Gå til innhold

- XP fortsatt tilgjengelig etter juni


Anbefalte innlegg

jeg tror nok at det er folk som ønsker å ha alt som følger med vista på - som klager ( en som nevnte det i et innlegg her ) ikke har råd til en pc som er kraftig nok.

 

hva er vitsen med vista på ny maskin vis man ikke kan oset den for fult uten at pcen strupes ?

hadde jeg kjøpt ny pc med vista så hadde jeg forlangt det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ramguy, jeg er enig i et Vista ikke er en flopp (selv om man trygt kan si at det ikke er akkurat en brak-suksess så langt heller). Forøvrig kjenner jeg meg ikke igjen i at XP og 2000 hadde samme problemer i grunn. Jeg har aldri fått inntrykk at en som oppgraderte fra 98/me til 2000/XP synes det var en nedgradering. Det var ihvertfall ikke noe slikt inntrykk jeg fikk tilbake i de dagene, snarere tvert imot.

 

Jeg synes dog det er grunnlagfor å si at XP på mange måter gjør en vel så god jobb som Vista, og samtidig er det ikke så mange spesifikke features som Vista har som ikke XP har, flesteparten av de innovative tingene ble jo faktisk kuttet fra Vista.

 

Som en geek, så blir jeg bare grenseløst irritert av Vista virker å være en eller annen slags XP-for-noobs windows versjon. Alt er lagt opp for å være tilgjengelig for en nybegynner, hvilket er vel og greit, men samtidig gjør det at det faktisk er vanskeligere og tregere å gjøre mer avanserte ting for brukere som faktisk har peiling på data. Det er hudnrevis av ksempler, men bare to enkle ting som plager meg endeløst er fjerningen av "run" funksjonen (den forvirret nok folk tenkte MS) fra startmenyen, samt Vistas VANVITTIGE masing om å godkjenne alt melom himmel og jord OM og OM igjen, om ALT! ja, jeg vet det går ann å endre på om det er litt peil, men det tar som sagt timesvis å fikse alt og fjerne alle "barnesikringene" på en fresh installasjon, og det burde være unødvendig...

 

Greit nok, det går ann å modde mye for å øke brukervennligheten for en proff bruker, men etter timevis med modding og "hacking" sitter du da igjen med noe som ligner veldig mye på windows XP i grunn. Mange ganger ønsker jeg at de kunne laget hele shellet og GUI seperate og med forskjellige alternativer å bruke - så kunne de hatt et for noobs (ie 95% av befolkningen), og et for folk som faktisk driver med data. Da kunne vi unngått hele problemet med at de følger de må dumme alt ned til laveste fellesnevner...

 

ok... /rant off

 

-Stigma

 

Stigma, som en som har brukt Vista nå siden i sommer, og før det Windows XP i mange år (og før det Windows helt tilbake til Win 95), må jeg først si at jeg er kjempefornøyd med Windows Vista, når det kommer til ytelse, programkopatiblitet og stabilitet, MEN, det du her sier treffer spikeren så på hodet. Windows Vista er et fordummende operativsystem, laget for noobs, som gjør at mye av det vi lett kunne finne og justere på i Windows XP, nå går tregt og er tungvint. Men med det sagt, må mangelen på "tweaking" i Windows Vista også sees fra den andre siden; det er ikke mye behov for "tweaking" og justering av all verden i Vista, da det meste liksom skal gå godt og være bra og logisk satt opp i utgangspunktet (noe det selvfølgelig ikke er for alle, da vi alle tenker forskjellig og vil at knapper, dingser, menyer og muligheter vises forskjellig og har forskjellige funksjoner.

