Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Nå har det tatt så sinnsykt lang tid siden sist avisene skrev noe om rasisme i Norge, så nå tenkte de vel at det var på tide, nå som Madeleine saken begynner å dabbe av og hele greia.

 

Er så lut lei snakk om rasisme, for hver gang noen roper rasist, så er det enten en ungdom som er helt ekstremt opptatt av SV og natur og ungdom, eller så er det en utlending som roper det fordi man har dratt øynene over han, og kanskje ubevisst har hatt et litt annet annsiktsuttrykk enn vanlig.

 

Jeg har ikke en eneste gang i hele mitt liv hørt noen rope "svarting" eller "nigger" til noen som helst. Men det jeg derimot har fått høre VELDIG ofte er "jævla potet", "jævla rasist bonde" eller hva med "jævla hvite faen".

 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg gå til politiet og si at det er noen utlendinger fra afrika eller pakistan som sier rasistiske ting til meg? Det blir som å dra til politiet og anmelde en jente for å ha banka deg opp. Det er på en måte en bryter som ikke går ann å slå over hos folk. De vil ikke innse at utlendingene er de største rasistene, og at en jente har null problemer med å banke opp et mannfolk.

 

Jeg sensurerer det jeg egentlig har lyst til å skrive, men; Dere er så f******* d***e at det går ikke ann. Det sier jeg fordi dere har ikke annet å skylde på enn at dette MÅ være rasistisk motivert. Slutt med det, og begynn med å være seriøs og kom med noe LITT mer trolig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har det tatt så sinnsykt lang tid siden sist avisene skrev noe om rasisme i Norge, så nå tenkte de vel at det var på tide, nå som Madeleine saken begynner å dabbe av og hele greia.

 

Er så lut lei snakk om rasisme, for hver gang noen roper rasist, så er det enten en ungdom som er helt ekstremt opptatt av SV og natur og ungdom, eller så er det en utlending som roper det fordi man har dratt øynene over han, og kanskje ubevisst har hatt et litt annet annsiktsuttrykk enn vanlig.

 

Jeg har ikke en eneste gang i hele mitt liv hørt noen rope "svarting" eller "nigger" til noen som helst. Men det jeg derimot har fått høre VELDIG ofte er "jævla potet", "jævla rasist bonde" eller hva med "jævla hvite faen".

 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg gå til politiet og si at det er noen utlendinger fra afrika eller pakistan som sier rasistiske ting til meg? Det blir som å dra til politiet og anmelde en jente for å ha banka deg opp. Det er på en måte en bryter som ikke går ann å slå over hos folk. De vil ikke innse at utlendingene er de største rasistene, og at en jente har null problemer med å banke opp et mannfolk.

 

Jeg sensurerer det jeg egentlig har lyst til å skrive, men; Dere er så f******* d***e at det går ikke ann. Det sier jeg fordi dere har ikke annet å skylde på enn at dette MÅ være rasistisk motivert. Slutt med det, og begynn med å være seriøs og kom med noe LITT mer trolig.

 

Bra sagt, støttes.

 

 

En drittsekk er en drittsekk uavhengig av colour, (snakker her på generel basis og er ikke ment som at offeret i denne saken er en drittsekk, er det forstått`?)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke en eneste gang i hele mitt liv hørt noen rope "svarting" eller "nigger" til noen som helst. Men det jeg derimot har fått høre VELDIG ofte er "jævla potet", "jævla rasist bonde" eller hva med "jævla hvite faen".

 

Rasisme går på mye mer raffinerte metoder enn hva du sier her.

Det går på bevisst og ubevist diskriminere andre kulturer enn sin egen.

Og jo vist det skjer, og det sier jeg som hverken er SV/N&U eller innvandrer selv!

 

Andel ansatte utlendinger i McJobs er større enn for andre yrker. Selv med god kompetanse får de ikke tilbud om det de er utdannet til.

