Gå til innhold

- XP fortsatt tilgjengelig etter juni


Anbefalte innlegg

jeg mente ikke mine bruken men prosessor kraften.

jeg har en mistanke om at f.eks Office eller bare word bruker en del minne.

 

vis noen drive med bilde behandling eller videoredigering så trenges det både minne og prosessorkraft.

 

selvfølgelig kan man skaffe seg en enda kraftigere maskin men vitsen forsvinner liksom på en måte. da måtte man ha litt kraftigere maskin for vista sin del en det som var utgangspunktet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var det alt?

 

*Forbedret visuelt utseende

*Forbedret søke-funksjon og integrering av søkebokser i viduer og start-meny

*Forbedret brannmur, økt antall TCP-tilkoplinger, integrering av Windows Defender

*Støtte for ny hardware

*Integrering av Office i automatiske oppdateringer - Windows Update

*Forbedret kryptering av filer og dokumenter, kryptering av hele harddisken, sikkerhetskopi av nøkkel på Microsofts nettside

*Synkronisering av filer mellom klienter og mellom klient og server (forbedret "koffert" fra win 95/98)

*Sperrefunksjoner og filter for kontroll av hva barn ser på internett og bruker av applikasjoner

*Windows Media Center

*Bedre strømstyringsmuligheter for bærbare PC-er

*Stabilitet, stabilitet, stabilitet

*Windows ReadyDrive og Windows ReadyBoost TM-teknologier

*Forbedret SuperFetch og minnehåndtering i forhold til WinXP, bedre utnyttelse av RAM

*Generelt kjappere, mer stabilt og bedre å se på enn tidligere versjoner av Windows

*Støtte for DirectX10 og tilhørende spill

*Støtte for DRM og dernest mulighet for HD-avspilling i framtiden når Blu-ray filmene vil kreve DRM-kompatibel maskinvare og software

*Generelt et mer stabilt og raskere system som også er en fryd for øyet

 

jeg kan fortsette, men jeg tror det holder for nå. Vil jo ikke at dette skal være en reklame for Vista. Det er mye som mangler. Og prisen tatt i betraktning, synes jeg Vista skuffer i forhold til tidligere oppgraderinger som skiftet Win3.1->Win95 og Win98/ME->WinXP, da det er for lite nytt i Vista, men med det sagt, synes jeg at mange av de nye funksjonene i Vista er gode, gjennomførte nyvinninger i Windows-verdenen.

Vel Magic, nå var det Nonsens jeg spurte, men jeg skjønner jo at du følte for å trå til. Jeg ser du har gjentatt punktene til Nonsens et par ganger, og mitt om eyecandy et par ganger til. Jeg ville vel heller ha gitt allmuen link:

http://www.microsoft.com/windows/products/...es/default.mspx

og samtidig opplyst dem om at listen din ikke gjelder de versjonene omtrent alle hjemmebrukere har.

 

Jeg ser du har gjentatt stabilitet en fem ganger, er det for å overbevise oss om at Vista virkelig er mer stabil enn XP? Synes du dette er et viktig poeng? Hva med hardware støtte, hvilken ny hardware er det som støtter Vista men ikke XP?

 

Hvilke av punktene over har betydning for deg?

 

Ellers er vi antagelig enige om at Ultimate fullversjon ikke er verdt prisen, selv med din liste over features. Er du komfortabel med OEM lisens?

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du leste hva jeg sa. Jeg vet de har fulgt denne praksisen på XP, men det ble signalisert fra lokalt hold at reglene gjaldt med Vista. Nå tror jeg ikke de vil gjøre alvor av det, men det tror jeg nok du kan takke meg og mine likesinnede for.

 

Hva med "25-poeng regelen" vedr. komponent-bytte & Vista? Har sett diverse tråder tidligere om hvordan de med Vista OEM som har byttet hovedkort, cpu, osv. enkelt har fått "godkjent" dette ved å ta en telefon til MS.

 

Er det i tilfelle noe MS har snudd på nå i det aller siste?

Lenke til kommentar

Husk også at OEM ikke kan kjøpes alene. Trenger du ikke noe maskinvare samtidig så MÅ du kjøpe noe maskinvare likevel for å få OEM-lisensen.

