Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Har regnet ut feil. Har et snitt på 4,5 fra vgs. Alderspoeng, som du skrev i sted, kommer ikke inn under min søknad. Dette skjer først fra det året man fyller 21. Har heller ikke vært i Forsvaret. Har til gjengjeld tatt eksamener i forvaltningsrett og prestasjonspsykologi. Hvordan ser du på mine sjanser nå, etter at snittet er redusert? Er mine eksamener et stort pluss?

 

På forhånd takk"

 

 

Du får 2 poeng når du søker som 20 åring.

Som jeg har skrevet tidligere:

 

20 = 2 poeng

21 = 4 poeng

22 = 6 poeng

23 = 8 poeng

 

Da vil du fortsatt lande på 47 poeng, fortsatt ingenting å bekymre seg for etter min mening. Det eneste positive med de eksamene du har tatt er at du vil stille med ekstra fordel dersom du kommer inn. Forvaltningsrett og psykologi er to av flere fag på phs. Er disse fag du har tatt på universitet/ høgskole eller på videregående. Har du et grunnfag f.eks vil det gi deg 2 ekstra poeng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fagene er tatt på høgskole, men hva som regnes som grunnfag er usikkert. De var fag som inngikk i ulike studier, men som jeg tok som emnestudent. Prestasjonspysykologien var del 1 av 3 som går over 3 år, forvaltningsrett inngikk ikke i en slik modul.

Endret av Graff
Lenke til kommentar
Fagene er tatt på høgskole, men hva som regnes som grunnfag er usikkert. De var fag som inngikk i ulike studier, men som jeg tok som emnestudent. Prestasjonspysykologien var del 1 av 3 som går over 3 år, forvaltningsrett inngikk ikke i en slik modul.

 

 

Da er jeg usikker på om du vil få noe poeng for det. [email protected] kan kanskje gi det et bedre svar.

Lenke til kommentar

http://www.phs.no/Grunnutdanning/Fysiske-t...fysiske-tester/

 

Her er treningsplanen for å kunne bestå opptaket til politihøgskolen.

Alt fra styrke til svømming, kondisjon til spenst finner dere her. Masse bilder i tillegg som kan vise hvordan hver øvelse utføres.

 

Til dere som sliter med svømming anbefaler jeg at dere går inn hit og leser svømmeplanen.

 

Get crackin'!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Så det er virkelig 1 år til jeg kan søke igjen? :/ oh snap.

 

Hva annet kan jeg gjøre enn å trene for å bedre sjansene? Hvis jeg har nesten et helt år før det er mulig å søke igjen...

 

Er det et viss antall opptakspoeng man må ha? Har bare ca 34 opptakspoeng (uten å ha lagt til det ekstra), er det noe sjanse for meg da uansett?

Lenke til kommentar
Så det er virkelig 1 år til jeg kan søke igjen? :/ oh snap.

 

Hva annet kan jeg gjøre enn å trene for å bedre sjansene? Hvis jeg har nesten et helt år før det er mulig å søke igjen...

 

Er det et viss antall opptakspoeng man må ha? Har bare ca 34 opptakspoeng (uten å ha lagt til det ekstra), er det noe sjanse for meg da uansett?

 

Med 34 poeng har du masse å forbedre. Generelt burde søkere ikke ha dårligere enn i 4 i snitt fra vitnemålet, og da uten å regne med tilleggspoengene. Det du kan gjøre, som en veldig god kompis av meg gjorde, er å ta opp fag og forbedre snittet ditt.

For å komme inn har det vært rundt 48- 50 konkurransepoeng, som du ser har du en del å jobbe opp mot.

 

For å være litt brutal så har du ikke nubbesjangs med så lite poeng.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

http://www.ba.no/nyheter/krim/article4193545.ece

 

TRUSLER: Politiet ble tilkalt og la kvinnen i håndjern. På Bergen legevakt sparket hun en politistudent i låret og kom med en tirade som er fjernt fra politisk språkbruk.

 

«Hvis du har lyst til å kunne få barn bør du passe deg. Jeg skal drepe deg», sa hun til en politistudent, som ble skjelt ut etter alle kunstens regler. Overfor en annen betjent ga hun uttrykk for at hun skulle banke trynet hans flatt og at hun ikke brydde seg om straff.

Det skal jammen ikke være lett :p

Lenke til kommentar
http://www.ba.no/nyheter/krim/article4193545.ece

 

TRUSLER: Politiet ble tilkalt og la kvinnen i håndjern. På Bergen legevakt sparket hun en politistudent i låret og kom med en tirade som er fjernt fra politisk språkbruk.

 

«Hvis du har lyst til å kunne få barn bør du passe deg. Jeg skal drepe deg», sa hun til en politistudent, som ble skjelt ut etter alle kunstens regler. Overfor en annen betjent ga hun uttrykk for at hun skulle banke trynet hans flatt og at hun ikke brydde seg om straff.

Det skal jammen ikke være lett :p

 

 

Utakk er verdens lønn sier nå jeg. :p

Lenke til kommentar

Politistudent og andre her inne; hvordan går det med lønnskampen til politiet? Spesielt med tanke på risikotillegg? Synes det er så rart at det er så lite snakk om dette temaet når de åpenbart fortjener mye mer penger!

Endret av Renox
Lenke til kommentar
Politistudent og andre her inne; hvordan går det med lønnskampen til politiet? Spesielt med tanke på risikotillegg? Synes det er så rart at det er så lite snakk om dette temaet når de åpenbart fortjener mye mer penger!