Men noe må de gjøre for å tjene penger, og da er f.eks renholdsfirma noe som nordmenn som regel ikke gidder å gjøre, og som blir ledig for dem.

 

Bergens Tiden kjørte en tid tilbake en reportasjeserie om hverdagsrasisme, blant annet på dette med jobbmuligheter.

En ting de gjorde var at Muhammed ringte på ledige stillinger. Da var den blitt besatt.

Ti minutter etterpå ringte Frank, og da var stillingen plutselig ledig igjen.

Og det skjedde i flere tilfeller, og om ikke det er rasisme så hva da er det?

 

Når nordmenn, med utenlanske navn søker på jobber blir de rejektert. Endre de navnet til et mer norsk-klingene så får de napp.

Når det skjer symptomatisk gang på gang så er det rasisme.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det det ikke er.

 

La oss si at jeg er sjef for et stort industri firma, og jeg trenger en sekretær.

Så ringer Ali:

 

"Hai do, jai lore på du hare jobbe til mai?"

 

Så sier jeg:

 

"Nei, dessverre, men den jobben er det noen andre som har fått. Lykke til videre!"

 

- "Åh faen asså, javla rasist!"

 

Jeg hadde ikke hatt ett eneste problem med å annsette Ali om han hadde snakket flytende norsk og hadde hatt en liten form for utdannelse. Men sannheten er jo faktiskt at flesteparten av de ikke har noe utdannelse. Det er derfor de jobber på McDonalds osv. Men jeg ser svært ofte at de har jobber som krever STOR utdanning. F.eks så jobbet jeg litt på et arkitektfirma (Som vaskehjelp, hvor rasistisk er ikke det), og der var det en kar som var svartere enn natta, og han var helt syyyk på design. Eller der hvor jeg jobber nå. På en bensinstasjon. Han er fra pakistan og har droppa ut fra VGS. Han har fått den jobben han fortjener ettersom han ikke gidder å få en utdannelse. Det er likt for alle.

 

Jeg søkte på over 25 jobber som jeg fant gjennom NAV, ikke en eneste av de ville ha meg på intervju. Det er først nå jeg endelig har fått jobb på en bensinstasjon. Går på skole også (btw). Hadde jeg vært utlending nå så hadde jeg sagt at dem var rasister.

 

Det er helt ubetydelig rasisme som skjer i dag. Hva de utlendingene går rundt og tenker at VI tenker får være dems problem. Jeg tenker aldri noe stygt om en utlending når jeg ser en, men det er jeg sikker på at han gjør hvis jeg ser på han.

Endret av Shitzo
Lenke til kommentar

Shitzo. Seriøst... Du burde virkelig tenke mere gjennom hva du sier, før du trykker på svarknappen.

 

Det eneste du har klart å formidle med innlegget ditt er at du har rasistiske holdninger som gjerne legger fram som fakta uten å ha bevis for noe av det. Har du bevis for alle utlendinger klager over rasisme hver gang ting ikke går dems vei? Nei. Har du bevis for at alle utlendinger tenker stygt om deg når du ser på dem? Nei Snakk om å kaste stein i glasshus...

 

Det høres ut som du har hatt noen skolegårdstraumer som har påvirket virkelighetsoppfatningen din kraftig.

 

Når du sier "Dere er så f******* d***e at det går ikke ann. Det sier jeg fordi dere har ikke annet å skylde på enn at dette MÅ være rasistisk motivert. Slutt med det, og begynn med å være seriøs og kom med noe LITT mer trolig."

 

Hvem i denne tråden sikter du til da egentlig? Kanskje DU burde begynne å være litt seriøs? Finn en post i denne tråden hvor noen påstår at det dette MÅ være rasistisk motivert, og vis den til oss.

Lenke til kommentar
Shitzo. Seriøst... Du burde virkelig tenke mere gjennom hva du sier, før du trykker på svarknappen.