 

Det med bytte av hovedkort, prosessor, harddisk osv (etter et gitt poengsystem) så SKAL man også kjøpe ny lisens samtidig. "Lurer" man Microsoft så har man per definisjon brutt EULA-en og risikerer en reaksjon fra Microsoft.

 

Går du lei av PC-en og vil ha en ny så må du kjøpe Vista på nytt. Noen kundebehandlere ser gjennom fingrene med slikt så fremt du har en god unnskyldning (dødt HK etc) og er behjelpelige likevel, men det kan slå ut andre veien også. Særlig om du ikke har noen unnskyldning.

 

Men en fordel har OEM'en: Du slipper en haug med plagsom emballasje i plast og papir.

Lenke til kommentar

Veldig fin emballasje på Vista da :p

 

 

Men jeg må jo si at prisingen av retail utgaven av Vista er alt for høy!

Windows Vista Ultimate retail er priset hinsides all fornuft!

 

 

EDIT:

 

Post nummer 3'000! :w00t::fun:

 

Må kanskje roe ned postinga litt, er jo bare 2mnd siden jeg postet nummer 2'000 :p

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Men jeg må jo si at prisingen av retail utgaven av Vista er alt for høy!

Windows Vista Ultimate retail er priset hinsides all fornuft!

Det koster å bo i Windows-leiren. ;)

- Apple selger fullverdige versjoner av sine OS for rundt tusenlappen.

- De fleste linux-distroer er gratis eller koster ~50 kr inkludert CD/DVD og porto

- Solaris er gratis eller koster ~50 kr inkludert CD/DVD og frakt

- BSD er også gratis

 

Jepp, en fullverdig Windows (forbrukerversjon) er priset rundt 4-5 ganger så høyt som Apple sitt og rundt 100 ganger mer enn de øvrige alternativene (inkludert CD/DVD og frakt).

 

De fleste som prøver å sammenligne grundig mener funksjonaliteten til Vista kan sammenlignes med konkurrentens. Da sier det seg selv hvor man får mest for pengene. Det triste er at enkelte er "tvunget" til å velge det dyreste alternativet på grunn av støtte for spill, at det fulgte med PCen eller andre grunner.

Lenke til kommentar
Men jeg må jo si at prisingen av retail utgaven av Vista er alt for høy!

Windows Vista Ultimate retail er priset hinsides all fornuft!

Det koster å bo i Windows-leiren. ;)

- Apple selger fullverdige versjoner av sine OS for rundt tusenlappen.

- De fleste linux-distroer er gratis eller koster ~50 kr inkludert CD/DVD og porto

- Solaris er gratis eller koster ~50 kr inkludert CD/DVD og frakt

- BSD er også gratis

 

Jepp, en fullverdig Windows (forbrukerversjon) er priset rundt 4-5 ganger så høyt som Apple sitt og rundt 100 ganger mer enn de øvrige alternativene (inkludert CD/DVD og frakt).

 

De fleste som prøver å sammenligne grundig mener funksjonaliteten til Vista kan sammenlignes med konkurrentens. Da sier det seg selv hvor man får mest for pengene. Det triste er at enkelte er "tvunget" til å velge det dyreste alternativet på grunn av støtte for spill, at det fulgte med PCen eller andre grunner.

 

Jepp, og jeg havner nok i den gruppen som er "tvunget" til å kjøre Windows..

Ikke det at jeg har noe spesielt i mot det :)

Bortsett fra prislappen :p

 

Nå skal det jo nevnes at Apple strengt tatt tar seg betalt for det vi kan kalle "Service Pack's" til Windows da ;)

Lenke til kommentar
Jepp, en fullverdig Windows (forbrukerversjon) er priset rundt 4-5 ganger så høyt som Apple sitt og rundt 100 ganger mer enn de øvrige alternativene (inkludert CD/DVD og frakt).

Nå må du ikke glemme Apple sine nesten årlige oppdateringer da. Som de tar seg omtrent like godt betalt for som når man kjøper OS'et første gang. 4 år med OS X vil koste deg betydelig mer enn 4 år med Windows.

