Gå til innhold

Den Store SAS Tråden


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Endelig en test av 15k.6 disken.

 

Det er ingen god test da raid ytelsen ikke på noen måte kan være korrekt.

Ytelsen for en enkelt disk kommer rimelig bra frem.

 

15k.6 450GB målt med HD-Tach

Avg read 141.9MB/s

Avg write 98.8MB/s

 

Link

 

edit: kommentar til raid-0 ytelsen.

 

Lese ytelsen er for lav og skrive ytelsen er for høy ;-)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Kommer med et par spørsmål her ettersom jeg vurderer litt oppgradering av filserver.

 

Ser SAS kontrollerkort støtter SATA også. Sitter å sikler på 3x750gb SATA disker og et raidkort som støtter raid 5. Bør jeg gå for et SAS kort i stedet da for å være mer framtidssikker?

 

Og jeg bør vel kanskje ha flere enn 4 kanaler om jeg vil bygge videre ut fremover...?

 

Og ang. raid. Kan jeg sette 3 disker i raid 5 nå, også utvide med feks 2-3 disker senere i tid?

 

Jeg har fra før av 5 disker på 250gb. De er ikke nødvendigvis fra samme produsent, men samme størrelse. Kan jeg sette disse på samme raid kontrolleren og kjøre eget raid 5 med dem?

 

Edit:

 

Lasta opp bilde av disker.

post-9209-1216749299_thumb.jpg

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

SAS og SATA blir som SCSI og IDE. De kommer til å leve side om side, jeg vil vel egentlig ikke si at en SAS kontroller er mer fremtidsrettet enn en SATA kontroller, eneste måten det ville stemmt er jo hvis du seriøst tenker på å kjøpe inn SAS disker. Ellers blir det bare tull å kjøpe en SAS kontroller.

 

Forøvrig får man kjøpt 8 porters SAS kontrollere veldig billig på eBay, tror jeg betalte 200,- inkl frakt. Da mangler bare 8484-SAS til SATA kabler, og disse får man jo kjøpt hvor som helst.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
SAS og SATA blir som SCSI og IDE. De kommer til å leve side om side, jeg vil vel egentlig ikke si at en SAS kontroller er mer fremtidsrettet enn en SATA kontroller, eneste måten det ville stemmt er jo hvis du seriøst tenker på å kjøpe inn SAS disker. Ellers blir det bare tull å kjøpe en SAS kontroller.

 

Forøvrig får man kjøpt 8 porters SAS kontrollere veldig billig på eBay, tror jeg betalte 200,- inkl frakt. Da mangler bare 8484-SAS til SATA kabler, og disse får man jo kjøpt hvor som helst.

 

Hei,

 

Hvilken kontroller fikk du tak i på ebay til kr 200?

En link til produktet hadde vært kjekt.

Lenke til kommentar

Har bestilt meg Adaptec 5805 kontrolleren + 4 stk 1TB SATA disker som jeg har planer om å kjøre litt ytelsestester på når de dukker opp.

 

Spent på å se forskjell på integrert kontroller på hovedkoretet vs dedikert kontroller og i litt ulike RAID konfigurasjoner.

 

Må desverre vente på en lønning eller to før jeg kjøper meg noen SAS disker slik at jeg kan sammenligne ytelsene mot SATA.

 

- Blir kanskje litt feil å ha SATA tall i en SAS tråd, men siden jeg har planer om å kjøpe SAS disker etterhvert er kanskje sammenligningen av interesse.

Lenke til kommentar
Har bestilt meg Adaptec 5805 kontrolleren + 4 stk 1TB SATA disker som jeg har planer om å kjøre litt ytelsestester på når de dukker opp.

 

Spent på å se forskjell på integrert kontroller på hovedkoretet vs dedikert kontroller og i litt ulike RAID konfigurasjoner.

 

Du kan glede deg, jeg har en 3805 og ytelsen kan ikke sammenlignes med onboard kontrollere.

 

Jeg kjører mine disker i raid-1 og får vel ~80% av leseytelsen i forhold til raid-0.

Lenke til kommentar
Har bestilt meg Adaptec 5805 kontrolleren + 4 stk 1TB SATA disker som jeg har planer om å kjøre litt ytelsestester på når de dukker opp.

 

Spent på å se forskjell på integrert kontroller på hovedkoretet vs dedikert kontroller og i litt ulike RAID konfigurasjoner.

