Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Om ambulansefolkene var rasister eller ikke kommer jo på siden av saken slik jeg ser det. Hadde de gjort jobben sin istedenfor å nedverdige seg til tåpelige (for ikke å nevne farlige) demonstrative stunts, så hadde det ikke oppstått noen problemer.

Dette er tydeligvis nytt for deg, men ambulansepersonell lar være å ta med seg mennesker - ut i fra egen vurdering - mange titalls ganger hvert eneste døgn her i landet. Denne gangen vurderte de feil, de fleste andre ganger dette gjøres tar de en riktig vurdering og lar folk som ikke er veldig hardt skadet ta seg til legevakten enten selv eller ved hjelp av venner.

 

Det er faktisk deres jobb å vurdere/prioritere - de skal ikke ta med seg rubbel og bit som ringer etter ambulanse men prioritere de som det haster med.

 

Ja, det er deres jobb. Og i dette tilfellet ble det gjort en så grov feilvurdering i kombinasjon med en rekke andre feil at de som står ansvarlige fortjener straff.

 

Her var det ikke snakk om priotering, men et barnslig innfall som avgjorde at Ali ikke ble tatt med i ambulansen.

 

En av ambulansefolkene fikk urin på skoen, og valgte å risikere Ali's liv for å sanksjonere ham.

 

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1924005.ece

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er absolutt relevant. En advarsel er noe som kommer i forkant av en straff. Altså er det to forskjellige ting.

 

At du mener at personlige meninger untatt din egen er irrelevante er meget interressant, men dessverre irrelevant for denne tråden.

Nå fikk de advarsel og ikke straff fordi det ikke var noe i dette tilfellet som kvalifiserte til noe mer enn advarsel i henhold til de lover og regler som helsetilsynet har gjort sin utredning basert på.

Det er dette man må forholde seg til og personlige meninger om at "den og den burde fått straff" etc. er ikke relevant for saken med mindre man sitter på info som hlesetilsynet ikke har hatt tilgang til i sin gransking.

Lenke til kommentar
Du har kanskje ikke fått med deg at det er registrert en politianmeldelse også?

Jepp anmeldelsen ble gjort i sommer. Det er selvsagt fritt for enhver person til å anmelde hvem de måtte ønske, men helsetilsynets konklusjon gir nok en svært god pekpinne på hvordan en evt. oppfølging fra politiets side også vil ende.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de anmeldes i akkurat denne saken men ikke i alle de andre lignende sakene der det er hvite som har vært ofrene?

 

Fordi i de sakene så kan man ikke spille rasisme kortet. Et kort som blir mer og mer misbrukt for å skade sunne samfunnsdebatter debatter nå om dagen.

Lenke til kommentar

Mer om voldsmannen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=511321

 

Ut fra artikkelen, så hevdes det at Helsetilsynet har latt være å sanksjonere de to ambulansefolkene fordi de ikke kunne påvise rasisme. Dette er jo ikke noe annet enn ren idioti. Rasisismespørsmålet brukes altså som unnskyldning for alt. Nå også for å feie under teppet at de to ambulansefolkene gikk langt over streken for hva som er akseptabelt i deres roller som helsepersonell.

 

Når det gjelder overfornevnte kommentarer om at man mener at hvite har fått samme behandling som Ali, så er det ikke noe annet å gjøre enn å rynke kraftig på nesen.

 

Hvis det eksisterer lignende tilfeller av urettferdig behandling, så burde dere presentere dem her, slik at de kan bli diskutert - ikke bruke dem som unnskyldning for å rakke ned på en annen sak. Hva er motivene deres egentlig?

 

Her hevdes det av enkelte at behandlingen Ali fikk, ikke var klandreverdig nok til at de ansvarlige fortjener straff. Samtidig klager de samme personene over hvor tragisk det er at hvite i samme situasjon ikke får nok oppmerksomhet.

 

Så da er det klandreverdig allikevel da, eller?

 

Det spørres om hvorfor akkurat denne saken skal anmeldes, men ikke andre lignende saker.