 

Dette er mitt største ankepunkt mot Windows Vista. Den kan ikke manipuleres, justeres og tilpasses brukeren i like stor grad som Windows XP. Og hvis de samme mulighetene skulle være der, er de gjemt bak en mur av menyer og alternativer. Bare det å bla i kontrollpanelet på Windows Vista kan jo lett bli et mareritt hvis det er noe spesifikt du leter etter (noe det som oftest er). Derimot må jeg si en positiv ting om Windows Vista her sånn på tampen; Windows Vista inneholder helt klart den beste søkefunksjonen av noen Windows versjon til dags dato. Å trykke windows-knappen på skrivebordet, skrive inn programmet eller dokumentet du vil åpne, så trykk enter er så enkelt og tidsbesparende, at jeg kunne aldri gått tilbake til WIndows XP nettopp på grunn av denne funksjonen.

 

Office 2007 derimot har jeg ennå ikke vent meg til, og virker som Office for noobs. Er jo nesten håpløst å finne de litt mer avanserte redigering- og formaterinsalternativene i den nye office-pakken. Virker som Microsoft har dratt Windows/Office enda mer i retning av Mac-OS og tilhørende kontorapplikasjoner, og som i så mange tilfelller av Microsofts arbeid, blir resultatet litt slett og virker kun halvgjort. Håper Microsoft utsetter Windows 7 til 2020 eller senere, og heller bruker årene fremover på å forbedre Vista.

 

Jeg har selv Vista Ultimate, bla. på grunn av Media Center og Ultimates Extra. Hahaha, det var jo å kaste penger rett ut døra. Media Center kan du få bedre gratisalternativer av, og Ultimate Extras er jo pr. dags dato kun mulighet for flere språk på OSet, spille av videoer som skjermbakgrunn og et dårlig gjennomførst Texas Hold'em Pokerspill. Nei, huff, ingen grunn til å velge Ultimate over Business.

Lenke til kommentar
...Windows Vista inneholder helt klart den beste søkefunksjonen av noen Windows versjon til dags dato. Å trykke windows-knappen på skrivebordet, skrive inn programmet eller dokumentet du vil åpne, så trykk enter er så enkelt og tidsbesparende, at jeg kunne aldri gått tilbake til WIndows XP nettopp på grunn av denne funksjonen.

Aaah - endelig en til som har skjønt det :) XP blir utrolig tungvint å bruke når man først har vent seg til å jobbe på denne måten. Det høres ut som en liten greie men er faktisk utrolig effektivt og noe jeg bruker mange mange ganger hver dag.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
...Windows Vista inneholder helt klart den beste søkefunksjonen av noen Windows versjon til dags dato. Å trykke windows-knappen på skrivebordet, skrive inn programmet eller dokumentet du vil åpne, så trykk enter er så enkelt og tidsbesparende, at jeg kunne aldri gått tilbake til WIndows XP nettopp på grunn av denne funksjonen.

Aaah - endelig en til som har skjønt det :) XP blir utrolig tungvint å bruke når man først har vent seg til å jobbe på denne måten. Det høres ut som en liten greie men er faktisk utrolig effektivt og noe jeg bruker mange mange ganger hver dag.

Nonsens, denne funksjonen har vært innebygd i GNU/Linux siden dag en, og i Unix for tjue år siden, fra kommandolinja med TAB. Den har blitt pusset opp litt de siste åra og vil nå komplettere mye mer enn bare programnavn. Du har den naturligvis i den nye menyen kbfx også. I XP kan du enkelt installere det. Hvis dette er ditt tyngste salgsargument for Vista vil jeg varmt anbefale deg å se litt på alternativer.

 

Personlig liker jeg eyecandy til Vista, det var forfriskende når det kom. Det inspirerte meg til å pusse opp min egen GNU/Linux desktop, så nå har jeg transparente vindudekor og en enda litt kulere meny enn i Vista, hvem vil vel ha det alle ser når de går inn i en Elkjøp. Synes XP blir grått og trist i forhold, men jeg forstår jo at mange vil beholde XP likevel.

Endret av Del
Lenke til kommentar
...Windows Vista inneholder helt klart den beste søkefunksjonen av noen Windows versjon til dags dato. Å trykke windows-knappen på skrivebordet, skrive inn programmet eller dokumentet du vil åpne, så trykk enter er så enkelt og tidsbesparende, at jeg kunne aldri gått tilbake til WIndows XP nettopp på grunn av denne funksjonen.