 

Må desverre vente på en lønning eller to før jeg kjøper meg noen SAS disker slik at jeg kan sammenligne ytelsene mot SATA.

 

- Blir kanskje litt feil å ha SATA tall i en SAS tråd, men siden jeg har planer om å kjøpe SAS disker etterhvert er kanskje sammenligningen av interesse.

 

Vi vil gjerne ha "sata tall" her i denne tråden for sammenlikning! :D

 

Ja takk :)

Lenke til kommentar

Fredag dukket RAID kontroller og diskene opp på døra og da måtte jo testes. Godværet har blitt prioritert, men har fått kjørt gjennom litt forskjellige scenarioer og har planer om å kjøre flere.

 

Fant ikke noe måte å lage tabeller på så har lagret det som bilder som jeg kommer til å oppdatere etterhvert.

 

Scenarioer.jpg: Dette er som navnet sier de ulike scenarioene jeg har testet. Første rekke er referanse nummeret og brukes for å finne resultatene på testen. Grønn farve = de som er ferdig testet, rød = pågår og ingen bakgrunn er planlagte. Skulle det være noe usikkerhet rundt de andre kolonnene så fyr løs.

 

Resultater.jpg: Her er resultatene fra testene :-).

 

Jeg har kjørt CrystalDiskMark 2.1, HD Tune Pro 3.00 og HD Tach 3.0.4.0, men jeg har kun lagt ut resultatene for de to første foreløpig. Har screenshots av alt, men syntes det ble litt vell mange til å legge i en post her.

 

Utstyr testene er kjørt på:

Intel Quad Core 2,4Ghz

RAM: 8GB (på 32 bit OS vil selvsagt ikke alt være tilgjengelig)

System: Gigabyte P35-DQ6

RAID kontroller: Adaptec 5805

Disk: 4 x ST31000340AS REV SD15 931,5GB

 

Ting og tang

  • Jeg begynte med å kjøre på hele diskene, men når jeg skulle bygge RAID5 over hele var den kommet 25% etter 8 timer! Fant derfor ut å kjøre 100GB i test åså heller utvide om det er av interesse for noen.
  • Bygging av RAID generelt tar lang tid. Regner ca 1 minutt pr. GB den skal bygge og verifisere. Får brukt disken mens jobben kjøres, men regner med testene ikke er fullgode før den er ferdig å bygge opp alt.

Hva andre ting kan være gøyalt å teste? Er det noe jeg bør teste annerledes? Tips mottas med takk.

 

Edit: Oppdatert vedlegg

post-14921-1217187364_thumb.jpg

post-14921-1217187376_thumb.jpg

Endret av plex-
Lenke til kommentar
Raid 10 hadde vært spennende å se, vurderer det selv men kjører raid 1 nå på forgjengern til den du bruker. (3805)

 

Har du satt deg inn i forskjellen på RAID 10 og Raid 1E? Forstår raid 10 krever partall på disker, mens raid 1E ikke gjør det. Ut fra testen jeg har kjørt med 100GB partisjon ser det ut til at RAID 10 jevnt over gir litt mer ytelse enn 1E. Skal kjøre testen med full utnyttelse av diskene og for å se om det er noe forskjell, men bruker fort 24 timer på å gjøre disken klar.

Lenke til kommentar
Raid 10 hadde vært spennende å se, vurderer det selv men kjører raid 1 nå på forgjengern til den du bruker. (3805)

 

Har du satt deg inn i forskjellen på RAID 10 og Raid 1E? Forstår raid 10 krever partall på disker, mens raid 1E ikke gjør det. Ut fra testen jeg har kjørt med 100GB partisjon ser det ut til at RAID 10 jevnt over gir litt mer ytelse enn 1E. Skal kjøre testen med full utnyttelse av diskene og for å se om det er noe forskjell, men bruker fort 24 timer på å gjøre disken klar.

 

Når jeg setter opp raid for testing tar det kun minutter å sette opp!

Slett partisjonene i Windows og volumet fra kontrolleren du har så ikke kontrolleren prøver å konvertere fra en raid type til en annen, det kan ta tid.

 

Raid 1E kan du lese nærmere om her. Link

Det kan gi bedre ytelse enn Raid-1.

Lenke til kommentar
Når jeg setter opp raid for testing tar det kun minutter å sette opp!

Slett partisjonene i Windows og volumet fra kontrolleren du har så ikke kontrolleren prøver å konvertere fra en raid type til en annen, det kan ta tid.

