Gå til innhold

Den Store SAS Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å oppdrive solide 4porters kontrollere her i landet - eller må man ty til eBay?

 

Sliter med elendige hastigheter med mitt nåverende RocketRaid-2320 og intel-integrerte kontroller på HK'et.

 

Mottok 3x HD642JJ, to-platers 640GB-disker (F1-serien fra samsung) i dag, som yter gjennomsnitlig 92 MB/s. Disse er jo ypperlige for et short-stroked RAID0 for å arbeide med. Eneste problemet er som sagt ytelsen, med henholdsvis 178 og 156(!) gj. MB/s på respektivt RockcedRaid og integrerte. Det suger jo maks! Hadde håpet på minst 200 MB/s - syntes da ikke det er for mye å forlange! Men akk.. må vel punge ut for en skikkelig kontroller - men hvilken?

 

Surrer rundt på prisguiden, men ikke mye å hente der gitt.. Amentio og netshop har en visst utvalg, men fatter ikke helt hvorfor produsentene gjør det så vanaskelig å forutsi hvor høyt opp flaskehalsen sitter! Hadde vært kjekt med et lite HDtach-screenshot i produktbeskrivelsene som viste hva man kan forvente seg - eller hva!? :D

 

Uansett.. min oppfattelse er at RAID0-hastigheten er lik antallet disker * hastighet per disk - I så fall burde jeg kunne forvente (92*3) = ~270 MB/s, sant? Så la oss si at jeg i tillegg kjøper en disk til om et par måneder (92*4) = ~360 MB/s - enda høyere når jeg short-stroker den raidet til 50% - hvor mye må en stakkar punge ut for å oppnå en slik ytelse? Halve problemet er å finne tester til disse plastbrikkene - selv om prisen sier sitt, er det vanskelig å regne det ut for hånd!

Lenke til kommentar
Tomshardware har testet en del om akkurat det. Tror også det står en del om raidkontrollere innpå der også.

http://www.tomshardware.com/reviews/RAID-S...HARTS,1635.html

Et flott eksempel på hvordan RAID skalerer - takker!

 

 

snip!

Nå har jo aldri RAID skalert lineært uansett hva slags RAID nivå man snakker om. Mene, opp i mot en 200 mB/s burde vel være oppnåelig, kommer jo litt an hvor på disken det er snakk om.

 

Men hvis du gidder så kan du jo teste linux software raid og solaris zfs.

Kjører linuz kun i WMware foreløpig. ZFS virker som et bra alternativ til filservern i fremtiden.

 

Virker forøvrig som Adaptec 2405 er det bete alternativet så langt. Fant kun én test av dette kortet, men virker som det greier å skalere de fire samsung-diskene mine.

Lenke til kommentar

heisann.

har nettopp kjøpt meg et sas raid kontroller kort for en rackserver.

uheldigvis ble sas kabelen jeg hadde kjøpt 10cm for kort.

noen som vet hvor man kan få i billige "1xSFF-8484 til 4xSATA" kabler her i Norge?

De må vel være på ca 70cm-100cm...

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
http://mypccasestudy.blogspot.com/

 

Måtte bare legge den her slik at jeg kan sammenlikne med min egen 1680ix-12 som jeg har liggende. Resultater av 10 15k.5 sas disker kommer like etter jul. :mrgreen:

 

Her finner du litt resultater om du vil sammenligne SAS og velociraptorer på den kontrolleren..

 

Er forresten en fyr på XS som sliter med 1680ix og intel SSDer. Er det forresten flere som har lest/hørt at S-ata kontrollere skal fungere bedre med SSD enn SAS kontrollere?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Cheetah ® 15K.7 Drive Specifications

Capacity 600, 450, 300GB

Interface 6Gb/s SAS-2.0, 4Gb/s FC

Spindle Speed 15,000 RPM

Seek Time 3.4 ms

Reliability 0.55% AFR / 1.6M hours MTBF

Cache 16MB

Form factor 3.5-inch

 

:dribble:

 

Disse diskene skal komme ut i neste kvartal i følge Seagate.com

 

Hastigheter på disse diskene vet jeg ikkje enda, men de er garantert raskere enn 15k.6 serien, og de hadde gjennomsnitt lesehastighet på 172 MB/s.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mottok akkurat en Seagate Cheetah 15K.6 146GB SAS-disk, samt en Adaptec RAID 5405-kontroller. Storfornøyd med denne, ytelsen er mye bedre enn mitt tidligere raptor RAID, og jeg oppfatter disken som roligere. Hverken vibrasjoner eller knatring er noe problem. Antar at staggered drive spin-up hjelper litt til her. Disken er installert sammen med 2 150GB raptor-disker. Hadde vært artig med 300GB-versjonen, men 4000 blir litt på kanten :D

