Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Heimevernet er vell mer kjent som "weekend-soldater". HV, og Forsvaret for øvrig, har vell mer eller mindre ingenting med kriminaliteten i Norge å gjør. Beredskapstroppen og UEH-styrken sørger for beskyttelse og utrykning ved spesielt farlige situasjoner. I dagens Forsvar så er det bare en ting som gjelder; Rekruttering til utenladsoppdrag!

 

Forøvrig så var Leif A. Lier vikariende sjef for DELTA i 6 mnd for en del år tilbake, noe som ikke var så lett. Hard tjenesten med øvelser som knekker de fleste.

 

Hvordan rangerer du treningsprogramet som finnes på PHS sine nettsider? Brukte du de selv?

 

På forhånd takk!

HV 016-styrken driver med anti-terrorarbeid, samt sikring av objekter og viktige personer. Går an å trekke paraleller fra denne styrken til DELTA. Kanskje en vanlig polititjeneste også.

 

Dette blir off-topic i forhold til hva tråden er ment som:

Kan hende. Men de har ingenting med den daglige beskyttelsen av Norge å gjøre, for å si det slik. For å jobbe som politi må man ha 100 % plettfri vandel. Halvparten av tullingene i HV-016 har nok neppe det. Er jo ikke lange stunden siden flere unge befal ble hardt skadet under opptaksprøvene deres. Hv er og vil alltid være et fristed for menn som liker noen fri perioder i løpet av året der de kan skyte rødt samt krype i gjørme...Og ikke minst, få en smake bit på jobben de ville ha som yngre, men ikke hadde karakterer til; Politiet. Samme med vektere forøvrig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette blir off-topic i forhold til hva tråden er ment som:

Kan hende. Men de har ingenting med den daglige beskyttelsen av Norge å gjøre, for å si det slik. For å jobbe som politi må man ha 100 % plettfri vandel. Halvparten av tullingene i HV-016 har nok neppe det. Er jo ikke lange stunden siden flere unge befal ble hardt skadet under opptaksprøvene deres. Hv er og vil alltid være et fristed for menn som liker noen fri perioder i løpet av året der de kan skyte rødt samt krype i gjørme...Og ikke minst, få en smake bit på jobben de ville ha som yngre, men ikke hadde karakterer til; Politiet. Samme med vektere forøvrig.

Her er det mange usannheter om HV og 016.

For å svare på vandel, så må alle i 016, I-styrken og alt befal sikkerhetsklareres for Hemelig.

--

Politi og Forsvaret:

Du kan tjenestegjøre i forsvaret, men du kan ikke være i en mobiliseringsstilling.

Hvis det skulle oppstå krig eller krise så er din mobiliseringsstilling i politiet, så lenge du jobber i politiet eller er i politireserven.

Lenke til kommentar

"Hemmelig" er ikke det samme sin plettfri vandel. Man kan feks være i HV-016 selv om at man har urinering på offentlig sted, gjentatte ganger tatt for drikking på offentlig sted, store farsovertredelser osv, men man kan IKKE bli politi.

 

Men nå lar vi forsvar være forsvar og politi være politi. Denne diskusjonen stopper her!

Lenke til kommentar
"Hemmelig" er ikke det samme sin plettfri vandel. Man kan feks være i HV-016 selv om at man har urinering på offentlig sted, gjentatte ganger tatt for drikking på offentlig sted, store farsovertredelser osv, men man kan IKKE bli politi.

 

Men nå lar vi forsvar være forsvar og politi være politi. Denne diskusjonen stopper her!

 

 

Enig med Graff. Diskusjon om HV og politi ender her. ^^

Lenke til kommentar
Ett lite spørsmål.. Kan noen forklare hva politireserven er? Og hva de gjør?

 

http://politireserven.org/faq.html

 

Reserven ble sist brukt under OL i Lillehammer 1994.

 

Men jeg så dem senest i 2005 da de var på Ekeberg og patruljerte under Norway Cup. Edit: Sammen med politiutdannede tjenestemenn var de på Ekeberg for å vise politiets tilstedeværelse. Jeg regner med at siden turneringen slet med at mange pedofile som oppsøkte Ekeberg, var patruljetjenesten med på å forebygge dette.

 

 

Politireserven kjennetegnes ved skulderdistinksjonen. Det står "PR" i gult på en sort skulderhylse.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
...og nå er det opp til Justisdepartementet å avgjøre om både Politiet og Oslo kommune får det som de vil.

