Gå til innhold

Mini-anmeldelse av det siste spillet du spilte.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virtua Tennis 3

Ute til: Xbox 360, PS3 - Testet på: Xbox 360

 

Kjøpte spillet ved launch, men rundet først World Touren nå nylig, som kan sammenlignes med å runde spillet. Virtua Tennis 3 er et spill alle kan elske, enten man liker sporten eller er totalt likegyldig til den. Noe av æren for dette må nok den slake lærekurven ta. Det tar ca. 1min å lære seg spillet(takket være meget intuitivt kontrolloppsett), men en god del spilletimer for virkelig å mestre det. Man har masse forskjellige spillemodus som gir spillet mye verdi offline, og samtidig er online-funskjonaliteten glimrende hvis man ønsker å ta steget ut på web'en for å teste ferdighetene. Multiplayer offline er meget underholdende 1vs1 og 2stk vs cpu. Tror også det er mulig å spille 2vs2, men har ikke prøvd dette, så tør ikke uttale meg for bombastisk om det. Minus må være at spillet etterhvert blir meget repetivt, samt at man etter en stund begynner å ergre seg over at kontrollene ikke er mer avanserte/utfordrende. Grafikken på spillerne er helt ok, men elendig lip-sync i videosnuttene, samt tidvis horribel pixel-publikum. Pluss for at det kjører i 1080P.

 

8/10

 

edit: endret i forhold til mal.

Endret av Adrianinh0
Lenke til kommentar
Kan kanskje en mod legge denne tråden i "generelt", eller noe, også kan vi spesifisere platform i hver post?

Støttes.

Sender en PM til mod nå, om noen andre har gjort det allerede er det bare fint.

Kan vel legge opp en "mal" i førstepost også? Noe slik kanskje?

 

[b]Spillnavn[/b]
[b]Konsoll(ene) spillet er ute på og hvilken versjon du snakker om[/b]

Selve anmeldelsen

[b]Vurdering:1-10/1-10[/b]

Lenke til kommentar

Assassins Creed

 

PS3

 

Det er ikke mange spill man får sjansen å være en snikmorder, og nå har sjansen endelig kommet for å bli det i ett spill. Det er også ett kjempe bra spill på alle områder. Historien er også ganske komplisert. For det første er det massevis av tvister og slikt i løpet av spillets gang.

 

Siden handlingen holder til for 1000 år siden(år 1191), er så klart alt av våpnene du har veldig primitivt. Du bruker sverd og små kniver, som er den gamle måten å gjøre det på. Ditt oppdrag er å drepe viktige personer som har mye å si for samfunnet. Politiske personer som har gjort gale ting mot uskyldige mennesker og andre sentrale personer.

 

Men du har masse annet å gjøre, for hver gang du skal angripe en av disse viktige personene. Må du samle opp informasjon om hvor de befinner seg. Derfor må du sniklytte, stjele og avhøre mennesker som har informasjon du trenger.

 

Alle disse detaljene gjør dette til ett veldig komplisert og avansert spill. Du har dermed mye forskjellig å gjøre. Imellom hvert oppdrag får du også ride på hester og utforske store byer. Historien er satt i Jerusalem og andre byer i nærheten. Derfor er det veldig store områder det er snakk om. Du må også bruke høye bygninger til å skaffe deg et kart over hvor du skal, noe som er en kul detalj.

 

Det som er litt dumt med dette spillet er at det etter hvert blir litt ensformig, du gjør liksom de samme tingene gang på gang. Det var veldig morsom de første gangene, men etter hvert blei jeg litt lei av at det blei for likt. Jeg savner litt mer variasjon.

 

Grafisk er dette spillet en drøm, det er så utrolig nydelig å se på. Det er helt klart ett av de vakreste spillene jeg noen gang har spilt. Du vil rett og slett elske grafikken i dette spillet.

 

Musikken er ett mesterstykke, og passer godt inn i handlingen. Lyden er også bra, fiendene dine høres virkelig ut som resten av spillet.

 

Dette er ett av årets spill helt klart, det kunne fått en høyere karakter hvis det var litt mindre ensformig og repeterende. Men det er likevel et kjempe spill som du absolutt burde prøve. Det passer for de som er over atten, spillet er voldelig og vanskelig for personer under denne grensen.

