Gå til innhold

Firefox stadig mer populær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå vil jeg ha en "nettleser" og ikke et "alt-mulig-program" :tease:

 

Har Thunderbird, mIRC og uTorrent til alt det andre :p

 

Bloat

 

Ah yes, bloat. The classic anti-Opera excuse used by Mozilla fans. Comprehensively disproved earlier on this page, my Thunderbird test made it clear to me that "bloat" can appear anywhere.

 

How about placing virtually an entire web browser in an email client? Implementing HTTP, HTML, XML, CSS, RSS, JavaScript, and DOM support, we have ... not Firefox, but Thunderbird!

 

Let's face it: these days an email client that can't handle at least showing HTML emails is pretty poor. (Composing and sending of such is an entirely different debate!) That means putting in an entire web browser.

 

For any email client to be taken seriously, they have to be a superset of a web browser. If you have to build å web browser into your email client, it doesn't make much sense to have å standalone browser anymore, does it? For just a little extra chrome, the email client can be a web browser!

 

Having your standalone Firefox web browser, then duplicating upwards of 95% of that functionality in Thunderbird, well that's what I'd call bloat!

 

Personlig vil jeg si det samme. Greitt nok at Opera har mange funksjoner. Men gjør det noe når den allikevel er raskere og mindre i filstørrelse enn Fx uten de samme funksjonene?

 

Firefox mer bloated? - Losningen

Lenke til kommentar

Så Opera brukte 460mb RAM her om dagen. Riktignok kan jeg begrense det men det er fremdeles irriterende å måtte avslutte Opera før jeg skal spille. Har 4GB RAM. Ikke særlig imponerende at Opera heller ikke vil avlutte når jeg lukker den. Noen gang kommer den til tray, og når jeg ber den avslutte derifra avsluttes den ikke og jeg må avslutte opera.exe manuelt.

 

Redigert: Brukte ikke bruker.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Problemet er at det går tomt når jeg spiller enkelte spill. Da er Opera synderen.

Jeg er nysgjerrig. Hvis du kjører 64bit Windows og ikke har noe annet gående som du kan skylde på lurer jeg på hva slags spill du spiller?

 

Min Windows tar, med masse grums i oppstarten, litt over 800MB. Da har jeg igjen over 3GB til "alt annet". Selv om Opera skulle spise en halv GB er det fremdeles igjen mye mer enn jeg noen sinne har sett et spill bruke. Å se minnet tippe over 50% er høyst unormalt hvis jeg ikke har en Virtualbox eller noe ruslende i bakgrunnen samtidig som jeg spiller.

Lenke til kommentar
Bruker selv Firefox når jeg ikke bruker links, opera eller IE7, men må ærlig talt inrømme at jeg synes det begynner å bli "bloatware".

 

Har du et par vinduer åpent bruker man over 100mb RAM, noe som er helt absurd.

 

Opera bruker litt minne når amn har på automatic og har litt minne ja (men ikke emr enn ff ;))

 

Fruktkake: bare still inn hvor mye minne opera skal bruke til caching.

 

AtW

Lenke til kommentar

La oss nå ta nettleserdiskusjonen et annet sted. Denne tråden er viet for diskusjon av tallene til XiTI Monitor og at brukertallene til FX (muligens) stiger, ikke FX vs. Opera.

 

Når det gjelder statistikken synes jeg det blir rimelig feil at XiTi Monitors bare har med tallene for Firefox. Jeg regner med at Opera er mer populær i Skandinavia og Norge, enn i resten av verden, og i Kina er den IE baserte Maxthon veldig populær (30 %). Det er derfor ikke mulig å fastslå om landene i statistikken har høy/liten kjennskap til andre nettlesere enn IE, eller om brukerne der faktisk foretrekker FX fremfor konkurentene.

 

Jeg er også litt skeptisk til at tallene i statistikken egentlig er riktige. I XiTI Monitor sine undersøkelser har antall FX brukere vært langt høyere enn de fleste andre statistikker. For Firefox, Safari og Opera er tallene 28 %, 2,0 % 3,3%, mens de er rundt 15 %, 5%, 0,5% andre steder. I en annen statistikk av dem har Google 91 % av markedet, mens de fleste andre rapporterer om 45-65 %.

