Gå til innhold

Liv på annen planet?


MrUrge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VikingF: eg er ikkje noko særleg mattematisk geni, men prøver meg likevel:

No går vi ut ifrå at vårt solsystem set ein standard. Her er det totalt åtte planetar. Ein av desse åtte planetane har liv (som vi kan kalle det) på seg, altså 1/8. Desse planetane snurrer i ein ellipse rundt ei lita sol, ja den ein ser på himmelen om dagen.

 

(...)

 

Konklusjon: Det vere liv på andre planetar. I kva form og fargar, utviklingsstadie osv, er det ingen som veit. Berre trist at vi mest sannsynleg ikkje kjem til å få vere med på oppdaginga av desse livsformene.

 

 

Njaa.. Det du slår fast ved å si dette er at vårt solsystem er et "typisk solsystem", og at sannsynligheten for liv i ethvert annet tilfeldig solsystem også er 1/8. Dette synes jeg er en noe bastant påstand. Antakelig så inneholder 99,999999% av alle solsystemer NULL planeter med liv, men som en annen skriver over her, til og med "one in a million" betyr at det antakelig eksisterer flust med liv i universet. Hvis sannsynligheten for at et solsystem inneholder liv er såpass som 0,00000000000000000000000000000000001%, så er dette antakelig nok til å slå fast at det mest sannsynlig er liv andre steder i universet. ;)

 

PS: Jeg ser at vi sier omtrent det samme her. ;)

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Ja.. Eg skreiv jo etterpå at eg tok ei grov utrekning, med utgongspunkt på at 1/8 av planetar har liv :) Sjølvsagt er det heilt urealistisk, kvifor byrjer eg å forsvare meg no? Eg har jo allereie lest at du forstod kva eg meinte/vi sa det samme osv.

god natt

:)

 

 

mer som 1/9999999999999999999999999 har liv, noe som faktisk er et overveldende bra tall (med tanke på muligheten for liv i universet)

Lenke til kommentar
Det er et ukjent antall galakser, antageligvis millioner, milliarder, eller kanskje enda mer. Hver galakse har milliarder av stjerner, og hver stjerne har sjansen for at det roterer planeter i rundt, og hver planet har sjanse for liv. Geddit?

Men man kan fortsatt ikke si at man er sikker.

Du kan være sikker på at ballen treffer bakken, du har observert det nok ganger til å dra konklusjon om at den vil trekkes mot bakken (og omvendt). Du kan ikke si at det finnes liv med mindre du har observert det.

(Du = menneske som en helhet).

Lenke til kommentar
Det er større sjanse for at det er liv der uten, enn at det ikkje er liv der ute. That's all.

Det har vi ikke nok kunnskap til å si noe om. Vi vet verken hvilke forhold som kreves, hvor mange steder de finnes, eller hvor stor sannsynlighet det er for at liv oppstår hvis forholdene ligger til rette for det. Alle slike regnestykker baserer seg i bunn og grunn på tall folk har dratt ut av rompa.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Noe som skjedde den 2. mars i år har hjulpet forskerne med å finne ut om det virkelig er liv på Mars. Da fortalte nemlig NASA oss at robotfartøyet«Opportunity» hadde funnet beviser på at det en gang fantes flytende vann på planeten. Uttørkede elveleier og andre merker på bakken tyder på at Mars en gang i tiden har vært en planet med mye vann på. Så hvor kan alt dette vannet blitt av? Det er spørsmål vi har lurt på lenge, og bildene «Opportunity» har tatt viser at det finnes store mengder med is på Mars. Kanskje viser dette at det er muligheter for at det en gang har vært liv der, og at dette livet døde ut når vannet frøs til is.

 

Det er også blitt funnet metangass på Mars. Denne gassen ble sett fra av to teleskoper her nede på jorden. Nå lurer forskerne på hvor denne gassen kommer fra. Metan er en brennbar gass, og den forsvinner raskt. Derfor må gassen komme fra et sted på Mars. Den kan enten oppstå med utslipp fra aktive vulkaner eller ved produksjon fra mikrober. Og hvis det viser seg at gassen kommer fra mikrober er det bevis på at det finnes liv på Mars.Metan lages av organismer som ikke trenger oksygen for å overleve. På jorden lages gassen av mikrober som omdanner hydrogen og karbondioksid til metan. Det er slike organismer forskerne nå håper at de skal finne på Mars.