Vurdering: 9/10

Endret av master_al
Lenke til kommentar

Halo 3

Xbox 360

 

Singelplayer:

 

Singelplayer delen i Halo 3 er tidvis kjedelig men til tider og et hint av action. Dessverre krever spillet i så stor grad at du har spillet de 2 foregående spillene i serien at om du bare dumper inn i dette spillet vil du forstå veldig lite og jeg ga opp å følge plottet og sprang rundt som en grønn nikkedokke og skjøt der det var behov for en salve.

 

Grafisk sett er spillet OK men ikke noe utenom det vanlige. Det er sett bedre alternativer i f.eks Bioshock og Mass Effect men den er aldri direkte stygg men dessverre i mange av dagens spill er det en generell tro at fargen brun er realismen selv og Halo 3 er intet unntak med tidvis brunt gjennomgående i fargepalleten.

 

Lydbildet er i og for seg godt forsegjort men klarer aldri å strekke seg over noe annet enn OK feltet med enkelte. Dessverre ødelegger enkelte av motstandernes "hjelpeskrik" mye for den generelle følelsen av krig når de springer rundt, søte små blå, og høres ut som barnehageunger på ville veier. Musikkbildet klarer dog å løfte seg opp på et høyere nivå men klarer aldri å direkte imponere, men er heller aldri stygt.

 

Gameplay messig er spillet og kun på OK merket. Det er et helt OK gameplay men er ikke noe som strekker seg over noe som høyere enn det.

 

Multiplayer:

 

Denne delen er tidvis morsomt, så lenge du finner noen ordentlige mennesker å snakke om. Det største problemet er noe som spillet selv ikke kan gjøre noe med men som er en frukt av onlinesamfunnet generelt sett med tidvis ufattelig dårlig oppførsel. Gameplay messig og gjennomført messig er denne delen helt OK og enkelte ganger morsom.

 

Konklusjon:

Halo 3 er kanskje for mange et bra spill men jeg synes aldri det klarer å imponere på noen elementer. Det har en morsom multiplayer del men dessverre er singelplayer delen tidvis bånn i bøtta.

Vurdering:5/10

Lenke til kommentar

The Witcher

 

PC

 

 

Du hopper rett inn i handlingen som Geralt, en legendarisk, hvithåret Witcher, ofte kalt "The White Wolf". Han er en av de siste Witcher'ene - en gruppe topptrente, genetisk modifiserte monsterdrepere, som er eksperter på sverdkamp men også trent i potionmaking og magibruk.

 

The Witcher er noe så nyskapende som et tradisjonelt RPG. Spillet er bygget på Aurora-motoren - courtesy of Bioware. Men dette er knapt merkbart, motoren er tweaket og fikset så mye på at det er ugjenkjennelig. Grafikken er nydelig, den er mer enn kurant teknisk, men det er naturlandskapene som virkelig tar pusten fra deg. Utrolig mange nydelige locations. Ansiktene er også bra gjort, men animasjonene kan være litt vel twitchy og rare til tider.

 

The Witcher er et rollespill, med alt det medbringer. Du har forskjellige våpen, et inventory, quester og forskjellige egenskaper som kan læres. Noe av det kule er at du bestemmer ganske mye her. Ved hjelp av et valgtre velger du å bruke poengene Geralt får når han levler, det er ditt valg hvordan du bruker de. Jeg gikk retningen sverdkamp i stedet for å legge vekt på magibruk, men brukte allikevel poeng på det såkalte ard sign'et - for å gi fiender en liten dytt rett retning. (LES. Bakover, for så å lande på ryggen hvor jeg selvsagt var kjapt borte å kappet hodet av den ulykkesalige før han fikk så mye som tenkt på å reise seg opp igjen. Kampsystemet er veldig stilig, det hele handler om timing. Treffer du riktig, og bruker rette slossestil tar det ikke lange tiden før Geralt flyr fra fiende til fiende i en virvelvind av forferdelig skade, og på en veldig kul måte på samme tid. Alle kampanimasjonene er nemlig spilt inn av profesjonelle sverdfolk *kremt*, og det finnes tonnevis av forskjellige bevegelser. Borte er den generiske "click till you drop" combaten til Oblivion, og den kjedelige "klikk og vent" stilen til MMORPGs.

