Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg løp den hver fredag, fire uker før opptaket. Og ca 2-3 uker før opptaket så trener du bare på opptakskravene. Det var nå slik jeg gjorde, og opptaket gikk veldig greit for min del.

 

Hvordan gjorde du det i praksis?

 

Merka opp en firkant i en gymsal å telte runder eller bare på mølla uten å legge seg ned?

Lenke til kommentar
Jeg løp den hver fredag, fire uker før opptaket. Og ca 2-3 uker før opptaket så trener du bare på opptakskravene. Det var nå slik jeg gjorde, og opptaket gikk veldig greit for min del.

 

Hvordan gjorde du det i praksis?

 

Merka opp en firkant i en gymsal å telte runder eller bare på mølla uten å legge seg ned?

 

 

Målte opp slik det var på brosjyren, 7 meter kortside og 15 meter langside med et flagg i hvert hjørne. Deretter matter på hver langside og en kompis som tok tida. Du må legge deg ned for å kjenne løpetesten, det var et helvete å løpe den. ^^

 

Løping uten å legge meg ned gjorde jeg to ganger i tillegg, dvs. jogging mandag og onsdag. ^^ Eller bare jogging mandag, og løpetest på fredag.

 

Edit: Jeg var så heldig at en kompis på det tidspunktet gikk i førsteklasse, og vi gjennomførte løpetesten på politihøgskolen hver fredag sammen. Men dette kan gjøres på en vanlig gymsal også.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Jeg har også blåst i røret, men ikke tatt noen røngtenundersøkelse. Jaja, i og med at du ikke har gjort det så burde det vel gå greit.

 

 

Da skal det ikke være noe problem. Blir vel litt i overkant at man må på sykehus for å ta røntgen.

 

Ellers kan jeg opplyse at 3423 har søkt phs i år, hvorav 2851 har phs som førstepri på sin søknad.

Googlet litt og fant denne artikkelen <a href="http://www.glomdalen.no/nyheter/article4167288.ece" target="_blank" rel="nofollow">http://www.glomdalen.no/nyheter/article4167288.ece</a> blant mange andre.

 

Det syntes jeg også, men siden det stod "dato for siste røntgenus" og jeg ikke tror jeg noengang har tatt det, sendte legen min henvisning for å ta bilder. Jeg tok spirometri på legekontoret (blåste i rør). Lungealder på under 20 likte jeg fint! ...i og med at jeg røyker :whistle:

 

men da ringer jeg PHS og dobbeltsjekker, også avbestiller jeg røntgentimen i morgen. Pjuh! passer meg ypperlig å slippe det på timeplanen! :D

Endret av Tulipanen
Lenke til kommentar
Det syntes jeg også, men siden det stod "dato for siste røntgenus" og jeg ikke tror jeg noengang har tatt det, sendte legen min henvisning for å ta bilder. Jeg tok spirometri på legekontoret (blåste i rør). Lungealder på under 20 likte jeg fint! ...i og med at jeg røyker :whistle:

 

men da ringer jeg PHS og dobbeltsjekker, også avbestiller jeg røntgentimen i morgen. Pjuh! passer meg ypperlig å slippe det på timeplanen! :D

 

Godt å få det unna kan jeg tenke meg, jeg hadde ihvertfall ikke noe røntgen av lungene... men vanskelig å holde seg oppdatert med de nye reglene, er et par år siden jeg søkte selv, og da via den gamle metoden. ^^

Lenke til kommentar
Hilste på masse politifolk i dag :D

 

Var vedsiden av legevakta og kripos bygget etter det :p

 

Hyggelige mennesker.

 

Har faktisk aldri opplevd NOE som helst dumt med en politibetjent annet enn en anmeldelse, men da gjorde han bare jobben sin.

 

Virker som du er ganske lik som gjør denne tråden unik og utrolig politistudent! STÅ PÅ!

