Gå til innhold

Bedre å formatere i Partition Magic enn i windows?


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg WD My Book Premium ES Edition. Skal formatere den nye disken til NTSF-format. Hørte noen prata om at det var bedre å formatere i Partition Magic enn i windows. Er det riktig? Blir disken mer stabil eller noe hvis du formaterer med det programmet stedet for windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Nei, ingen vits å bruke PM, Windows kan best.

 

Kanskje hvis du bare vil formatere den til NTSF, men hvem vil ha en disk på 1 Terra ?

Brukte nettopp PM8 til å formatere og partisjonere min WD 1Terrab. Genialt program synes nå jeg. Har ikke prøvd noen andre heller da men.........

 

En funksjon jeg ble veldig positivt overrasket over var da jeg ville øke C:systemdisken min.

Man kan slå sammen partisjoner og filene som er på den andre partisjonen fra før blir bare lagt under en katalog. Vips mere systemdisk. Lett

Endret av Hkon666
Lenke til kommentar
Kanskje hvis du bare vil formatere den til NTSF, men hvem vil ha en disk på 1 Terra ?

Ser ut som du mener at Windows ikke kan lage flere partisjoner?

 

Ser forresten ikke noen uvanlig å ha bare en partisjon på en Tera (det heter ikke Terra).

 

Skal man forandre størrelsen på eksisterende partisjon så er det riktig at Windows ikke kan det. Det er dog gode gratis alternativer til PM, som GParted.

Men siden utgangspunktet er en ny disk, så trenger man ikke slike program.

Lenke til kommentar
Kanskje hvis du bare vil formatere den til NTSF, men hvem vil ha en disk på 1 Terra ?

Ser ut som du mener at Windows ikke kan lage flere partisjoner?

 

Ser forresten ikke noen uvanlig å ha bare en partisjon på en Tera (det heter ikke Terra).

 

Skal man forandre størrelsen på eksisterende partisjon så er det riktig at Windows ikke kan det. Det er dog gode gratis alternativer til PM, som GParted.

Men siden utgangspunktet er en ny disk, så trenger man ikke slike program.

 

 

 

Åh?

 

Kan ikkje Windows endre diskstørrelsen?

 

 

 

DiskResize.GIF

 

 

 

Jo vist kan den endre på størrelsen, med mindre du sitter på ein steinalder versjon av Windows'n din da.

Lenke til kommentar

Det jo kun Vista da ...

Dog har Vista begrensninger på dette.

Vista kan bare krympe frem til der MFT sonen ligger. ( ca til halvparten av opprinnelig størrelse) .

Eks. du har laget en partisjon i Vista på 300GB - du får ikke krympet denne til f.eks 50GB.

Partisjons programmer som PM/Paragon osv har ikke dette hinderet.

Lenke til kommentar
Det jo kun Vista da ...

Dog har Vista begrensninger på dette.

Vista kan bare krympe frem til der MFT sonen ligger. ( ca til halvparten av opprinnelig størrelse) .

Eks. du har laget en partisjon i Vista på 300GB - du får ikke krympet denne til f.eks 50GB.

Partisjons programmer som PM/Paragon osv har ikke dette hinderet.

 

Var faktisk ikke klar over at Windows kunne partisjonere. Da jeg prøvde så det først ut som den bare ville formatere. Men takk for opplysningen dere. My mistake !!

Lenke til kommentar

Kan jo da legge til at man teknisk sett ikke formaterer en disk, man formaterer en partisjon.

Når man har en ny disk så kommer man ikke utenom å måtte lage en partisjon (eller flere). Først da får man en bokstav. Bokstaven er altså tildelt en partisjon, ikke en disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...