Gå til innhold

Da er dommen kommet i Ali Farah-saken..


Anbefalte innlegg

Tror du de som får beskjed om at de ikke i det hele tatt skal få den behandlingen som kan redde livet eller de som har kreft som sprer seg og som blir bedt om å vente i en lang kø synes behandlingen de får er noe mindre urettferdig enn hva kona til Ali Farah opplevde det?

Jeg tror ikke noe som helst om det her og nå, jeg bare spør.

Når får noen beskjed om at de ikke skal få behandling som kan redde dem forresten?

 

Men forøvrig så vidt jeg vet så blir dem som får kreft-diagnosen behandling umiddelbart.

Kanskje bare mitt bekjentskap av kreftiser har vært heldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er Ali Farah? Var det han som ikke ble plukket opp av ambulansen, hvorpå hans kjæreste fant ut at hun kunne bruke saken for å fremme egen artistkarriere? :)

Kjærlighet kalles dette,noen av oss opplever dette i livet.. :)

Kjærlighet til egen artistkarriere? :lol:

 

Hadde det vært en jøde som var utsatt for akkurat det samme så hadde du antageligvis ikke vært så ironisk og prøvd å være så morsom. Da hadde vi antageligvis fått en laaang referat om hvor dårlig jøder behandles av den norske helsevesen.

Slett ikke. I motsetning til hobbyrasistene bryr jeg meg ikke om hudfarge eller rase. Hvis du bærer et irrasjonelt hat mot jøder og føler for å trekke dem frem i tide og utide så er det egentlig ditt eget problem :)

Lenke til kommentar
Hvem er Ali Farah? Var det han som ikke ble plukket opp av ambulansen, hvorpå hans kjæreste fant ut at hun kunne bruke saken for å fremme egen artistkarriere? :)

 

Dette er det mest usaklige jeg tror jeg har lest på lenge på diskusjon.no. Gratulerer.

 

Forøvrig tror jeg en advarsel (hvilket vel i praksis betyr at dersom de driter seg ut en gang til er det rett ut) er straff nok. Disse sjåførene har fått så mye fokus på seg og gjennomgått såpass mye dritt at de kanskje skjerper seg neste gang de må plukke opp noen de anser som litt ekle å ta i.

Lenke til kommentar

Bra å se at dette mest sansynlig ikke var rasistisk motivert. De ble jo forhåndsdømt i de største mediene så sånt sett er det jo nærmest straff nok, såfremt de er kompetente nok til å gjøre jobben sin. Får håpe dette er en feil man lærer av. Synd ambulansepersonellet ble så mye forhåndsdømt i media.

 

Det hadde for ordens skyld ikke vært en eneste kirurg eller lege igjen i dette landet her om alle som gjorde tabber skulle blitt sparket.

Lenke til kommentar
link

 

Det ble funnet utav at sykepleierne ikke handlet rasistisk men bare gjorde en vanvittig dårlig jobb.

 

Men det jeg synes er rart er at det er så mange som vil ha disse sykepleierne dømt nord og ned. Men hva med han som utførte volden da?

Han har det ikke vært mye snakk om.

Hva er verst,gjøre en elendig jobb eller gå rundt å slå ned folk.

 

Jeg synes uansett at straffen de fikk(en advarsel) var for mild,de kunne vel blitt suspendert en viss periode eller blitt straffet på annet vis.

Husk det er mange som gjør en dårlig jobb her i verden uten å bli straffet i det hele tatt.

 

Mange sier at hvis det hadde vært en "hvit" person som hadde vært utsatt for samme tilfelle så hadde han fått mye bedre service eller de fått mye verre straff.

jeg tror at hadde det vært en "hvit" person så hadde det ikke fått halvparten så mye oppmeksomheten i media.

 

Hadde det vært en hvit person, så hadde det ikke blitt det samme oppstyret rundt saken.

Rasisme begrepet er blitt så utvannet, og blir stadig misbrukt i dagens samfunn for å stoppe og/eller ødelegge saker og debatter.

 

Denne saken begynner å ligne mer og mer på en heksejakt, og da gir man seg ikke før en heks er brent.

Lenke til kommentar
link

 

Det ble funnet utav at sykepleierne ikke handlet rasistisk men bare gjorde en vanvittig dårlig jobb.

 

Men det jeg synes er rart er at det er så mange som vil ha disse sykepleierne dømt nord og ned. Men hva med han som utførte volden da?

Han har det ikke vært mye snakk om.

Hva er verst,gjøre en elendig jobb eller gå rundt å slå ned folk.