Aaah - endelig en til som har skjønt det :) XP blir utrolig tungvint å bruke når man først har vent seg til å jobbe på denne måten. Det høres ut som en liten greie men er faktisk utrolig effektivt og noe jeg bruker mange mange ganger hver dag.

Nonsens, denne funksjonen har vært innebygd i GNU/Linux siden dag en, og i Unix for tjue år siden, fra kommandolinja med TAB.

 

De mente vell først Windows med denne funksjonen ;)

 

 

Uansett må jeg si meg litt enig med utsagnet om at Windows Vista, samt Office 2007 er laget slik at selv nybegynnere skal kunne utnytte operativsystemet og Office ganske bra selv om de ikke har noe spesielt av avanserte kunnskaper.

 

Noe som egentlig er positivt, men det burde kommet i en slags "pro" utgave også, fordi all denne brukervennligheten blir bare irriterende for oss som har litt mer kunnskaper :p

Office 2007 likte jeg svært godt, siden jeg aldri har satt meg inn i Office. Alt ble mye lettere med Office 2007, men fatter jo at ting når har blitt et mareritt for de som kunne tidligere Office ganske bra :p

Lenke til kommentar
Nonsens, denne funksjonen har vært innebygd i GNU/Linux siden dag en, og i Unix for tjue år siden, fra kommandolinja med TAB. Den har blitt pusset opp litt de siste åra og vil nå komplettere mye mer enn bare programnavn.

Selvfølgelig er ikke dette mitt hovedargument for å bruke Vista - ikke vær dum. For meg er Vista overlegen XP på mange felter.

 

MEN det er en av tingene som mange tydeligvis glatt overser - det er jo tydelig at mange av Vista-basherne her som tviholder på XP ikke engang har giddet å klikke på 'What's new in Vista' som kommer opp på en nyinstallert maskin (denne ligger under kontrollpanelet / welcome center for de som har klikket den bort uten å se på den). Et par minutters titt på denne vil nok gi mange noen overraskelser slik at folk ikke fortsetter å bruke Vista akkurat som XP. For det er jo rimelig bortkastet.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er ikke dette mitt hovedargument for å bruke Vista - ikke vær dum.
Overrask meg, hva er alle disse fantastiske funksjonene?

Hovedsaklig at Vista hos meg er utrolig mye mer smooth enn XP i daglig bruk. For eksempel start av programmer går jo på en brøkdel av tiden det tar i XP og den ovennevnte muligheten til global search/start på et par sekunder (med dynamisk visning av matchende programmer/dokumenter mens du taster) istedet for å bla i menyer er en ting man fort blir vant til - og savner sårt når man sitter med XP på jobb hvor man ikke får lov til å legge inn de applikasjonene man selv vil for å forenkle arbeidsdagen :)

 

Jeg synes Vista er totalt overlegent XP og kunne aldri tenke meg å gå tilbake. Nå venter jeg bare på at jobben skal bytte ut XP i løpet av året.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Var det alt?

 

*Forbedret visuelt utseende

*Forbedret søke-funksjon og integrering av søkebokser i viduer og start-meny

*Forbedret brannmur, økt antall TCP-tilkoplinger, integrering av Windows Defender

*Støtte for ny hardware

*Integrering av Office i automatiske oppdateringer - Windows Update

*Forbedret kryptering av filer og dokumenter, kryptering av hele harddisken, sikkerhetskopi av nøkkel på Microsofts nettside

*Synkronisering av filer mellom klienter og mellom klient og server (forbedret "koffert" fra win 95/98)

*Sperrefunksjoner og filter for kontroll av hva barn ser på internett og bruker av applikasjoner

*Windows Media Center

*Bedre strømstyringsmuligheter for bærbare PC-er

*Stabilitet, stabilitet, stabilitet

*Windows ReadyDrive og Windows ReadyBoost TM-teknologier

*Forbedret SuperFetch og minnehåndtering i forhold til WinXP, bedre utnyttelse av RAM

