Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@kd: Grattis med 4k innlegg. Vent, jeg kommer etter! :p

Jo, takk skal du ha. ;)

--

Jeg får mere og mere lyst til å friske opp programmeringskunnskapene mine, og tenkte å starte med litt webdesign. Jeg kan jo egentlig HTML, CSS, JavaScript, SQL og PHP, men de fire siste kunne trengt en liten oppfrisking. Noen som vet om noen fine sider for folk som ikke er helt blanke på programmering?

Lenke til kommentar
Pleier dere å bruke UTF-8 tegnkoding og skrive æ, ø, å som æ, ø og å, eller bruker dere Unicode og skriver æ, ø, å som æ, ø og å.

 

Jeg la i går merke til at CSS-valdatoren ikke tolererte annet enn ANSI/UTF-8, og at HTML-filen og CSS-filen måtte ha samme tegnkoding for at de skulle samarbeide.

Bruker UTF-8 og skriver æøå. Dette går hvis du husker på å lagre filene som UTF-8 og overfører dem til webserveren riktig.

Lenke til kommentar
Pleier dere å bruke UTF-8 tegnkoding og skrive æ, ø, å som æ, ø og å, eller bruker dere Unicode og skriver æ, ø, å som æ, ø og å.

Bruker iso-8859-1 og skriver vanelig æ, ø, å jeg.

 

EDIT: Tenker på å skaffe meg et domene jeg, men klarer ikke finne på noe bra navn. Forslag?

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Har litt bakgrunnsproblemer i Opera. Når vindusbredden er lavere enn bakgrunnsbredden, blir det helt feil i Opera.

 

Vanskelig å forklare det, men tror Opera tar midtstillingen litt for bokstavelig talt. Sjekk denne siden i f.eks. Opera og Firefox. Resize vinduet, jeg vil ha det slik det blir i Firefox.

 

(Ignorer at den vertikale posisjonen heller ikke stemmer.)

Lenke til kommentar
Pleier dere å bruke UTF-8 tegnkoding og skrive æ, ø, å som æ, ø og å, eller bruker dere Unicode og skriver æ, ø, å som æ, ø og å.

Bruker iso-8859-1 og skriver vanelig æ, ø, å jeg.

Hva skal man lagre filene som da?

 

Edit: Hmm... nå funker det plutselig å bruke æ, ø, å sammen med UTF-8. Jeg gjorde sikkert en feil i sted.

 

Noen fordeler/ulemper ved å bruke UTF-8 fremfor iso-8859-1/iso-8859-15?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Pleier dere å bruke UTF-8 tegnkoding og skrive æ, ø, å som æ, ø og å, eller bruker dere Unicode og skriver æ, ø, å som æ, ø og å.

Bruker iso-8859-1 og skriver vanelig æ, ø, å jeg.

Hva skal man lagre filene som da?

 

Edit: Hmm... nå funker det plutselig å bruke æ, ø, å sammen med UTF-8. Jeg gjorde sikkert en feil i sted.

 

Noen fordeler/ulemper ved å bruke UTF-8 fremfor iso-8859-1/iso-8859-15?

Utf-8 støtter flere tegn.

 

Mer om utf-8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...