 

Det eneste du har klart å formidle med innlegget ditt er at du har rasistiske holdninger som gjerne legger fram som fakta uten å ha bevis for noe av det. Har du bevis for alle utlendinger klager over rasisme hver gang ting ikke går dems vei? Nei. Har du bevis for at alle utlendinger tenker stygt om deg når du ser på dem? Nei Snakk om å kaste stein i glasshus...

 

Det høres ut som du har hatt noen skolegårdstraumer som har påvirket virkelighetsoppfatningen din kraftig.

 

Når du sier "Dere er så f******* d***e at det går ikke ann. Det sier jeg fordi dere har ikke annet å skylde på enn at dette MÅ være rasistisk motivert. Slutt med det, og begynn med å være seriøs og kom med noe LITT mer trolig."

 

Hvem i denne tråden sikter du til da egentlig? Kanskje DU burde begynne å være litt seriøs? Finn en post i denne tråden hvor noen påstår at det dette MÅ være rasistisk motivert, og vis den til oss.

 

Han trenger vel ikke og ha noe bevis for at mørkhudede ofte skylder på rassisme hver gang noe går dem imot det er vel bare og følge litt med i media eller spørre en hver politimann fra f.eks. Oslo.

Hvor ofte ser du en sak med en mørkhudet personi media som har fått noe motgang eller blitt utsatt for vold av en lyshudet person hvor ikke rassisme har blitt trukket inn i bildet?

 

Mens når 15 afrikanske horer overfaller en hvit jente, en nordmann blir forlatt av en ambulanse eller en poppartist gir de hvite livvaktene sparken for at hun kunn vil ha svarte livvakter da blir det ikke en gang nevnt på SOS-rassismes internettsider. Er det putselig ikke rassisme da?

 

Jeg er også en sterk motstander av at rassismeparagrafen har fått en omvent bevisbyrde (du er skyldig til det motsatte er bevist). Dette ble selvfølgelig forbigått i stillhet av den venstrevridde pressen.

Er ikke dette et brudd mot norsk rettspraksis,, rettssikkerheten og menneskerettighetene?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Det eneste du har klart å formidle med innlegget ditt er at du har rasistiske holdninger som gjerne legger fram som fakta uten å ha bevis for noe av det. Har du bevis for alle utlendinger klager over rasisme hver gang ting ikke går dems vei? Nei. Har du bevis for at alle utlendinger tenker stygt om deg når du ser på dem? Nei Snakk om å kaste stein i glasshus...

 

Personen du svarte har ingen rasistiske holdninger som jeg kan se. Du har nettopp bevist at det skal utrolig lite til for å bli beskyldt for rasisme nå om dagen, som sikkert var et av poengene til personen du svarte.

 

Er det noen som har skrevet at ALLE utlendinger klager over rasisme hver gang ting ikke går deres vei?

Er det noen som har skrevet at ALLE utlendinger tenker stygt om folk som ser på dem?

 

Det er da ingen som har skrevet dette, eller som tror dette, så hvorfor du trekker det inn som et argument i denne debatten skjønner ikke jeg.

 

Derimot tror jeg nok det er FLERE personer med innvandrerbakgrunn som klager over rasisme når ting ikke går deres vei, enn det er etniske nordmenn som klager over rasisme når ting ikke går deres vei. Skjønner du?

 

Og det stemmer nok f.eks. at det er MANGE flere, relativt sett i forhold til antallet i gruppen, personer med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn som driver med overfallsvoldtekter i Oslo enn personer med etnisk norsk bakgrunn som gjør det. Derimot betyr dette IKKE at ALLE personer med ikke-vestlig opprinnelse driver med overfallsvoldtekter! Ingen som har sagt det!