Får håpe at Norges folk velger et borgerlig parti i regjering denne gangen, hvis ikke kan vi vinke farvel til ny PHS.

 

Jeg personlig synes at det skulle ha vært PHS i Bergen også, er tross alt Norges nest største by!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Skal det komme en PHS ekstra i landet, så bør den ligge i midt-Norge. Da har vi dekt alle landsdelene..så å si:)

Hvis man skal tenke sånn så er det nok mer rettferdig at den ligger i Finnmark. Men det hadde nok ikke vært så grådig lønnsomt :D

Lenke til kommentar
Bare 5 år til jeg kan søke og 7 år til jeg faktisk søker :p

Har du tenkt å søke før du faktisk har tenkt deg inn?

Og hva skal du gjøre det to årene du kan søke? Hadde vert interessangt å vite hva andre tenker.

 

Kan vel si hva jeg tenker også da: Jeg går andreåret VGS danselinje ender opp med gen.stud.komp. Så vil jeg gå befalskole ved Garnison Sør-Varanger, også søke PHS. Hvis jeg ikke kommer inn først gang jeg søker, er det vel kanskje mulighet til å jobbe i forsvaret et år, så prøver jeg igjen neste år:)

Lenke til kommentar
Og hva skal du gjøre det to årene du kan søke? Hadde vert interessangt å vite hva andre tenker.

 

Jeg skal søke første gang til neste år, ferdig på vgs nå til våren. Planlegger og jobbe som vekter eller noe med barn til jeg kommer inn. Blir jeg kalt inn til tjeneste så skal jeg ha siviltjeneste i Oslo, helst vokt tjeneste !

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Har du tenkt å søke før du faktisk har tenkt deg inn?

Og hva skal du gjøre det to årene du kan søke? Hadde vert interessangt å vite hva andre tenker.

Jeg skal søke på MP-linjen på Forsvarets Tekniske Befalsskole. Det blir et år i skole og et år praksis. Etter det er jeg ferdig med plikttjeneste, og tenker å søke PHS da. Dersom jeg ikke kommer inn på PHS da, vurderer jeg å skaffe meg jobb som MP-befal et sted og jobbe et år til.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er så bra at dere har lagt planer for hva dere skal gjøre i tiden før dere søker politihøgskolen.

 

Det går også an å studere eller finne seg en jobb. Sosiologi, psykologi og kriminologi er noen av de grunnfagene som er relevante mtp fagene på skolen.

 

Her gjelder det ikke bare å ha ett ess i ermet, men gjerne flere. ^^

 

Forsvar, jobb og grunnfagsstudier er fornuftige greier... etter min mening. :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Er det sant at alle søkere over 25 år søker ikke etter karaktersnitt lenger? Jeg har for lite opptakspoeng (hvis det er sant at man må ha over 40), og jeg kunne dessuten tenke meg å prøve noen andre ting før jeg søker PHS, så lurer på om dette er sant!

Lenke til kommentar
Er det sant at alle søkere over 25 år søker ikke etter karaktersnitt lenger? Jeg har for lite opptakspoeng (hvis det er sant at man må ha over 40), og jeg kunne dessuten tenke meg å prøve noen andre ting før jeg søker PHS, så lurer på om dette er sant!

 

 

Du kan søke etter det som kalles 23/5 regelen. Eldre enn 23 år og minst 5 år i heltid yrkespraksis. Du må likevel dekke de obligatoriske fagkravene, som er:

 

- Norsk

- Engelsk

- Samfunnsfag

- Historie

- Matematikk

- Naturfag

 

Har du minimum bestått i disse fagene, er eldre enn 23 år med minst 5 år i heltid yrkespraksis, så kan det regnes som generell studiekompetanse.

 

Jeg regner med at phs dermed vil vurdere deg individuelt og ikke på poeng. Så det er riktig at du kan prøve å søke på denne måten.

 

Du kan gå inn på facebook stille spørsmålet til phs sin offisielle gruppe, eller bekrefte dette via [email protected].

 

Edit:

http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/

 

De som søker via dette er vanligvis de som har hatt f.eks yrkesfaglig utdanning tidligere. Men måtte ta opp eksamen i de obligatoriske fagkravene for å tilfredsstille kravene til gen.stud.komp. De som har vitnemål fra videregående med brukbare karakterer søker etter vanlig måte, med poengberegning.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...