Gå til innhold

Liv på annen planet?


MrUrge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom man greier å beregne sannsynligheten for at et tilfeldig solsystem inneholder en planet med liv, og hvor mange solsystemer som eksisterer totalt i universet, så skulle det være enkelt å beregne en (teoretisk!) forventningsverdi som beskriver hvor mange solsystemer med liv som eksisterer.

 

Med tanke på at sannsynligheten for at et solsystem kan inneholde liv nødvendigvis er mer enn null (vi er beviset!), og det antakeligvis er flere hundre milliarder stjerner bare i denne galaksen (som igjen er en av flere milliarder galakser totalt), så skulle man tro at det finnes mer liv der ute i det store ødet. :)

Lenke til kommentar
Hvordan vet vi hvor mye energi det finnes i universet? hmm.gif

 

 

 

Det stemmer jo. Me veit enda ikkje kva som befinner seg der ute. For alt me veit kan det også gjerast å bøya tid og rom, sjølv om det og sikkert ville krevd enorme mengder med energi. :)

Ja, eller så finner vi opp en ny maskin som tilfører universet energi! Genialt! :yes:

Lenke til kommentar

Energi kan ikkje skapast, berre omformast :(

 

VikingF: eg er ikkje noko særleg mattematisk geni, men prøver meg likevel:

No går vi ut ifrå at vårt solsystem set ein standard. Her er det totalt åtte planetar. Ein av desse åtte planetane har liv (som vi kan kalle det) på seg, altså 1/8. Desse planetane snurrer i ein ellipse rundt ei lita sol, ja den ein ser på himmelen om dagen.

 

Vårt solsystem "bur" i ein liten galakse kalla Melkeveien. Denne galaksen inneheld rundt 200 milliardar stjerner. Ein milliard = 1000 millionar. 200 milliardar vert då 2*10^11. Stjernene kan samaliknast med den sola vi kjenner til. Då kan vi anslå at det svirrer rundt 8 planetar rundt kvar av desse stjernene. Det vil seia rundt 1,6*10^12 planetar. Deler vi dette talet på 8 igjen, får vi mogeleg planetar som evt. kan inneholde liv. Som vert: 2*10^11. Om du heller vi ha talet i nullar: 200000000000 planetar, og dette er berre i ein galakse. Talet kan bli noko høgare når forskarane anslår at det ein galakse kan innhalde alt frå 10 millioner til 1 billion (107 til 1012) stjerner.

 

Dette er igrunn berre byrjinga. I våre dagar antar ein at universet inneheld minst 1000 milliardar galaksar. Då vert talet for moglege planetar med liv på seg, plutselig veldig mykje større.

 

Konklusjon: Det vere liv på andre planetar. I kva form og fargar, utviklingsstadie osv, er det ingen som veit. Berre trist at vi mest sannsynleg ikkje kjem til å få vere med på oppdaginga av desse livsformene.

 

For dykk spesielt interesserte, nei for alle eigentleg:

 

sikkert leifs til tusen.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Energi kan ikkje skapast, berre omformast :(

I know, I know. FOlk begynte med "hva med atte hvis atte vi finner opp noe om lenge"? Så hev meg på drømmebølgen :)

Hehe.. Ja, eg visste igrunn at du visste det. Eg ville berre vere den første til å kome med eit "klokt" utsagn =>

Ah, for å heve deg på "jeg er smartere enn deg"-skalaen? :wee:

Forresten så er det mange stjerner som er større en sola og ikke har planeter.

Jupiter er vel en kvasistjerne eller noe? Bestående av hydrogen og helium, men for liten masse for å bli en stjerne? Amirite?

Lenke til kommentar

Joda, (eg har ikkje peiling på Jupiterspørsmålet ditt) eg tok berre ei _grov_ uttrekning eg. Dessutan er det igjen mange stjerner som er mindre enn sola, og derfor har meir "levbare" forlhold slik vi kjenner det. Godt mulig Jorda er "one in a million", om så vi er det, så er det likevel utruleg mange planetar der ute med liv.