 

Det er ingen som sier noe om at ALLE innvandrere er sånn og sånn - det gjelder å se på statistikken, som forteller noe om HVOR MANGE RELATIVT SETT det er som er sånn og sånn. Det finnes mange idioter som er nordmenn. Det finnes mange greie og flinke mennesker som har innvandrerbakgrunn. Men hvis det er store forskjeller, relativt sett, på f.eks. kriminalstatistikken, sosialstøttestatistikken osv hva ikke-vestlige innvandrere angår, så kan dette tyde på at denne gruppen er mer til skade enn til nytte for landet, selv om det selvsagt finnes mange innenfor denne gruppen som er til nytte for landet. Er du enig, eller er jeg nå også en rasist?

Lenke til kommentar
Jeg tenker aldri noe stygt om en utlending når jeg ser en, men det er jeg sikker på at han gjør hvis jeg ser på han.

 

Enough said... Shitzo er overbevist om at utlendinger har noe ondt i sinne når han ser på dem (selv om han selvfølgelig overhodet ikke tenker noe negativt om dem. Ganske ironisk... Det er jo akkurat det han gjør). Generalisering av slike holdninger er rasistisk slik jeg ser det.

 

Hvis du følger tråden fra starten, så vil du se at sytinga hans er fullstendig ute av sammenheng med det som faktisk blir diskutert her. Plutselig fra intet, så dukker Shitzo opp og slenger rundt seg med krasse beskyldninger samtidig som han prater om hvor "lut lei han er alt snakket om rasisme". Det tror jeg forøvrig ikke noe særlig på, ettersom det virker som det eneste Shitzo og et par andre er interressert i å prate om er nettopp rasisme. Jeg på min side er lei av all diskusjon rundt Farah-saken skal skakkjøres til en meningsløs hylekonkurranse rundt rasismespørsmål og hvor mye man hater "SV'ere", "venstrevridde" osv. osv... Innlegget hans har ikke noe å gjøre med det som allerede var temaet. Prat om din frustrasjon over utlendinger og antirasister et annet sted.

 

Føler dere at det er nødvendig med mere diskusjon om hva som er rasistiske holdninger, og hvorvidt disse er legitime, osv? Lag en egen tråd for det. Eller troll i en av de gamle, dem er det mer enn nok av.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Hvis man bevisst ikke tar med en person, samme om det er en nordmann eller innvandrer, så bør man ikke få fortsette i jobben som ambulansepersonell

 

Dersom det faktisk er slik at de tenkte helt bevisst: "Denne personen er så skadet at han kan dø hvis vi ikke hjelper ham - men vi gidder ikke ta ham med", så er jeg enig i at de burde ha fått sparken. Men så enkelt var det nok ikke.

 

Hvis de ikke forsto at "denne personen kan være så skadet at det er risiko for han kan miste livet" etter at han først er blitt slått ned og så bevisstløs faller og skaller bakhodet i asfalten, så har de heller ikke noe i ambulanseyrket å gjøre. De lar ham ligge igjen som straff for at han tisser. Det er å leke med folks skjebne for å markere et poeng.

Lenke til kommentar
Jeg tenker aldri noe stygt om en utlending når jeg ser en, men det er jeg sikker på at han gjør hvis jeg ser på han.

 

Enough said... Shitzo er overbevist om at utlendinger har noe ondt i sinne når han ser på dem (selv om han selvfølgelig overhodet ikke tenker noe negativt om dem. Ganske ironisk... Det er jo akkurat det han gjør). Generalisering av slike holdninger er rasistisk slik jeg ser det.

 

Hvis du følger tråden fra starten, så vil du se at sytinga hans er fullstendig ute av sammenheng med det som faktisk blir diskutert her. Plutselig fra intet, så dukker Shitzo opp og slenger rundt seg med krasse beskyldninger samtidig som han prater om hvor "lut lei han er alt snakket om rasisme". Det tror jeg forøvrig ikke noe særlig på, ettersom det virker som det eneste Shitzo og et par andre er interressert i å prate om er nettopp rasisme. Jeg på min side er lei av all diskusjon rundt Farah-saken skal skakkjøres til en meningsløs hylekonkurranse rundt rasismespørsmål og hvor mye man hater "SV'ere", "venstrevridde" osv. osv... Innlegget hans har ikke noe å gjøre med det som allerede var temaet. Prat om din frustrasjon over utlendinger og antirasister et annet sted.

