Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Det er helt tilfeldig hvordan opptaket starter, så jeg kan ikke svare noe om det egentlig. Det jeg husker var at jeg avsluttet med løping og svømming. Ble stive lår i bassenget gitt... :p

 

Det verste var at jeg hadde litt i underkant av 10 minutter, før løpingen var ferdig til jeg måtte være klar i bassenget.

Før du svømmer kan du ta en liten joggerunde, bare forberede deg på det "verste" dersom du skulle starte eller avslutte med kondisjon og svømming.

 

Bare fortsett å svømme, jo mere du svømmer jo bedre blir du.

Så lenge du ligger på bestått der kan du kompensere på andre øvelser.

 

Hvorfor stiller en så strenge krav til syn egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er helt tilfeldig hvordan opptaket starter, så jeg kan ikke svare noe om det egentlig. Det jeg husker var at jeg avsluttet med løping og svømming. Ble stive lår i bassenget gitt... :p

 

Det verste var at jeg hadde litt i underkant av 10 minutter, før løpingen var ferdig til jeg måtte være klar i bassenget.

Før du svømmer kan du ta en liten joggerunde, bare forberede deg på det "verste" dersom du skulle starte eller avslutte med kondisjon og svømming.

 

Bare fortsett å svømme, jo mere du svømmer jo bedre blir du.

Så lenge du ligger på bestått der kan du kompensere på andre øvelser.

 

Å du klarte å få 4 på svømminga (om jeg ikke husker helt feil) :O Det er bra jobba^^ :p

Der jeg svømmer nå er basenget 25 m langt da, vet ikke om det kan påvirke tiden litt? Eller et det samme der man tester? (Skal på opptak i oslo^^)

Lenke til kommentar
Hvorfor stiller en så strenge krav til syn egentlig?

 

Da må du nesten spørre [email protected].

 

Husk at jeg kun er en (hjelpsom) politistudent som er på tråden for å skape bevissthet og forståelse for politihøgskolen, og veien dit. Det hender faktisk at jeg ikke har svar på alle spørsmålene. :p

 

Men som jeg beskrev tidligere, hvis du som politimann sitter i retten og ikke vet om det var en grønn eller gul genser du så på gjerningsmannen, fordi du ikke klarte å skille fargene... ja, da blir man ikke et troverdig vitne...

 

Eller dersom noen holder på å drukne og du må hoppe uti for å redde vedkommende, briller og linser hadde nok falt av ganske kjapt...

 

Visse krav kommer det alltid til å være ved visse yrker, uansett om man mener de er nødvendige eller ikke. ^^

Lenke til kommentar
Å du klarte å få 4 på svømminga (om jeg ikke husker helt feil) :O Det er bra jobba^^ :p

Der jeg svømmer nå er basenget 25 m langt da, vet ikke om det kan påvirke tiden litt? Eller et det samme der man tester? (Skal på opptak i oslo^^)

 

Ja, jeg var veldig stolt av meg selv ved å svømme inn på en 4'er. Gir en herlig følelse når man har trent lenge og endelig klart det. :D

 

Man svømmer på et 25 meters basseng, opptaket vil bli avhold på idrettshøgskolen om jeg husker det riktig. Tren på fraspark fra kanten ved vending... der kan du vinne mange meter. Ellers er 25 meters bassenger det som er vanlig, så det spiller ingen rolle hvor du tester deg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg er nærsynt med styrke 0,50 og 0,25. Briller glir jo ikke av under vann og om det skulle hatt seg sånn har man fortsatt ingen problemer med å se i de fleste tilfeller under en styrke av -2.00...

 

Fargesyn skjønner jeg jo, men om man er fargesvak på kun lilla eller rød og grønn betyr det at du kan se en svart farge istedet for den egentlige fargen i mørke. Og så lenge det ikke er bekmørkt så ser man ganske godt. Og man har evt. en makker som også vitner.

Jeg er selv nærsynt med -2,00 på begge øyne. Uten linser kan jeg se, ja, men da er det ganske så ubrukelig. Angående briller, blir ikke de duggete når det er vått?

 

Jeg skjønner hvor du vil hen når det gjelder å være fargesvak, men det er rett og slett ikke godt nok. Man må ha godt nok fargesyn, og sånn både må og bør det være. Men nå tror jeg vi slutter å diskutere dette i denne tråden. Det blir litt off-topic :)

Lenke til kommentar
Fargesyn skjønner jeg jo, men om man er fargesvak på kun lilla eller rød og grønn betyr det at du kan se en svart farge istedet for den egentlige fargen i mørke. Og så lenge det ikke er bekmørkt så ser man ganske godt. Og man har evt. en makker som også vitner.

