Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Carspotting - Sett noe flott i det siste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luxembourg-skilt, faktisk.

 

Bjellesau: Med unntak av Lamborghinis LM002, var det rimelig utopisk at luksusmerkene skulle dundre ut SUV etter SUV for noen år siden. Nå har BMW, Mercedes, Audi, Porsche med flere flere modeller i salgslokalene, og planer ligger klar for SUVer fra Maserati (basert på Jeep!), Bentley, Aston Martin (foreløpig på is?) og Jaguar. Man skal ikke se bort i fra at småbiler også blir en markedsnisje flere enn AM vil fylle. Bugatti er kanskje litt for rendyrket i sin satsing til at de kommer til å gå for noe slikt de neste 30 årene. Ferrari har foreløpig valgt en mellomløsning på SUV-boomen med sin firehjulsdrevne Interceptor-åndelige FF.

Lenke til kommentar

Tviler på at vi vil se småbiler fra Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley og lignende. Så vidt jeg vet regnes snittutslipp på konsernnivå, og dermed går disse under hhv Fiat og VW.

 

Aston martin står derimot alene, og er dermed nødt til å ha en slik bil på programmet.

 

EDIT: Den SLS-en der var forøvrig forferdelig stygg.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Jeg så Nissan Murano i går, likte bilen må jeg innrømme. Om jeg synes den er verd 700 000,- spørs litt..

 

Svart og ganske ny?

 

 

Stod i nabolaget her om dagen.

 

Ang. AM Cygnet, alt handler jo om merkevare. Den er jo bare laget for at AM skal klare noen utslippstall osv. Tenk så stilig å si at man har en "Aston Martin". Bare ikke vis noen hvilken Aston Martin det er :p

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Tviler på at vi vil se småbiler fra Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley og lignende. Så vidt jeg vet regnes snittutslipp på konsernnivå, og dermed går disse under hhv Fiat og VW.

 

Aston martin står derimot alene, og er dermed nødt til å ha en slik bil på programmet.

 

EDIT: Den SLS-en der var forøvrig forferdelig stygg.

 

 

Konsernnivå? Er du sikker? Isåfall faller jo dette ufordelaktig ut for de små som bare kan utvikle sparsommelige modeller, mens de store bare kan kjøpe seg drittmerker med små utslipp for å slippe unna..

 

Et utdrag fra en av hundrevis av miljørapporter fra bilbransjen: How clean are European cars? Jeg har fetet opp noe veldig spennende...

 

 

 

The new law nominally strives to reduce the average CO2 emissions from new cars

to 130 g/km by 2015 (approx. 5.6 litres per 100 km for petrol cars and 5.0 litres for

diesel cars). That is 18% below the average in 2007 and some 11% below the

average of 2009.

For the 2012-14 period, a so-called 'phase in' is provided for, in which 65% (2012),

75% (2013) and 80% (2014) of cars from each manufacturer will have to comply.

Carmakers are free to select 'compliance vehicles' and will therefore leave out the

cars farthest from the target, i.e. the worst gas guzzlers such as SUVs. The effect is

a postponement of the 130 target to 2015.

Significantly, the law adds a 95 g/km target for 2020, the 'modalities' and 'aspects of

implementation' of which will have to be reviewed by the Commission by January

2013.

The target is an average for all cars sold, not a fixed limit that no car may exceed.

Manufacturers can average the CO2 emissions from all cars they sell.

Individual manufacturers' targets are differentiated on the basis of the weight of the

cars they produce in the target year. For example, if a manufacturer's cars by 2015

are 100 kg heavier than the industry average, they are allowed a 4.6 g/km higher

CO2 target (134.6 instead of 130 g/km CO2 on average). Conversely, if their cars are

lighter than average they get a tougher target.

Manufacturers can also file for joint-compliance with other manufacturers, in order to

average emissions over a larger pool of vehicles. This flexibility mechanism is called

'pooling'.

Enforcement will take place through a system of fines. For every g/km a

manufacturer exceeds its company target, it has to pay a €95 fine per vehicle sold, in

principle

The law also includes several loopholes:

Up to 7 g/km credits for as yet undefined 'eco-innovations', off-cycle credits of

unmeasured CO2 that can be exchanged for measured reductions on the official

test cycle;

'Supercredits' for very low-emission cars, which allow manufacturers to count

each low emission vehicle as more than one car and would hence water down

overall CO2 reductions which are based on fleet averages;

Much lower penalties for missing the target by a few grammes until 2018. The

penalties for the first, second and third g/km over the target are only 5, 15 and

25 per g/km respectively instead of €95;

Exemptions for carmakers with between 10,000 and 300,000 sales in the EU.