 

Jeg merker at jeg må holde meg selv i tøylen her, jeg elsker nemlig dette spillet og kunne sikkert ha skrevet særemne om det, men skal komme til det som er best med "The Witcher"; historien. Hopp inn i en fantastisk, intelligent og intrigepreget fortelling, med så mange "twists and turns" at hele spillet blir en eneste stor berg-og-dalbane. Slutten er forresten helt sinnsykt bra lagd, mer vil jeg ikke si.

I tillegg til at historien er spennende, å leve seg inn i handlingen er lett, det samme er å identifisere seg med/like personene - så tar den opp en god del sentrale og alvorlige tema som rasisme, folkemord og forskjellsbehandling... The Witcher er noe så fantastisk som en voksen, og utrolig nok - realistisk fantasihistorie. Akkurat den voksne delen prøver kanskje spillet litt for hardt å leve opp til, det er massevis av sex i form av prostituerte og tilfeldige cutiepies som Geralt sjekker opp, i tillegg til ikke rent lite banning. Blod er det også masse av, som seg hør og bør, det er en fryd å se på for en forstyrret sjel som meg selv når hodene ruller rundt Geralt der han danser rundt med meteorittsverdet sitt. Kommentarer som: "Your mama sucks dwarf cock!" er gjengående, for ikke å si hysterisk morsomme. Og ja, det finnes dverger i spillet. Alver også, de er merkelig nok terrorister, og jeg røper ikke for mye når jeg sier at du må velge side før slutten. Valgene du må ta er også en stor del av the Witcher, konsekvensene av valgene dine kommer ikke før en god stund senere, og de er ofte dramatiske.

 

Sorry, skal slutte å mase nå. Det eneste negative med spillet er lange og mange loadetider (sannsynligvis fikset med den nyeste patchen), i tillegg til cut-scenes som hos meg ble veldig rare og "hakkete" - dårlige FPS sannsynligvis. Merkelig, ettersom spillet selv kjører uten så mye som et hikk.

 

The Witcher er et engasjerende, spennende og morsomt spill, som jeg i hvertfall aldri kommer til å glemme. Ikke er det for krevende for PC-en heller vet jeg, test ut demoen som (jeg tror) ligger på siden til spillet.

 

Glemte karakter:

 

9.7/10

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Assassin's Creed

PS3

Også på X360 og PC i mars

 

Til å starte med må jeg si at jeg ikke tok del eller sugde noe av hypen om dette spillet som mange klagde på. Jeg spilte derfor uten noen særlige forventninger. I begynnelsen virka det ganske bra og tvisten i historien var jo interessant og noe jeg likte (skal ikke røpe noe om den). Jeg begynte å spille og det var jo veldig gøy egentlig. Jeg er ikke så glad i open-world-spill fordi det blir for mye dødtid som går til løping og ridning rundt over alt. Etter Assassin's Creed fikk jeg et helt annet syn på det. Løpinga over takene og å passe på at man ikke skulle falle ned var jo faktisk ganske morro.

Det som trekker ned er den jevne lag-en som er når man løper på hustakene. I tillegg var det mye repetisjon. Etellerannet som jeg ikke helt klarer å sette ord på gjorde at jeg fikk lyst å spille videre selv om jeg hadde den følelsen av at jeg ville blir ferdig fortest mulig.

 

Vurdering:7/10

Jeg er streng i vurderinga(sammenlign meg med EDGE), skulle jeg fulgt normen til spillanmeldere flest ville det kanskje kvalifisert til en 9-er.

Lenke til kommentar

Serious Sam: The First Encounter

PC

 

Et av de beste spillene ever!!

Dette er liksom en blanding av Doom 1/2 og Duke Nukem.

 

+

Sykt mange fete våpen

Grei, men samtidig teit historie

Mye blod og gørr (og muligheten til å bytte farge på blod og gørr!)

Syke syke fiender :p

Bra baner

Najs attitude på karn man spiller som :cool:

Rett og slett mye moro!