Og lykke til med alle eksamener til sommeren :woot:

 

Det er godt å kunne gi et slikt inntrykk til deg og andre også. Takk så mye, jeg nærmer meg slutten av studiet nå... blir herlig å stå på rådhuset til sommern og motta vitnemålet. :D

Lenke til kommentar
Må bare spørre om no. Er det null sjanse for å komme inn i politiet, hvis man er fargesvak? Ser klart forskjell på farger i dagliglivet, men har funnet ut at jeg sliter litt med sånne tester (de fargete prikkene som danner tall)..

 

 

Hei,

 

vil ikke si at det er null sjanse. Men igjen er det opp til opptaksnemndas lege å vurdere dette.

 

Det er viktig at vi skal kunne klare å skille mellom farger, som det var beskrevet tidligere ville det for eksempel vært dumt om en politimann satt i retten og ikke klarte å skille en bil fra å være gul eller grønn.

 

Igjen må jeg bare presisere at nemndas lege vil vurdere dette. Send mail til [email protected] for oppklarende spørsmål. Prat med egen lege, søk phs og la dem vurdere det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Som politimann, møter man i retten hver gang en man har arrestert blir fremstilt for retten?

 

Og i praksisåret, syns jeg husker jeg leste at man sitter mest inne på stasjonen og tar imot anmeldelser, foretar avhør osv, frem til et visst tidspunkt på dagen, og så jobber man med andre ting som ordenstjeneste etc. Er mulig jeg leste det her, husker ikke. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Som politimann, møter man i retten hver gang en man har arrestert blir fremstilt for retten?

 

Og i praksisåret, syns jeg husker jeg leste at man sitter mest inne på stasjonen og tar imot anmeldelser, foretar avhør osv, frem til et visst tidspunkt på dagen, og så jobber man med andre ting som ordenstjeneste etc. Er mulig jeg leste det her, husker ikke. Stemmer det?

 

Kommer an på om en sak havner i rettsalen. Noen tilstår, noen vedtar forelegg for det de har gjort. Noe kommer opp i retten, men ikke alt krever at politimannen må møte i retten for å vitne. Så det kommer helt an på sak.

 

På dagtid må man bemanne vakta, det betyr at vi må sitte der og ta imot anmeldelser fra folk eller hjelpe folk når de henvender seg til oss på stasjonen. Det kan også være andre patruljer som er satt av til å patruljere ute, mens noen bemanner vakta.

Da dukker det opp ofte saker og ting som krever at et avhør tas der og da. Så oppgavene for ordensbetjenten er ikke bare å kjøre patrulje, det er vidt spekter av arbeidsoppgaver som ivaretas også inne på stasjonen.

 

I praksisåret har man en periode hvor man tilbringer i etterforskningsseksjonen, hvor man lærer om etterforskning og avhør, og gjør kun dette. Ordenstjenesten innebærer alt, patruljering, avhør, ta i mot anmeldelser, skrive rapporter, førstemann ut til åsteder og foretar granskning, og etterforskning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ah, okei. Så de forskjellige vaktlagene roterer på det, på en måte? Takk for oppklaringen forresten. Jeg trodde at ordenstjeneste var bare å være ute blant publikum. Greit å vite hva det innebærer! :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Ah, okei. Så de forskjellige vaktlagene roterer på det, på en måte? Takk for oppklaringen forresten. Jeg trodde at ordenstjeneste var bare å være ute blant publikum. Greit å vite hva det innebærer! :)

 

 

Det er derfor politiyrket er så variert hvor ingen dag er den samme. Arbeidsoppgavene våres er mange, og ikke minst spennende.

 

Edit: Godt å oppklare det for deg. Lærer nok mye ut av det her. ^^

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ja! Hehe. Forhåpentligvis går de neste to og et halvt årene fort, så jeg kan få søkt, og, hvis jeg er heldig, komt i gang med studiene! Gleder meg så utrolig mye til å virkelig få gjøre det jeg har lyst til!

