Gå til innhold

Asus Radeon HD 3870


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo kanskje en grunn til at 3870 har en lavere pris enn 8800,

det er jo på grunn av at det yter litt dårligere.

 

Har alltid hatt nvidia, men kjøpte et 3870 på grunn av prisen, kan ikke si at jeg angrer.

Yter bra, og er du BioShock frelst så får du faktisk mer FPS med ATI enn Nvidia.

Men i andre spill så ligger jo alltid nvidia foran.

 

1500kr for et skjermkort er jo ikke akkurat mye, og det kjører Crysis på akseptable framrate.

 

 

Ingen fanboi, bare kjøpte det som var billigst :love:

Lenke til kommentar
Inntrykket jeg har fått hvert fall, er at Crossfire gir best ytelse økning, og har bedre drivere (spesielt i Vista) iforhold til SLI. Men på den andre siden så er det flere spill hvor Crossfire ikke gir deg noen effekt sammenlignet med SLI. Så du må jo nesten velge hva du vil satse på :p

Nja, de resultatene stemmer ikke lenger med 169.25 og oppover. Der er det en ny SLI driver som støtter bla. TripleSLi og etter hvert QuadSLI.

 

Når det kommer til SLI krever jo det et nForce brikkesett. Som stort sett utvikler mer varme, er mer ustabilt, yter dårligere og er stort sett er dårligere enn tilsvarende Intel brikkesett.

Så for meg er SLI stort sett uaktuelt, siden nVidia med å ikke gi Intel SLI lisens tvinger oss over på deres brikkesett for å kjøre SLI. Det har jeg svært lite respekt for, og jeg ønsker heller ikke å kjøre et nForce basert hovedkort, da jeg er stort sett skuffet med det nForce680i hovedkortet jeg innehar idag. nVidia viser gang på gang at hovedkort et Intel sine hjemmebane, og ikke deres.

 

Og jeg er overbevist om at nVidia faktisk taper penger på å ikke gi Intel SLI lisens, da mange heller velger Crossfire fremfor SLI siden de ønsker et P35 / X38 / X48 brikkesett. Er jo sikkert også folk som sitter med 1x GeForce kort og et Intel brikkesett, som kunne skaffet seg et GeForce kort til og kjørt i SLI, men det har de altså ikke mulighet til. Idioti spør du meg :thumbdown:

Ja, de utvikler mer varme, men de er ikke mer ustabile, og de yter faktisk bedre en tilsvarende Intel chipset. Det er også verdt å få med seg at de nye Intel chipsettene som er nå er av 1 eller 2 nyere generasjoner .

 

Intel har mulighet til å få kjøpe SLI, de ønsker bare ikke å betale for det. ATi har gitt Crossfire lisensen gratis til Intel, og nVidia ønsker betalt. Nå etter at AMD kjøpte ATi så er også dette den eneste option, siden AMD ikke utvikler nye chipset til Intel.

 

Har selv flere nForce baserte hovedkort, både på jobb og hjemme, og mitt er helt stabilt, med en middels overklokk.

 

Uansett, SLI kommer på Intel sin "Skulltrail" platform. Der har de betalt for SLI, hvilke flere flere hovedkort blir opp til Intel.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Uansett, SLI kommer på Intel sin "Skulltrail" platform. Der har de betalt for SLI lisens, hvilke flere flere hovedkort blir opp til Intel.

 

Er det "Skulltrail" som skal overta for X38 / X48 ?

Når skal den etter planen bli lansert?

Er det noen vesentlige fordeler med dette brikkesettet sammenlignet med dagens X38 / X48? (Bortsett fra SLI støtten)

 

Vet ikke hvor lenge jeg eventuelt skal vente med å oppgradere systemet.

Skulle helst ventet på neste generasjon nVidia eller AMD / ATI skjermkort, ny generasjon av Creative lydkort (siden X-Fi har vært på markedet såpass lenge nå), samt at det forhåpentligvis kommer flere DDR3 minnemoduler og til langt hyggelige priser.

Lenke til kommentar
Er det "Skulltrail" som skal overta for X38 / X48 ?

Når skal den etter planen bli lansert?

Er det noen vesentlige fordeler med dette brikkesettet sammenlignet med dagens X38 / X48? (Bortsett fra SLI støtten)

Vet ikke.

Skultrail blir i alle fall extreme high-end.

Plass til to prosessorer for totalt 8 cores

Lenke til kommentar
Er det "Skulltrail" som skal overta for X38 / X48 ?

Når skal den etter planen bli lansert?

Er det noen vesentlige fordeler med dette brikkesettet sammenlignet med dagens X38 / X48? (Bortsett fra SLI støtten)

Vet ikke.

Skultrail blir i alle fall extreme high-end.

Plass til to prosessorer for totalt 8 cores

 

2x Prosessorer? Snakker vi plutselig de sinnssyke prisene vi ser på server hovedkortene da? :dontgetit:

Lukter hvert fall dyrt. Og de vil vell kanskje også da støtte Nehalem? Da kan det jo være mulig med hele 16kjerner totalt? Ikke at det er innenfor mitt budsjett :p

Lenke til kommentar

CF benchmarks.