 

Raid 1E kan du lese nærmere om her. Link

Det kan gi bedre ytelse enn Raid-1.

 

Om du bare ta init på raidet så jobber det fint i bakgrunnen, men kjører du noen tester på ytelse blir det ikke akkurat høye tall.

 

Takk for link forresten. På min maskin vant RAID 10 som sagt på 100GB, men blir spennende å se om det er forskjell på full disk.

 

Har du forresten batteri på raid kontrolleren din? Testene jeg har kjørt med nå er med write cache enablet, men det er kanskje ikke så smart siden jeg ikke har batteri på den.

Lenke til kommentar

Hei dere,

 

Er ny ivrig leser i denen tråden, har selv Cheetah 15k.5 stripeset på ene spill-PC*n min og det funkerer overaskende bra.

 

Har planer om å bygge en sentral filserver for media i kpken her, med SAS til system-array (minimum Raid5, helst Raid 6 kun til System)

Og evt kjøre 12-16 Seagate ES2 1tb disker i raid 60 (det vil vel bli ca 6-8TB med lagrning man kan bruke om jeg ikke tar helt feil)

 

Skal begynne på denna "serveren" etter august engang, bare få ferdig ene bilprosjektet mitt først.

 

Send gjerne PM om tips til filserver setup, foreløpig har jeg bare tenkte x38 basert hovedkort, et par sas kontrolllere, og evt en slik kontroller (en kontroller til raid 60 arrayet, og den andre kontrolleren til sytem-array)

 

Kabinett har jeg, men det kan bli trangt. LianLi PC76a (har bla 12 3.5" med aktiv kjøling, samt 2 ledige interne 3.2" plasser uten kjøing, samt 4 ledige 5 1/4" brønner)

 

Tenkte litt på LianLi Cube Server, den har vel litt plass til til en 19-20 disker (har ikke sjekket dette enda)

 

Denna serveren vil stå inne på ett kjølig rom, så støy er ikke noe problem, man har remote dekstop o.l til styring.

 

OS: vipper imellom WinXP x64 og FreeNAS (tror jeg ender opp med XP64)

Kon gjerne med inspill i PM der og (ikek mengingen å spore av så mye men sommervarmen gjør meg skravlesjuk.. :p)

 

På tide å gi seg for nå, ha en fin dag dere.

Endret av Shadow_iX
Lenke til kommentar

Kalkulasjoner av tilgjengelig diskplass er:

Raid-5 : n-1 * størrelse av minste disk

Raid-6 : n-2 * størrelse av minste disk

 

eks. 10 1TB disker i raid 5 gir deg 9GB, i raid-6 8GB.

 

Mht OS så ville jeg nok ha siktet på Vista x64 eller Windows Server 2003 eller Server 2008.

 

Vista/Server 2008 x 64 er kompatibelt med det meste av komponenter, noe XP x64 ikke er.

 

Mht kontrollere er det verdt å se på Adaptec som har lansert 5serien som får god kritikk.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Har planer om å bygge en sentral filserver for media i kpken her, med SAS til system-array (minimum Raid5, helst Raid 6 kun til System)

Og evt kjøre 12-16 Seagate ES2 1tb disker i raid 60 (det vil vel bli ca 6-8TB med lagrning man kan bruke om jeg ikke tar helt feil)

 

OS: vipper imellom WinXP x64 og FreeNAS (tror jeg ender opp med XP64)

 

Merker du ikke har særlig tro på holdbarheten til disker? ;-) Forventer at disker ryker rett som det er? På produksjon filservere hos kunder pleier jeg å kjøre speiling og det har holdt i massevis.

 

RAID 60 er jo en spennende løsning. Som med de fleste RAID oppsett er det en vurdering på ytelse/tilgjengelighet/utnyttelse av disk, samt for en del er det viktig hvordan systemet performer om en disk faktisk ryker og inntil den er fikset. http://www.adaptec.com/en-US/_common/cs_28...l_compar_wp.htm gir en grei oversikt over de ulike RAID oppsettene, utnyttelse av disk og hvordan ytelsen er.

 

På OS er jeg enig med Anvil og ville nok heller hatt Windows Server 2008 enn XP på ett slikt system. Vet ikke hvor mange klienter du har, men om en kjører vanlig windows deling er det vell 10 sesjoner mot en klient den er begrenset til.

