Gå til innhold

RIAA utsatt for innbrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hahahaha, deliciuos irony. Dette er en passende takk for at Piratebay sine servere ble tatt ned :-p

 

Har faktisk ikke ett eneste atom av sympati for de klovnene på RIAA. De slåss en tapende kamp mot et system de heller burde omfavne, og de gjør det med de mest skitne midlene de kan. 750$ per sang, jaha ja. Saksøke bestemødre uten datamaskiner? Flott flott. La oss la være å legge til rette for musikknedlasting mot en fornuftig pris, og heller saksøke de som allikevel klarer å få tak i musikken elektronisk. Gjerne små barn, eldre og folk uten internett. Sålenge folk hører om store, slemme RIAA og skjelver i buksene er det vel greit.

 

Flott tiltak av de som hacket RIAA, håper flere følger etter. Kongelig humor for oss andre dette her :-)

Lenke til kommentar

Som man sår, høster man.

 

....men dumt at de satte navnet til TPB der; da får vel de skylda for dét også...

 

Og diskusjonen om dette er stjeling eller ikke har vi vel hatt allerede nesten like mange ganger som RIAA mener et eksemplar av en "piratfil" skal bøtelegges med? Ikke noe vits å begynne på den runddansen der igjen...

Lenke til kommentar
Og diskusjonen om dette er stjeling eller ikke har vi vel hatt allerede nesten like mange ganger som RIAA mener et eksemplar av en "piratfil" skal bøtelegges med? Ikke noe vits å begynne på den runddansen der igjen...

Jeg er i og for seg enig der. Føler bare at jeg som en av få betalende musikkjøpere i min omgangskrets også bør kunne bli hørt innimellom. Siden det faktisk er vi som kjøper som bidrar til at ting andre nyter gratis i det hele tatt blir finansiert og utgitt ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes dette er stjeling helt på høyde med å stjele et rent fysisk produkt. Hva musikkindustrien synes om det har ingen påvirkning på hva jeg synes om saken.

Greit nok at du personlig synes brudd på opphavsrett er definert som stjeling, (eller mord, terrorisme etc. for den saks skyld), men innføring av feil begreper er kun med på å forsøple debatten.

Ja, da bør man kanskje tenke seg litt om før man gjør slike ting da? Eller?

Det finnes jo den lille detaljen om at straff bør stå i forhold til forbrytelsen. Kanskje vi burde innføre flat straff for alle lovbrudd med 1 "zillion" i bot og 30 års fengsel. DA hadde vel folk tenkt seg om før de gjorde noe på kant med loven. ?

Lenke til kommentar
Jeg er i og for seg enig der. Føler bare at jeg som en av få betalende musikkjøpere i min omgangskrets også bør kunne bli hørt innimellom. Siden det faktisk er vi som kjøper som bidrar til at ting andre nyter gratis i det hele tatt blir finansiert og utgitt ;)

Skjønner den. Kan fort bli lite nyanserte meninger her. Problemet ligger vel gjerne at det er noen som kun laster ned uten å kjøpe i det hele tatt og mener at alt skal være gratis uansett og noen mener at nedlasting er nærmest terrorisme uansett... Kunne vært interessant med en saklig, rolig og fornuftig diskusjon rundt dette en gang...

Lenke til kommentar
Og diskusjonen om dette er stjeling eller ikke har vi vel hatt allerede nesten like mange ganger som RIAA mener et eksemplar av en "piratfil" skal bøtelegges med? Ikke noe vits å begynne på den runddansen der igjen...

 

Var ikke dumt, det med "piratfil". Det kunne blitt det neste store formatet etter torrent, .pirat! :p

Lenke til kommentar
....men dumt at de satte navnet til TPB der; da får vel de skylda for dét også...

 

Tror ikke de har noe å bekymre seg for, de er VELDIG dyktige på å vri seg unna alt og alle. Har de noen beviser kanskje?