They can apply for a default target of a 25% reduction compared with 2007 (Tata,

the owner of Jaguar/Land Rover, and Porsche are likely applicants);

Exemptions for carmakers with less than 10,000 sales in the EU, who can

negotiate their own target with the Commission.

All these loopholes together in practice mean that the target for 2015 is close to 140

g/km, rather than 130 g/km.

 

 

 

 

I korte trekk kan man "justere" tallene på flere måter enn bare å lansere lette modeller så man skal ikke bare se på tall men mer som guidelines i miljøsammenhang. Akkurat som at mammas Polo Bluemotion 89g/km lett bruker 200 g/km i praksis når Ronny låner den og drar på guttetur til hytta med tre kompiser, full oppakking og masse øl.

 

'edit: den var forderdelig stygg den merca og atter et tegn på at masse penger ikke er lik god smak...

Endret av Bjellesau Mr Gnu
Lenke til kommentar

Jeg er på utrygg grunn her, og jeg har heller ingen kilder tilgjengelig. Det kan med andre ord godt være at jeg tar feil.

 

Skal for all del ikke påberope meg noen ekspertise heller, men jeg leste meg litt opp på det da det ble aktuelt ifbm euro 5-kravene for noen år siden.

Her er kravene:

 

The numbers remain the same: automakers will have to sell an array of cars that produce an average of 130 g/km in 2015. This limit will be gradually implemented: 65 percent of the fleet should be compliant in 2012, 75 percent in 2013, 80 percent in 2014 and 100 percent in 2015 (of course, all this still has to be passed by the European Commission, but they will surely say yes). An additional 10 g/km should be achieved using alternative fuels and tire pressure monitors. Small manufacturers were saved in the process: those that manufacture fewer than 10,000 units per year will have to set their own reduction targets, whereas niche automakers, those selling between 10,000 and 30,000 cars per year, are expected to reduce their emissions by 25 percent from the 2007 figure.

 

Husker ihvertfall at den eneste grunnen til at AM lanserte Cygnet var for å lette presset på verstingbilene (les: resten) sine siden snittkravet i EU skal være 130 g/km mellom 2012 og 2015 fordelt mellom hele modellspekteret, men om kravene gjelder bilmerke eller merkeeier er jeg jammen ikke sikker på, men det er logisk å tro bilmerke.

VAG eier andeler av 20 bil/truckmerker og ville ha kommet ganske fordelaktig ut mtp Bluemotion, Greenline og diverse småbiler hvis alt utslippet hadde vært totalen av alle disse bilmerkene..

Det at Cygnet nå er i teten hva ekslusive småbiler gjelder og kanskje blir en nisje-trendsetter får isåfall være en ekstra bonus for AM.

 

Men EU er ikke strenge på dette. Hvis en produsent/eier ikke kan etterleve reglene kan de "justeres" litt - det viktigste blir at de prøver, så i AM's tilfelle vil det si at hvis de selger for få volumer av Cygnet veid opp i mot de relativt lave volumene av DB9, V12 Vantage, Rapide m.m. så har de ihvertfall prøvd og EU vil akseptere dette innenfor en viss ramme. EU fordømmer ikke noen hvis de slipper ut 131 g/km og skulle ha sluppet ut 130..

Endret av Bjellesau Mr Gnu
Lenke til kommentar

Fyttigrisen det er mange biler som ikke er fullt så spesielle i Stavanger... Boxter og Cayenne for å nevne de to største. Tror det peneste jeg så var en 2012 VW Touareg. Jeg er svak for VAG ..

Edit: Jeg tror faenmeg det var denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30580063

Sto parkert på Forus uten offisielle skilter

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fyttigrisen det er mange biler som ikke er fullt så spesielle i Stavanger... Boxter og Cayenne for å nevne de to største. Tror det peneste jeg så var en 2011 (2010 kanskje?) VW Touareg. Jeg er svak for VAG ..

Velkommen til Porscheland :-)

Så faktisk en flunk ny Touareg igår når jeg tenker meg om :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så en hvit S4 med RJ skilt i går ved Trim-towers (Sandnes). Snakker om flott bil!!!

Står som regel hver dag parkert hos leieboerne til naboen.

Han som kjører den er max. 23 år (i utseendet i det minste) :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...