Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

...

Alle som roper om at man skal miste jobben av denne grunn tviler jeg på helt skjønner hvilket omfang en slik føring vil få. Det vil være en presedens som ikke bare gjør at mange innen helsevesenet vil miste jobben, det vil også medføre at få gidder ta seg bryet med den langvarige utdannelsen mange stillinger innen helsevesenet krever. For hvem vil bruke tid og ressurser på å komme inn i et yrke hvor man blir hevet ut igjen med en gang man gjør en feil.

...

Alle som jobber i det offentlige, inkludert helsevesenet, bør vel strengt tatt være godkjent av SOS Rasisme, eller i det minste medlem av SOS Rasisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Av de tilfellene du ramser opp, så er det kun ett tilfelle der en person ble nektet behandling. Altså er kun ett av tilfellene sammenlignbart med Farrah-tilfellet. Og, ja... Det er en tragedie at legene i det tilfellet ikke klarte å stille riktig diagnose. Hva så? Dette gjør jo ikke idiotien til ambulansepersonellet noe bedre?

 

Nei det har jeg heller ikke sagt. Men det betyr ikke at man skal miste jobben av den grunn. Såfremt man kan lære av sine feil og de har fått beskjed om at lignende tilfelle vil få strengere reaksjon så virker det som en fornuftig løsning. Alle som roper om at man skal miste jobben av denne grunn tviler jeg på helt skjønner hvilket omfang en slik føring vil få. Det vil være en presedens som ikke bare gjør at mange innen helsevesenet vil miste jobben, det vil også medføre at få gidder ta seg bryet med den langvarige utdannelsen mange stillinger innen helsevesenet krever. For hvem vil bruke tid og ressurser på å komme inn i et yrke hvor man blir hevet ut igjen med en gang man gjør en feil. Dette yrket er så komplisert og det skal så enormt lite til for å stille en feildiagnose, spesielt for personal som ikke er topp utlært (som ambulansepersonell). Man vil begå feil, slik er det og da blir det for dumt at folk skriker ut om at de bør sparkes. Sett i perspektiv så er det værste med dette tilfellet ikke at man undervurderte alvoret i situasjonen (for dette vil forekomme uansett hvor godt utlært man er) men at de kom med slengbemerkninger. Slikt burde ikke forekommet, selv om de er i et yrke med mye stress. Men det er ikke ille nok til at de bør miste jobben av den grunn.

 

Nei, om det å miste jobben skulle vært førende så ville det forkrøplet helsevesenet enda mer. Heldigvis ser det ut til at det sitter kompetente mennesker og vurderer reaksjonsformen her.

 

 

 

Sitat ambulansepersonell: "der mistet du turen din!". Hvordan i huleste klarer du å kalle en slik avgjørelse en "tabbe"? Det er ingen tabbe min gode mann, det er en overveid og overlagt feilbehandling der resultatet lett kunne ført til en manns død hvis ikke privatpersoner hadde trådd til.

 

For meg er tabbe og feilbehandlinger synonymer i denne saken her "min gode mann". Om du legger noe annet i ordet får så være, misforstå meg rett :)

 

Å feie en slik oppførsel under teppet som en "feiltakelse" eller "tabbe" er ikke noe annet enn svært merkelig, for ikke å nevne direkte feilaktig...

 

Unnskyld for at jeg ikke deltar i hylekoret og maler fanden på veggen og ikke setter ting i perspektiv. Men koret har vel nok av medlemmer, så de behøver strengt talt ikke meg. Det hadde vært litt kult med en ljå, men jeg syntes det er litt artigere å stille opp for mennesker som alle forhåndsdømmer. Ikke fullt så populistisk, men man sover nå bedre om natten.

 

Din påstand om at jeg "feier oppførselen under teppet" får være din stråmann. Legg gjerne litt mer innsats i å prøve å misforstå meg litt mindre. Jeg kan godt berolige deg med at jeg ikke syntes noe om at folk gjør slike feil som dette. Men jeg hiver meg ikke på lynsjestemningen av den grunn, for ambulansepersonell har rett og slett ikke nok kompetanse til å opptre feilfritt ute i felten (men det betyr ikke at jeg ikke syntes de er dyktige, for det gjør jeg. De har en utrolig viktig og tøff jobb).