 

----------------

 

Her er noen lure linker som kan være verdt å se på for eventuelle søkere og/eller spesielt interesserte:

 

- Utrykningsleder Asbjørn Hansen forteller om jobben som utrykningsleder i Kripos

- Arne Sindre Gilje forteller om ordenstjenesten

- Siw H. Thokle forteller om jobben som etterforsker

- Gratis svømmetrening for søkere med minoritetsbakgrunn

 

Man får faktisk svar på det meste på phs.no, men siden er ganske så uoversiktlig, så jeg skjønner at folk ikke gidder å rote innpå der lenge for å finne noe spesielt. Håper dette kan hjelpe noen :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Ja! Hehe. Forhåpentligvis går de neste to og et halvt årene fort, så jeg kan få søkt, og, hvis jeg er heldig, komt i gang med studiene! Gleder meg så utrolig mye til å virkelig få gjøre det jeg har lyst til!

 

----------------

 

Her er noen lure linker som kan være verdt å se på for eventuelle søkere og/eller spesielt interesserte:

 

- Utrykningsleder Asbjørn Hansen forteller om jobben som utrykningsleder i Kripos

- Arne Sindre Gilje forteller om ordenstjenesten

- Siw H. Thokle forteller om jobben som etterforsker

- Gratis svømmetrening for søkere med minoritetsbakgrunn

 

Man får faktisk svar på det meste på phs.no, men siden er ganske så uoversiktlig, så jeg skjønner at folk ikke gidder å rote innpå der lenge for å finne noe spesielt. Håper dette kan hjelpe noen :)

 

Er det virkelig sånn at den svømmetreningen bare er for folk med minoritetsbakgrunn!? Det syns jeg er utrolig provoserende! Jeg er alt annet enn mot innvandring eller fremmede kulturer og syns det er et bra tilbud, men det må da være tilgjengelig for andre også!? Jeg vet i alle fal at jeg hadde hatt behov for det!

Lenke til kommentar
Er det virkelig sånn at den svømmetreningen bare er for folk med minoritetsbakgrunn!? Det syns jeg er utrolig provoserende! Jeg er alt annet enn mot innvandring eller fremmede kulturer og syns det er et bra tilbud, men det må da være tilgjengelig for andre også!? Jeg vet i alle fal at jeg hadde hatt behov for det!

 

Det som er bra med programmet er at det lærer de som ikke kan svømme til å kunne svømme, det dumme er at programmet kun er tilgjengelig for søkere med minoritetsbakgrunn. Det er synd, man skulle gjerne hatt lik tilbud for alle. Men slik er det nå.

 

Da jeg søkte var det ingen som hjalp meg heller, så dette kan man trene selv egentlig. Ikke noe pes...

 

Jeg ønsker ikke noe debattering på dette da det fort kan bli mange usaklige kommentarer. Send meg gjerne en private message, så kan jeg kanskje hjelpe de av dere som trenger det, med hvordan man går fram i svømmetreningen.

Jeg brukte drøye to måneder fra å ikke kunne svømme, til å svømme inn på bestått i opptaket. Så dette kan man gjøre selv. :D

Lenke til kommentar

Mulig du har nevnt det før, men jeg finner det altså ikke. Er svømming først på testen? For jeg svømmer ti sekunder raskere enn det man minimum må klare nå, ikke mye å gå på med andre ord, så klarer nok ikke det etter en løpetest :p Regner jo med å fortsette å bli bedre, men det har stoppet litt opp nå i progresjonen =/ (Da jeg begynte svømte jeg som en hund hehe xp)

Lenke til kommentar

Det er helt tilfeldig hvordan opptaket starter, så jeg kan ikke svare noe om det egentlig. Det jeg husker var at jeg avsluttet med løping og svømming. Ble stive lår i bassenget gitt... :p

 

Det verste var at jeg hadde litt i underkant av 10 minutter, før løpingen var ferdig til jeg måtte være klar i bassenget.

Før du svømmer kan du ta en liten joggerunde, bare forberede deg på det "verste" dersom du skulle starte eller avslutte med kondisjon og svømming.

 

Bare fortsett å svømme, jo mere du svømmer jo bedre blir du.

Så lenge du ligger på bestått der kan du kompensere på andre øvelser.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...