 

Helt enig med deg at politiet trenger et risikotillegg. Ved å gi politiet et risikotillegg vil man vise at man verdsetter de oppgavene politiet har. Jeg har tørket av en del spytt og blod fra skinnjakka mi i praksisåret. Jeg har blitt sparket og slått etter, og jeg har måttet tåle masse sjikanerende oppførsel og språkbruk, bare fordi jeg gjorde jobben min. SYns ikke selv at lønna jeg kommer til å få står i stil med det jeg opplevde på jobb.

 

Det er ikke hver dag slike ting skjer, men de skjer uansett. Har vært borti skremmende situasjoner på jobben, men der andre trekker seg unna må vi rykke inn.

 

Jeg synes det er så synd at regjeringen ikke vil satse på sitt eget politi. Vi har lavt betalte og demotiverte tjenestemenn. Vi er for få på jobb som gjør at vi ikke får hjulpet alle som trenger vår hjelp. Man kan ikke ansette 6-7 stk og be dem utføre 10-mannsarbeid dag ut og dag inn, for at det skal være forsvarlig bemanning.

 

I stedet for å satse på flere vektere og dørvakter med begrenset politimyndighet, så synes jeg det er mer fornuftig å satse penger på politiet. Jeg ønsker meg flere kolleger på jobb, slik at alle oppdragene vi får inn kan utføres, uten at noe må prioriteres over det andre. Men dette er en hel annen diskusjon.

 

Folk klager på at de ikke får hjelp av politiet, det er beklagelig at slike ting skjer. Men er man to på jobb og dekker et område over flere kommuner, da rekker man ikke å være overalt på en gang.

 

 

http://pf.no/id/13234

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hvis vi får til et regjeringsskifte så tror jeg at det vil bli bedre, sakte men sikkert. Vi kan jo ikke ha det sånn mye lenger. Det er helt vanvittig dårlig av regjeringen og politikerne. Datasystemene er eldgamle, det er dårlig bemanning og dårlig lønn. Dette må endres på.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Ja det høres ut som det er en del som burdet vært forbedret i politiet.

 

Hørte noe før jul av en venn av meg som er nyutdannet i politiet og ble litt overrasket. På Innherred (den del av Nord-Trøndelag (5-6 kommuner)) var det en person på vakt i en periode på kanskje 5 timer på en kveld i helga. Og hvis det skjedde noe var det vist stor sannsynlighet at han ikke kunne gjøre noe siden han bare var en på jobb. Dette var vist ikke uvanlig i helgene.

Politiet blir litt falsk trygghet i slike situasjoner.

 

 

Men det var vel ikke dette som var tanken at vi skulle diskutere her.

Har ikke helt skjønt det med 20 års grensa på PHS.

Hvis jeg søker meg direkte fra VGS og over på PHS så fyller jeg 20 i mars i løpet av førsteåret på PHS. Går det?

Har egentlig planer om et par år i forsvaret først(må vel få skaffet meg noen flere poeng), men hørte det var bra og søke for og vise motivasjon og at man virkelig vill bli politi.

 

Håper dere skjønte det. Var noe mer og men kommer ikke på det nå, så blir vel flere innlegg her etter hvert.

 

Akle

Endret av akle
Lenke til kommentar
Ja det høres ut som det er en del som burdet vært forbedret i politiet.

 

Hørte noe før jul av en venn av meg som er nyutdannet i politiet og ble litt overrasket. På Innherred (den del av Nord-Trøndelag (5-6 kommuner)) var det en person på vakt i en periode på kanskje 5 timer på en kveld i helga. Og hvis det skjedde noe var det vist stor sannsynlighet at han ikke kunne gjøre noe siden han bare var en på jobb. Dette var vist ikke uvanlig i helgene.

Politiet blir litt falsk trygghet i slike situasjoner.

 

 

Men det var vel ikke dette som var tanken at vi skulle diskutere her.

Har ikke helt skjønt det med 20 års grensa på PHS.

Hvis jeg søker meg direkte fra VGS og over på PHS så fyller jeg 20 i mars i løpet av førsteåret på PHS. Går det?

Har egentlig planer om et par år i forsvaret først(må vel få skaffet meg noen flere poeng), men hørte det var bra og søke for og vise motivasjon og at man virkelig vill bli politi.

 

Håper dere skjønte det. Var noe mer og men kommer ikke på det nå, så blir vel flere innlegg her etter hvert.

 

Akle

 

I år er det for sent for deg å søke. Men regelen er slik at du kan søke i det året du fyller 20. Dersom du er 89 modell kunne du ha søkt i år. Man må fylle 20 i det året man tas opp, om det er januar eller desember spiller ingen rolle.

 

Du kan ikke søke deg rett fra vgs, da de fleste er 19 år gamle når de er ferdig på videregående.

 

Det er vel og greit å søke tidlig for å vise motivasjon, men det er ikke et "must". Veldig lurt av deg å ta ett år eller to i forsvaret. Det går an å søke for første gang etter at du er ferdig med militæret.

 

 

Du må være født i 88 for å komme inn i år, dessuten har søknadsfristen løpt ut... For neste års opptak må du være født i 89 osv

 

 

Ikke riktig. 1989 modeller kan/ kunne søke i år. 1990 modeller kan søke neste år.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Dette har ikke så veldig mye med phs å gjøre, men kanskje noe kan hjelpe?

Var på sesjon i dag, fikk 9 på alt av syn/helse osv. Men fikk karakteren 3 av 9 på testene som ble gjennomført. Tiden var ALT for knapp. Er det noen sjanse for å komme inn i kongens garde med denne "karakteren" på arket? :/

Huff.. Skulle ha hatt militæret med meg før jeg søkte phs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...