Lenke til kommentar
Mottok akkurat en Seagate Cheetah 15K.6 146GB SAS-disk, samt en Adaptec RAID 5405-kontroller. Storfornøyd med denne, ytelsen er mye bedre enn mitt tidligere raptor RAID, og jeg oppfatter disken som roligere. Hverken vibrasjoner eller knatring er noe problem. Antar at staggered drive spin-up hjelper litt til her. Disken er installert sammen med 2 150GB raptor-disker. Hadde vært artig med 300GB-versjonen, men 4000 blir litt på kanten :D

 

Hvorfor skulle staggered spin-up hjelpe mot vibrasjon og seek-noise?

 

AtW

Lenke til kommentar
Mottok akkurat en Seagate Cheetah 15K.6 146GB SAS-disk, samt en Adaptec RAID 5405-kontroller. Storfornøyd med denne, ytelsen er mye bedre enn mitt tidligere raptor RAID, og jeg oppfatter disken som roligere. Hverken vibrasjoner eller knatring er noe problem. Antar at staggered drive spin-up hjelper litt til her. Disken er installert sammen med 2 150GB raptor-disker. Hadde vært artig med 300GB-versjonen, men 4000 blir litt på kanten :D

 

Hvorfor skulle staggered spin-up hjelpe mot vibrasjon og seek-noise?

 

AtW

Mot seek-noise, eller knatring, hjelper det nok ikke så mye. Her har nok gummifestene i kabinettet mitt mer å si. En kontroller som støtter staggered drive spin-up starter diskene slik at det skal bli minst mulig vibrasjoner. PC'en ble roligere når jeg installerte RAID-kontrolleren, selv etter at jeg installerte 15K RPM-disken. Tidligere kunne spin-up tidene på raptor-diskene variere, og skape vibrasjoner, gummierte skruer eller ikke. Nå skjer det synkront :)

Lenke til kommentar
Mottok akkurat en Seagate Cheetah 15K.6 146GB SAS-disk, samt en Adaptec RAID 5405-kontroller. Storfornøyd med denne, ytelsen er mye bedre enn mitt tidligere raptor RAID, og jeg oppfatter disken som roligere. Hverken vibrasjoner eller knatring er noe problem. Antar at staggered drive spin-up hjelper litt til her. Disken er installert sammen med 2 150GB raptor-disker. Hadde vært artig med 300GB-versjonen, men 4000 blir litt på kanten :D

 

Hvorfor skulle staggered spin-up hjelpe mot vibrasjon og seek-noise?

 

AtW

Mot seek-noise, eller knatring, hjelper det nok ikke så mye. Her har nok gummifestene i kabinettet mitt mer å si. En kontroller som støtter staggered drive spin-up starter diskene slik at det skal bli minst mulig vibrasjoner. PC'en ble roligere når jeg installerte RAID-kontrolleren, selv etter at jeg installerte 15K RPM-disken. Tidligere kunne spin-up tidene på raptor-diskene variere, og skape vibrasjoner, gummierte skruer eller ikke. Nå skjer det synkront :)

 

Staggered spin-up gjør jo det motsatte av det du sier, det sørger for at alle diskene ikke starter samtidig, slik at man ikke trekker så mye peak-effekt. Det er uansett bare relevant akkurat i det man booter, det hjelper jo ingenting når maskina er på, som er 99% av tiden den lager lyd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan godt være jeg har misforstått, men hos meg plaget Raptor-diskene mine meg med vibrasjon når de ikke startet samtidig, tror de er mer i "fase" med hverandre hvis de spinner opp samtidig. Kan egentlig bare høre Cheetah'en spinne opp, men så tar det litt lengre tid å spinne opp til 15000rpm også da. Uansett har PC'en blitt roligere med RAID-kontolleren, grunnen er ikke så viktig :p

Endret av enl
Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Det ramlet nettopp inn en 31605 her i huset, og jeg tror jeg opplever de samme problemene som Zulo beskrev. Den blir ikke detected i bios, eller windows for den saks skyld. De to første led rekkene lyser grønt, mens den siste lyser rødt. Noen som tror de vet hva problemet kan være? Hovedkortet er Asus P5E WS PRO, og prøvd i begge PCI-E16 portene. Bruker forsåvidt en RR2340 kontroller der til daglig uten problemer. Jeg har dog ikke koblet til kabler eller disker enda, men regner da med at kontrolleren skal dukke opp never the less..

 

Anyone? (Holder på å prøve å få til en bios oppdatering, men Asus sine servere leverer ikke akkurat høy nedlastningshastighet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...