 

Min reaksjon blir da:

 

Vis meg disse lignende sakene. Jeg har fremdeles ikke sett noen som jeg synes er sammenlignbare. Å vise til saker der folk ikke har fått behandlig holder ikke, det er en rekke andre aspekter som også gjør denne saken spesiell.

 

Hvis det finnes lignende saker (det regner jeg forsåvidt som godt mulig at det gjør, dessverre...), så regner jeg det som overhengende sannsynlig at disse innebefatter samme symptomatikk som i Ali Farah-saken, nemlig at helsepersonell tar seg friheten til å behandle folk uverdig og urettferdig, fordi de ikke har respekt for vedkommende.

 

Det som jeg regner med at gjør at disse sakene faller utenfor det offentlige søkelyset, er at de fleste av dem ikke skjer med en haug av vitner tilstede, og at offrene ikke har nok ressurser til å forsvare seg på samme måte som det som er gjeldende i Ali Farah-saken.

 

Jeg antar, at til ambulansefolkenes store overraskelse, så har personen (og dem rundt ham) de valgte å diskriminere vist seg å være forbausende ressurssterke folk. Dessuten er det altså dette med alle vitnene som observerte dette midt på blanke dagen. Dette er særtrekk som jeg tror vanskelig vil la seg finne verdig sammenligning med andre saker.

Lenke til kommentar
Mer om voldsmannen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=511321

 

Ut fra artikkelen, så hevdes det at Helsetilsynet har latt være å sanksjonere de to ambulansefolkene fordi de ikke kunne påvise rasisme.

Tull og tøys. De opptrådde klanderverdig i henhold til deres jobbbeskrivelse og har dermed fått offisielle advarsler for dette. Hadde disse handlingene vært et utslag av rasisme kunne de selvsagt blitt tiltatalt videre for lovbrudd.

Iom. at de ikke opptrådte rasistisk blir de jo selvsagt ikke tiltalt for det heller!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du legger til dette innlegget Vice, for du kommer ikke med noe nytt utover det du allerede har sagt før. Forøvrig er det (igjen) en meget knapp kommentar.

 

En advarsel er ikke en sanksjonering (som jeg også har presisert for bare et par poster siden...), det er en advarsel om sanksjonering, som ikke har noen videre effekt annet enn at ambulansefolkene muligens vil bli sanksjonert hvis de gjentar en slik hårreisende oppførsel på nytt. Din avfeing om at dette skulle være "tull og tøys" har dermed ikke noe hold i det hele tatt.

 

En alt for svak og usaklig reaksjon fra Helsetilsynet, som lener seg på rasismespørsmålet for å trekke oppmerksomheten bort fra de faktiske ugjerningene. Dette gjør de i mine øyne for å beskytte seg selv (altså helsevesenet).

 

Håper at noen vil ta seg tid til å svare på det forrige innlegget mitt som helhet, og helst da uten denne maniske fokuseringen på rasisme og usaklige politiske kommentarer.

Lenke til kommentar
En advarsel er ikke en sanksjonering (som jeg også har presisert for bare et par poster siden...), det er en advarsel om sanksjonering, som ikke har noen videre effekt annet enn at ambulansefolkene muligens vil bli sanksjonert hvis de gjentar en slik hårreisende oppførsel på nytt. Din avfeing om at dette skulle være "tull og tøys" har dermed ikke noe hold i det hele tatt.

Jeg sa tull og tøys fordi det ikke var nevnt om noe frafall av sanksjonering i det hele tatt. I helstilsynets utredning var det ingenting som indikerte at vedkommende trengte"sanksjonering" eller annen straff enn i form av advarsler. Dette har de fått. Om de videre trosser advarsler vil selvsagt evt. straff/sanksjonering være relevant. Du fortsetter også likevel å snakke som om du sitter på info som helstilsynet ikke fikk tilgang sin i sin utredning.

