Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør man nå man får politiet bak seg?


Plecto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet jeg er firkantet og kverrulerende nå :p Men man skal altså stanse der der det kan være farlig for andre trafikanter? Hvis man følger loven 100%?

 

Jeg ville ihvertfall være sikker på at Politiet har skjønt at du er klar over de, ikke skal rømme og at du vil stoppe. Om det innebærer å kjøre 100 meter eller 2 ekstra så hadde jeg gjort det. Enhver situasjon må vurderes separat.

Men hva Loven sier har du jo fått.

 

Send en epost til Politidirekoratet el og hør.

Lenke til kommentar

De 10-15 gangene jeg har blitt stoppet har politiet ventet med signal til det er passende å stoppe og da er det bare å stoppe. Man legger jo uansett merke til de i bakruta så sitter bare å venter på en holdeplass eller noe :-)

 

Men om du får "beskjed" om å stoppe på et idiotisk sted så får du bare ta det opp med politimannen når han kommer og skal snakke med deg. Vil han ikke gå ut der så må du jo flytte på deg bare.

Lenke til kommentar
Egentlig så fortjener jo de at man ligger 25% UNDER fartsgrensen helt til nærmeste bensinstasjon. Den respektløse måten de utøver sitt embete ved å prioritere å fakke gode borgere som ligger 5% over fartsgrensen i høytrafikkerte flerfeltsveier, ja, så har de faen meg selv å takke når det endelig er deres ræv som lags for et par saftige knespark.

Kjempesmart !!! De er sikkert ikke på vei til f.eks en ulykke for å hjelpe til,eller lignende episoder...TOSK!

Lenke til kommentar

hvorfor snakker alle om at de skal stoppe?

det beste er jo å kjøre på så hardt du kan, parkere bilen i en eller annen garasje(ikke din egen), vente en time eller tre for så anmelde bilen som stjelt.

noen dager etterpå parkerer du bilen på f.eks en privat parkerings-plass, de som eier plassen tauer bort bilen og politiet ringer deg med de gode nyhetene om at de har funnet bilen i perfekt stand :)

 

men skulle jeg stoppet, hadde det blitt på egnet sted, i avkjørsel eller lignende.

det har også skjedd at jeg har hatt biler under utrykning bak meg og ventet litt med å kjøre til siden hvis det ikke har vært mulig/vanskelig, uten at fått noen konsekvenser senere.

 

men politiet kan vel ikke ta deg for å ikke stoppe på ett sted du synes er trygt, det er din sikkerhet det kan gå ut over.

hva du synes er trygt er ikke opp til politiet, men opp til deg, innen rimlighetenes grense så klart.

Lenke til kommentar
men politiet kan vel ikke ta deg for å ikke stoppe på ett sted du synes er trygt, det er din sikkerhet det kan gå ut over.

hva du synes er trygt er ikke opp til politiet, men opp til deg, innen rimlighetenes grense så klart.

Så er det dessverre en del maktsyke politifolk der ute som lett kan slå seg vrang og pynte litt på politirapporten. Folk definerer ting på veldig forskjellige måter. Bedre førevar enn ettersnar. ;)

Lenke til kommentar
men politiet kan vel ikke ta deg for å ikke stoppe på ett sted du synes er trygt, det er din sikkerhet det kan gå ut over.

hva du synes er trygt er ikke opp til politiet, men opp til deg, innen rimlighetenes grense så klart.

Så er det dessverre en del maktsyke politifolk der ute som lett kan slå seg vrang og pynte litt på politirapporten. Folk definerer ting på veldig forskjellige måter. Bedre førevar enn ettersnar. ;)

 

etter det jeg har lært så er det hva du mener i den aktuelle situasjonen som gjelder, verken andre sitt syn eller hva du synes i etterkant er uinteresant.

men igjen, det finnes alt for mange maktsyke politi-folk som ikke nøler med å gjøre det de kan for å gjøre livet surt for andre.

det kan ha noe med frustrasjon å gjøre også, de har masse makt i utgangspunktet og trener masse på saker som kan skje, men tar seg bare av folk som har kjørt for fort trimmet motpeden

hvis det skjer noe virkelig spennende så må de bruke militæret.

 

men generellt, stopp så snart du mener det er mulig, sitt i bilen, slå av motoren og hør på politiet, gjør som desier og ikke bortforklar deg alt for mye, stort sett finnes det ingen gode forklaringer, og hvis du har det så sjekker de det helt sikkert opp.

Lenke til kommentar
hvorfor snakker alle om at de skal stoppe?

det beste er jo å kjøre på så hardt du kan, parkere bilen i en eller annen garasje(ikke din egen), vente en time eller tre for så anmelde bilen som stjelt.

noen dager etterpå parkerer du bilen på f.eks en privat parkerings-plass, de som eier plassen tauer bort bilen og politiet ringer deg med de gode nyhetene om at de har funnet bilen i perfekt stand :)

haha :!:

 

det har også skjedd at jeg har hatt biler under utrykning bak meg og ventet litt med å kjøre til siden hvis det ikke har vært mulig/vanskelig, uten at fått noen konsekvenser senere.