 

Og selv om du gjerne vil krisemaksimere som du alltid gjør i alle tråder som dukker opp her om Windows så kjøper faktisk 95% av alle PC-brukere som har Windows det som en del av en OEM-pakke der de i praksis gir godt under tusenlappen for et OS som kan brukes i hele maskinens levetid.

 

Jeg synes ikke under en krone dagen er noen upris for et OS (hvis man tar utgangspunkt i at man har maskinen i 3 år). Jeg bruker mer enn 50x det på lunsj på jobben hver eneste dag...

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Og selv om du gjerne vil krisemaksimere som du alltid gjør i alle tråder som dukker opp her om Windows så kjøper faktisk 95% av alle PC-brukere som har Windows det som en del av en OEM-pakke der de i praksis gir godt under tusenlappen for et OS som kan brukes i hele maskinens levetid.

Krisemaksimere? Da hadde jeg sammenlignet med 0 kr for Linux fordi det er gratis å laste ned. Men jeg tenkte det var bedre å gjøre en rettferdig sammenligning der man får en trykt original-CD i begge tilfeller.

 

Det var en som uttalte at fullversjonen ikke ga han noen ting ekstra i forhold til OEM. Det må da være lov å opplyse om hva som er forskjellen.

 

Jeg synes ikke under en krone dagen er noen upris for et OS (hvis man tar utgangspunkt i at man har maskinen i 3 år). Jeg bruker mer enn 50x det på lunsj på jobben hver eneste dag...

~38000 kr på lunsj på 3 år. Vel, man prioriterer som man vil. (Uten at jeg skal regne på hva alternativer koster)

 

~1095 kr på OS per PC i 3 år. Vel, man prioriterer som man vil. For bare mine private PCer ville det kommet på nivå med TV-lisensen hvert år og vi vet jo hvor populær den er. Hver OEM-lisens, fordelt over 3 år tilsvarer også ~4-7 ganger mer enn det økninga i drivstoffavgiftene er for en gjennomsnittlig bilist. Folk klager på TV-lisensen og drivstoffavgiftene som går til å støtte det offentlige men gir blanke i hvor mye de betaler til Microsoft. Hvor mye har egentlig folk tenkt gjennom det?

 

Ellers så synes jeg det er litt søkt å regne per dag. Det er ikke normalt å regne personøkonomi i perioder på én dag. Det vanlige er å ta utgangspunkt i månedslønna eller årslønna og regne på måned eller år.

Lenke til kommentar
Var det alt?

 

*Forbedret visuelt utseende

*Forbedret søke-funksjon og integrering av søkebokser i viduer og start-meny

*Forbedret brannmur, økt antall TCP-tilkoplinger, integrering av Windows Defender

*Støtte for ny hardware

*Integrering av Office i automatiske oppdateringer - Windows Update

*Forbedret kryptering av filer og dokumenter, kryptering av hele harddisken, sikkerhetskopi av nøkkel på Microsofts nettside

*Synkronisering av filer mellom klienter og mellom klient og server (forbedret "koffert" fra win 95/98)

*Sperrefunksjoner og filter for kontroll av hva barn ser på internett og bruker av applikasjoner

*Windows Media Center

*Bedre strømstyringsmuligheter for bærbare PC-er

*Stabilitet, stabilitet, stabilitet

*Windows ReadyDrive og Windows ReadyBoost TM-teknologier

*Forbedret SuperFetch og minnehåndtering i forhold til WinXP, bedre utnyttelse av RAM

*Generelt kjappere, mer stabilt og bedre å se på enn tidligere versjoner av Windows

*Støtte for DirectX10 og tilhørende spill

*Støtte for DRM og dernest mulighet for HD-avspilling i framtiden når Blu-ray filmene vil kreve DRM-kompatibel maskinvare og software

*Generelt et mer stabilt og raskere system som også er en fryd for øyet

 

jeg kan fortsette, men jeg tror det holder for nå. Vil jo ikke at dette skal være en reklame for Vista. Det er mye som mangler. Og prisen tatt i betraktning, synes jeg Vista skuffer i forhold til tidligere oppgraderinger som skiftet Win3.1->Win95 og Win98/ME->WinXP, da det er for lite nytt i Vista, men med det sagt, synes jeg at mange av de nye funksjonene i Vista er gode, gjennomførte nyvinninger i Windows-verdenen.