 

Hva skurkene har på seg kan man aldri selv bestemme, vi kan heller aldri kontrollere når på døgnet vi møter dem. Man skal kunne stole på makkern sin, men man kan ikke satse alt på at makkern skal se de fargene man ikke kan se selv. Vi er ute og jobber hele døgnet, slik som du beskriver er man nesten "uegnet" til å jobbe på kvelds- nattestid.

 

Av og til er vi alene, det kan være på vei til og fra jobb, eller et lite oppdrag hvor man selv er alene og kommer opp i en situasjon. Derfor kan man ikke alltid være avhengig av andre, men på seg selv også...

 

Edit: Som sagt, egne meninger. ^^ Spør gjerne phs i mailform om hvorfor det er slike krav, så vil de nok gi et mer utfyllende svar.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg fargesvak altså. Men skal korrigere før jeg søker.

 

Er det sånn at noen må søke flere ganger selvom de er godt skikket og gode nok karakterer + besått fysisk test, bare for å se om man er motivert?

 

 

Det er nok en av mytene kanskje. Det har jeg også hørt mye om selv, og mange jeg kjenner har søkt 2-3 ganger før de ble tatt opp. Noen blir tatt opp på første forsøk og.

 

Det kommer helt an på deg som person. Det er kanskje lettere å avslå en 20 åring når han søker for første gang, enn en 29 åring som har hatt 10 års erfaring i arbeidslivet eller en annen relevant utdannelse.

 

Jo eldre man er jo mindre tid har man for å vente. Selv om det ikke er et øvre alderskrav er det greit å ha voksne mennesker i politiet. For en 20 åring som må søke 2- 3 ganger til er det ikke like "ille" som for en godt voksen søker.

 

Hvis du var 20 og måtte søke igjen som 23 åring, så er det faktisk ikke så ille, men fin alder å begynne på.

For en som er 30 og som må vente til han bli 33 er en annen sak... litt sånn "simplified" forklaring... ^^

Lenke til kommentar
Å du klarte å få 4 på svømminga (om jeg ikke husker helt feil) :O Det er bra jobba^^ :p

Der jeg svømmer nå er basenget 25 m langt da, vet ikke om det kan påvirke tiden litt? Eller et det samme der man tester? (Skal på opptak i oslo^^)

 

Ja, jeg var veldig stolt av meg selv ved å svømme inn på en 4'er. Gir en herlig følelse når man har trent lenge og endelig klart det. :D

 

Man svømmer på et 25 meters basseng, opptaket vil bli avhold på idrettshøgskolen om jeg husker det riktig. Tren på fraspark fra kanten ved vending... der kan du vinne mange meter. Ellers er 25 meters bassenger det som er vanlig, så det spiller ingen rolle hvor du tester deg. :)

 

Ja ok :D Har ikke lært å vende enda heller jeg så stopper tar tak i kanten å sparker av på nytt xP Man skal vel egentlig ta sånn salto greie.

Lenke til kommentar
Ja ok :D Har ikke lært å vende enda heller jeg så stopper tar tak i kanten å sparker av på nytt xP Man skal vel egentlig ta sånn salto greie.

 

Spiller ingen rolle hvordan du vender. Gjør det du føler deg mest komfortabelt med. Jeg stoppet opp, tok tak i kanten og sparket fra. Gode fraspark kan gi deg mange meter gratis. :D

Lenke til kommentar
Ja ok :D Har ikke lært å vende enda heller jeg så stopper tar tak i kanten å sparker av på nytt xP Man skal vel egentlig ta sånn salto greie.

 

Spiller ingen rolle hvordan du vender. Gjør det du føler deg mest komfortabelt med. Jeg stoppet opp, tok tak i kanten og sparket fra. Gode fraspark kan gi deg mange meter gratis. :D

Haha, jeg kan heller ikke svømme særlig bra! Men har søkt, og jeg har vel ca 2 mnd på meg til å klare dt! Sliter med å lære meg ordentlig teknikk, men håper dt kommer seg snart! Vil helst ikke trappe opp på opptak å ikke klare svømmedelen. Rimelig flaut =/

Lenke til kommentar

hei politistudent og søkere :)

 

Jeg har søkt politihøgskolen for første gang i år, og har i den forbindelse en del spørsmål som hadde vært kjekt å få svar på.

Jeg skal til legen på onsdag. Jeg oppfyller alle krav utenom kanskje hørselen. Har vært igjennom 4 operasjoner på grunn av ørene før jeg var 10 år da. Håper likevel jeg "består" hørselstesten :S

 

Hva skal til for å komme inn til opptaksprøver? Kommer man inn uansett dersom man oppfyller alle krav, og dersom det er for mange så ser de på karakterer etc? Eller hva?

 

Og så skal jeg jo sende inn noen papirer. Komer det en komplett liste, eller kan noen gi meg den? Så foresten at det var lurt å legge ved attester. Utenom den jobben jeg har hatt i snart et år nå, så har ikke jeg andre jobber fra før av annet enn feriejobber, og attester fra disse er vel ikke verdt å legge ved?