 

Når det gjelder dette med presedens, så er det jo slik at ambulansepersonell ikke har noe særlig utdanning å snakke om. Så slik du resonerer, så vil jo dette si at det ikke vil være av stor konsekvens om man faktisk gir slikt personell sparken når de foretrekker å sette en manns liv på spill framfor å gjøre jobben sin skikkelig.

 

Setter man en uskyldig person sitt liv i fare pga. bagatellmessige årsaker så burde man absolutt miste jobben sin, slik jeg ser det hvertfall. Særlig når jobben går ut på å ivareta personens helse.

 

Når det gjelder definisjonen din på feiltagelser, så er jeg ikke enig med deg. Dette blir som å kalle det å sparke ballen i eget mål med vilje for en "tabbe". Det er ikke en feiltagelse, det er overlagt idioti.

 

For å ta en annen sammenligning:

 

Du er på fotpatrulje i et område hvor det er alliert stridsflytrafikk. Du velger å peke på ett av flyene med laser.

Resultatet er selvfølgelig at troppen din utslettes av kanonild.

 

Er dette en "tabbe"? Nei, det er overlagt idioti slik jeg ser det. Den ansvarlige fortjener også selvsagt å miste jobben.

 

Det er jo greit å vite at du sover bedre av å spille djevelens advokat i slike diskusjoner. Men, disse ambulansefolka er langt, langt unna å være i noen som helst slags offersituasjon.

Lenke til kommentar

De gjorde jo åpenbart en feilvurdering da de trodde han bare var ute etter å kødde med dem. De burde ha plukket han opp men forsto ikke alvoret. Ingen etterlater da folk for å dø, særlig ikke når det er såppas veldokumentert. Påstår ikke at de er verdens glupeste, men så dumme tror jeg nok ikke de er. At Dotten forsvarer de som på forhånd har blitt dømt som rasister uten bevis eller noen andre indikasjoner enn hans hudfarge ser jeg ikke noe galt i. Jeg vil si at de har blitt ett offer for mobben når alle henger seg på rasismebeskyldningene.

Lenke til kommentar

Ikke det at denne tråden definerer mitt inntrykk av folks oppfatning da, den er bare en av mange innspill. Har jo 41 sider med "god" lesing i den forrige tråden om emnet:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...98&hl=farah

 

Ærlig talt så bet jeg sikkert selv delvis på agnet og i underbevissheten har jeg hatt et inntrykk av at denne saken var rasistisk motivert (men litt vanskelig å huske egentlig). Rett og slett fordi saken aldri engasjerte meg såpass at jeg ble særlig kildekritisk. Er vel bare en av mange fordommer jeg lar meg lure av media til å bite på, jeg undres på hvor mange andre jeg har.

Lenke til kommentar
Joda, jeg synes ikke det er noe galt i at Dotten gjør det jeg heller. Men, hvor er egentlig lynsjestemningen i denne tråden? Har jeg gått glipp av noe? Det er vel stort sett bare jeg som motsier ham...

Jeg antar at du er enig i at SOS Rasisme bør godkjenne alle ansettelser i offentlig sektor? Det er vel strengt tatt den ultimate konsekvens av det du står for?

Lenke til kommentar

Når det gjelder opportunisme, så synes jeg det har florert med dem på begge sider av saken hva gjelder meninger på diverse fora. Antirasister har brukt saken til å klage over rasisme, mens anti-antirasister har brukt saken til å klage over at de synes det blir snakket for mye om rasisme.

 

Forresten så er jeg ikke enig i at det ikke har vært andre indikasjoner på rasisme enn hudfarge. Det er for eksempel ganske vanskelig å overse at den ene av teamet har inrømmet å tidligere ha vært innblandet i nazimiljøet.

 

Men, rasister eller ikke. Jeg synes de fortjener å miste jobben for det. Skal det være konsekvensfritt å la skadde personer ligge igjen bare på trass?

