Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432
Jeg klarer ikke å trene så ofte som jeg ønsker...! Og jeg har ingen god unnskyldning, jeg har treningsmuligheter på jobb.. så det er bare å hoppe inn der før jeg henter sønnen min i bhg.

 

Men det er så UTorlig,dødens kjedelig å trene aleine. (og da mener jeg mokk-alene i en kjeller) Hvor har det blitt av motivasjonen og selvdisiplinen? :cry: En god venninne har forsøkt å motivere meg med å komme med forslag til øvelser og også vært med å trent når hun har vært i Oslo, men det varer noen uker..så forsvinner gnisten:(

 

Jeg tror ikke jeg har noe valg, jeg må ringe PT'en jeg hadde før jul... Selvom jeg trente på meg den ene betennelsen etter den andre da han hadde regien :ermm:

 

Flere ganger jeg har hatt lyst til å gi opp, men da har det kommet en liten F'' i meg som sier, ikke søren om du gir deg nå...! :blink: (jeg bare håper den lille f'en vinner)

Bare stå på, du ;) Skal se det lønner seg når du går inn gjennom perleporten/porten til PHS :) Skjønner at det er grusomt kjedelig å trene alene, har selv gjort det en stund, og det suger. Et tips er jo å begynne på et treningsstudio, der har man alltid folk rundt seg, og det er ikke vanskelig å skaffe seg treningsbuddies der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder svømming... er det da viktig at de forskjellige svømmeteknikkene (bryst, crawl, butterfly) er riktig utført bare man kommer seg fremover på et vis? Kan man kombinere de tre teknikkene gjennom de 75 metrene eller må man velge seg én teknikk å holde seg til den?

 

Noen som har fått omslagsarkene ennå foresten?

Endret av Cortezz
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det skal være noen problemer om du veksler fra bryst til butterfly eller crawl for eksempel, så lenge du faktisk greier å gjennomføre opptaket. Her vil en mail til [email protected] være oppklarende. Personlig ser jeg ingen problemer med at man skifter på svømmemåte mens man er i vannet, så lenget man faktisk greier å svømme.

 

Men det er ikke noe jeg vil anbefale. Hold deg til en svømmemåte og ikke slit deg ut i vannet. Med mindre du er en meget dyktig og habil svømmer vil jeg selv anbefale å svømme bryst. Fungerte veldig godt for min egen del, men vi er alle litt forskjellige. ^^

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Til tulipanen:

 

Du må bare gå inn i deg selv og tenke på om dette er noe du virkelig vil. Er du fast bestemt på at du skal komme inn til høsten må du bare gi deg selv et lite spark i baken. Ellers er det fort gjort å gi opp. Ikke mist motivasjonen hvis du er 100% innstilt på dette.

 

Jeg trente helt mutters alene til opptaket. Saken er at du må vite hvor mye du er villig til å satse. Jeg var på treningsstudio alene, svømte alene og jogget alene.

 

Din motivasjon skal være at du skal inn på phs til høsten, og du må vise sterkere selvdisiplin. Har du først pakket treningsbagen så skal du komme deg ut av døra for å trene. Og når du først har gått ut av døra kan du ikke snu deg for å gå inn igjen. Ikke gi deg fordi du føler litt motgang, stå på og vis deg selv at dette er noe du skal klare.

 

Musikk og bilder hjelper. Ha god treningsmusikk, heng opp phs brosjyren på kjøleskap eller baderomsdøra slik at du hele tiden vil få en påminnelse om å komme deg ut for å trene.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Når det gjelder svømming... er det da viktig at de forskjellige svømmeteknikkene (bryst, crawl, butterfly) er riktig utført bare man kommer seg fremover på et vis? Kan man kombinere de tre teknikkene gjennom de 75 metrene eller må man velge seg én teknikk å holde seg til den?

 

Noen som har fått omslagsarkene ennå foresten?

Tror ikke dt er noe stress å bytte på de forskjellige så lenge du kommer deg fram i vannet som Politistudent sier=)

Jeg har tenkt å svømme bryst selv, føler dt er lettest å mestre! Hva md dg ? Hva satser du på i svømming ? Hvordan ligger du an ellers ?

Har ikke fått omslagsarket, hørte dt ble sent ut i dag (mandag), så kan nok ta ett par dager før dt er i postkassa.

Lenke til kommentar

Takk for motivasjonsinnlegg aleks og politistudent! :)

Ja, jeg forsøker hele tiden å tenkte på det du sier om ønsket om å komme inn. Og jeg vet at det hele bunner i hvor hardt jeg er villig til å presse meg selv.