 

-

Litt repetitivt etterhvert

 

Gir spillet 10/10

Lenke til kommentar

Tomb Raider: Legend

Ute til: Alt omtrent, minus PS3 - Testet på: Xbox 360

 

Rundet TR: Legend i dag, og vil i den anledning skrive litt om spillet.

 

Var i mine yngre dager en ihuga Tomb Raider-fan, og kan den dag i dag fortsatt finne på å spille Tomb Raider II. Moroa stoppet for min del dessverre etter spill nummer 3 i rekken(Legend er det syvende), og lovet meg selv at jeg aldri igjen skulle plukke opp en kopi til av den melkefranchisen dette en gang så fantastiske spillkonseptet hadde utviklet seg til. I motsetning til alt av møl som har kommet med TR-logoen klistret på coveret de siste årene, fikk dette spillet faktisk meget dugelige karakterer i spillpressen, og ble sett på som spillseriens gjenopplivelse. What the heck tenkte jeg, dette må testes ut. Ble en liten digresjon her nå, så over på selve spillopplevelsen ;)

 

Som tidligere nevnt, hadde jeg ikke testet denne serien særlig siden de tidligere dagene, og dermed ble styringen naturligvis en gledelig overraskelse. Der styringen tidligere tidvis hadde vært treg og lite responsiv, gled den nå meget lett. Ikke mer enn hva som forventes av et adventure-spill i dagens marked dog, så det er på ingen måte en revolusjon sånn sett. Grafikken er helt grei, men har aldri vært av den oppfatning at de andre menneskene Lara møter er særlig pene å se til, ei heller her. Spillbarheten og spillmiljøene er flotte, selv om jeg av nostalgiske grunner savner en del momenter fra de tidligste spillene. Blant ankepunktene i så måte er det at Lara konstant har folk på øret som prater i vei om ditt og datt, og den følelsen av å være isolert og alene i villmarka er dermed mer eller mindre lagt død. Samtidig er det ikke måte på hvor mange mennesker med våpen man skal møte på. Jeg savner rett og slett flere variasjoner av dyr/skapninger å kjempe mot, det gir i mine øyne en mye mer genuin spillfølelse i de miljøene TR utspiller seg i.

 

Det største ankepunktet er likevel noe som i mine øyne alltid har vært akilleshælen til denne serien: den kunstige intelligensen. Noen ganger tok jeg selv i å være sjokkert over nivået, eller rett og slett mangel av nivå på AI'en til motstanderne. Det finnes dog andre elementer som er viktigere i spillet, slik som gåte/puzzle-løsningene. Disse er rimelig varierte, og utfordret meg tidvis en del. Likevel får man så mange hjelpemidler og hint at det skal litt til å ikke klare å løse dem på sikt. Mulig det bare er jeg som var yngre sist jeg prøvde serien, men jeg er av den oppfatning at gåter/puzzles så vel som banelengde var bedre i de første spillene. Ellers savner jeg også litt mer variasjon i våpnene. Det er jaggu ikke mange våpentyper man får mulighet til å teste i spillet, men disse er da sjelden heller nødvendig. Pistolene gjør som vanlig jobben fra start til slutt.

 

Spillet er også særdeles lineært, i sedvanlig Tomb Raider-stil. Dette er dog slik jeg ser det et av særtrekkene ved serien, og ikke nødvendigvis en negativ ting i denne sjangeren. Spillengden er ikke all verden, vi snakker vel en 10 timer, uten at jeg fulgte så nøye med på det underveis. Dessverre er det ingen multiplayer, og gjenspillingsverdien er tilsvarende 0(med mindre man har en sterk hunger for achievements eller rett og slett det å samle opp alt som samles kan).

 

Konklusjonen må være at dette er et spill som har fått spillserien på rett kjøl, men noen revolusjon er det definitivt ikke. Gleder meg likevel til å teste Anniversary fra i fjor, samt at dette spillet har gitt meg lysten til å teste ut Underworld som kommer i år. Spillet anbefales til fans av serien, achievementhungrige spillere, samt spillere som ønsker å spille et lineært spill som samtidig byr på utfordringer i form av gåter/puzzles.

 

6.5/10

 

Forresten: Blir det ikke litt feil at folk poster reviews fra PC-spill i konsolldelen av forumet?

