Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

@ Politistudent

 

Brukes det mye tid på phs til å lære arrestasjonsteknikk? Er det vanskelig lære?

 

 

Hei,

 

trening i arrestasjonsteknikk er et av de fagene som går gjennom i både 1, 2 og 3 klasse, i tillegg til egentrening. VI har AT ca 2 timer i uka.

 

Det er ikke vanskelig å lære bare man møter opp og er innstilt på å trene og bli flink. Det er både morsomt og praktisk, og som det sies: øvelse gjør mester.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Må spørre igjen om du er 100% sikker på at kun de med mange opptakspoeng blir kalt inn til fysiske tester/intervjuer. Har nemlig hørt at alle blir kalt inn nå, og så avgjør karakterer kun hvis flere består testene. Det er jo helt latterlig om kun de med over 40 poeng (også hørt at snittet kan være mye høyere) skal stjele muligheten til de andre med mindre poeng, som derimot kan være mye bedre egnet til politiyrket. På hjemmesiden så står det jo at det eneste kravet er 3 i norsk etc.

Slik jeg hadde forstått det er det andre kvaliteter enn "skoleflinkhet" som de ser etter i politiet...

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Må spørre igjen om du er 100% sikker på at kun de med mange opptakspoeng blir kalt inn til fysiske tester/intervjuer. Har nemlig hørt at alle blir kalt inn nå, og så avgjør karakterer kun hvis flere består testene. Det er jo helt latterlig om kun de med over 40 poeng (også hørt at snittet kan være mye høyere) skal stjele muligheten til de andre med mindre poeng, som derimot kan være mye bedre egnet til politiyrket. På hjemmesiden så står det jo at det eneste kravet er 3 i norsk etc.

Slik jeg hadde forstått det er det andre kvaliteter enn "skoleflinkhet" som de ser etter i politiet...

 

 

Det eneste fastsatte karakterkravet er minst 3 i norsk ja.

Ellers er det ikke noe direkte karakterkrav på andre fag enn at du skal ha nok konkurranse for å komme videre. De siste årene har konkurransepoengene ligget mellom 48- 50 konkurranse for å bli tatt opp. Det betyr ikke at så lenge du har 5 i norsk, men et snitt på 3, at du har sikret deg for å komme videre i opptakete.

 

Du må ha spesielle ting å skilte med dersom du skal bli tatt opp på særskilt grunnlag, altså dispenseres fra visse krav i det formelle. Altså dispensasjon fra lav konkurransepoeng. En av våre lesere kom inn til tross for at han kun hadde 42 konkurransepoeng, men hadde en annen relevant utdanning/arbeidspraksis som gjorde han særlig skikket.

 

Jeg er enig med deg at blant de som har lavt konkurransepoeng, er det mange som kan bli veldige flinke politifolk. Men det er visse krav som man må tilfredsstille for å komme videre i konkurransen. Det er akkurat som i andre studier, du må ha et visst poengsum for å komme deg videre. De som har høy poengsum vil på ingen måte stjele plassen fra de som har lavere, forskjellen er at disse har jobbet for poengene sine ved å ha et høyt snitt.

 

Visse fastsatte krav skal det være. Studiet på phs er allerede krevende, hvis man allerede ikke taklet videregående hvis man kanskje få problemer med phs studiet. Så er heller ikke poengkravene høye heller, med 4 i snitt har du det som trengs. Andre kvaliteter enn "skoleflinkhet" settes det selvfølgelig fokus på, men du må være litt disiplinert og skoleflink for å komme deg gjennom studiet.

 

Jeg ser på ingen måte latterligheter i poengkravet. Det må stilles visse krav for å komme inn på politistudiet. Å ha gjennomsnittlige karakterere fra vgs er ingen store krav fra phs.

 

At karakterkravet kan senkes i år kan være avhengig av antall søkere. Jo flere med dårligere snitt, jo lavere må poengkravet være for at de skal tas inn.

 

Om det skulle være tvil ved min troverdighet når det gjelder svarene, har jeg som alltid, fortalt at dere kan kontakte [email protected] eller phs sin offisielle søkergruppe (edit: på facebook - se etter Tommy Lillefjære).

Jeg baserer heller ikke svarene mine fra ting jeg tror, men har snakket med phs ansatte på skolen angående opptaket. Blant annet opptaksledere og de som har ansvaret for rekruttering.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Bare 5 år til jeg kan søke og 7 år til jeg faktisk søker :p

Har du tenkt å søke før du faktisk har tenkt deg inn?