 

Føler ikke at jeg gjør noe annet enn å bite tennene sammen om dagen. Har en jobb som krever mye mental tilstedeværelse, en liten sønn som trenger en opplagt mor på ettermiddagen, syke foreldre som trenger oppmerksomhet og en ekskjæreste som vil noe mer. :roll:

 

Og hvert eneste minutt utenom tenker jeg på PHS! :yes:

 

 

Sånn! nå har jeg fortalt hele internettet om min livssituasjon! :thumbup:

 

 

I morgen er det tirsdag og trening. Så da blir det enten alene i kjelleren,treningstudioet eller svømming etter jobb :)

 

Apropos svømming, sikker lurt å velge bryst om man ikke føler seg helt på topp med teknikk ja:) Jeg må øve mer på brystvendinger slik at jeg sparer tid. Har svømt endel tidl, men må friske opp teknikken før opptaket uansett! :)

 

 

og tro det eller ei, men det hjelper faktisk å lese her inne på dette forumet :) om andre som lurer på de samme tingene og ikke minst å få litt oppbacking :) til og med fra villt fremmede :D så tusen takk!

Endret av Tulipanen
Lenke til kommentar

Selv forsøker jeg crawl og det går da på et hvis det også selvom jeg mer eller mindre har lært meg å svømme nå de månedene jeg har trent på egenhånd. Jeg valgte det fremfor bryst rett og slett fordi jeg aldri har følt at jeg har fått til å svømme før, og det er jo som kjent bryst man lærer på barne og ungdomskolen. Eller skal lære... :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Selv forsøker jeg crawl og det går da på et hvis det også selvom jeg mer eller mindre har lært meg å svømme nå de månedene jeg har trent på egenhånd. Jeg valgte det fremfor bryst rett og slett fordi jeg aldri har følt at jeg har fått til å svømme før, og det er jo som kjent bryst man lærer på barne og ungdomskolen. Eller skal lære... :p

Problemet mitt med crawl er at jeg klarer ikke det puste-greiene, altså puste ut under vann, opp og trekke inn og puste ut igjen.. Du vet... Gjør du dette, eller svømmer du bare crawl uten å gjøre det?

Lenke til kommentar
Selv forsøker jeg crawl og det går da på et hvis det også selvom jeg mer eller mindre har lært meg å svømme nå de månedene jeg har trent på egenhånd. Jeg valgte det fremfor bryst rett og slett fordi jeg aldri har følt at jeg har fått til å svømme før, og det er jo som kjent bryst man lærer på barne og ungdomskolen. Eller skal lære... :p

Problemet mitt med crawl er at jeg klarer ikke det puste-greiene, altså puste ut under vann, opp og trekke inn og puste ut igjen.. Du vet... Gjør du dette, eller svømmer du bare crawl uten å gjøre det?

 

Om jeg puster når jeg svømmer? hehe. Neida, skjønner hva du mener. Jeg prøver å få til teknikken, men jeg gjør nok bevegelsene litt saktere de gangene jeg går "opp" for å puste. Hvis du skjønner :p

Lenke til kommentar
Selv forsøker jeg crawl og det går da på et hvis det også selvom jeg mer eller mindre har lært meg å svømme nå de månedene jeg har trent på egenhånd. Jeg valgte det fremfor bryst rett og slett fordi jeg aldri har følt at jeg har fått til å svømme før, og det er jo som kjent bryst man lærer på barne og ungdomskolen. Eller skal lære... :p

Problemet mitt med crawl er at jeg klarer ikke det puste-greiene, altså puste ut under vann, opp og trekke inn og puste ut igjen.. Du vet... Gjør du dette, eller svømmer du bare crawl uten å gjøre det?

 

 

kan gjerne gi deg noen gode tips til hvordan du trener på det! bare å si i fra :)

Lenke til kommentar
Fikk omslagsarket idag, og syntes det kom litt uklart fram angående vandelattest. Den spør på en måte om vandelen, men står ikke direkte at man skal legge ved en vandelsattest. Skal man legge ved dette, eller ikke?

 

I fjor så sjekket skolen dette uten at vi la med dette. Vet ikke om det er nytt opplegg i år.

 

Angående svømming så velger man selv. Selv svømte jeg bryst på opptaket i fjor, syntes at dette gikk greit. Svømte vel inn til 2. Hadde trent mye på vendinger siden man svømmer på 12.5 meters basseng i Oslo. Ellers er svømmingen mye teknikk trening.

Lenke til kommentar
Fikk omslagsarket idag, og syntes det kom litt uklart fram angående vandelattest. Den spør på en måte om vandelen, men står ikke direkte at man skal legge ved en vandelsattest. Skal man legge ved dette, eller ikke?

 

 

Helt enig! Første jeg tenkte var at jeg måtte få ordnet det så kjapt som overhodet mulig! Men etter litt mer lesning er jeg ganske sikker på at vi ikke skal sende med det. Men de kunne godt ha vært enda mer tydelige i språket. Tipper de får endel henvendelser bare pga det der..

 

politistudent vet kanskje det korrekte svaret?

 

 

 

****

 

Må bare legge til at jeg fikk trent en time styrke i dag, tross en ganske krevende og lang dag på jobb! Og jeg ble faktisk positivt overrasket over formen min! så er litt hi on life i kveld kjenner jeg:D

Endret av Tulipanen
Lenke til kommentar

Var hos legen i dag og skulle fylle ut legeerklæring. Legen var litt stresset, så vi fikk ikke fylt ut hele i dag. Deretter tok jeg pusteprøve. Jeg har aldri hatt problemer med lungene og pusten, men jeg klarte likevel ikke å få et bra resultat på denne testen. Har fått ny legetime på mandag, så da skal jeg prøve igjen. Damen som tok testen, sa at det var nok noe gale med teknikken min..