*Generelt kjappere, mer stabilt og bedre å se på enn tidligere versjoner av Windows

*Støtte for DirectX10 og tilhørende spill

*Støtte for DRM og dernest mulighet for HD-avspilling i framtiden når Blu-ray filmene vil kreve DRM-kompatibel maskinvare og software

*Generelt et mer stabilt og raskere system som også er en fryd for øyet

 

jeg kan fortsette, men jeg tror det holder for nå. Vil jo ikke at dette skal være en reklame for Vista. Det er mye som mangler. Og prisen tatt i betraktning, synes jeg Vista skuffer i forhold til tidligere oppgraderinger som skiftet Win3.1->Win95 og Win98/ME->WinXP, da det er for lite nytt i Vista, men med det sagt, synes jeg at mange av de nye funksjonene i Vista er gode, gjennomførte nyvinninger i Windows-verdenen.

Lenke til kommentar

angående stabiliteten så er det mange som (har) slit(er) med den.

antagelig det er p.g.a.driverne.

 

jeg trodde at Microsoft var spesielt interessert i å støtte HD-dvd og ikke Blu-Ray.

 

i følge pcworld norge nr 1 i år ( leserbrev) så har pc og mac like trege som for 15-20 år siden. programmene øker i størrelse i takt med utviklingen

Lenke til kommentar
At produsentene hører på kundene og gir dem XP mener jeg bare er bra. Det ser styggelig ut som at Vista KAN bli som ME(de av oss som husker hvilken suksess det var...). Får håpe det ikke er tilfellet siden Windows 7 er lengre unna enn Win2K var dengang ME feilet.

 

Nå har jo Vista alt levd lengre enn ME i sin tid da ;)

 

Vi snakker jo ikke Windows 7 før tidligst 2010.

Og da har jo Vista levd like lenge som vi kan forvente at et operativsystem skal leve :)

 

 

Men om Windows 7 kanskje blir Vista slik det var påtenkt å være er jo en annen sak :p

 

Selv syntes jeg veldig mye av Vista klagingen har blitt mer "mote" enn noe annet.

Virker jo som det er "inn" å slenge drit om Vista, selv har jeg ikke opplevd store problemer med Vista.

Prøvd det ved lansering, og da var det jo mye driver problemer, så jeg holdt meg til XP en liten stund lengre for så å prøve igjen i Desember, og da fungerte jo alt helt fint. Med de siste driverne, alle oppdateringer 4GiB RAM og Vista 64bit følte jeg at det meste jeg foretok meg på maskinen gikk raskere enn med XP, mye på grunn av den nye og forbedrede "prefetch" funksjonen. Og ytelsen i spill var ca den samme, i noen spill fikk jeg bedre ytelse, i andre litt dårligere. Så jeg kunne ikke helt fatte all den negative omtalen Vista hadde fått, og etter å ha prøvd Vista selv tar jeg all slik klaging med en klype salt ;)

 

Og den nye søkefunksjonen gjør det jo slik at du ikke trenger snarveier eller noe slikt lengre, du finner jo frem til hva de skulle være på 2sekunder :)

 

 

 

Jeg tror mye av all klaginga er "hyppet opp", Vista fikk som Windows versjoner flest en temmelig dårlig start, og etter de så har folk flest fullstendig svartelistet Vista helt uvitende om at en rekke oppdateringer har rettet på de fleste av problemene, samt at utvalget og stabiliteten på driverne er langt bedre.

Blir nesten som om jeg den dag i dag skal sitte å klage på Windows XP fordi det var skikkelig dårlig da det ble lansert ;)

Men det er ingen tvil om at Windows Vista krever maskinvare, og for de som ønsker et lett operativsystem, eller har en litt utdatert maskin burde nok holde seg til Windows XP.

Men om du har en dobbelkjerne prosessor, 2GiB RAM (4GiB RAM og Vista 64bit er å anbefale) så kan du jo vurdere Vista og de fordelene det gir.