Lenke til kommentar

Mass effect. til xbox 360

 

 

Rpg spill med pen grafikk og meget god historie. Action delen minner litt om gears of war. Men side oppdragene blir fort kjedelige og du gjør det samme igjen og igjen. Alle planetene du besøker i side oppdrag er nesten helt like bare med forskjellige farger. Men spille verdenen er ekstremt bra bygd opp, å du kan finne informasjon om alt du kommer over i spille. Som planetene du besøker til alien rasene du møter på. Spillet er ekstremt bra gjennomført, musikk, grafikk, stemning og stemme skuespill, alt er meget bra.

 

+ Grafikk

+ Musikk

+ Stemme skuespill

+ Historie

+ Meget gode hoved oppdrag

 

- grafikk bugs

- kjedelige side oppdrag

- Rotete menyer

- Kjedelige våpen

 

8\10

Lenke til kommentar

FIFA 08

Spilles på: X360

Finnes på: Det meste

 

Det går mye i tvspill i førstegangstjenesten, og da er multiplayer spill helt genialt. FIFA 08 er det beste FIFA-spillet på mange år, og klarer endelig å utfordre PES i gameplay og fotballfølelse. Grafikken er også fin og nok lag til at de fleste blir fornøyd ( START :love: ).

Ingen kamper er like, og selv om du ikke har spilt det før så er det knall gøy. Om du taper en kamp, er alltid vilje til å prøve på nytt der. Det skal så lite til for å få et mål imot seg, så både veteraner og nybegynnere har en god sjanse hver.

Uten FIFA 08 hadde førstegangstjenesten vært kjedelig.

Singelplayer: Ikke prøvd

Multiplayer:

Når du vinner: 8/10

Når du taper: 10/10

Lenke til kommentar

Haha, så du mener det er 2 karakterer bedre når man taper? Tror jeg er første gang jeg har hørt det :p

 

Uansett er det to ting som irriterer vettet av meg på Fifa 08, nemlig at motstanderne bryter som noen helter uansett pasning, og at det tar for lang tid å spille fra seg ballen. Når jeg spiller mot en kompis som omtrent ikke har prøvd spillet, stormer forsvarerne hans frem for å bryte uten at han løfter en finger for at det skal skje. Samme skjer også i kamp mot CPU. Ellers er jeg enig i at spillet har tatt et steg opp, selv om jeg fortsatt ikke får den samme herlige følelsen som jeg får av å spille PES. Mener selv spillet ligger på 7.5/10(Xbox 360), uten at jeg har lagt ned mer enn en ca. 10 timer i det så langt.

Lenke til kommentar

Project Gotham Racing 4

Xburk 360

 

Kjøpte PGR4 på elkjøp i dag. Likte forgjengeren, så tenkte at dette må bli bra. Spillet er i og for seg bra det, men det er FOR likt forgjengeren. Såklart er det begrenset hvor store endringer som kan gjøres i et slikt spill, men likevel. Likte heller ikke følelsen av motorsykkelkjøringen.

 

Men er glad i spillserien, og sjangeren generelt, og det er jo et bra spill.

 

Vurdering: 7-/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hellgate: London

PC

Hellgate: London er et morsomt spill som jeg mener er en slaks hybrid mellom Guild Wars, World of Warcraft og Diablo 2. Du springer rundt og dreper demoner og andre ganske jævlige skapninger mens du prøver å finne ut av en stor gåte; hvordan fjerne alle demonene fra jordas overflate.

 

Musikken er eid! Tør ikke ha den på fordi den gjør spillet så skummelt :blush:

 

Kan bli litt repeterende, men så langt så koser jeg meg

 

8

Lenke til kommentar

Call of Duty 4: Modern Warfare

Finnes til: PC, PS3, 360

Prøvd på: PC

 

Pluss sidene:

 

+ Meget bra grafikk, selv om du ikke må ha state of the art pc

+ Veldig bra SP og MP

+ Masse forskjellige våpen

+ Bra at man kan lage sine egne "kit", savner det på BF2

+ Hit boxen er bra

+ Veldig bra hardcore mode!:)

 

Minus sidene:

 

- Altfor kort SP

- På MP er det noe småbugs

- Tungvint med 1 MP meny og 1 MP meny

- Og noe mer småting

 

 

Gir den 8,5/10

 

SuXz0r

Endret av SuXz0r
Lenke til kommentar

Super Paper Mario

Wii

 

Var skeptisk til denne selv, men dama spurte ganske enkelt når jeg sist prøvde et "ekte" Mario-spill jeg ikke likte. Super Mario Sunshine var greit nok og et lavmål, men selv det var jo underholdende.