 

Jeg synes uansett at straffen de fikk(en advarsel) var for mild,de kunne vel blitt suspendert en viss periode eller blitt straffet på annet vis.

Husk det er mange som gjør en dårlig jobb her i verden uten å bli straffet i det hele tatt.

 

Mange sier at hvis det hadde vært en "hvit" person som hadde vært utsatt for samme tilfelle så hadde han fått mye bedre service eller de fått mye verre straff.

jeg tror at hadde det vært en "hvit" person så hadde det ikke fått halvparten så mye oppmeksomheten i media.

 

Hadde det vært en hvit person, så hadde det ikke blitt det samme oppstyret rundt saken.

Rasisme begrepet er blitt så utvannet, og blir stadig misbrukt i dagens samfunn for å stoppe og/eller ødelegge saker og debatter.

 

Denne saken begynner å ligne mer og mer på en heksejakt, og da gir man seg ikke før en heks er brent.

 

Selvfølgelig, jeg linket flere lignende saker som omhandlet etniske norske. Disse sakene fikk absolutt ingen oppmerksomhet av noen her inne eller media hvertfall.

Lenke til kommentar
Hadde det vært en hvit person, så hadde det ikke blitt det samme oppstyret rundt saken.

Rasisme begrepet er blitt så utvannet, og blir stadig misbrukt i dagens samfunn for å stoppe og/eller ødelegge saker og debatter.

 

Det er gjerne ikke rasisme-kortet som har medført at denne saken har fått så mye spalteplass, det er nok at Farah hadde en samboer som kjørte hardt på.

Så det går mer på ressursene til den som står bak enn hudfarge.

 

Rasisme begrepet er ikke utvannet i form av at det er for mye brukt. Derimot så er begrepet for uklart.

For det finnes nok forskjellsbehandling, både med hensyn til hudfarge og selvfølgelig andre årsaker.

Og når det går på hudfarge så sier loven eksplisitt at det ikke er tillatt. Problemområdet er selvfølgelig å påvise det.

I forrige uke var det en reportasje i Bergens Tidene om ei mørkhudet dame som hadde søkt på bortimot 4000 jobber i løpet av fire år, og fått avslag på alle.

Hun er godt utdannet, snakker norsk og (over) kvalifisert til det hun søkte på.

Da er det ikke tilfeldig lenger, i hvertfall ikke med tanke på hvilket arbeidmarkedet vi har hatt de siste årene.

Samtidig går det ikke an å gå på hver enkelt bedrift og dømme de for rasisme, selv om samlet sett virker opplagt.

Lenke til kommentar
Hadde det vært en hvit person, så hadde det ikke blitt det samme oppstyret rundt saken.

Rasisme begrepet er blitt så utvannet, og blir stadig misbrukt i dagens samfunn for å stoppe og/eller ødelegge saker og debatter.

 

Det er gjerne ikke rasisme-kortet som har medført at denne saken har fått så mye spalteplass, det er nok at Farah hadde en samboer som kjørte hardt på.

Så det går mer på ressursene til den som står bak enn hudfarge.

 

Rasisme begrepet er ikke utvannet i form av at det er for mye brukt. Derimot så er begrepet for uklart.

For det finnes nok forskjellsbehandling, både med hensyn til hudfarge og selvfølgelig andre årsaker.

Og når det går på hudfarge så sier loven eksplisitt at det ikke er tillatt. Problemområdet er selvfølgelig å påvise det.

I forrige uke var det en reportasje i Bergens Tidene om ei mørkhudet dame som hadde søkt på bortimot 4000 jobber i løpet av fire år, og fått avslag på alle.

Hun er godt utdannet, snakker norsk og (over) kvalifisert til det hun søkte på.

Da er det ikke tilfeldig lenger, i hvertfall ikke med tanke på hvilket arbeidmarkedet vi har hatt de siste årene.

Samtidig går det ikke an å gå på hver enkelt bedrift og dømme de for rasisme, selv om samlet sett virker opplagt.

 

Og hun fikk avslag på alle pga av sinn hudfarge....?

Tror ikke det.

Lenke til kommentar
Og hun fikk avslag på alle pga av sinn hudfarge....?

Tror ikke det.

Selvfølgelig fikk hun ikke det på alle.

Men det er en kjennsgjerning at mørkhudete må søke langt flere jobber får å få napp, og jobber de får er de gjerne mer enn godt nok kvalifisert til.

Og fellesnevneren til alle disse er jo at de ikke er norske.

Lenke til kommentar
Noen dør i køen og noen dør uten å komme inn i køen.

 

Hvem dør i helsekø i Norge?

