Gå til innhold

Farmen - Kampen For Tilværelsen


Anbefalte innlegg

I Farmen følger vi 14 mennesker som reiser hundre år tilbake i tid og deres kamp for tilværelsen.

 

 

I Farmen følger vi 14 mennesker som reiser hundre år tilbake i tid og deres kamp for tilværelsen.

 

 

Farmen i år handler om «Et eventyr i skogen»

På en åpen plass langt inne i skogen omgitt av ugler, ulv, bjørn, bever og elg ligger en forlatt, idyllisk gammel husmannsplass. Her, i grensetraktene mot Sverige, skal en gruppe mennesker fra hele landet flytte inn og puste liv igjen i gården.

 

Som en gruppe nybrottsmenn skal de ta seg gjennom skogen med dyr og utstyr til å drive gården.

 

 

Gården ligger isolert og øde til – og er uten innlagt vann og strøm. Uten hjelp av moderne hjelpemiddel skal gruppen overleve fra hånd til munn slik man gjorde i 1908. De skal leve av dyrene på gården, vekstene i jorden, fisken i innsjøen og skogen som omslutter dem.

 

Gjennom 10 uker skal de sette i stand gården og få opp full produksjon der – både med dyr, vekster, skogsdrift og sagbruk samt smie.

 

 

Storbonden

Gården drives av deltakerne selv og arbeidet styres av en Storbonde. Storbonden delegerer oppgaver og står ansvarlig for driften på gården. Storbonden bor i et eget hus sammen med to selvvalgte hjelpere – hvor ingen andre har adgang.

 

 

Husmenn

Gården, Bøensetret, er en husmannsplass som ligger under godset Aslakstrøm. Det betyr at deltakerne fungerer som leilendinger/husmenn som jobber for godseieren.

 

Mentor

Mentor og Mentors kone fungerer som godseierens forlengede arm og gir deltakerne ukentlige oppdrag.

 

Ukesoppdraget

Hvis Ukesoppdragene blir godkjent, får deltakerne en sum penger som de kan handle for på det ukentlige markedet hvor den lokale Krambua ligger, Laggarholtet.

 

I tillegg får Storbonden en kniv han/hun kan ta med seg til finalen hvis han/hun når dit. Denne vil gi fordeler i finalen.

 

Konkurransen

Men det er ikke bare idyll på Farmen. Alle på gården er deltakere i en konkurranse. De konkurrerer mot hverandre i tvekamper hvor de stadig blir færre.

 

Storbonden utser en førstekjempe. Førstekjempe utfordrer en andrekjempe av samme kjønn, og disse to må bo i hvert sitt kjempehus natten før tinget. Disse to kjempene skal kjempe i en tvekamp på tinget. Andrekjempen velger hvilken tvekampgren det skal kjempes i ut fra en liste.

 

 

Når kampen er over, må en av kjempene forlate «Farmen». Men før han går, skriver han et brev hvor han/hun velger neste ukes Storbonde.

 

 

Etter 10 tøffe uker står det bare igjen en vinner.

 

Vinneren av Farmen 2008.

 

 

Her kan vi som følger med på Farmen på TV2 diskutere serien, jeg synes forrige sesong var bra og håper de kan ta med seg en del av det de lykktes med der inn i årets versjon. Var spesielt spennende det med at det var litt historie rundt det som skjedde på gården, med skuespillere osv.

 

Farmen sendes på TV2: Mandag, Onsdag og Lørdag fra kl. 20.00

Endret av Termometer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Her kan vi som følger med på Farmen på TV2 diskutere serien". Hvorfor skriver du her da Hille? Ubrukelige mennesker altså..

 

Er det slik og forstå at de skal være på fjellet denne sesongen, og ikke ved vannet?

 

edit: Eller "et vann" om du vil..

Endret av cozmos
Lenke til kommentar
"Her kan vi som følger med på Farmen på TV2 diskutere serien". Hvorfor skriver du her da Hille? Ubrukelige mennesker altså..

 

Er det slik og forstå at de skal være på fjellet denne sesongen, og ikke ved vannet?

 

edit: Eller "et vann" om du vil..

Kopiert fra spoilertekst i førstepost:

 

"På en åpen plass langt inne i skogen omgitt av ugler, ulv, bjørn, bever og elg ligger en forlatt, idyllisk gammel husmannsplass. Her, i grensetraktene mot Sverige, skal en gruppe mennesker fra hele landet flytte inn og puste liv igjen i gården."

Lenke til kommentar

Farmen er en av de beste realityseriene, så dette skal følges med på. Syns imidlertid det ble litt vel mye med de to trønderne som begynte å krangle ti minutter ut i episoden. Menmen.

Og han sønnen (Torkel?) så jo helt fortapt ut der han lå mellom de to damene :!:

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Krangling er jo et must:D Det er jo det som skaper liv i farmen..

 

 

Må si at castingen til tv2 har gjort en god job når de har klart å finne sånne folk som storbonden ;p

 

 

 

EDIT: Fikk ikke med meg "godseiereni" dem.. Var kameraet på han stille eller fulgte de han?

 

 

 

HAHA, nice latter:D ser fram til den latteren ja.. høres ut som han ene i waterboy

 

ROLLESPILL-greiene kunne de godt har spart seg for, kanskje. Har alltid fungert dårlig hvergang, imo.

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Jeg tror hun trønder dama blir første kjempen denne uka.....

 

Forrige sesong var knall, da Mikkel lurte hele gjengen, mer fortjent vinner har ikke vært.....

 

Skal nok følge med, men er litt teit med dette rolle spill greiene, bare surr og tull alt lissom....

 

Ellers har jeg ingen favoritt enda, men blir artig å se hvordan han utlendingen gjør det, men tror kanskje ei dame vinner i år, men det har jo aldri skjedd før så oddsene er små for det

 

Årets farmen, mangler lissom en mafia, eller en Snorre, og ikke minst en Mikkel

Endret av Sameboe
Lenke til kommentar

haha! Da var sirkuset igjen igang! Grunnen til at jeg følger med i er at jeg har hatt Torkil som lærervikar på ungdomskolen! :p haha makan til klovn og snål fyr. Han er vell en standard hedmarking som er litt beskjeden. Men håper jeg får se mer til han, mye morsommere når det er noen man kjenner :D

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Koser meg med farmen eg. Fulgt med på kver einaste sesong no tror eg, liker egentlig ganske godt at dei har begynt med den rollespill-settingen, blir litt meir "liv" i serien. Har ikkje fått noken favoritt enda i alle fall, men likte verken storbonden eller ho trønder dama. Husker ikkje navnet på noken av dei.

 

Ser frem til fleire episoder.

Lenke til kommentar

Nå har det begynt.. 2 episode:=)

 

btw: Hvordan tror dere farmen crewet er når det skjer noe ting.. f.eks det med brannet?

og det med maten? tror dere de får mat, men sjuler det for kameraet?

 

Og hvordan vet de når de skjer? Det satt jo oppp kamera mot det huset som brant..

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...