 

Men Super Paper Mario? For det første, du spiller stort sett bare i 2D. Du kan slå over til 3D om du vil for en begrenset tidsperiode, men alle folkene og fiendene forblir i 2d. Likeså Mario, for øvrig. (derav tittelen "Paper").

 

Men, men, hun hadde et poeng. Husker ikke siste dårlige Mario-spill jeg spilte, og vi tenkte å kose oss med denne en stund. Så hva ble resultatet?

 

Ingen av oss sa noe på ganske lenge da vi startet det. Den eneste lyden vi fikk frem var latter, latter og mer latter. Den "dårlige" grafikken så mye bedre ut i selve spillet, og kontrollene er perfekte. Du bruker for øvrig bare håndkontrollen (ikke nun-chuken) og holder den som en klassisk kontroller, noe som fungerer perfekt. Historien i spillet er utrolig genial, men det beste med hele spillet er den syke humoren. Vi har mer eller mindre rundet spillet nå, og så langt har det ikke vært et eneste dødpunk i hele spillet. Det starter med en så til de grader teit intro at man skulle tro Monthy Python har vært på ferde, og resten av spillet blir bare verre og verre. På en bra måte, selvsagt.

 

Jeg var som sagt skeptisk til å begynne med, men dette var helt genialt. Dette er helt klart verdt Wii'en alene.

 

 

Dette må bli en soleklar 9 av 10, og det fordi jeg av prinsipp aldri gir et spill 10 av 10.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Unreal Tournament 3

PC (Windows, snart til Linux), Mac OS X, PlayStation 3, Xbox 360

 

Har spilt en del Battlefield 2, Counter-Strike, Enemy Territory: Quake Wars og aldri før har jeg blitt så "stressa" som når jeg prøvde UT3. Har aldri spilt noen av Unreal-spillene og jeg fikk det i julegave fra en venn.

 

Uansett, her går alt skitfort, og i starten så sitter du der å lurer på om alle andre går på amfentamin eller noe. Folk hopper rundt og dreper deg konstant, noe som ikke er morsomt.

 

MEN! Etter ei stund når du har lært hvordan våpnene funker og fått litt kontroll over banene og aimen så går det mye bedre. Og det blir morsommere, og du er hekta.

 

Er ikke spesielt flink (får kanskje 4-5-6 kills på en deathmatch-runde) men det er morsomt og du får en sjuk aim :p

 

Grafikken er kjempebra, og det er morsomt at man kan fornærme fienden :D UI-en kunne vært forbedret på noen områder, som f.eks under spillet. Er nesten umulig å få et kjapt overblikk over skåren til andre. Må sitte å fikle -.-

 

7/10 når du dauer konstant

8+/10 når du får det til :D

Lenke til kommentar

Vanguard: Saga of Heroes

PC

 

NB! Anmeldelsen er basert på Vanguard i dagens tilstand.

 

Først og fremst, Vanguard: Saga of Heroes er et MMORPG i ganske tradisjonell stil. Fantasy, middelalder, magi, sverd og hele pakken er med, så man vet hva man får. Som i EverQuest 2 er det en hel rekke raser og klasser å velge mellom, og de aller fleste har sitt eget område de starter i. Gnomene starter for eksempel i byen deres inne i et fjell, mens hobbitene... jeg mener, halflingene starter i sin egen liten by på en stor gress-slette. I tillegg har vi den vanlige craftingen (om en mye mer avansert enn vanlig) og samling av ressurser. Det som gjør Vanguard spesielt er at vi ikke bare har diplomati i tillegg (spilles gjennom et "kortspill", men fungerer helt utmerket), men både Crafting og Diplomacy er likestilte med Adventure (dvs de vanlige klassene som Warrior, Blood Mage og Psionist). For eksempel kan man få en egen hest allerede på level 10, men det er ikke nøye om man er level 10 Paladin, Crafter eller Diplomat. Det gjør at man kan spille som man selv vil, og går man lei en ting kan man ganske enkelt bytte til noe annet for en stund. Selv er jeg nå level 17 Bard, level 6 Artificer og level 3 Diplomat med samme karakter. ;)

