Gå til innhold

Firefox stadig mer populær


Anbefalte innlegg

Ad-Block Plus! (fjerner og blokker reklame, og andre "flash" elementer) Opera har Blokker elementer)

Ad-Block Filterset.G Updater (Automatisk oppdaterende filter for Ad-Block Plus) Dette trenger Opera, men mener det finnes noen ekstern program for det. Men er ikke like bra som Fx)

Del.icio.us (En genialt add-on for det fine bookmerkingsystemet "Del.icio.us") Opera har fra og med 9.5 Opera Link)

Download Statusbar (Samler alle nedlastinger i en liten bar nederst i nettleseren) Opera har 1 tab med alle nedlastningene, evnt du kan se dem i sidemenyen)

FasterFox (Et verktøy som kan automatisk tweake FireFox til å bli raskere, mer optimalisert osv) (Opera, trenger det ikke)

FlashGot (Gir deg muligheten for å laste ned filer via "FlashGet", som er mitt favoritt nedlastingsprogram) (Opera har innebygd nedlastningsmanager)

IE Tab (denne kan vel ha noe feil? Eller bruker den vanlig IE som rendring, eller er det bare simulert?)

Britisk stavekontroll (Opera har Aspell)

Norsk stavekontroll (Opera har Aspell)

 

:)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ad-Block Plus! (fjerner og blokker reklame, og andre "flash" elementer) Opera har Blokker elementer)

Ad-Block Filterset.G Updater (Automatisk oppdaterende filter for Ad-Block Plus) Dette trenger Opera, men mener det finnes noen ekstern program for det. Men er ikke like bra som Fx)

Del.icio.us (En genialt add-on for det fine bookmerkingsystemet "Del.icio.us") Opera har fra og med 9.5 Opera Link)

Download Statusbar (Samler alle nedlastinger i en liten bar nederst i nettleseren) Opera har 1 tab med alle nedlastningene, evnt du kan se dem i sidemenyen)

FasterFox (Et verktøy som kan automatisk tweake FireFox til å bli raskere, mer optimalisert osv) (Opera, trenger det ikke)

FlashGot (Gir deg muligheten for å laste ned filer via "FlashGet", som er mitt favoritt nedlastingsprogram) (Opera har innebygd nedlastningsmanager)

IE Tab (denne kan vel ha noe feil? Eller bruker den vanlig IE som rendring, eller er det bare simulert?)

Britisk stavekontroll (Opera har Aspell)

Norsk stavekontroll (Opera har Aspell)

 

:)

 

Personlig syntes jeg verken stavekontrollen eller Ad-blocker'n i Opera fungerte spesielt godt.

Selv om Opera har Opera Link, så blir ikke det det samme som Del.icio.us syntes jeg.

FireFox har jo også en nedlastingsmanager, er jo ikke det som er poenget. Poenget er at FlashGot gjør det mulig å benytte FlashGet som gjør at nedlasting av store filer går MYE fortere.

Hvordan IE Tab fungerer har jeg faktisk ikke studert.

 

 

Men det jeg slet aller mest med hva problematikken når jeg skulle laste ned filer fra its-learning, og litt merkelig formatering av enkelte nettsider.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
At Opera ikke kommer med stavekontroll med språk installert skjønner jeg ikke. Det er år og dag siden jeg har giddet å installere den.
Jeg antar at det er pga inkompatibilitet med GPL-lisensen til Aspell. Forøvrig så "fungerer ikke Opera (siste beta) hos meg etter at jeg installerte Aspell for 10 minutter siden. Ingen sider vil lastes :ph34r:
Lenke til kommentar
Opera er en flott nettleser. Men for meg formaterer den mange nettsider veldig rart,

og av en eller annen merkelig grunn klarer den ikke å laste ned skole dokumenter fra Its-Learning.

 

Et word dokument lagres plutselig som et helt uleselig txt dokument? :dontgetit:

 

Av en eller pussig grunn må du gå inn å 'lagre som' fordi æ, ø og å ikke er støttet. Det medfører at dokumentene blir lagret med et filnavn som Word ikke kan åpne.

Lenke til kommentar
my bad, jeg tenkte på widgets og integrering av disse f.eks i verktøylinja. F.eks har jeg installert "to do" widget. Må jeg inn i Widget-menyen for å starte den eller kan jeg legge ikonet i verktøylinja, statuslinja eller sidestolpen? Blir litt utenomsnakk, men men.

Du må inn i Widget-menyen dessverre. :(

 

Personlig syntes jeg verken stavekontrollen eller Ad-blocker'n i Opera fungerte spesielt godt.

Selv om Opera har Opera Link, så blir ikke det det samme som Del.icio.us syntes jeg.

FireFox har jo også en nedlastingsmanager, er jo ikke det som er poenget. Poenget er at FlashGot gjør det mulig å benytte FlashGet som gjør at nedlasting av store filer går MYE fortere.

Hvordan IE Tab fungerer har jeg faktisk ikke studert.

 

Opera har oGet, som støtter 25 download managers som FlashGet, så kan du høyre klikke å "Download All" osv.

 

Hvis du ikke liker Aspell, så finnes OSpell, den bruker Gmail eller Orangoo.com sin stavekontroll, du kan velge hvilken du vil bruke. :)

 

Også for IE tabs, så finnes MeadCo's Neptune plugin, som lar deg rendere sider med IE når du måtte ønske, men jeg bruker heller bare høyreklikk -> Open in IE, hvis det skulle vært noe som krever IE.

