Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fotografer skiller jo mellom "snapshot" og fotografier, ikke sant. Jeg har funnet ut at laksefiskere på en måte skiller sånn også. Skal man drive seriøst sportsfiske må man ha vadebukse og helst både fluestang, håv og klepp. Alltid beredt på en måte. Ellers kan man rusle rundt med fiskestanga og par sluker i lomma, slik som de med kompaktkamera .. sånne som kan flakse til noe med utstyret sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En helt annen ting..

 

Jeg vurderer å låne vekk 30D'en til mor min. Men jeg tenker at hun må ha et lite og lett objektiv, helst med litt zoom. Tro hva som kan passe da? I litt billig brukt prisklasse selvfølgelig. Noen tips? Eller så må jeg sette 50mm/1.4 på, og den har jeg egentlig lyst å ha selv.

 

Hun er 68 år, har problemer med fingrene. Hun hadde et kompaktkamera som ble ødelagt, og kjøpte et nytt kompaktkamera som ble for innviklet og lite. Det ga hun til fattern.

Lenke til kommentar

Jo, kanskje en 28mm er nok. 50 blir nok for trangt til å være eneste. Hun liker jo landskap og sånt.

..

Og hun klarer seg jo med det hun får. Kanskje det egentlig er best med fastobjektiv, da slipper hun å røre noe på objektivet. Skal jo være enklest mulig.

..2

Jeg gikk å så på 28/2,8 hos JP. Vekt: 185 g. Den blir det. Takk.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Skal ha en liten bildeframsyning for familien fra ferien og lurer på hvordan dere pleier å gjøre det i slike situasjoner.

 

Holder på å konvertere fra RAW til JPEG og tenker å vise fra laptop gjennom HDMI, men burde jeg også resize bildene? TV-en er vel en 40 tommer eller noe sånt, hvis det har noe å si mtp oppløsning.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Resize og skarp opp bildene så de passer med native oppløsning på skjermen - 1920x1080, 1366x768, 1024x768 eller hva du når har. Pass til bildet så det passer inn i oppløsningen - til et bilde med proporsjonene 3:2 som skal vises på en 16:9-skjerm, så kan du enten croppe over og under så du får 1920x1080, eller du kan resize til 1540x1080, så du får "pillarboxing", med svart på sidene av bildet.

 

Hvis du har en "ukurant" oppløsning når det gjelder proporsjoner, for eksempel 1024x768 på en 16:9-skjerm, så vurder også å stretche bildet så det får riktige proporsjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...