Kjører du f.eks i en tunell, har du som oftest ingen mulighet til å vike. Og har du ingen mulighet til å vike unna utrykningskjøretøy, da skal du bare holde fartsgrensa, og kjøre til siden så fort du har sjangsen.

Gir du full pinne kan du fort skape farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Er ikke for all del reduksjon av fart en måte å vike på? Klart det er enklere å komme seg frem for uttrykkningskjøretøy hvis du slakker ned farten enn hvis du holder fartsgrensen.

Du skal jo hovedsaklig slakke farten/stoppe og kjøre til siden. Men når du ikke har mulighet til å kjøre til siden, og det er motgåendes trafikk. i f. eks en tunell, da er det greieste å kjøre vanlig.

 

Lurte på dette en gang, og spurte en ambulansesjåfør. Var ivvertfall det jeg fikk av svar fra han.

Lenke til kommentar
Er ikke for all del reduksjon av fart en måte å vike på? Klart det er enklere å komme seg frem for uttrykkningskjøretøy hvis du slakker ned farten enn hvis du holder fartsgrensen.

 

alt etter forholdene da.

er du i en tunell og det er masse motgående trafikk, så hjelper du ikke akkurat til ved å bremse ned.

men man skal redusere farten kraftig og kjøre til siden, dette gjør begge sider av veien og ambulansen får plass i midten av veien, men hvis du ser at dette ikke er mulig, så ikke brems, gi heller på litt gass(ikke noe særlig over grensen men) og kjør til siden når du kan...

 

man kan også bryte en del trafikk-regler for å slippe dem frem, som å kjøre på rødt (jeg har gjort det) og lignende, hvis det er trygt å gjøre dette da.

Lenke til kommentar

Ja, kan man det? Er det noe i loven om dette? f.eks. krysse sperregrenser, kjøre på rødt og kjøre over fartsgrensen? For politiet og ambulanse har jo ingen trafikkregler å forholde seg til når de skal fra a til b, hvorfor kan da ikke resten av trafikken hjelpe til så godt de kan for at ambulansen kommer fram? Eller er det sånn at ambulansesjåfører og politi har spesialtrening innen dette som tilrettelegger brudd på trafikkreglene når det kreves?

Lenke til kommentar

Nei, man har i prinsippet ingen rett til å bryte trafikkregler for å slippe utrykningskjøretøy frem.

Men ingen vil bli straffeforfulgt for dette dersom det gjøres på en forsvarlig måte.

 

Hvorfor lager du så mange tåpelige hyptetiske problemstillinger rundt dette? I praksis er ikke dette noe problem.

 

Blink til høyre og kjør til siden, eventuelt stopp, dersom det kommer et utrykningskjøretøy bak deg! Så enkelt er det.

 

Tenk på at de er ute for å redde liv og helse. Neste gang kan det være ditt eller noen av dine nærmeste de skal redde.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom politiet, brann, ambulanse havner bak deg og vil forbi, er du pålagt å kjøre ut og slippe disse forbi. Hvis ikke kan du havne i ei mølje. Selv om ikke skulderen er bred, skal du alltid legge deg ut så langt som det går, og senke farten til et minimum/stanse. Dersom veien er så smal at kjøretøyet i utrykning må delvis over i motsatt kjørebane, plikter de kjøretøyer som kommer i mot å gjøre det samme som deg.

 

Dersom politiet i sivil signaliserer at du skal svinge av, har de allerede ligget bak deg en stund, og signaliserer på et sted der det er forsvarlig. I tillegg har slike kjøretøyer signallys både foran og bak, slik at biler som kommer bak ser at det står et kjøretøy med blinkende lys i veibanen. Dersom det er mørkt er det nesten ingen som holder full guff forbi, da de aller aller fleste stanser opp. En film på youtube betyr ikke mye for hvor jeg kjører ut av veibanen...

 

 

Hva sirener angår brukes disse kun i tettbygde strøk og byer. De brukes primært for å signalisere fotgjengere om at et kjøretøy i utrykning er på vei. Dersom du ligger i 80, og er kjøretøy med sirener kommer opp bak deg, hører du ingenting før kjøretøyet er omtrent på siden av deg, og du da burde og skulle ha sett det for lenge siden.

 

Et av de kjente problemene utrykningspersonell møter, er det evige "andrebils-syndromet".

Mange fører som ligger som bil nr 2 er kun oppmerksomme på bilen foran, mens føreren i bilen foran er oppmerksom på speilet og ting bak. Dette medfører ofte, svært ofte, at bilen foran ser utrykningskjøretøyet og blinker ut av veibanen, mens bil nr 2 ofte anser dette som et tegn til å kunne kjøre forbi. Dette er også grunnen til at de i dag ikke lengre lærer trafikkelever å blinke ut ved forbikjørsel, men å signalisere bilen bak om at det er klart :)

 

Da har jeg sagt det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...