Lenke til kommentar

Hadde det blitt påvist rasisme, så hadde de høyst sannsynligvis blitt straffet for det, i og med at det ville vært svært alvorlig. Jeg kunne kanskje sagt, "tiltale" istedenfor "sanksjonering" men resultatet hadde nok blitt det samme. Det blir uansett flisespikking å kverulere over det.

 

Når det gjelder mine meninger om Helsetilsynets avgjørelse, så har jeg ikke gitt utrykk for at jeg sitter på noe informasjon som Helsetilsynet ikke vet om. Det jeg har sagt er at jeg mener Helsetilsynet har vurdert saken på feil måte.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Poenget er at de ikke gjorde jobben sin, og det er reagert på samme måte som andre som ikke gjør jobben sin. Du ønsker tydeligvis at disse skal omtrent korsfestet bare fordi de ikke plukket opp en med en annen hudfarge (uten at det er påvist at det er grunnet hudfargen), og det blir bare for dumt.

 

Skal alle som gjør tjenestefeil kastes i fengsel? Da tror jeg det blir få folk igjen rundt omkring.

Lenke til kommentar

Hva har hudfarge med saken å gjøre? Det er du som tar opp det Pricks, ikke jeg.

 

Jeg har sagt at de fortjener å miste jobben. Denne martyriseringen av de to ambulansefolkene er det folk som sutrer over utlendinger og antirasisme som står for.

 

Når har jeg sagt at de to fortjener å kastes i fengsel? Den avgjørelsen overlater jeg til rettslige instanser.

 

Jeg synes at folk som profesjonellt skal jobbe med å redde liv ikke bør komme unna med å la folk som er potensiellt livstruende skadet ligge igjen fordi de ikke er i humør til å ta seg av akkurat den pasienten. Det hører ikke hjemme noe sted. Da kan man begynne å se seg om etter en annen slags jobb.

 

Norge har lange og gode humanitære tradisjoner, og disse folkene har gjort dem til skamme. Ærlig talt, så er jeg ganske betenkt over at dere forsvarer ambulansefolkene så til de grader, når det er opplagt at feilene de har begått er særs grove og overlagte.

 

Å generalisere dette som en "tjenestefeil" er banalt.

Lenke til kommentar
Norge har lange og gode humanitære tradisjoner, og disse folkene har gjort dem til skamme. Ærlig talt, så er jeg ganske betenkt over at dere forsvarer ambulansefolkene så til de grader, når det er opplagt at feilene de har begått er særs grove og overlagte.

Igjen snakker du som om du sitter på info som helstilsynet ikke hadde tilgang til i sin gransking. Om deres feil var "tildels grove og overlagte" er kun din egen subjektive mening. Helsetilsynet fant ingen grunn til å gi dem noe mer enn offiselle advarsler utifra eksisterende lover/regler.

Mange mennesker blir berørt stadig vekk av det som ser ut som manglende hjelp og feilbehandling fra offentlig hjelpepersonell. Kanskje er lovene/reglene ikke tilstrekkelige nok på dette punktet, det kan godt være.

Lenke til kommentar

Jeg får vel igjen bare si at jeg baserer mine meninger på godt dokumentert bakgrunnsmateriale. Jeg passer også på å begrunne meningene mine.

 

Sitat Aftenposten:

 

"Da ambulansepersonellet kom frem til stedet, nektet de å ta med seg mannen fordi han tisset på seg, ifølge flere vitner."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1924005.ece

 

Dette er etter min mening såpass dårlig og uansvarlig, for ikke å nevne overlagt oppførsel fra ambulansefolkene at det i seg selv gjør dem uegnede som helsepersonell. Meninger er subjektive, sånn er det bare. Dine meninger er også subjektive, men jeg savner begrunnelser utover å gjenta at "siden Helsetilsynet har tatt en avgjørelse, så må det være den riktige og utvistelige sannhet" (dette er ikke et direkte sitat, men essensen av hva du sier).

 

Når det gjelder dette med at ambulansefolkene fortjener å miste jobben for dette, så ja; det er min personlige mening. Og den står jeg for helt og fullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...