 

Er foresten veldig misunnelig på dette kjølige datarommet du har i disse sommersdager (for å ikke snakke om støyen!).

Lenke til kommentar
Har planer om å bygge en sentral filserver for media i kpken her, med SAS til system-array (minimum Raid5, helst Raid 6 kun til System)

Og evt kjøre 12-16 Seagate ES2 1tb disker i raid 60 (det vil vel bli ca 6-8TB med lagrning man kan bruke om jeg ikke tar helt feil)

 

OS: vipper imellom WinXP x64 og FreeNAS (tror jeg ender opp med XP64)

 

Merker du ikke har særlig tro på holdbarheten til disker? ;-) Forventer at disker ryker rett som det er? På produksjon filservere hos kunder pleier jeg å kjøre speiling og det har holdt i massevis.

 

RAID 60 er jo en spennende løsning. Som med de fleste RAID oppsett er det en vurdering på ytelse/tilgjengelighet/utnyttelse av disk, samt for en del er det viktig hvordan systemet performer om en disk faktisk ryker og inntil den er fikset. http://www.adaptec.com/en-US/_common/cs_28...l_compar_wp.htm gir en grei oversikt over de ulike RAID oppsettene, utnyttelse av disk og hvordan ytelsen er.

 

På OS er jeg enig med Anvil og ville nok heller hatt Windows Server 2008 enn XP på ett slikt system. Vet ikke hvor mange klienter du har, men om en kjører vanlig windows deling er det vell 10 sesjoner mot en klient den er begrenset til.

 

Er foresten veldig misunnelig på dette kjølige datarommet du har i disse sommersdager (for å ikke snakke om støyen!).

 

Har ett kjølerom i kjellern til mat o.l. det holder ca 1-2 grader, så den vipper ikke under 0, slipper å tenke på kondens da, pluss at det er luftavfukting der slik at luften er tørr.

 

Gabske genialt ja, der kan jo den store boksen stå å bråke så mye den vil og den vil ikke merkes elles i huset, bare i stua der du har tilgang til TV on demmand + det man har lagret der selv.

 

ALt jeg mangler nå er strømagregat til å fore huset med strøm om det skulle skje strømbrudd, har ups. :)

 

Nok avsproing.. ikke meningen å rote til denna tråden her.. Beklager om det har vært irriterende for noen.

Lenke til kommentar

Npr det kommer til holdbarhet, så er det torrents og rask linje som tar å sliter de ut. (til de som lurer, så har man 100/100 fibernett linje ifra Nittedalsnettet.)

 

Detta blir kun en NAS, altå bare masse media som bli lagret på, all torrent-trafikk går via egen maskin som delene er billige på siden den bytterm an ut disken man henter ned til/seeder ut ifra hver 2. mnd ca. (velger kun billigszte og støraste disken på den der, merker ca etter halvannen måne at disken ikke orker å pumpe ut så mye, og da skiftes den ut (vanligvis 500gb disk i disse dager) så da legger jeg det inholdet over på en annen disk i mellomtiden til den nye er på plass, og i denna maskina så er det kun 2 disker, en OS disk, og en torrent disk, maskina funker selv om torrentdisken kvelder, dette tror jeg jeg kan leve med i lengden, for diekene på hoved serveren blir kun brukt ved skriving av nytt medie, og til avspilling, kontra høy hastighets torrent-trafikk. (renger med de lever i noen år da, som hos vanlige folk)

 

Når det kommer til raid60, så tror jeg det blir spennende å teste ut litt før jeg tar hele arrayet i bruk. Men som sagt tidligere, så må jeg få bygget ferdig ene bilen jeg har først, ellers hakke jeg råd.. hehe (Ganske stilig bil/motor kombinasjon, Elise med K20A+Rotrex)

 

Igjen så beklager jeg over urelevant topic til tråden...

Lenke til kommentar

Nå er vell ikke SATA disker ment for 24/7 bruk, men synes 2 måneder hørtes veldig lite ut. 100Mbit er jo tross alt ikke mer enn 12,5MB i sekundet, men så har en jo dette med at torrents ikke akkurat leser sekvensielt.

 

Uansett.. om det er tilfellet må jo det være billigere å kjører SAS disker på den for de tåler det uten problemer. Kjører -mange- servere med SCSI/SAS disker med langt mer enn 100Mbit belastning over mye lengre tid enn 2 måneder hos kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...