Og hva skal du gjøre det to årene du kan søke? Hadde vert interessangt å vite hva andre tenker.

 

Kan vel si hva jeg tenker også da: Jeg går andreåret VGS danselinje ender opp med gen.stud.komp. Så vil jeg gå befalskole ved Garnison Sør-Varanger, også søke PHS. Hvis jeg ikke kommer inn først gang jeg søker, er det vel kanskje mulighet til å jobbe i forsvaret et år, så prøver jeg igjen neste år:)

 

 

Jeg går vgs studiespes (almennfaglig) nesteår, og da velger jeg videre rettslære, sosiologi og sosialantrolopogi (eller hva det heter) og diverse kjemi, fysikk osv.

 

Videre etter 3 år vgs så skal jeg gå befalskolen i 2 år, prøve enten for heimevernet og være skarpskytter befal eller MP befal. Videre der igjen inn på politihøgskolen, også regner jeg med at jeg ikke kommer inn første året pga. 21 år og sikkert ikke verdens beste snitt siden jeg ikke er direkte ekstremt skoleflink, 3,8-4,2 i snitt til i år.

 

Så regner med å være politi innen jeg er 26 år (håper jeg). :D

 

Der har du min plan. Nå i 12 år har jeg hatt lyst til å bli politi, og folk sier at de endrer mening hele tiden, men ingenting annet har noen sinne vært særlig fristende. Litt lei av voksne som sier: "Jaja, det har alle gutter på 15 år lyst til å bli" sånn er det jo ikke, alle vil bli ingeniører og advokater ;)

 

Edit: Noen leifer, sikkert fler :p

 

Bra du har planer, de kommer du langt med skal jeg si deg :)

Litt offtopic, men du velger enten "samfunnsfaglig" eller "realfag" på studiespesialisering. Du er nødt til å ha 2 gjennomgående fag innenfor et programområde. Så jeg vil nok ikke være så sikker å satse både på den samfunnsfaglige delen, og den realfaglige.

Dette er jo SELVFØLGELIG mulig, men dog veldig tungt!

 

Har selv rettslære, markedsføring og sosiologi, altså samfunnsfaglig linje. Fungerer knall bra! Håper på at det kommer til nytte i fremtiden.

 

Stå på! :)

Lenke til kommentar

Skjønner fremdeles ikke hvorfor folk må inn i Forsvaret, menmen...

 

Har man lyst å komme tidlig inn på PHS så er det bare en ting som gjelder; jobbing som faen på vgs. Selv meldte jeg meg så og si ut av det sosialenettverket mitt for å få et høyt snitt. Bare et par dustete eksamenskarakterer trekte litt ned.

Når det gjelder fag på vgs så er det et fett hva man tar, så lenge man får gode karakterer.

 

Så mitt råd er; Jobb hardt på vgs, ta en tidlig dimmefest :D, jobb for å tene cash, ta enkeltfag, søk PHS og håp på å komme inn.

Mange som har vært inne i Forsvaret angrer en del etterpå. Kjedelige arbeidsoppgaver og lite utbytte av året er gjengangere.

 

Obs: De som vurdere å bli befal, må regne med å bli tvangssendt til utlandet. Dette fordi de er ansatte, og ikke regnes som vernepliktige. Mangler man befal til et utenlansoppdrag, så begynner man bare å plukke fra lista...

Lenke til kommentar
Hvis du var 20 og måtte søke igjen som 23 åring, så er det faktisk ikke så ille, men fin alder å begynne på.

For en som er 30 og som må vente til han bli 33 er en annen sak... litt sånn "simplified" forklaring... ^^

 

 

Kan ikke gi noe fasitsvar på det, men mener for min egendel at grensen går ved 30. Nå er jeg heldig hvis man kan kalle det, for jeg har ikke kone, hus eller barn, så er vel ganske fri. Men er mest sannsynlig et unntak :)

 

Anyway: Stå på dere som virkelig vil!