 

 

Det Microsoft dummet seg ut med var jo å komme med litt lave systemkrav.

Folk sitter jo med det inntrykket at Vista skal kjøre helt smertefritt på en gammel single-core 1GHz Intel prosessor, med 1GiB RAM. Og det gjør det så absolutt ikke. Har du en såpass svak og gammel-PC så holder du deg til Windows XP. Jeg tror mye av problemene ligger der, folk tror at deres maskiner skal takle Vista helt uten problemer, men så har de egentlig en for svak maskin, også blir alt sirup og de begynner å svarteliste Vista fullstendig.

En annen ting er jo at Vista er pre-installert på maskiner som egentlig er for svak og heller burde ha XP, og det gir jo heller ikke noe imponerende inntrykk til de som skaffer seg en ny bærbar med Vista, også er alt sirup fra dag 1.

 

Så jeg syntes Microsoft burde ta kritikk for å slippe noen alt for lave "anbefalte" systemkrav.

Men har du som sagt minst 2GiB RAM, en grei prosessor så kan fort Vista fungere bedre enn XP om du er villig til å ofre litt systemressurser til prefetch funksjonen osv..

 

En annen ting jeg har opplevd, er at det ikke skal mye til for å rote til hele Vista, som kan føre til de merkeligste feil.

Kompisen min fikk seg en ny bærbar, så jeg skulle installere Windows Vista Ultimate 64bit på den, og jeg installerte, begynte å legge inn alle de siste driverne, så begynte jeg å legge inn programmer osv..

Etterhvert fikk jeg noen problemer, Adobe Shockwave Player ville ikke installere seg, neivell så jeg hoppet over den.

Også dagen etterpå begynner kompisen min å klage på at han får feilmeldinger hele tiden, og at når han prøver å bruke minnekortlesern osv begynner Vista og palpere om at den trenger en driver til selve minnekortet. Jeg bare, hva i??

Også forsøkte vi å koble til en trådløst Microsoft mus, først gikk vi på nettet og lastet ned Vista 64bit drivern til den, så plugget vi den inn men så ble det gjenkjent som en helt annen mus og ville ikke virke, jeg forsøkte og installere driveren manuelt og alt sånt, da fikk vi beskjed om at driveren så ut til å være skrevet for Win98 og mye rart.

Har aldri opplevd maken til sære problemer og feilmeldinger.

 

Dagen etter installerte jeg Windows Vista Ultimate 64bit på min stasjonære maskin, jeg fikk til å installere Shockwave Player og alt. Jeg fikk overhode ingen feilmeldinger, og når jeg forsøkte og koble til musen så ble den gjenkjent som riktig mus og alt fungerte helt strålende. Og dette til tross for at jeg installerte nøyaktig det samme (bortsett fra driverne) på min maskin, som på kompisen min sin.

Så forsøkte vi å formatere han sin igjen, og installere den på nytt og da fungerte jaggu alt helt strålende på han sin også..

 

Så uten anelse om hva som faktisk gikk galt første gangen, så virket alt helt ypperlig ved andre forsøk.

Så det kan virke som mye av problemene med Vista kan være brukerfeil, jeg aner ikke hva jeg gjorde feil første gangen, men etter forsøk nummer to virket jo alt. Og det er visstnok mange som har opplevd at deres DELL maskiner som har blitt levert med Vista ferdig installert har fått BlueScreen selv ved første oppstart, mange feilmeldinger osv, også formaterte de maskinen, la inn Vista selv også fungerte alt som det skulle. Så det ser ut til å kunne ligge noe her, og at selv ferdig installert maskiner kan inneholde feil som forsvinner om du re-installerer den selv..

 

En veldig viktig ting med Vista er jo å oppdatere driverne, da driverne fremdeles er på utviklingsstadiet.

 

 

Men mine erfaringer med Vista er hvert fall det faktisk er raskere og fungerer bedre enn Windows XP på bekostningen av systemressurser.