Lenke til kommentar
Men, rasister eller ikke. Jeg synes de fortjener å miste jobben for det. Skal det være konsekvensfritt å la skadde personer ligge igjen bare på trass?

 

Ikke har jeg fått med meg at det var på trass og ikke var det konsekvensfritt heller. Det fikk jo sin konsekvens og de fikk jo en advarsel, noe som er en streng reaksjon innenfor helsevesenet. Det finnes de som har begått feilvurderinger hvor liv har gått tapt som ikke har fått tilsnakk engang.

Lenke til kommentar
Dette var jo en reaksjon på at Farah skvettet med urin. Dette resulterte i at ambulansefolkene utbrøt "der mistet du sjansen din", "din gris", "ditt svin" og så videre. Det ble bekreftet av mange vitner.

Det du ønsker Rata101 er hevn, mer enn rettferdighet for ambulansepersonalet. Riktig? Du setter deg selv til overdommer i en stresset situasjon. Og du ønsker først og fremst HEVN.

 

Jeg forstår.

Lenke til kommentar
Men hva med han som utførte volden da?

Han har det ikke vært mye snakk om.

Hva er verst,gjøre en elendig jobb eller gå rundt å slå ned folk.

 

Hvorfor sette de to tingene opp mot hverandre?

En klassisk sosialistisk spørsmål. Hva er problemet med å sette "de to tingene" opp mot hverandre?

 

Fordi det ikke forandrer realitetene rundt hvorvidt amulansesjåførene begikk noe feil eller ikke i tjenesten.

Lenke til kommentar
Men hva med han som utførte volden da?

Han har det ikke vært mye snakk om.

Hva er verst,gjøre en elendig jobb eller gå rundt å slå ned folk.

 

Hvorfor sette de to tingene opp mot hverandre?

En klassisk sosialistisk spørsmål. Hva er problemet med å sette "de to tingene" opp mot hverandre?

 

Fordi det ikke forandrer realitetene rundt hvorvidt amulansesjåførene begikk noe feil eller ikke i tjenesten.

Bullshit spørsmål, bullshit svar. Trådstarter spør om det finnes noen som helst rimelighet i at ambulansepersonalet behandles som større forbrytere enn vedkommende som nesten slo ihjel offeret.

 

Åja, det finnes en FORBRYTER her også? Faen, det har nok Kohinoor glemt...! Vedkommende nesten-drapsmann var jo tross alt IKKE hvit. Helvete heller.

Lenke til kommentar

Sier du det ja. Og hva mener DU er mest rimelig? Å bagatellisere ambulansesjåførenes eventuelle feil eller å fortie den stadig økende multikulturelle volden i Oslo som helhet?

 

[sitater av slettede poster fjernet av moderator.]

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Dette var jo en reaksjon på at Farah skvettet med urin. Dette resulterte i at ambulansefolkene utbrøt "der mistet du sjansen din", "din gris", "ditt svin" og så videre. Det ble bekreftet av mange vitner.

 

Drit i om det var Ali Farah eller Ola Nordmann. At de uttrykker "der mistet du sjansen din" (eller var det turen? som nevnt tidligere) tyder mer enn nok på at de hadde planlagt å ta personen med men at personens oppførsel gjorde at de ikke ville/gadd.

 

Det er vel ett klinkende klart tilfelle av uaktsomhet/neglisjering av jobben? Straff dem for det heller. Hvis man bevisst ikke tar med en person, samme om det er en nordmann eller innvandrer, så bør man ikke få fortsette i jobben som ambulansepersonell

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hvis man bevisst ikke tar med en person, samme om det er en nordmann eller innvandrer, så bør man ikke få fortsette i jobben som ambulansepersonell

 

Dersom det faktisk er slik at de tenkte helt bevisst: "Denne personen er så skadet at han kan dø hvis vi ikke hjelper ham - men vi gidder ikke ta ham med", så er jeg enig i at de burde ha fått sparken. Men så enkelt var det nok ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...