 

--> Klippet bort en liten del som var dårlig gjennomtenkt :s

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Men det er så UTorlig,dødens kjedelig å trene aleine. (og da mener jeg mokk-alene i en kjeller) Hvor har det blitt av motivasjonen og selvdisiplinen? :cry: En god venninne har forsøkt å motivere meg med å komme med forslag til øvelser og også vært med å trent når hun har vært i Oslo, men det varer noen uker..så forsvinner gnisten:(

 

Flere ganger jeg har hatt lyst til å gi opp, men da har det kommet en liten F'' i meg som sier, ikke søren om du gir deg nå...! :blink: (jeg bare håper den lille f'en vinner)

 

Hei! Så dette innlegget og da begynte tankene mine å surre rundt. Sliter / har slitt med det samme som deg, og har møtt jævlig mye motgang, som eks betennelse i begge armene, den ene skulderen, magsår m.m. men har endelig kommet meg tilbake til 100% av det vanlige.

 

Har vært litt som deg, og slitt med å finne motivasjonen for treningen. Jeg ønsker å legge til at jeg har vært symbolet på sofagris, og kanskje vært norgesmester i tidsforbruk med beina på stuebordet og hånda ned i potetgull og popkornposten. Ikke minst har jeg alltid sett på det med fysisk akitivitet som et onde.

 

Men en dag ringte søsteren min meg og pratet, og måten hun pratet på, gjorde at jeg fikk lyst til å klare dette. Og svogeren min inviterte meg med på treningen, da jeg har litt prestasjonsangst. Med han gikk det lettere, og for første gang prøvde jeg benkpress. Da klarte jeg 4x60 kg. Dagen etter avanserte jeg til 6, og nå (2 uker etter) tar jeg 10 rep :). Denne telefonen og invitasjonen var sparket jeg trengte for å komme i gang.

 

Jeg er en gammel avdanket trailersjåfør, og har hatt petterøe's som min beste venn i mange år, og har prøvd å kutte det ut. Det gikk i noen dager, før jeg begynte igjen, og som alle vet, er ikke dette noe som øker kondisen direkte. Jeg har jo innsett dette, og er førstemann til å innrømme at jeg er jævlig dum som ikke klarer å kutte ut. Akkurat dette føler jeg er et bidrag til dårligere motivasjon, MEN igjen har jeg vært hos g-sport og kjøpt løpssko for første gang i mitt liv :new_woot: , og begynt å løpe. Dette er faktisk utrolig balanserende for både røyking og motivasjon. Jeg trodde aldri jeg skulle klare kondistesten siden jeg røyker, men det er utrolig hvor fort man bygger opp kondisjonen, selv om man røyker. I tillegg mister jeg røykesuget av å løpe meg en tur.

 

Ønsker å tillegge at jeg nå kun trener alene. Den 1.april mister jeg jobben min, og da har jeg bestemte meg og da mener jeg virkelig bestemt meg: Jeg SKAL KLARE DETTE! Og jeg overbeviser meg nå daglig om dette, og det hjelper faktisk! Det eneste som trekker litt ned, er at jeg ikke vet hvorvidt jeg engang blir kalt inn til opptaksprøvene på grunn av karakterene mine.

 

Men uansett så er rådet mitt: Sett deg ned og tenk gjennom dette. Vil du klare å bli politi, tenker du gjennom hvorfor. Se på politifolkene rundt deg med beundring og tenk at "En dag er det min tur. Hva gjør dem mer spesielle enn meg?". Da vil du se at motivasjonen kommer seg. Tenker du dårlige tanker om det, stopper du opp og tenker "Hvorfor skal ikke jeg klare det?".

 

Nå virker det som mye svada tenker jeg, men tenk litt gjennom dette. Du er alene, det er jeg også. Du mister motivasjonen, og det gjorde jeg også. Tenk på meg. En singel kar på 30 som har bodd hos foreldrene sine de 2 siste årene etter at xen dolket meg i ryggen. Jeg har ikke kone, barn eller hus. Har kun masse gjeld og ny bil.

Du burde tenke på akkurat dette: "Klarer denne taperen å motivere seg, skal faen meg jeg klare det også!".

 

Lykke til og håper vi møtes på PHS til høsten!

 

hilsen

Rune

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Må spørre igjen om du er 100% sikker på at kun de med mange opptakspoeng blir kalt inn til fysiske tester/intervjuer.