Vel Magic, nå var det Nonsens jeg spurte, men jeg skjønner jo at du følte for å trå til. Jeg ser du har gjentatt punktene til Nonsens et par ganger, og mitt om eyecandy et par ganger til. Jeg ville vel heller ha gitt allmuen link:

http://www.microsoft.com/windows/products/...es/default.mspx

og samtidig opplyst dem om at listen din ikke gjelder de versjonene omtrent alle hjemmebrukere har.

 

Jeg ser du har gjentatt stabilitet en fem ganger, er det for å overbevise oss om at Vista virkelig er mer stabil enn XP? Synes du dette er et viktig poeng? Hva med hardware støtte, hvilken ny hardware er det som støtter Vista men ikke XP?

 

Hvilke av punktene over har betydning for deg?

 

Ellers er vi antagelig enige om at Ultimate fullversjon ikke er verdt prisen, selv med din liste over features. Er du komfortabel med OEM lisens?

 

Ja, følte jeg måtte trå til, da nonsense ikke listet opp nok punkter:) Denne listen er fra Ultimate-versjonen som jeg er innehaver av. Ja, jeg er av den oppfatning at Vista er MYE, MYE, MYE mer stabilt enn Winndows XP. Men med det sagt, har jeg ikke prøvd XP på min Vista maskin. (Jeg har en stasjonær pc - Athlon 64 3000+, GeForce 7600GT, 2GiB RAM, ca. 500GB total diskplass, lyd of dvd-brenner, GBit nettverk, XP Pro) og en bærbar for øyeblikket (2,2GHz C2D, 4GiB RAM, GF8400M GS, 200GB HDD, 1GiB ITM, 4GB ReadyBoost, DVD-brenner, lyd, 100Mbit nettverk, 802n trådløst, Vista Ultimate). Denne bærbare PC-en ble levert med Vista og er "laget for Vista" - og det merkes. Ikke noe driverproblemer, rask og dønn stabil. Har ikke opplevd en blåskjerm, (kjører SP1 RC2 for Vista,) og kun hatt 3 programstopp på like mange måneder - divX Player hang når jeg prøvde å kjøre en flash-video, et spill som heter Victoria hang en gang, og iexplore har hengt seg en gang når jeg hadde ufattelig mange faner aktive. Ellers er PC-en dønn stabil, og pålitelighet og stabilitet overvåkes av "Pålitelighets- og ytelsesovervåking"sfunksjonen i Windows Vista.

 

Når det gjelder ny hardware, ja så kan der jo nevnes støtte avspilling av HD-video med DRM beskyttelse, støtte for DirectX 10, samt bedre integrering og støtte av touch-skjermer, mediacenter-servere over uPNP etc. Hvilke av punktene over som har betydning for meg: Vel, ReadyDrive og ReadyBoost er kjempekjekt, og den nye start-menyen med søkefunksjon (indexeringsfunksjonen i Vista generelt må jeg vel si), samt den forbedrede SuperFetch-funksjonen, den bedrede strømstyringsfunksjonen og det oppgraderte utseendet er alt noe jeg setter stor pris på i Windows Vista. Og at Internet Explorer endelig har fått fanebasert websurfing ser jeg på som en oppgradering, men den er jo ikke Vista spesifikk. Synes også det er fint at Windows Defender er integrert i operativsystemet, så jeg slipper å bekymre meg for spyware og adware, og at denne og office pakken, samt windows oppgraderes automatisk fra samme sted er noe jeg setter pris på. At antall fullverdige og halvåpne TCP-tilkoplinger har økt setter jeg også pris på da jeg bruker torrent-systemet ganske mye. Videre bruker jeg kryptering av mine personlige dokumenter i tilfelle den bærbare PC-en skulle bli stjålet, og ser en ekstra trygghet i det at krypteringsnøkkelen ligger oppbevart som backup på en av microsofts nettservere. Ellers er jo Windows Media Center kjekk å ha når den bærbare koples til en TV, og jeg kan styre alt fra fjernkontrollen som fulgte med PC-en...

