Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover ang. reklamasjonsrett?


Deadringer

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har hatt en laptop nå i et halvt år, og det har ikke vært annet enn problemer med den. Siden dag 1. har det innebygde webkameraet vært defekt, var slik da jeg fikk den, pcen blir så varm at den får blåskjerm uansett underlag og skal den restartes går den gjerne innom en blåskjerm til, før den skrur seg av. I tillegg til dette har jeg hatt ufattelig mange problemer med nettverkskortet og er mildt sagt drittlei. Som om ikke dette er ille nok, falt "k"-tasten av helt uten videre her en dag, noe jeg ikke trodde skulle være mulig. Derfor vil jeg gjerne bruke reklamasjonsretten min, og få pengene tilbake for denne katastrofen, noe jeg burde ha gjort sekundet jeg innså hvor ille den var. Har vært i kontakt med kundeservicet til HP(er en HP-pc) mang en gang i håp om å kunne ordne opp i problemene selv også, men intet har fungert.

 

 

Så hvilke rettigheter har jeg? Jeg vil ikke ha en tilsvarende pc eller sende den på reparasjon heller, jeg vil ha pengene tilbake og bruke de på noe som kan skape glede og ikke kun irritasjon. F.eks en helflaske Jäger, en helflaske Jack Daniels og annet kos jeg kan trenge for å fortrenge hele jævla maskinen fra hjernebarken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt:

 

Du vil neppe få gjennomslag etter hva som fremstår å være førstegangsfeil. Selger har krav på å prøve avhjelp, og så vidt jeg kan se har du oversittet din mulighet for reklamasjon så egentlig ville en reklamasjon i teorien være vanskelig.

Dog vil det som regel ikke være noe problem så lenge forhandler ikke vet det.

Lenke til kommentar
Du vil neppe få gjennomslag etter hva som fremstår å være førstegangsfeil.

Førstegangsfeil?

 

Dog vil det som regel ikke være noe problem så lenge forhandler ikke vet det.

Vet om hva? At det er "førstegangsfeil"? Jeg aner ikke hva du mener med "førstegangsfeil".

Jeg synes nå bare det er rett og rimelig at jeg skal få tilbake penger for en pc som har vært defekt siden jeg fikk den i posten. Folkene kan jo se på den selv, ikke en ripe, aldri blitt åpnet etc. så det er ikke på noen måte min feil.

Lenke til kommentar

Men da måtte du reklamert på den med en gang Nyhus og ikke etter 6 måneder. HP hos 30 dagers doa - det kan du benytte deg av ved å ta kontakt med HP supporten innenfor fristen eller i butikken så kan de søke om en doa. Etter 6 måneder har du ikke krav på noe annet enn å få den sendt inn til reparasjon. For å få hevet kjøpet må samme feil inntreffe 3 ganger. Først da kan du få pengene dine tilbake.

Lenke til kommentar
Du vil neppe få gjennomslag etter hva som fremstår å være førstegangsfeil.

Førstegangsfeil?

 

Dog vil det som regel ikke være noe problem så lenge forhandler ikke vet det.

Vet om hva? At det er "førstegangsfeil"? Jeg aner ikke hva du mener med "førstegangsfeil".

Jeg synes nå bare det er rett og rimelig at jeg skal få tilbake penger for en pc som har vært defekt siden jeg fikk den i posten. Folkene kan jo se på den selv, ikke en ripe, aldri blitt åpnet etc. så det er ikke på noen måte min feil.

 

Ok, siste første; hva du forventer som rett og rimelig er din mening, men ikke din rettighet å få gjennomført.

 

1.

Førstegangsfeil er fordi du ikke skriver at den har vært inne på service tidligere, ergo er det første gang noen prøver avhjelp på maskinen. Dermed hva jeg kaller førstegangsfeil, eller bedre, første avhjelpsforsøk. Så har har vi orden i ordene.

 

2.

Dersom forbruker oversitter sin reklamasjonstid for en mangel, altså tiden fra du finner en mangel til du melder den. I dette tilfellet at du finner feil på webcamen, men ikke varsler dette innen 2 måneder, noe jeg antar du ikke har gjrot basert på det du skriver, så mister du din mulighet å kreve det rettet ettersom du har oversittet perioden.

 

3.

Selger vil kunne ordne med avhjelp innen rimelig tid antar jeg, sånn sett vil de kunne avskjære deg fra hevingskravet, dermed har du ikke adgang til kravet ditt.