 

Er jo endel tilfeller blant annet fra psykriatrien hvor folk ikke har fått hjelp tidsnok, som både har resultert i at man har tatt sitt eget og andres liv. Det er også tilfeller av kreftpasienter som ideelt sett bør oppereres med en gang som må vente i uker, noe som kan medføre økt spredning som igjen gjør prognosen langt dystrere.

 

Hovedgrunnen til at jeg selv har tatt en dyrere forsikring er for å sikres øyebelikkelig hjelp til meg og mine om noe skulle skje. Dette er vi ikke i dag sikret gjennom vårt helsesystem. Beklageligvis. Kan jo gå på opera mens man venter.

Lenke til kommentar
Bra å se at dette mest sansynlig ikke var rasistisk motivert. De ble jo forhåndsdømt i de største mediene så sånt sett er det jo nærmest straff nok, såfremt de er kompetente nok til å gjøre jobben sin. Får håpe dette er en feil man lærer av. Synd ambulansepersonellet ble så mye forhåndsdømt i media.

 

Det hadde for ordens skyld ikke vært en eneste kirurg eller lege igjen i dette landet her om alle som gjorde tabber skulle blitt sparket.

 

Dette er vel strengt tatt ikke en "tabbe"? Det er rett og slett å la være å gjøre jobben sin skikkelig.

 

Det er stor forskjell på å gjøre feil uforskyldt i forhold til å gjøre feil med overlegg.

 

Å ikke gidde å undersøke en pasient eller ta pasienten med i sykebilen er ikke en "tabbe". Sett at det var det, så er man vel strengt tatt ikke skikket til å jobbe som helsepersonell. Da bør sjåførene heller satse på karriere i Dissimilis.

 

 

Ville noen av dere hatt disse som redningsmenn i en lignende situasjon? Nei, ikke jeg heller...

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Feilen de har gjort er ikke større enn den man har opplevd fra mange innen helsevesenet. Det finnes mange kirurger der ute som grunnet feil har gjort at noen mistet livet, uten at man mister jobben av den grunn. For mennesker gjør feil, for de innen helsevesenet så kan det ha større konsekvenser. Men vi kan ikke forvente at de skal være roboter av den grunn.

 

8 døde etter feilbehandling

Unggutt døde etter feilbehandling

Mistet datteren etter feilbehandling

Sendt hjem fra sykehus - døde dagen etter

Feil begått da fem døde av for høyt blodsukker

Sykehuset drepte Synnøve

Spedbarn døde grunnet legefeil.

 

Dette er feil gjort av mer kompetente mennesker innen medisin enn hva ambulansepersonell og de hadde langt værre konsekvenser. Det finnes haugevis med flere slike tilfeller. Det får denne saken til å virke som en liten notis i sammenligning. Skulle tro enkelte ikke er klar over hvor store konsekvenser legefeil kan medføre. Men det er nå slik at ingen kan være feilfrie og vi hadde ikke hatt særlig med helsepersonell igjenn om alle som ikke var roboter ble fjernet. På tide å være litt realistisk og legge fra seg lynsjestemningen. Utifra tidligere tilfeller så ville det nok være overreaksjon om de to mistet jobben, men tar forbehold om at jeg har like lite innsikt her som alle andre lekmenn. :)

Lenke til kommentar

Ja, så var det å skille mellom tabber og overlagt feilbehandling da...

 

Av de tilfellene du ramser opp, så er det kun ett tilfelle der en person ble nektet behandling. Altså er kun ett av tilfellene sammenlignbart med Farrah-tilfellet. Og, ja... Det er en tragedie at legene i det tilfellet ikke klarte å stille riktig diagnose. Hva så? Dette gjør jo ikke idiotien til ambulansepersonellet noe bedre?

 

Når det gjelder Farrah, så gadd altså ikke ambulansepersonellet å stille diagnose engang. Grunn? Ambulansepersonellet følte seg fornærmet av Farrah.

 

Sitat ambulansepersonell: "der mistet du turen din!". Hvordan i huleste klarer du å kalle en slik avgjørelse en "tabbe"? Det er ingen tabbe min gode mann, det er en overveid og overlagt feilbehandling der resultatet lett kunne ført til en manns død hvis ikke privatpersoner hadde trådd til.

 

Å feie en slik oppførsel under teppet som en "feiltakelse" eller "tabbe" er ikke noe annet enn svært merkelig, for ikke å nevne direkte feilaktig...

Lenke til kommentar

En gang fikk en kompis vondt i magen. Legen sa at "det går nok over", uten å undersøke skikkelig eller stille den rette diagnosen. Det viste seg at hans blindtarm var sprukket, noe som kunne vært livsfarlig - heldigvis gikk det bra til slutt. Legen burde sparkes umiddelbart ikke sant? Øh, nei bare hvis han det gikk ut over hadde innvandrerbakgrunn, naturligvis.