 

Net Applications:

781px-Usage_WebBrowsers_Chart.png

 

 

 

XiTI Monitor har en hjemmesidestatistikk-tjeneste, og jeg ville tro det er her de henter tallene fra (de opplyser ikke selv hvor de henter dem fra). Hvis de gjør det er det riktignok ikke spesielt rart tallene kan være litt feil ettersom bruken av forskjellige nettlesere varierer sterkt avhengig av hvem som surfer der.

 

Merkelig i grunn at XiTI Monitor får så mye PR-oppmerksomhet for sine tall som må være noen av de mest usikkre i markedet. For meg virker det som alt for mange IT-journalister sjekker primærkildene for dårlig og satser på at andre journalister har gjør jobben sin bedre.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
...

 

Hovedgrunnen til at jeg rett og slett ikke vurderer andre nettlesere enn FireFox er den overlegene "add-on" støtten.

Jeg har et par add-ons jeg ikke kan leve uten. Og bruke Opera uten de går rett og slett ikke :p

 

Dessuten syntes jeg det er litt for mye "eye-candy" i Opera, jeg liker FireFox sin veldig lette "A4" utseende :)

 

Det trenger ikke være noe eye-candy i Opera hvis du ikke liker sånn. Her er et screenshot av hvordan Opera'n min ser ut, veldig standard, ikke noe tull.. "A4" akkurat som jeg liker det. :)

 

th_11985_opera_122_133lo.jpg

 

Angående addons til FF, bare lurer på, hvilket er det du ikke kan leve uten?

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle å prøve både Firefox og Opera, og så finne ut hvilken av de to som passer best for den enkelte (eventuelt bruke begge to). Begge to er veldig gode med hver sine sterke og svake sider, men først og fremst tryggere enn IE.

 

Om Firefox skulle få størstedelen av markedet ser jeg ikke på som noen fare, Firefox er langt mindre utsatt for spyware og lignende. Jeg har aldri fått inn noe gjennom Firefox, mens IE lekker som en sil.

Lenke til kommentar

@JonT:

 

All statistikk av denne typer er beheftet med betydelige feil grunnet "utvalgsproblematikk". Trolig kan feilkildene være relativt betydelige, så det mest sannsynlige er ett eller annet tall en eller annen plass mellom ytterpunktene. Ingen av firmaene har statistikk uten betydelige feilkilder.

 

Men en del av de interessante hovedtrekkene er nok uansett korrekte, som f.eks.

* Meget høy bruk av Fx i enkelte land

* Lav bruk av IE7 (årsak - bedriftsbrukere og intranett).

 

At Opera er spesielt utbredt i Norge og Norden er faktisk ikke en realitet. Mener å huske fra annen statistikk at den er relativt mer utbredt i f.eks Australia.

 

Ellers så ligger NetApplications sin statistikk med 16,8 % for Fx (desembertallene), hele verden. Tror nok at XiTi sine verdenstall ville ligget omtrent på 20 % for Fx, og da er ikke avviket så stort som det kan virke. Det koster penger for detaljtilgang til regioner hos NetApplication, så jeg kan ikke sjekke de tallene.

 

NetApplications bruker i stor grad samme metode som XiTi.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Angående addons til FF, bare lurer på, hvilket er det du ikke kan leve uten?
nå "kupper" jeg sitatet; for min del er det adblock plus, foxytunes, gmail notifier samt ordbøkene som er veldig mye brukt. Opera er langt fra så modulær som Firefox har jeg fått inntrykk av. Man kan forøvrig ikke tilpasse knappene slik man vil gjennom dra og slipp rundt omkring.

 

Har Opera et godt alternativ til adblock plus? (den innebygde "disable content" har jeg ikke fått til å fungere automatisk, er det mulig å bruke listene fra adblock plus / og hvor finner jeg den .ini fila som kan redigeres? kan jeg bruke wildcards?)

 

Er det mulig å se passordene og redigere lista med passord man har lagret med den magiske staven? Det kan man i Firefox, hvor man også kan opprette et hovedpassord som gir tilgang til denne informasjonen.

 

For min del er det utvidelsene og som gjør Firefox til en vinner.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Utvidelsene til FireFox er en gigantisk fordel spør du meg. Selv bruker jeg bla. reklamefjerner (Adblock plus) bokmerke-synkronisering (Foxmarks), fjerner referrer info (RefBlock) [hva har en webside med hvor du kom fra?], og selektiv eksekvering av JavaScript (NoScript).