 

Men, jeg tror du trives med Firefox, så det er ikke noe vits å bytte til noe annet da. :)

Lenke til kommentar

Til de som lurer, IE Tab skifter renderingsmotor i Fx fra Gecko til Trident, som er innebygd i Windows OS. Pr dato brukes vel Trident IV (dvs IE 6.0), uten at jeg skal si det sikkert.

 

Ellers så synes jeg det tåpelig med en "diskusjon" ala "min er størst", nei "min er best", når det meste av dette går på egne preferanser og smak. For meg er Opera uaktuell å bruke som hovedbrowser, selv om den er installert og jeg faktisk synes den er minst like bra. Og jeg brukte faktisk Opera i mange år. Men den mangler noen essensielle funksjoner som Fx-plugins har.

 

Men egentlig burde både vi som bruker Fx og Opera samle oss på samme lag, nemlig å få de som fremdeles ikke har forstått at IE er det dårligste valget og ikke er synonymt med internett til å se at det finnes bedre alternativer som heter Opera, Firefox og Safari (som sikkert noen vet er den i beta for Windows, og vil vel også komme i endelig versjon). Det er mye lurere enn å "krangle" om hvilket av to gode produkter som er best.

Lenke til kommentar

Alle dere som sier at Firefox er bedre enn Opera eller motsatt tar feil. Hver bidige en av dere.

 

Firefox og Opera er begge bedre på hver sine felt. Det handler nesten utelukkende om preferanser for begge nettleserene er krute gode.

 

Selv foretrekker jeg Opera men det er ikke tvil om at Firefox er bedre på noen områder. Bare ikke de områdene som betyr noe for meg.

 

Kanskje den viktigste egenskapen for meg er at Opera enkelt og uten plugins eller hacks kan ha tablista på venstresida i stedet for oppe. Det er også bedre/enklere å velge eller ikke velge default oppstartmodus - og jeg ønsker at alle mine 30+ tabs skal gjenoppstå når maskina tryner og drar med seg Opera.

 

For andre er det helt andre faktorer som er viktig, og da passer Firefox bedre.

 

Egentlig burde alle ha begge nettleserene, og gjerne bruke dem også.

Lenke til kommentar
Det er også bedre/enklere å velge eller ikke velge default oppstartmodus - og jeg ønsker at alle mine 30+ tabs skal gjenoppstå når maskina tryner og drar med seg Opera.
det er omtrent det første valget du får når du går inn på innstillinger i Firefox

 

Du må altså først gå inn i innstillingene, og da er det gode sjanser for at skaden allerede har skjedd...

 

I Opera får du spørsmålet når du har lukket eller kræsjet Opera for første gang; Ønsker du å åpne websidene du hadde åpen sist gang.

 

For at brukervennligheten i dette skal kunne sammenlignet uten Firefox- eller Opera-briller vil jeg omskrive "websider" til "votter" og "lukke/kræsje" med "miste":

 

Firefox: du må gjøre et aktivt valg for å be Firefox om å tilby seg å plukke opp votten din neste gang du mister den. Det er stor sannsynlighet for at du har droppa et par votter før du tenker på å spørre Firefox om å redde den neste.

 

Opera: ser at du har mista votten, tilbyr seg å plukke den opp. Du får da et valg om du ønsker at Opera skal plukke opp votter for deg automatisk, spørre hver gang, eller la de ligge.

 

Du kan be Firefox om å automatisk plukke opp votter, men du kan ikke be Firefox om å spørre deg først.

 

Min foretrukkede opsjon er å få spørsmålet hver gang. Noen ganger ønsker jeg å starte opp med tom nettleser, andre ganger ikke.

 

Jeg sa at det er bedre/enklere å velge eller å la være å velge default oppstartmodus i Opera. Ikke at du ikke kan gjøre det samme i Firefox. Jeg har aldri trengt å gjøre noe aktivt for å komme i en situasjon hvor sidene kan tas vare på.

 

Stort sett kan man gjøre mye av det samme i de to nettleserene. Forskjellen ligger i hvordan man kan gjøre det, og dette er en av de tingene Opera gjør mer intuitivt.

 

Andre ting gjør kanskje Firefox bedre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Det er dumt med at man kan trykke ctrl+w for a lukke tabben, selv den siste tabben, som lukker hele nettleseren. Og da er det jo en vanlig lukking, sa Firefox apner ikke tabben igjen.

 

Hvorfor trykker du ctrl+w om du ikke ønsker lukke tabben el nettleseren?

 

Ser uansett ikke det heelt store problemet her, ikke sååå vanskelig åpne kun 1 nettside på nytt...

Lenke til kommentar

Firefox 2.0 husker med standardinnstillinger faner fra forrige økt, selv om Firefox ikke klikket. (det er ekstremt skjelden at den ikke gjør det) Men hvis du lukker to ulike vinduer, så husker den bare det siste. For å huske dette også, må du legge inn tillegg som Tab Mix Plus og stille inn diverse innstillinger. (jeg mener dette bør være standard i Firefox) Det stemmer ikke at Firefox kun husker faner om programmet klikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...