 

 

 

Datating:

Nå roter du her;

 

6 måneder er presumsjonsregelen hvor forhandler har bevisbyrden

2 måneder er hjemlet i forbrukerkjøpsloven §27

DOA tdi er forsåvidt også irrelevant da det ikke er sikkert dette er annet enn software feil, og jeg undres dermed om trådstarter har prøvd formatering?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg formatert pcen flere ganger. Jeg måtte formatere den 4 ganger den første uka, bare for at den skulle slutte å gi meg blåskjerm hele tiden.

 

Om det kun var webkameraet som var defekt ville jeg ikke gidde å sende pcen tilbake. Et kamera klarer jeg meg fin uten. Det er alle de andre feilene, det blir kun fler og fler, som irriterer meg grenseløst. At pcen blir så varm at alt stopper og at det er umulig å restarte den uten at en blåskjerm popper fram.

 

Hva om jeg sier til selger at webkameraet har blitt defekt den siste uken da, og at jeg pga flere andre problemer med pcen ikke ønsker å sende den til reparasjon men ønsker pengene tilbake?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har jeg formatert pcen flere ganger. Jeg måtte formatere den 4 ganger den første uka, bare for at den skulle slutte å gi meg blåskjerm hele tiden.

 

Om det kun var webkameraet som var defekt ville jeg ikke gidde å sende pcen tilbake. Et kamera klarer jeg meg fin uten. Det er alle de andre feilene, det blir kun fler og fler, som irriterer meg grenseløst. At pcen blir så varm at alt stopper og at det er umulig å restarte den uten at en blåskjerm popper fram.

 

Hva om jeg sier til selger at webkameraet har blitt defekt den siste uken da, og at jeg pga flere andre problemer med pcen ikke ønsker å sende den til reparasjon men ønsker pengene tilbake?

 

Du vil fremdeles ikke ha noe krav på å få det, som jeg allerede har sagt til deg minst to ganger. Gir selger pengene tilbake er det enten dumskap eller veldig snill behandling, men ikke noe du kan kreve.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har jeg formatert pcen flere ganger. Jeg måtte formatere den 4 ganger den første uka, bare for at den skulle slutte å gi meg blåskjerm hele tiden.

 

Om det kun var webkameraet som var defekt ville jeg ikke gidde å sende pcen tilbake. Et kamera klarer jeg meg fin uten. Det er alle de andre feilene, det blir kun fler og fler, som irriterer meg grenseløst. At pcen blir så varm at alt stopper og at det er umulig å restarte den uten at en blåskjerm popper fram.

 

Hva om jeg sier til selger at webkameraet har blitt defekt den siste uken da, og at jeg pga flere andre problemer med pcen ikke ønsker å sende den til reparasjon men ønsker pengene tilbake?

Hvordan formaterte du pcen?

 

Hvorfor forsøkte du å fikse det selv, når det står i bruksanvisningen og informasjon om garanti at det er 30 dagers dead on arrival som vil gi deg ny maskin?

 

Sånn går det når du ikke LESER.

Lenke til kommentar
Datating:

Nå roter du her;

 

6 måneder er presumsjonsregelen hvor forhandler har bevisbyrden

2 måneder er hjemlet i forbrukerkjøpsloven §27

DOA tdi er forsåvidt også irrelevant da det ikke er sikkert dette er annet enn software feil, og jeg undres dermed om trådstarter har prøvd formatering?

Har jeg påstått noe annet da? :)

DOA er noe HP tilbyr sine sluttbrukere og forhandlere. 30 dager er fristen som nevnt over.

Er det snakk om vanlig reklemasjonslov har du såklart rett ang. bevisbyrden.

 

Nyhus: Knappen kan enkelt festes igjen. Se under den og der den skal sitte. Mest sannsynlig er det et spor på den ene siden midt på og på den andre en på hver side. Fest den på den ene siden først der du har to spor og så er det bare å dytte den ned og så klikker den på plass. (ble ganske dårlig forklart, men håper du forstår)

Endret av datating
Lenke til kommentar
Datating:

Nå roter du her;

 

6 måneder er presumsjonsregelen hvor forhandler har bevisbyrden

2 måneder er hjemlet i forbrukerkjøpsloven §27

DOA tdi er forsåvidt også irrelevant da det ikke er sikkert dette er annet enn software feil, og jeg undres dermed om trådstarter har prøvd formatering?