 

Føler dere at det er nødvendig med mere diskusjon om hva som er rasistiske holdninger, og hvorvidt disse er legitime, osv? Lag en egen tråd for det. Eller troll i en av de gamle, dem er det mer enn nok av.

 

Bra skrevet Rata101!

Lenke til kommentar
Hvis man bevisst ikke tar med en person, samme om det er en nordmann eller innvandrer, så bør man ikke få fortsette i jobben som ambulansepersonell

 

Dersom det faktisk er slik at de tenkte helt bevisst: "Denne personen er så skadet at han kan dø hvis vi ikke hjelper ham - men vi gidder ikke ta ham med", så er jeg enig i at de burde ha fått sparken. Men så enkelt var det nok ikke.

 

Hvis de ikke forsto at "denne personen kan være så skadet at det er risiko for han kan miste livet" etter at han først er blitt slått ned og så bevisstløs faller og skaller bakhodet i asfalten, så har de heller ikke noe i ambulanseyrket å gjøre. De lar ham ligge igjen som straff for at han tisser. Det er å leke med folks skjebne for å markere et poeng.

Jeg tviler sterkt på at de lot han ligge igjen for å få sin straff, da regner jeg med at saken ville fått en annen ending.

Lenke til kommentar

Selv om de ikke blir straffet for det, så betyr ikke det at de ikke lot ham ligge igjen som straff. Bare at Helsetilsynet ikke har valgt å vektlegge det. Det er jo derfor mange er sjokkert over endingen på saken. Dette kan like gjerne være en taktisk politisk avgjørelse som Helsetilsynet tar for å beskytte seg selv.

 

Det ikke uvanlig at de tar slike kontroversielle avgjørelser. Når det gjelder for eksemel klager på feilbehandling i helsevesenet, så blir flesteparten av alle klager avslått. Dette råder det sterkt kritiske meninger om utenfor helsevesenet, der det blir påpekt at helsevesenet har en kultur på å beskytte sine egne på bekostning av rettferdighet overfor sine pasienter.

 

Nå synes jeg ikke at Farah-saken kan omtales som feilbehandling, mere som ekstrem neglisjering, men teknisk sett er vel dette også feilbehandling.

Lenke til kommentar

Positivt å se at det fremdeles er gode muligheter for å få straffet disse to.

 

Blir litt overrasket over å lese at det i forrige runde tydeligvis ble fokusert mest på rasismeaspektet. Dette er jo lite taktisk når det er forholdsvis lett å vri seg unna en slik anklage.

 

Om ambulansefolkene var rasister eller ikke kommer jo på siden av saken slik jeg ser det. Hadde de gjort jobben sin istedenfor å nedverdige seg til tåpelige (for ikke å nevne farlige) demonstrative stunts, så hadde det ikke oppstått noen problemer. Det er jo handlingene de gjorde de bør straffes for, ikke de eventuelle tankene de har i hodet.

Lenke til kommentar
Om ambulansefolkene var rasister eller ikke kommer jo på siden av saken slik jeg ser det. Hadde de gjort jobben sin istedenfor å nedverdige seg til tåpelige (for ikke å nevne farlige) demonstrative stunts, så hadde det ikke oppstått noen problemer.

Dette er tydeligvis nytt for deg, men ambulansepersonell lar være å ta med seg mennesker - ut i fra egen vurdering - mange titalls ganger hvert eneste døgn her i landet. Denne gangen vurderte de feil, de fleste andre ganger dette gjøres tar de en riktig vurdering og lar folk som ikke er veldig hardt skadet ta seg til legevakten enten selv eller ved hjelp av venner.

 

Det er faktisk deres jobb å vurdere/prioritere - de skal ikke ta med seg rubbel og bit som ringer etter ambulanse, men vurdere hva som er kritiske skader. DET er jobben deres.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...