 

Nei, vi har ikkje kunnskap til å seia noko sikkert enno, men etterkvart som vi får betre teknologi og eit meir detaljert kart/syn over dei næraste stjernene/planetane vil vi etterkvart få vite sånne ting. Sjølvsagt er regnestykka urealistiske, og totalt utan grunnlag for ein evt. påstand. Regnestykket eg viste var meir for å illustrere kor ufatteleg mange planetar det faktisk finnes. Folk ser opp på himmelen ei vinternatt og tenkjer: "Steike til mange stjerner som finnes der ute". Då ser dei i realiteten berre rundt 3000. Dette er jo berre liiiiiiiiiiiten brøkdel av kva som eigentleg finnes.

 

Eg meiner at Jorda faktisk er bevis på at det må vere liv på andre planetar. Har det skjedd her, må det kunne skje ein/fleire andre stader også. Dette er berre mine tanker då, ikkje noko eg har dratt ut av rompa.

Lenke til kommentar
Det er større sjanse for at det er liv der uten, enn at det ikkje er liv der ute. That's all.

Det har vi ikke nok kunnskap til å si noe om. Vi vet verken hvilke forhold som kreves, hvor mange steder de finnes, eller hvor stor sannsynlighet det er for at liv oppstår hvis forholdene ligger til rette for det. Alle slike regnestykker baserer seg i bunn og grunn på tall folk har dratt ut av rompa.

 

Det kommer litt an på hva man definerer som "liv".

Hva skal til for at noe kan leve? Er den måten celler på vår planet fungerer, den eneste måten? Fins det andre former for liv enn det som er vanlig på Jorda?

Lenke til kommentar
Synd det ikke er uendelig planeter.

 

 

Hvordan vet du det? Ifølge målingene er universet mest sannsynlig "flatt" og slik sett uendelig. :yes:

Ingenting som tilsier uendelig. Det vil være en grense tror jeg, er helt ulogisk om det skulle vært uendelig med energi i universet!

 

 

Hvis det er "flatt" (har en omega-konstant = 1), så er det også uendelig. Flatt betyr at dersom du drar i en retning av universet, så vil du aldri komme tilbake til utgangspunktet. Dersom du ikke ser for deg en "mur"/"grense" som avmerker universets ende, så vil det derfor være uendelig.

 

Jeg anbefaler deg (og andre interesserte) til å google det som har med et flatt univers å gjøre. :)

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Synd det ikke er uendelig planeter.

 

 

Hvordan vet du det? Ifølge målingene er universet mest sannsynlig "flatt" og slik sett uendelig. :yes:

Ingenting som tilsier uendelig. Det vil være en grense tror jeg, er helt ulogisk om det skulle vært uendelig med energi i universet!

 

 

Hvis det er "flatt" (har en omega-konstant = 1), så er det også uendelig. Flatt betyr at dersom du drar i en retning av universet, så vil du aldri komme tilbake til utgangspunktet. Dersom du ikke ser for deg en "mur"/"grense" som avmerker universets ende, så vil det derfor være uendelig.

 

Jeg anbefaler deg (og andre interesserte) til å google det som har med et flatt univers å gjøre. :)

universet i utstrekning kan godt være uendelig, men energien er en satt mengde. Uendelig energi gjør også til at termodynamikken ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Sjølvsagt er det liv på andre planetar! Det er berre det at vi ikkje har oppdaga det endå. Trur folk at jorda er den einaste planeten der det går an å bu i heile universet? Dessutan har mange observert UFO-ar.

Selvfølgelig finnes det liv på andre planeter, men UFOer har jeg ikke så stor tro på.

 

Noen jeg kjenner lagde en stor varmluftsballong, den ble observert som en av de mest troverdige UFOene observert i Norge :ermm:

Lenke til kommentar
Fly har dessutan ikkje blinkande lys i raude blå og grøne fargar...

Fly skal ha et rødt navigasjonslys på venstre vingespiss, et grønt på høyre vingespiss og et hvitt (som godt kan være blåaktig) under halen. Fly kan i tillegg ha blinkende markeringlys i ulike farger (f.eks gult og grønt) på undersiden. Før landing slås det på et kraftig hvitt foroverrettet landingslys. Også helikoptre har flere fargete lys, og helikoptre kan fly på måter som er umulig for fly.

 

Jagerfly på oppdrag slår ofte av alle lys og oppleves derfor som skygger på himmelen.

 

De forroverretta lyskasterne kan forøvrig se temmelig ufo-aktige ut. Bor selv et godt stykke unna nærmeste flyplass (ca. 3 kvarter med flytoget), men det kommer ganske ofte digre passasjerfly svært, svært lavt her. Noen ganger om natten, med lavt skydekke, og landingslysene på. Jeg skvatt ganske kraftig en gang jeg så paralelle "sigarformede" lysovaler på himmelen over meg, og hørte en kraftig og godt forvrengt flydur, brukte en stund på å skjønne hva det var...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...