 

Jeg synes dette er stjeling helt på høyde med å stjele et rent fysisk produkt. Hva musikkindustrien synes om det har ingen påvirkning på hva jeg synes om saken.

 

Musikkindustrien vil ha penger, og de skal virkelig bare ha penger og. De som laster ned vil alikevel ikke faktisk kjøpe musikk i butikkene. (Og de som gjør det, kjøper CD-en etter å ha hørt den nedlastede versionen somregel)

 

Dessuten har du LOV til å laste ned, men ikke å dele videre. For det er den du laster ned ifra som bryter loven, ikke du som laster ned.

 

Personlig tror jeg musikkselskapene tjener penger på at folk laster ned. Det er jo gratis reklame! Og så dyrt som reklamer er i dag, med tanke på at det skal lages en søppelvideo som skal vises på tv, som koster flesk, samt at den skal vises på tv, som også koster i bøtter og spann. Piratkopiering ER reklame.

Lenke til kommentar
Jeg er i og for seg enig der. Føler bare at jeg som en av få betalende musikkjøpere i min omgangskrets også bør kunne bli hørt innimellom. Siden det faktisk er vi som kjøper som bidrar til at ting andre nyter gratis i det hele tatt blir finansiert og utgitt ;)

 

Ikke for å fyre opp under bålet, men hvis du synes omgangskretsen din er tyver er det jo ikke nødvendig å tro at alle andre som bruker internett er det. Jeg har personlig gått fra å være en som piratkopierte masse til å bli en som betaler for ting. Den utviklingen har kanskje noe med at jeg nå har råd til å betale for ting, men ting har jo ikke alltid vært sånn.

 

Men jeg tror at piratkopiering faktisk bidrar til å øke omsetningen i mange segmenter, selv om den samtidig også reduserer den noe enkelte plasser. En person som piratkopierer et album fra en gruppe kan fort finne ut at dette var så bra at det vil han ha originalt. Det samme er nok sant når det gjelder både filmer og spill. Mange er interresert i prøve før de kjøper og piratkopiering er som regel den eneste måten. Jeg sier ikke at alle som laster ned en film og liker den så går i butikken og kjøper den, men mange gjør det. Det samme gjelder spill også. Man laster det ned, spiller singleplayer delen og får lyst til å spille det på nettet og da må man kjøpe det.

 

Men det store problemet hos RIAA er jo at de ikke skjønner at hvis en person som har 1000 sanger på maskinen sin har piratkopiert de, er det veldig liten sjanse for at vedkommende ville kjøpt disse, eller en brøkdel av disse om det ikke hadde vært mulig å piratkopiere de. Det er dermed ikke snakk om noe relativt stort tap i inntekt der. Tapene ligger for det meste i hitsinglene. Sanger som blir gjemt og glemt etter noen uker, men som mange sikkert ville kjøpt om de ikke kunne fått de gratis. Men må innrømme at det ikke er min musikkstil ;)

 

Det var i alle fall mine "two cents"

Lenke til kommentar
De fleste som laster ned musikk har mer enn ett par låter, de har kanskje 1 000, det blir 5 000 000 med deres orginale krav, som ødelegger HELE livet til de aller fleste som laster ned musikk.

Ja, da bør man kanskje tenke seg litt om før man gjør slike ting da? Eller?

 

det er ikke bare de som laster ned dette går ut over, men også jobb-markedet og staten.

hvis jeg hadde fått 5 000 000 i gjeld pga sanger så hadde jeg hatt valget mellom å leve på minimal lønn nesten resten av livet, eller gi opp å jobbe og leve på trygd fra staten.

mange ville valgt det siste, for pengene inn blir det samme uansett og dermed ville staten tapt både skatt og fåt utgifter på trygt, samt en ledig arbeidsplass, som ikke alltid er like lett å fylle i disse dager.

 

straff for drap: 6-21 år

straff for nedlasting: ødelagt liv

høres jo ut som en passende straff dette...