 

Etter som mr. Lillefjære ved PHS svarte meg, så er det vel slik at de aller, aller fleste blir kalt inn, nettopp fordi karakterer ikke er enerådende med hva som blir en god politi. Men som student sier, så må man ha visse krav. Jeg har vel lang vei igjen til å bli skolelys, men har troen på meg selv, så da gjenstår det bare å se hva PHS mener om troen min :)

Endret av Rune29
Lenke til kommentar
Jeg ligger vel i denne boksen for min del, og kan jo forklare det på en annen måte. Jeg tenker vel litt slik:

 

Er man 30, er man i jobb når man er rundt 33, og skal kanskje jobbe under en overordnet som er endel år yngre enn en selv. Dersom jeg ikke kommer inn i år, tror jeg søkerpapirene er lagt ned for all fremtid, da jeg etter eget syn er for gammel, og da blir det vel ingeniørskolen på meg gitt :ermm: . Søker man som 31 åring, er man faktisk 34 når man eventuellt begynner i jobben, og med andre ord snart 40.

 

Søker man som 33 åring, er man 36 når man går ut, og begynner som fersk ansatt i Politiet. Selv tror jeg kanskje ikke at dette er en høydare.

 

Kan ikke gi noe fasitsvar på det, men mener for min egendel at grensen går ved 30. Nå er jeg heldig hvis man kan kalle det, for jeg har ikke kone, hus eller barn, så er vel ganske fri. Men er mest sannsynlig et unntak :)

 

Anyway: Stå på dere som virkelig vil!

 

Tenkte å kommentere dette, og kanskje forklare. Det koster mindre å avslå en 20 åring som førstegangssøker enn en 30 åring. Jf, 30 åringen har en god del ballast med seg i form av arbeidserfaringer og lignende.

 

Mange er redd for at høy alder skal sette en stopper for en evt. politikarriere, og det blir etter min mening en feil tankegang. Politiet ønsker jo voksne og modne søkere. I førsteklasse har vi en kvinne som er 40. For 2- 3 år siden gikk det ut en som tidligere var tannlege fra phs. Han var vel i 40 årene.

 

Jeg vet om en tredjeklassing som blir 40 når han går ut, andre jeg kjenner til blir 38 når de går ut i samme kullet som meg. Det er kjempemange som er i 30 årene som går ut til sommern.

 

I klassen min er halvparten 29 år og eldre. Mens vi har to stk som blir 23, så er resten fra 26 og oppover.

Lenke til kommentar

Jeg deler vel samme tanken også. Men selv føler jeg at jeg blir for "gammel", selv om alder ikke har noe å si med tanke på studiet. Det er vel ganske klart at en på 30 i de aller fleste tilfeller er mer "moden" og erfaren enn en på 20. Uansett så er folk ganske individuelle og jeg for min del mener at jeg blir for gammel neste år, men den tanken kan jo fortsatt vri seg. Har bare vært 30 i 8 dager nå, så er vel en liten alderskrise på gang :)

Lenke til kommentar
Må spørre igjen om du er 100% sikker på at kun de med mange opptakspoeng blir kalt inn til fysiske tester/intervjuer.

 

Etter som mr. Lillefjære ved PHS svarte meg, så er det vel slik at de aller, aller fleste blir kalt inn, nettopp fordi karakterer ikke er enerådende med hva som blir en god politi. Men som student sier, så må man ha visse krav. Jeg har vel lang vei igjen til å bli skolelys, men har troen på meg selv, så da gjenstår det bare å se hva PHS mener om troen min :)

 

 

Man kan komme inn på 20%, det vil si at man blir tatt opp selv om man ikke tilfredsstiller visse krav som f.eks konkurransepoeng blant annet. PHS kan dermed gi dispensasjon til søkeren, så det er riktig at karakterer ikke avgjør om du blir en god tjenestemann/kvinne.

 

Allikevel vil jeg påpeke at man ikke burde satse på å komme inn via 20% regelen. Det er derfor jeg oppfordrer unge gutter og jenter, som går på videregående og har en mulighet til å skaffe seg brukbare konkurransepoeng, om å nettopp gjøre dette.

Lenke til kommentar

Absolutt. Tror kanskje det er poengene mine fra vgs som berger meg, og ikke alle privatisteksamenene. Priv eksamenene jeg tok var kun for å forbedre karakterer og å få to fag jeg ikke hadde fra før.

 

Jeg mener vel at gode karakterer er viktig, men at det under opptaket ikke er 100% avgjørende. Likevel oppfordrer jeg folk jeg kjenner som vil dette, om å virkelig jobbe på vgs for å få så gode karakterer som mulig. Hvis mange baserer seg på 20% regelen, blir det veldig mange om det beinet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...