Har jeg påstått noe annet da? :)

DOA er noe HP tilbyr sine sluttbrukere og forhandlere. 30 dager er fristen som nevnt over.

Er det snakk om vanlig reklemasjonslov har du såklart rett ang. bevisbyrden.

 

mhm, du skrev:

Etter 6 måneder har du ikke krav på noe annet enn å få den sendt inn til reparasjon
, den er ikke helt riktig. Etter 6 måneder har en enda hevingskrav og alt i behold, men bevisbyrden har skiftet.
Lenke til kommentar
Kan eg få lure på hvorfor maskinen ikke har blitt levert inn til butikken for reparasjon enda?

 

Enkelte gidder ikke maset før det blir for ille. En eks venn av meg slet med noe tilsvarende, ting som gradvis ble verre ved bruk, nå er maskinen 1,5 år og hun valgte å se bort ifra det jeg sa om bedriftskjøp. Hun skulle spare penger, så kjøpte via firma, og om hun får hjelp nå, så blir jeg overrasket.

Lenke til kommentar
Derfor vil jeg gjerne bruke reklamasjonsretten min, og få pengene tilbake for denne katastrofen, noe jeg burde ha gjort sekundet jeg innså hvor ille den var. Har vært i kontakt med kundeservicet til HP(er en HP-pc) mang en gang i håp om å kunne ordne opp i problemene selv også, men intet har fungert.

Så hvilke rettigheter har jeg? Jeg vil ikke ha en tilsvarende pc eller sende den på reparasjon heller, jeg vil ha pengene tilbake og bruke de på noe som kan skape glede og ikke kun irritasjon. F.eks en helflaske Jäger, en helflaske Jack Daniels og annet kos jeg kan trenge for å fortrenge hele jævla maskinen fra hjernebarken.

(Noe forenklet:)

 

Vel, "dessverre" så har du ikke noe umiddelbart krav på å få pengene tilbake. Selger har rett til å forsøke å reparere feilen.

 

Det vil si, egentlig kan forbruker velge mellom reparasjon og omlevering, men i praksis er det vanskelig å få til en omlevering sånn uten videre.

 

Først når selger har foretatt to forsøk på å reparere feilen ("mangelen"), og den fortsatt er der, kan forbruker kreve å heve kjøpet (=pengene tilbake).

 

Det du må gjøre er nok derfor å sende maskinen på reparasjon. Husk å beskrive _alle_ feilene. Dette er viktig mtp en eventuell heving senere.

 

Loven som inneholder regler for reklamasjonsrett er Forbrukerkjøpsloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html

 

(forutsatt at den er kjøpt som privatperson).

Lenke til kommentar
Hvorfor forsøkte du å fikse det selv, når det står i bruksanvisningen og informasjon om garanti at det er 30 dagers dead on arrival som vil gi deg ny maskin?

 

Sånn går det når du ikke LESER.

Dette er den første maskinen jeg har hatt noen gang, jeg IKKE har klart å reparere selv. Jeg var selvgod nok til å regne med jeg fikk fikset alle problemene. Derfor gjorde jeg det. Men jeg har aldri åpnet pcen, så garantien skal fortsatt være der.

 

Kan eg få lure på hvorfor maskinen ikke har blitt levert inn til butikken for reparasjon enda?

Christian86 forklarte dette fint nok.

Lenke til kommentar
Hvorfor forsøkte du å fikse det selv, når det står i bruksanvisningen og informasjon om garanti at det er 30 dagers dead on arrival som vil gi deg ny maskin?

 

Sånn går det når du ikke LESER.

Dette er den første maskinen jeg har hatt noen gang, jeg IKKE har klart å reparere selv. Jeg var selvgod nok til å regne med jeg fikk fikset alle problemene. Derfor gjorde jeg det. Men jeg har aldri åpnet pcen, så garantien skal fortsatt være der.

 

Kan eg få lure på hvorfor maskinen ikke har blitt levert inn til butikken for reparasjon enda?

Christian86 forklarte dette fint nok.

Ja, og den garantien gir deg kun rett til reparasjon av pcen, thats it.

 

Det samme med reklamasjonsretten, du har krav på reparasjon av mangel.

 

Siden du nevnte i ditt førsteinnlegg at du ikke ville noen av delene, men bytte til annen pc - så tenkte jeg bare at jeg skulle opplyse deg om hva du bør gjøre med din neste pc så du eventuellt får fikset dette :).

 

Du svarte forresten ikke på hvordan du har formatert maskina?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...