 

Men til saken. Vanguard kom for vel et år siden og presterte noe så utrolig som å bli gitt ut flere måneder for tidlig da utviklerne gikk tom for penger, noe som igjen fikk nesten katastrofale følger. Folk ble sparket ut av serverne uten noe grunn hele tiden, å sitte fast i terrenget ble mer regelen enn unntaket og den gigantiske verden var mer eller mindre tom da man aldri fant hverandre. Når det i tillegg var nesten umulig å spille alene etter level 10 sier det seg selv at spillet ble regnet som en katastrofe av dimensjoner og burde ha gått i glemmeboken der og da.

 

Det var som sagt for rundt et år siden, og Vanguard eksisterer fortsatt den dag i dag. Spørsmålet er bare om det er noe vits i å holde det kunstig i live, eller er det like greit å dra ut pluggen og la det hvile i fred seks fot under? Jeg spilte det i starten, men gikk fort lei av alle feilene, manglene og så videre og så videre og så videre.

 

I desember i fjor (2007) fikk jeg en hyggelig e-post fra SOE (de nåværende utviklerne) som sa spillet har blitt kraftig forbedret siden sist, og siden det var så lenge siden jeg sa opp kontoen skulle jeg få en måned gratis prøvespilling. Selvsagt kunne jeg ikke bare si nei, så etter å ha oppdatert det i ni timer satte jeg i gang igjen. Jeg logget inn på serveren, fant karakteren jeg spilte for mange, mange måneder siden og hoppet inn i spillet igjen.

 

Det første jeg la merke til at de fleste serverne man kunne velge mellom er borte, så vi sitter igjen med kun fire stk. Dette er gjort får å øke befolkningstallet på hver server, noe som fort merkes da man hele tiden treffer andre folk enten man vil eller ikke. ;) Grafisk ser det helt fantastisk ut, og nå da spillet er langt bedre optimert enn tidligere går det mye jevnere. Man sitter sjelden fast i bakken nå, og svært mange feil er rettet. Riktignok er det ennå en god del som gjenstår, men i sin nåværende tilstand er Vanguard langt mye bedre enn det brukte å være.

 

Spørsmålet er om det er nok. Ja, vil noen si. Nei, vil andre si. Selv er jeg ikke helt sikker. Jeg spilte som Raki (menneskelignende rev) og fant tidlig en quest som ikke lot seg gjennomføre da man ikke får det man trenger. Ikke har dyrerasene haler heller, men det er ikke en stor sak for mange. Synlige hodeplagg er heller ikke på plass, skjønt den delen jobbes det med og planlegges å bli innført ganske snart.

 

Diplomati har fått en overhaling og er mye morsommere nå, men fremdeles er det ganske meningsløst da man ikke kan gjøre noe særlig med det. Selvsagt jobbes det med den delen også, men akkurat nå kan man like gjerne la være om man vil ha noe ut av det. Jeg liker å spille som diplomat likevel da jeg synes det er et morsomt spill, men som sagt er det ikke så mye mening i det.

 

Men alt i alt, den nåværende karakteren min går inn i sitt tredje døgn (bokstavelig talt, kommandoen /played viser at jeg har spilt i 2 dager, 23 timer og 48 minutter) og ennå har jeg ikke funnet noe som drar spillet ned noe særlig. Hun er som sagt level 17 nå, og jeg har vært på gruppe én gang så lang. Det var med bare en annen person, og vi slo oss sammen fordi vi befant oss i en dungeon fylt med fiender og tenkte vi like greit kunne jobbe sammen siden vi samme samme mål. Vanskelighetsgraden har gått betraktelig ned, men på en bra måte. Fortsatt er det steder man ikke bør gå alene, men det er mer frivillig om man vil bli med i en gruppe eller ikke.

 

Jeg kunne sittet hele dagen og natten og snakket om Vanguard, men jeg vil heller spille. ;)

 

Vurdering: 8.5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...