten binders til mappen med papirer om vedkommende, derav navnet Paperclip. Slik sørget USA for å få de absolutt beste, deriblant Wernher von Braun, som oppfant Saturn-rakettene og en rekke andre raketter for USA. Uten von Braun hadde sannsynligvis USA aldri kommet til månen.

 

Jeg har hørt/lest at de fleste tyske vitenskapsmennene ble hentet ut av USA (samt endel teknikere!), mens Sovjetunionen fikk først og fremst tak i tyske rakettteknikere. Og at akkurat dette hadde betydning for utviklingen av nye rakettsystemer. Noen som vet mere om dette?

Lenke til kommentar
Litt ironisk er det jo at både USA og Sovjet hadde fått med seg tyske ingeniører fra da de invaderte Tyskland, som var med på å designe rakettene, etter hva jeg har hørt. Noen som kan bekrefte det?

 

Stemmer det

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Paperclip

 

Det var mye som ble hentet ut fra Tyskland av de allierte rett etter andreverdenskrig, etter kapitulasjonen og rett før kapitulasjonen:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Surgeon

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Lusty

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Big

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Alsos

http://en.wikipedia.org/wiki/TICOM

 

Både Russerne, Amerikaneren og Britene ute etter å få tak i forskere, dokumenter og teknologiskmateriale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...