Lenke til kommentar
Joda, (eg har ikkje peiling på Jupiterspørsmålet ditt) eg tok berre ei _grov_ uttrekning eg. Dessutan er det igjen mange stjerner som er mindre enn sola, og derfor har meir "levbare" forlhold slik vi kjenner det. Godt mulig Jorda er "one in a million", om så vi er det, så er det likevel utruleg mange planetar der ute med liv.

Det er sant. Ikke vet vi hvor gammelt universet er, og hvor mange galakser det finnes :) . Bare se på Hubble Deep Field picture. Elskbart bilde, ikke bare sier det noe om hvor ubetydelige vi er, det er i tillegg veldig pent å se på.

Lenke til kommentar

Forskere har sammenlignet mengden stjerner i universet med mengdene sandkorn på alle verdens strender (og det vil fotsatt være flere stjerner til overs)

 

PS: For å sette ting i perspektiv så får man ca. 50'000 sandkorn i en håndfull :)

 

Joda, (eg har ikkje peiling på Jupiterspørsmålet ditt) eg tok berre ei _grov_ uttrekning eg. Dessutan er det igjen mange stjerner som er mindre enn sola, og derfor har meir "levbare" forlhold slik vi kjenner det. Godt mulig Jorda er "one in a million", om så vi er det, så er det likevel utruleg mange planetar der ute med liv.

Det er sant. Ikke vet vi hvor gammelt universet er, og hvor mange galakser det finnes :) . Bare se på Hubble Deep Field picture. Elskbart bilde, ikke bare sier det noe om hvor ubetydelige vi er, det er i tillegg veldig pent å se på.

 

Ultra Deep Filed Picture mener du vel :) Der Hubble stirret 28 dager på samme sted :)

Lenke til kommentar
Forskere har sammenlignet mengden stjerner i universet med mengdene sandkorn på alle verdens strender (og det vil fotsatt være flere stjerner til overs)

 

PS: For å sette ting i perspektiv så får man ca. 50'000 sandkorn i en håndfull :)

Er egentlig bortkasta å snakke om så store tall, de har ingen betydning.

1046 J høres da ikke så mye ut når en kWh er 3 600 000 J og vi forbruker jo "uendelig" av de hver dag.

 

Joda, (eg har ikkje peiling på Jupiterspørsmålet ditt) eg tok berre ei _grov_ uttrekning eg. Dessutan er det igjen mange stjerner som er mindre enn sola, og derfor har meir "levbare" forlhold slik vi kjenner det. Godt mulig Jorda er "one in a million", om så vi er det, så er det likevel utruleg mange planetar der ute med liv.

Det er sant. Ikke vet vi hvor gammelt universet er, og hvor mange galakser det finnes :) . Bare se på Hubble Deep Field picture. Elskbart bilde, ikke bare sier det noe om hvor ubetydelige vi er, det er i tillegg veldig pent å se på.

 

Ultra Deep Filed Picture mener du vel :) Der Hubble stirret 28 dager på samme sted :)

 

Hubble Deep Field, ja. 10 dager forresten :)

 

Sjekka ut Ultra Deep Field, det ble jo enda bedre. Linksy.

Lenke til kommentar

For de som lurer så er Hubble Ultra Deep Field bildet et bilde der Hubble teleskopet stirret 28 dager på et "tomt" sted i verdensrommet, og så fikk de det bildet som chokke linket til. Hver eneste lille lyskilde på det bildet der er en galakse. Du kan selv tenkte deg hvor stor sannsynligheten for liv er når det finnes i gjennomsnitt 10^22 (100000000000000000000000) stjerner i hver galakse, og det finnes så og si uendelig med galakser :p

 

Forresten så brukte Gud 6 dager og en hviledag på å lage Jorden :) Hadde Gud vert ferdig om han trengte hviledag for hver planet han lagde? ;) Han hadde ikke vert ferdig i melkeveien engang :)

Lenke til kommentar
Hubble Ultra Deep Field stirra vel berre 11 dagar? =o

Hubble Deep Field stirra i 10-11 dager (10 i fysikkboka, andre sier 11) og ble tatt i 1995, mens Ultra Hubble Deep Field begynte 3. September 2003 og avslutta 16. Januar 2004.

 

I den dokumentaren jeg så så sa de i allefall at den stirra på samme sted i 28 dager (var en forsker ved NASA eller ESA som sa dette), men det kan godt være at det er feil :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...