Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som vet om Japan Photo har stor forskjell i pris i butikk og på nett? Ser det objektivet jeg vil ha inne så jeg kan jo bare dra og kjøpe det, men ikke hvis det koster 300,- mer, da venter jeg heller et par dager.

Det kan variere mye, et objektiv jeg ville ha var forskjellen på ca. 1200.-

Det du kan gjøre er og bestille på nett "via tlf." og spørre om du kan hente i butikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DxO One-kameraet har fått bilder i sin "Super Raw"-modus i dpreviews sammenligningsverktøy.

 

Observasjoner om Super Raw:

- Skikkelig kroma på venstre side - sikkert desentrert objektiv.

- Seriøse mengder aliasing-artifacts - falske detaljer, ligner på tidlig Raw-konvertering av Fujis sensorer, kombinert med aggressiv støyfjerning.

- Man burde egentlig ha Super Raw-varianten på to trinn høyere ISO enn de andre for å få fair sammenligning - det er jo fire skudd satt sammen.

- Veldig aggressiv støyfjerning - støy fjernet og så resultatet skarpet opp, resulterende i falske detaljer.

- Alt, alt for hardt skarpet opp sammenlignet med de andre kameraene.

- Super Raw-varianten holder ekstremt bra på fargeinformasjon, selv opp på 51200 ISO! Imponerende fjerning av fargestøy!

 

Eksempel på falske detaljer - haka til John Lennon begynner å se feil ut allerede på ISO 400, og blir enda verre oppover - her foretrekker jeg den "vanlige" versjonen helt opp til ISO 6400.

Lenke til kommentar

 

Er dette et eksempel på normal håndtering av fotoutstyr?

Se ca. 43sek.

 

...

Ja, det er veldig mange proff-fotografer som ikke gidder å på objektiv-dekselet. Hvorfor skal man det - bagen er jo polstret i bunnen også.

 

Objektivdekselet i ytre ende, ja, men på bajonettfatningen? Der er det ofte åpent inn mot innsiden av objektivet, det lokket lar jeg ikke være av lengre enn tiden det tar å montere objektivet på kameraet eller sette på lokket igjen. En fotograf som synder der er ikke mye profesjonell i innstilling, etter min mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Objektivdekselet i ytre ende, ja, men på bajonettfatningen? Der er det ofte åpent inn mot innsiden av objektivet, det lokket lar jeg ikke være av lengre enn tiden det tar å montere objektivet på kameraet eller sette på lokket igjen. En fotograf som synder der er ikke mye profesjonell i innstilling, etter min mening.

Jeg er ikke sikker på om det har så mye å si hvis fotografen passer på å lukke bagen rask mellom byttene. Tror nok at proff-objektiver tåler slik behandling.

 

Ikke at jeg hadde behandlet utstyret mitt på den måten, selv. Jeg setter alltid på bakdekselet, og som oftest front-dekselet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har og sett fotografer som setter objektivene rett på bakken uten deksler..

Men noen anser vel dette kun som verktøy, og ikke som for min del, spart og spart, for å kjøpe det jeg ønsket meg mest og behandler utstyret deretter, som noe av det mest verdifulle jeg eier :p

Derfor ble det stor ergelse og noen dårlige dager da jeg oppdaget etter et fotooppdrag at glasset over fokusindikatoren på 70-200en hadde fått en sprekk :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...