 

pirat-bransjen er mørk, ressurs-sterk og stor, RIAA kommer ikke langt uansett hva de gjør, toppene blir ikke tatt og dermed vil alt fortsette

Lenke til kommentar

For å legge til noe... Jeg er ikke den eneste dette gjelder, kjenner flere som har gjort det samme!

 

Jeg lastet ned Portal (spill basert på hl2 grafikkmotoren) Elsket spillet, og kjøpte "The Orange Box" hadde ikke kjøpt den om jeg ikke prøvde portal.

 

Da kjøpte jeg samtidig Hl2, episode 1, ep 2, Portal og Team Fortress 2.

Lenke til kommentar
Og diskusjonen om dette er stjeling eller ikke har vi vel hatt allerede nesten like mange ganger som RIAA mener et eksemplar av en "piratfil" skal bøtelegges med? Ikke noe vits å begynne på den runddansen der igjen...

Jeg er i og for seg enig der. Føler bare at jeg som en av få betalende musikkjøpere i min omgangskrets også bør kunne bli hørt innimellom. Siden det faktisk er vi som kjøper som bidrar til at ting andre nyter gratis i det hele tatt blir finansiert og utgitt ;)

Litt smålei av å høre på disse skinnhellige "jeg-er-eneste-som-kjøper-CD-er"-personer. Du er *langt* ifra eneste som kjøper CD-er her i verden/Norge/fylket ditt/kommunen din/byen din/ eller til og med gata di. Personlig er jeg dritlei av å bli stempla som en tjuv på lik linje med med en biltyv, bare fordi jeg ikke har råd til å betale 200,- for hver bidige enkeltsang jeg har lyst på. Jeg kjøper selv når jeg har råd og laster ned (og sletter for så vidt) det jeg er nysgjerrig på. Det sier seg vel nesten selv at jeg er nødt å velge med omhu. Bare fordi du dytter penger ut av brunøye ditt, og føler deg så almighty mye bedre enn oss andre som ikke disponerer samme mengde penger som deg, så i det minste kan du spare oss (del-kjøpere) for den dr*tstygge arrogansen din!

 

Jeg vil mer enn gjerne støtte opp midler direkte til artisten, men føler på mange måter at de midlene/pengene jeg gir for et kjøpt produkt i en butikk la det enten være film eller musikk, ikke når frem.

 

Vel da blir det nok takk og farvel for meg et par uker, men nonsens fortjente det såsant vært eneste bein i skrotten min verker av hat til ham.

Lenke til kommentar
Jeg vil mer enn gjerne støtte opp midler direkte til artisten, men føler på mange måter at de midlene/pengene jeg gir for et kjøpt produkt i en butikk la det enten være film eller musikk, ikke når frem.

Nå er jo hele poenget at det er *artisten selv* som velger om musikken hans/hennes skal distribueres via plateselskap, eller om han/hun vil selge den selv direkte til sine lyttere eller eventuelt gi den fra seg gratis.

 

Så slutt å skylde på de grådige plateselskapene. Det er artistene selv som er 'grådige' siden de ikke vil ta den økonomiske byrden det er å finansiere en større utgivelse selv. Slik funker verden; hvis noen spytter i tildels store summer for å få en vare/kunstverk/produkt ferdigstilt så er det bare rett og rimelig at den som finansierer dette også får sin del av kaka.

 

Men det er til syvende og sist *artisten* som tar dette valget. Ingen blir truet til å gi ut via et større plateselskap - det er helt opp til hver enkelt artist å velge en løsning han/hun er best tjent med.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Jeg vil mer enn gjerne støtte opp midler direkte til artisten, men føler på mange måter at de midlene/pengene jeg gir for et kjøpt produkt i en butikk la det enten være film eller musikk, ikke når frem.

Nå er jo hele poenget at det er *artisten selv* som velger om musikken hans/hennes skal distribueres via plateselskap, eller om han/hun vil selge den selv direkte til sine lyttere eller eventuelt gi den fra seg gratis.