Etterpå gikk jeg på helsestasjonen og fikk ta en hørselstest. Dette gikk veldig dårlig :( Jeg har hatt problemer med et øre når jeg var liten, hatt flere operasjoner før jeg var 10 år. Siden den gang har jeg vært på kontroll hvert år inntil for 3 år siden. Hørselstestene har vist svakt nedsatt hørsel på venstre øre. Dette var det beste kirurgene kunne gjøre for mitt hørselen min.

Jeg skjønner ingenting av disse tallene som er skrevet ned for hver frekvens målt. På høyre øre står det 15 på alle. På venstre øre er tallene: 20, 25, 20, 20, 45, 65. Dette er på frekvenser fra 250-6000. Hva betyr dette? Går ut i fra at 20 ikke er så alt for gale, men 45 og 65 høres ikke bra ut :(

Lenke til kommentar

Det med ørene har jeg ikke peiling på, ser på skjemaet nå men det kunne liksegodt vært tegnet en strek mann og jeg hadde skjønt like mye. Eneste forståelig på skjemaet er at det er skrevet "Normal Hørsel" med penn nederst på arket.

 

Det med blåsetesten: Den er faktisk vrien! Jeg VEIT at jeg har bra lunger fra før av, og resultatene var SVÆRT varierende. Fikk en del forsøk fordi sykepleierne selv ikke helt skjønte hvordan den funka korrekt. Så det varierte fra dårlig resultater, til normale, og så til unormalt bra. Det har altfor mye med teknikk å gjøre det blåse greiene. Uansett, de konkluderte meg at det var fullstendig godkjente resultater (etter gjentatte forsøk)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg har et spørsmål... vet ikke hvor lett det er å svare på men... det er det eneste som hindrer meg i å søke!

 

Jeg er veldig interessert i å bli politi og jeg er sikker på at jeg kunne gjort en bra jobb, har drømt om det helt siden jeg begynte å tenke på hva jeg vil bli.

Men jeg har litt andre interesserer enn den gjennomsnittlige phs-studenten, tror jeg. Jeg liker å skating, festing, tar meg gjerne en joint en gang iblant etc. Har cleant rulleblad nå, og har aldri blitt straffet for noe. Men ser for meg at f.eks skating virker negativt for mange, har aldri hørt om en politistudent/betjent som skater på fritiden :p ikke at skating er ulovlig, men i manges øyne er det negativt, hender jo ofte politiet viser skatere bort fra spotter i byen osv. Ellers tenker jeg at jeg må bremse skikkelig ned på festing for å være "representabel" som phs-student.

 

Hvordan er det å gå på phs eller være ferdigutdannet politimann og bli straffet for f.eks være offentlig beruset eller noe annet "mindre alvorlig"? Er man ferdig da?

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål... vet ikke hvor lett det er å svare på men... det er det eneste som hindrer meg i å søke!

 

Jeg er veldig interessert i å bli politi og jeg er sikker på at jeg kunne gjort en bra jobb, har drømt om det helt siden jeg begynte å tenke på hva jeg vil bli.

Men jeg har litt andre interesserer enn den gjennomsnittlige phs-studenten, tror jeg. Jeg liker å skating, festing, tar meg gjerne en joint en gang iblant etc. Har cleant rulleblad nå, og har aldri blitt straffet for noe. Men ser for meg at f.eks skating virker negativt for mange, har aldri hørt om en politistudent/betjent som skater på fritiden :p ikke at skating er ulovlig, men i manges øyne er det negativt, hender jo ofte politiet viser skatere bort fra spotter i byen osv. Ellers tenker jeg at jeg må bremse skikkelig ned på festing for å være "representabel" som phs-student.

 

Hvordan er det å gå på phs eller være ferdigutdannet politimann og bli straffet for f.eks være offentlig beruset eller noe annet "mindre alvorlig"? Er man ferdig da?

 

 

Er nok enig med Tide. Skating er ikke ulovlig, så ingen vil reagere på det. Politistudenter har mange forskjellige interesser, deriblant skating. Jeg vet ikke hvor du har det fra at dette skulle være negativt. Det jeg reagerer på er jo det faktum at du røyker en "joint" en gang i blant. Hva skjer når du skal pågripe vennene dine for at de røyker hasj/marihuana? "Hvorfor tar du meg?! Du røyker også!"

 

Er du politistudent eller politimann må du passe på hva du gjør, publikums øyne er på deg hele tiden selv om du er på jobb eller ikke. Det skal ikke mer enn en person til for å ødelegge et godt rykte. De forventningene du har til oppførselen til en politimann på fritiden, vil være det samme mot deg dersom du var politi og ranglet nedover gatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...