 

Men vi er enige på et punkt; Vista Ultimate er alt for dyr i forhold til Home Premium og Business. OEM-lisens har jeg ingen problemer med da jeg kjører Vista på en bærbar pc, og den blir nok ikke oppgradert så mye at OEM-lisensen ikke skulle gjelde lenger uansett. For de med stasjonær pc kan jeg forstå problematikken. Har selv OEM lisens på den stasjonære, og den har jeg oppgradert til en ny pc sikkert 3 ganger (nye hovedkort, nye prosessorer, nye harddisker, nettverkskort, lydkort, dvd-brenner, ram-brikker etc. etc. etc.). Er litt irriterende å skulle ringe Microsoft så og si hver gang jeg legger inn XP på nytt, men sånn er nå livet da. Men dette med OEM-lisens er jo da ikke spesifikk for Vista, da jeg er ute for den problematikken med min XP-lisens.

Lenke til kommentar
~38000 kr på lunsj på 3 år. Vel, man prioriterer som man vil. (Uten at jeg skal regne på hva alternativer koster)

Du må ha en ganske fin kantineløsning som slipper unna med under 50 kroner dagen til mat og drikke på jobb. Veldig få jeg kjenner har så bra avtaler :)

 

Ellers så synes jeg det er litt søkt å regne per dag.

Langt i fra. Det er en utmerket måte å visualisere hva ting faktisk koster - særlig når det gjelder et produkt de fleste bruker så godt som hver eneste dag. De 'voldsomme kostnadene' ved et OS som koster under en krone dagen blir satt rimelig godt i perspektiv i forhold til f.eks. en flaske brus på Narvesen til 22,- kroner eller en bussbillet til 35,-. Det er piss i havet i den store sammenhengen både for private og bedrifter.

 

Men for din skyld så kan vi si ca 350,- kroner i året (mindre enn de fleste betaler hver eneste måned for en ok bredbåndslinje) eller 1000,- hvert 3. år hvis det er lettere å forholde seg til. Ikke akkurat noen sum som burde knuse husholdningsbudsjettet i et land der gjennomsnittslønnen for fulltidsansatte er over 350.000,-

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det er noe rart i et land hvor folk gladelig bruker 3-500 kroner per måned for å ha maskinen sin koblet opp på nettet men synes det er helt urimelig å betale 1000 kroner for programvare man kan bruke i årevis. Jeg har nå brukt min første XP-lisens siden høsten 2001 og prisen på den er en dråpe i havet i forhold til hva jeg har betalt for nettilgang i den samme perioden.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du leste hva jeg sa. Jeg vet de har fulgt denne praksisen på XP, men det ble signalisert fra lokalt hold at reglene gjaldt med Vista. Nå tror jeg ikke de vil gjøre alvor av det, men det tror jeg nok du kan takke meg og mine likesinnede for.

 

Hva med "25-poeng regelen" vedr. komponent-bytte & Vista? Har sett diverse tråder tidligere om hvordan de med Vista OEM som har byttet hovedkort, cpu, osv. enkelt har fått "godkjent" dette ved å ta en telefon til MS.

 

Er det i tilfelle noe MS har snudd på nå i det aller siste?

La meg dokumentere hva jeg snakker om, det er åpenbart mye forvirring ute og går:

http://www.hardware.no/artikler/avklarer_v...em-regler/36019

Praksis er muligens uendret fra XP, men det var som sagt ikke de signalene som kom.

Endret av Del
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv om Guild Wars 2 kommer i Dx10-versjon så tviler jeg på at de tør å droppe alle kundene som ikke har Vista. (I januar var det ca 88% av verdensmarkedet), for ikke å snakke om de Vista-kundene som fortsatt har Dx9 skjermkort eller bare ikke et kraftig nok Dx10 skjermkort. (Spill kjører mye raskere i Dx9-modus på Dx10 skjermkort enn i Dx10-modus)

 

Veldig bra at du prøver å porte Guild Wars til Linux. Det vil gi Guild Wars-spillere bedre valgmuligheter for OS. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...