 

Jeg har tatt en toårig utdanning etter videregående som jeg har vitnemål på. Problemet er at jeg var så umotivert det siste semesteret pga noe privat som skjedde i denne perioden at sluttkarakteren ikke er noe å være stolt over. Skal jeg likevel legge ved dette vitnemålet, eller vil det gi et dårlig inntrykk av meg grunnet den dårlige karakteren (D)?

 

Jeg blir 22 i år, men ikke før i oktober. Blir alderspoengene regnet ut etter hvor gammel jeg er nå, eller hvor gammel man blir i løpet av året?

 

På forhånd tuusen takk :D

Lenke til kommentar

De formelle kravene må være oppfylt, samt at du har dugelig med konkurransepoeng for å kunne komme på opptak. Deretter vil seleksjonsprosessen starte med fysiske prøver, skriftlig egenerklæring og intervju.

 

Jeg vet ikke hvordan omslagsarket vil være, men send med det du har som kan styrke søknaden din i tillegg til formelle papirer som legeerklæringer og vitnemål. Har du arbeidsattester så legg dem ved, heller en for mye enn en for lite.

 

Du har et vitnemål du ikke er stolt av, fordi du er redd det vil gi et dårlig inntrykk. Etter min mening gir du et dårlig inntrykk hvis du vil skjule dette. Du må selv vurdere hva du vil gjøre. Som jeg alltid sier, ærlighet varer lengst, spesielt for de som vil inn i yrket.

 

Alderspoengene regnes slik.

20 = 2p

21 = 4p

22 = 6p (Du fyller 22 i året du søker, dermed får du 6 alderspoeng)

23 = 8p

Lenke til kommentar
Haha, jeg kan heller ikke svømme særlig bra! Men har søkt, og jeg har vel ca 2 mnd på meg til å klare dt! Sliter med å lære meg ordentlig teknikk, men håper dt kommer seg snart! Vil helst ikke trappe opp på opptak å ikke klare svømmedelen. Rimelig flaut =/

 

 

Svømmekurs gutter, svømmekurs.... for de av dere som bor i Oslo så er det masse svømmebassenger og tilbud om kurs. :D

 

Enig med deg å møte på opptak og ikke klare svømming blant annet. Å søke phs er ikke noe man bare plutselig bestemmer seg for, dette har de fleste tenkt på lenge. Så hvis du stryker på opptaket fordi du ikke har trent så skuffer du meg. :p

 

Du har ca 8- 10 uker på deg nå. Hopp i bassenget etter hver styrkeøkt. Svøm hver dag.

Lenke til kommentar

Når jeg var på opptaksprøvene var det flere som ikke klarte en eneste hang - up, eller en eneste repetisjon i benkpress.

Også en som ikke klarte å dykke.

 

Det er utrolig enkelt å trene seg opp på et "ok" nivå, så å stryke på noe så enkelt er flaut og sier noe om motivasjonen for å bli tatt opp som student. Tren målrettet, så slipper den fysiske delen være noe som konstant gnager i bakhodet :-) Det skal så lite til!

 

I gangene på phs er det mange ulike mennesker, men jeg har til gode å se noen som går rundt som en unnskyldning. Gi gass, det føles så godt når man har prestert bra! :-)

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Halla, P Student!

 

Long time no C :)

 

Du driter sikkert litt i det, men regner med å bli en av dere i år :thumbup:

 

Har i hvertfall søkt. Har hatt mye motgang mht det fysiske i år, men er endelig i full vigør atter ein gong!

 

 

Halloisen!

 

Herlig å høre at du har søkt. Stå på! Dette skal du klare! :D

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å trene så ofte som jeg ønsker...! Og jeg har ingen god unnskyldning, jeg har treningsmuligheter på jobb.. så det er bare å hoppe inn der før jeg henter sønnen min i bhg.

 

Men det er så UTorlig,dødens kjedelig å trene aleine. (og da mener jeg mokk-alene i en kjeller) Hvor har det blitt av motivasjonen og selvdisiplinen? :cry: En god venninne har forsøkt å motivere meg med å komme med forslag til øvelser og også vært med å trent når hun har vært i Oslo, men det varer noen uker..så forsvinner gnisten:(

 

Jeg tror ikke jeg har noe valg, jeg må ringe PT'en jeg hadde før jul... Selvom jeg trente på meg den ene betennelsen etter den andre da han hadde regien :ermm:

 

Flere ganger jeg har hatt lyst til å gi opp, men da har det kommet en liten F'' i meg som sier, ikke søren om du gir deg nå...! :blink: (jeg bare håper den lille f'en vinner)

Endret av Tulipanen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...