Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Megalett i feks Django eller andre modellbaserte frameworks :)

 

class Ingredience(models.Model):
   name = models.CharField(max_length=20)

class Recipe(models.Model):
   name = models.CharField(max_length=20)
   ingrediences = models.ManyToManyField(Ingredience)

######
available_ingredients_strs = ['coke', 'apple', 'gin']
available_ingredients = []
for ing in available_ingredients_strs:
   available_ingredients.append(Ingredience.objects.get(name=ing))
possible_recipes = Recipe.objects.filter(ingredients__in=available_ingredients)

 

Eller noe som likner ganske mye, litt usikker på selve filtreringen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann :)

 

Jeg har en idee til nettside, men sliter litt med hvordan lage. Fra før har jeg en Server som støtter php og mysql. Jeg kan også basic HTML og noe CSS, jeg prøver å lære meg mer om databaser (-det går sakte fremover).

 

Nettsiden jeg har plan om har 3 brukere: Admin, "skrivere" og "lesere".

Admin er normal admin (hehe). Skrivere kan legge inn beskjeder eller tekster i kategoriene og leserne kan huke av hvilke kategorier de vil skal vises på sin side, disse kan ikke skrive (ikke i første omgang).

 

Nettsiden går ut på å ha flere kategorier f.eks 1-2-3-4-5.

Så kan leserne velge at innlegg fra f.eks 1-4-5 skal vises under hverandre. Dette må da lagres.

 

Dersom det er litt uklart hva jeg mener her kan jeg ta bilde av tegningen av nettsiden etterpå. Nå har jeg samfunsøkonomi så det får jeg ikke gjort nå :tease:

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg enklest gjør det? Er det mulig ved bruk av enkel html og php?

Lenke til kommentar

Konseptet du skisserer er helt rett frem å programmere. En tabell for innlegg (tekster) og en tabell for kategorier. Innleggene har så enten ett fremmednøkkel-felt for hvilken kategori de tilhører, eller du oppretter en ny tabell for mange-til-mange-forhold (hvis en tekst kan tilhøre flere kategorier).

 

Du kan godt bruke PHP, men da må du skrive alle SQL-queries selv. Særlig siden du nevner admin-funksjoner og brukere med forskjellige permissions, vil jeg anbefale å se på Django som alternativ til PHP. Der har du en god del av funksjonene allerede klar. :)

 

Matsemann: Når man har tilgang til mySQL er det vel relativt vilt å bruke XML?

Endret av mikk-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...