 

Så Windows XP er for de som har eldre maskinvare som eventuelt mangler drivere eller ikke er kraftig nok, eller fordi som ønsker et lett operativsystem.

 

Windows Vista er for de som har nøyere maskinvare, som er kraftig nok og ønsker å benytte seg av maskinvaren de har til å ha et operativsystem som er litt tyngre men dog også virker raskere.

Vista har jo også fordelen av å være veldig brukervennlig for nybegynnere (dog er dette bare irriterende for oss litt mer "avanserte" brukere)

 

 

 

Det eneste jeg har hatt å utsette på Vista er en litt merkelig og ellers dårlig nettverksytelse.

Men mye av dette skal heldigvis være rettet på med Service Pack 1 :)

Lenke til kommentar
En annen ting er jo at Vista er pre-installert på maskiner som egentlig er for svak og heller burde ha XP, og det gir jo heller ikke noe imponerende inntrykk til de som skaffer seg en ny bærbar med Vista, også er alt sirup fra dag 1.

 

Så jeg syntes Microsoft burde ta kritikk for å slippe noen alt for lave "anbefalte" systemkrav.

Men har du som sagt minst 2GiB RAM, en grei prosessor så kan fort Vista fungere bedre enn XP om du er villig til å ofre litt systemressurser til prefetch funksjonen osv..

Men dette er jo et mønster som har gjentatt seg hver gang MS har sluppet en ny OS-versjon:

1. De anbefalte systemkravene fra MS er altfor optimistiske.

2. (Mange av) de første maskinene som slippes med det nye OS-et er ikke kraftige nok.

 

Call me crazy, men jeg regner med at dette gjentar seg når Windows 7 kommer. Og når jeg først en gang har registrert en forskjell mellom det MS anbefaler og det jeg føler jeg trenger, så husker jeg denne forskjellen til neste gang og kompenserer for det. (Jeg kaller det "å lære".)

 

Hva er det amerikanerne sier? "Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me."

Lenke til kommentar

de setter system kraven for å få solgt mest mulig kopier av systemet.hvis noen ikke gidder å oppgradere hardwaren for å få systemet (os-et) til å fungere skikkelig så selges det heller ikke

 

når viste krever en kraftig pc for å fungere tilfredsstillende ( rask respons). de ville jo xp (teoretisk) kjøre i ultra fart på samme pc.

da kan det virke som om vista faktisk struper maskinvaren selv om den pcen er rask nok med vista .

da er det vanskelig å å forstå vitsen med vista.

 

da vil jo teoretisk xp være raskere en vista uansett.

 

hvordan kan det forsvares at home basik er på 3gb fordelt på 36 tusen filer mens Windows 98 tok 150 mb . jeg har ikke funnet ut hvor mye plass NT og xp bruker.

refranse hentet fra et lesrebrev i pcworld nr 1 2008.

Lenke til kommentar
de setter system kraven for å få solgt mest mulig kopier av systemet.hvis noen ikke gidder å oppgradere hardwaren for å få systemet (os-et) til å fungere skikkelig så selges det heller ikke

 

når viste krever en kraftig pc for å fungere tilfredsstillende ( rask respons). de ville jo xp (teoretisk) kjøre i ultra fart på samme pc.

da kan det virke som om vista faktisk struper maskinvaren selv om den pcen er rask nok med vista .

da er det vanskelig å å forstå vitsen med vista.

 

Jeg vil vell heller si sånn at Vista bruker kraftig maskinvare bedre enn XP.

 

Vista går faktisk raskere enn XP når du sitter med god maskinvare, og du sitter vell ikke med god maskinvare på grunn av at den skal stå ubrukt?

Lenke til kommentar
hva har maskinen igjen av krefter til et krevende program når viste kjøre fra før ? det er det som er saken

 

Her snakker vi altså om at jeg sitter med totalt 4GiB RAM, da er det helt greit for meg at Vista bruker 1.5 - 2GiB RAM istedenfor XP med sine 700MB. Har fremdeles plenti igjen til alt annet jeg måtte foreta meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...