 

Dere som er redde for sikkerheten: installer NoScript! Det er faktisk ikke så ofte det er nødvendig å ha JavaScript kjørende, og hvis det trengs kan du aktivere det for de sider du vil. Etter en tid vil du ha det aktivert på de sider du besøker ofte (som krever det) og du slipper å tenke noe særlig på det mer.

Lenke til kommentar

Respekt til alle som har tatt et bevisst valg av nettleser og ikke bare godtatt standardløsningen som Windows prakker på en. Selv bruker jeg Firefox med flere gode addons som man blir avhengig av etter en stund. Synd at ikke Opera også var med i oversikten da den sikkert ikke forteller hele sannheten om nordmenns 'kompetansenivå' når det gjelder nettlesere. EDIT: Typo

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg klarer meg ikke uten:

 

Ad-Block Plus! (fjerner og blokker reklame, og andre "flash" elementer)

Ad-Block Filterset.G Updater (Automatisk oppdaterende filter for Ad-Block Plus)

Del.icio.us (En genialt add-on for det fine bookmerkingsystemet "Del.icio.us")

Download Statusbar (Samler alle nedlastinger i en liten bar nederst i nettleseren)

FasterFox (Et verktøy som kan automatisk tweake FireFox til å bli raskere, mer optimalisert osv)

FlashGot (Gir deg muligheten for å laste ned filer via "FlashGet", som er mitt favoritt nedlastingsprogram)

IE Tab (Mulighet for å åpne "Internet Explorer" i FireFox. Nå kan du kjøre Windows Update osv i FireFox)

Britisk stavekontroll

Norsk stavekontroll

 

 

Det er mine favoritter :)

Som gir FireFox funksjonalitet som jeg savner i hvilken som helst annen nettleser jeg prøver

Lenke til kommentar
Opera er langt fra så modulær som Firefox har jeg fått inntrykk av. Man kan forøvrig ikke tilpasse knappene slik man vil gjennom dra og slipp rundt omkring.

Når det gjelder drag and drop av knapper og sånn, så er det mulig i Opera, hvis du høyre klikker på noe å velger "Customize". Så kan du gjøre det. :)

 

Har Opera et godt alternativ til adblock plus? (den innebygde "disable content" har jeg ikke fått til å fungere automatisk, er det mulig å bruke listene fra adblock plus / og hvor finner jeg den .ini fila som kan redigeres? kan jeg bruke wildcards?)

Tenker Adblock Plus er bedre, men du kan bruke wildcards i Opera, og det går ann å laste ned lister og stappe det inn i urlfilter.ini filen din.

 

Er det mulig å se passordene og redigere lista med passord man har lagret med den magiske staven? Det kan man i Firefox, hvor man også kan opprette et hovedpassord som gir tilgang til denne informasjonen.

Det er ikke mulig å se passorderene du har lagret med Wand i Opera, noe jeg ikke har tenkt på før, men hadde vært greit å kunne gjøre. Hår håpe at de adder det en gang. :)

 

Ta en titt her hvis du vil: Top 150 Popular Firefox Extensions and Opera

 

Masse ting der. :)

Lenke til kommentar
Ellers så ligger NetApplications sin statistikk med 16,8 % for Fx (desembertallene), hele verden. Tror nok at XiTi sine verdenstall ville ligget omtrent på 20 % for Fx, og da er ikke avviket så stort som det kan virke. Det koster penger for detaljtilgang til regioner hos NetApplication, så jeg kan ikke sjekke de tallene.

Aha.. Det kan forklare den store forskjellen.

Trudde XiTi sine tall var for hele verden, men de er kun for Europa ja.

 

Men det forklar dog ikke den store forskjellen i søkemotoroversikten. :hmm:

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Når det gjelder drag and drop av knapper og sånn, så er det mulig i Opera, hvis du høyre klikker på noe å velger "Customize". Så kan du gjøre det. :)
my bad, jeg tenkte på widgets og integrering av disse f.eks i verktøylinja. F.eks har jeg installert "to do" widget. Må jeg inn i Widget-menyen for å starte den eller kan jeg legge ikonet i verktøylinja, statuslinja eller sidestolpen? Blir litt utenomsnakk, men men. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...