 

 

her har vi monstera sine, i CF jobber de akkuratt som multi-gpu burde, og jeg sier bare takk til ati for at de gir meg den ytelsen jeg har med Crossfire. skal også kjøpe 3870X2 vil si, at da har jeg 4 skjermkort =).

 

Men, 3870 slår ikke 8800 GT alene nei, men 3870 bringer andre funksjoner inn på banen, multi-gpu muligheter med amd og intel chipsets med bedre resultater enn det sli har, som bare nvidia støtter( vet skulltrail og noen andre platformer støtter dette, men ikke noe alle har) de fleste kan kjøre CF, fåtall kan kjøre sli.

 

det var nr1 av posetive ting ati HD 2xxx og hd 3xxx bringer.

 

NR2. De har innebygget lydkort som kan brukes via HDMI, BARE HDMI så det er sagt.

det fungerer veldig simpelt, og fungerer også i linux =)

 

NR3. effekt forbruket i 3xxx serien er veldig bra, spesielt på idle, som de fleste gjør, idler.

 

NR4. lavt støynivå.

 

NR5. 2 stoooore minus. de fungerer veldig dårlig sammenligna med nvidia sine i single mode IKKE 3850. 3850 er beste kjøpet for folk som søker noe brukanes bra noe. deretter 8800 GT 8800 GTS 512mb/3850CF/8800ULTRA/3870CF, og linux drivere er det ei stønn til er veldig gode, derfor anbefaler jeg sterkt nvidia imellomtia i alle fall.

 

tja, 4 gode ting med nye serien ati kort, kan si, jeg er ati fan, har veldig dårlig erfaring med nvidia i fortia, var nv fan til alle kort jeg fikk eller brukte i ei uke ble ødelagt, og nei, var ikke bruken min som gjorde det, ting smelta, brant opp, DOA3x på rad osv.

Ikke la mine personlige erfaringer styre valget deres, gamle erfaringer nv har sikkert ordna alt =)

 

ohh btw, de clocker bra og har DX10.1 mens jeg fortsatt kjører XP og driter i DX10/vista :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Veldig bra oppsummering "IloveCF" :thumbup:

 

Særlig pkt.3 - lavt strømforbruk idle - har en "benchmarkh**e" som meg satt pris på.

 

Hadde ett 8800 GTS rett før jeg kjøpte (2) HD3850, og 40watt mer idle er uakseeptabelt (for meg).

I tillegg "banket" ett HD 3850 (256MB "mind you") mitt ex 8800GTS i benchmarks noe jeg syntes var overraskende (jada begge klokket opp til "artifactsgrensen").

Så det 8800GTS-kortet "åkte rakt ut" til bruktmarkedet til en "gamerboy". (Så ble det ihvertfall brukt til noe "nyttig") :)

 

Venter i spenning på noen runder med HD3870 (ikke sendt fra PCUtstyr ennå). :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Noen hundrelapper billigere?

 

Asus kortet dere viser til koster 1790...

 

Hva angår de billigste modellene, så har vel differansen nesten aldri vært høyere enn 60-90kr. Dog har de knapt vært mulige å få tak i til denne prisen.

På tidspunktet rundt lansering av 3870 ble det ofte tatt frem at 8800GT ikke var tilgjengelig, men det var jo heller ikke 3870...

 

Forresten var det snacks bilder, og det var gøy å kunne "se dem større".

 

asus kort er svin dyre i forhold på alle modeler da

billigste 3870 i prisguiden er 1479

billigste 8800 gt i prisguiden er 1560

 

asus sin 3870 i prisguiden er 1790

asus sin 8800 gt i prisguiden er 1741

 

3870 starter på 1479 å ligger på runt det på alle produsentene

8800 gt starter på 1560 men hopper til 1741 på alle produsentene

 

 

3870

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

8800 gt

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

 

å ja jeg er en ATI fanboy, alså jeg går ikke å kjøper nvidia når ati sliter så mye i forhold til markeds andelen og ytelse, jeg liker konkuranse og de får de når folk kjøper ati også da kan ati sette ned prisene enda mere

Lenke til kommentar

Jeg synes det var litt merkelig dette, jeg har et dårligere system enn HW.no sitt testsystem, allikevel får jeg litt bedre FPS i Crysis på High i Vista enn dem... Refererer til 2900XT, da jeg kjører 30fps kjører de 23 fps, var litt merkelig dette ;) men faen, hvorfor klage. Uansett, to 3870 eller et 8800GTX/Ultra? Dumt spørsmål det også...

Lenke til kommentar
En viktig detalj her. Det har ikke innebygget lydkort, men innebygget lydkontroller som bruker hovedkortets integrerte lydkort for å gi lyd over HDMI. Men veldig flott gjort uansett ja.

Dette stemmer ikke. ATIs lydkontroller på disse kortene er totalt uavhengig av hovedkortets integrerte lyd. Grunnen til at det blir litt feil å kalle dette for et 'lydkort' er at denne løsningen ikke egentlig kan lage noen lyd alene (ingen DAC eller analog miksing).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...