 

Så slutt å skylde på de grådige plateselskapene. Det er artistene selv som er 'grådige' siden de ikke vil ta den økonomiske byrden det er å finansiere en større utgivelse selv. Slik funker verden; hvis noen spytter i tildels store summer for å få en vare/kunstverk/produkt ferdigstilt så er det bare rett og rimelig at den som finansierer dette også får sin del av kaka.

Likefullt kjøper jeg fortsatt de cdene jeg kan/har råd/vil kjøpe, da det er eneste måten jeg kan få tak i min type musikk på. Du unngikk poenget mitt slibrig og fint.

Lenke til kommentar
Og diskusjonen om dette er stjeling eller ikke har vi vel hatt allerede nesten like mange ganger som RIAA mener et eksemplar av en "piratfil" skal bøtelegges med? Ikke noe vits å begynne på den runddansen der igjen...

Jeg er i og for seg enig der. Føler bare at jeg som en av få betalende musikkjøpere i min omgangskrets også bør kunne bli hørt innimellom. Siden det faktisk er vi som kjøper som bidrar til at ting andre nyter gratis i det hele tatt blir finansiert og utgitt ;)

 

Det finnes ikke en eneste uavhengig forskningsrapport som sier at nedlasting fører til tapt CD salg. Faktisk er det mange som sier at det er POSITIVT for CD salg da de som laster ned kjøper mer CD'er enn de som ikke laster ned. Majoriteten av rapporter på feltet sier at nedlastinghar 0-effekt på salg av CD'er.

 

De fleste forklarer nedgang i salg av CD'er med: iTunes m.fl. og andre underholdningsformer (spill og film som øker for tiden).

Lenke til kommentar
Jaja.. Synd for de.. Bra for TPB ^.^

 

Har lite til overs for RIAA, men er egentlig PirateBay de store forbrukerheltene de går for å være? At TPB leker Robin Hood er i mine øyne bare en nokså kløktig markedsføringsstrategi for å øke vekta på ei allerede meget fet lommebok. Det er ikke idealister som står bak... det her er ren business. Hver artikkel av sorten her kan regnes om til kroner for de som lever av merkenavnet "The Pirate Bay".

 

At en side av saken lukter fisk, betyr ikke at man trenger å heltedyrke den selvutnevnte frigjøreren.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Og diskusjonen om dette er stjeling eller ikke har vi vel hatt allerede nesten like mange ganger som RIAA mener et eksemplar av en "piratfil" skal bøtelegges med? Ikke noe vits å begynne på den runddansen der igjen...

Jeg er i og for seg enig der. Føler bare at jeg som en av få betalende musikkjøpere i min omgangskrets også bør kunne bli hørt innimellom. Siden det faktisk er vi som kjøper som bidrar til at ting andre nyter gratis i det hele tatt blir finansiert og utgitt ;)

Litt smålei av å høre på disse skinnhellige "jeg-er-eneste-som-kjøper-CD-er"-personer. Du er *langt* ifra eneste som kjøper CD-er her i verden/Norge/fylket ditt/kommunen din/byen din/ eller til og med gata di. Personlig er jeg dritlei av å bli stempla som en tjuv på lik linje med med en biltyv, bare fordi jeg ikke har råd til å betale 200,- for hver bidige enkeltsang jeg har lyst på. Jeg kjøper selv når jeg har råd og laster ned (og sletter for så vidt) det jeg er nysgjerrig på.

Amen my brother. Er veldig enig i det du sier. Begynner også å bli en smule lei av disse "skinnhellige" folkene.

Ca. 50% av min platesamling består av band jeg aldri hadde hørt om om det ikke hadde vært for fildeling. RIAA og resten av bransjen er dinosaurer, de er nødt til å fornye seg eller så kommer de til å dø ut. De nekter å innse at tidene har forandret seg og at de krever nye businessmodeller. Hvis de omfavner nettet som en distrubusjonskanal kan de sikkert tjene enda mer enn de gjør i dag. HVIS låtene selges i god kvalitet, akseptabel pris og uten DRM.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...