Slike tabber skjer hver dag i helsevesenet.

 

Ambulansepersonellet VURDERTE det slik at Ali IKKE hadde behov for snarlig medisinsk hjelp. De tok feil. Det var altså ikke slik at "Hm, han her kan kanskje dø, men det bryr vi oss ikke om - vi stikker, for det er jo bare en neger", selv om det jo er lett å tro det med måten mediene har vinklet saken på.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar
Men hva med han som utførte volden da?

Han har det ikke vært mye snakk om.

Hva er verst,gjøre en elendig jobb eller gå rundt å slå ned folk.

 

Hvorfor sette de to tingene opp mot hverandre?

En klassisk sosialistisk spørsmål. Hva er problemet med å sette "de to tingene" opp mot hverandre?

Lenke til kommentar
Av de tilfellene du ramser opp, så er det kun ett tilfelle der en person ble nektet behandling. Altså er kun ett av tilfellene sammenlignbart med Farrah-tilfellet. Og, ja... Det er en tragedie at legene i det tilfellet ikke klarte å stille riktig diagnose. Hva så? Dette gjør jo ikke idiotien til ambulansepersonellet noe bedre?

 

Nei det har jeg heller ikke sagt. Men det betyr ikke at man skal miste jobben av den grunn. Såfremt man kan lære av sine feil og de har fått beskjed om at lignende tilfelle vil få strengere reaksjon så virker det som en fornuftig løsning. Alle som roper om at man skal miste jobben av denne grunn tviler jeg på helt skjønner hvilket omfang en slik føring vil få. Det vil være en presedens som ikke bare gjør at mange innen helsevesenet vil miste jobben, det vil også medføre at få gidder ta seg bryet med den langvarige utdannelsen mange stillinger innen helsevesenet krever. For hvem vil bruke tid og ressurser på å komme inn i et yrke hvor man blir hevet ut igjen med en gang man gjør en feil. Dette yrket er så komplisert og det skal så enormt lite til for å stille en feildiagnose, spesielt for personal som ikke er topp utlært (som ambulansepersonell). Man vil begå feil, slik er det og da blir det for dumt at folk skriker ut om at de bør sparkes. Sett i perspektiv så er det værste med dette tilfellet ikke at man undervurderte alvoret i situasjonen (for dette vil forekomme uansett hvor godt utlært man er) men at de kom med slengbemerkninger. Slikt burde ikke forekommet, selv om de er i et yrke med mye stress. Men det er ikke ille nok til at de bør miste jobben av den grunn.

 

Nei, om det å miste jobben skulle vært førende så ville det forkrøplet helsevesenet enda mer. Heldigvis ser det ut til at det sitter kompetente mennesker og vurderer reaksjonsformen her.

 

 

 

Sitat ambulansepersonell: "der mistet du turen din!". Hvordan i huleste klarer du å kalle en slik avgjørelse en "tabbe"? Det er ingen tabbe min gode mann, det er en overveid og overlagt feilbehandling der resultatet lett kunne ført til en manns død hvis ikke privatpersoner hadde trådd til.

 

For meg er tabbe og feilbehandlinger synonymer i denne saken her "min gode mann". Om du legger noe annet i ordet får så være, misforstå meg rett :)

 

Å feie en slik oppførsel under teppet som en "feiltakelse" eller "tabbe" er ikke noe annet enn svært merkelig, for ikke å nevne direkte feilaktig...

 

Unnskyld for at jeg ikke deltar i hylekoret og maler fanden på veggen og ikke setter ting i perspektiv. Men koret har vel nok av medlemmer, så de behøver strengt talt ikke meg. Det hadde vært litt kult med en ljå, men jeg syntes det er litt artigere å stille opp for mennesker som alle forhåndsdømmer. Ikke fullt så populistisk, men man sover nå bedre om natten.

 

Din påstand om at jeg "feier oppførselen under teppet" får være din stråmann. Legg gjerne litt mer innsats i å prøve å misforstå meg litt mindre. Jeg kan godt berolige deg med at jeg ikke syntes noe om at folk gjør slike feil som dette. Men jeg hiver meg ikke på lynsjestemningen av den grunn, for ambulansepersonell har rett og slett ikke nok kompetanse til å opptre feilfritt ute i felten (men det betyr ikke at jeg ikke syntes de er dyktige, for det gjør jeg. De har en utrolig viktig og tøff jobb).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...