Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Etter litt nøyere lesing kommer det fram at det kun er litt over 500 som er egnet til å begynne et studie hos phs. Ved første øye kast forstod jeg det var veldig mange søkere, noe som tydeligvis ikke stemmer.

Referer til

 

"Det betyr at høyskolen ikke har nok søkere til å oppfylle Stortingets ønske om å utdanne flere politifolk, sier Johannessen til NRK.

Johannessen mener lønnen må opp og studentene må få lønn når de går ut i praksis i andre utdanningsår. Til gjengjeld skal studentene binde seg til å bli i etaten en viss tid, foreslår han.

- 280.000 kroner i begynnerlønn skremmer bort søkere, sier Johannessen".

 

Vil dette si at så leng jeg oppfyller kravene til phs, så kommer jeg inn sånn det ligger an nå? Dette kan selvfølgelig snu innen 4-6 år, noe vi selvfølgelig håper.

Lønnrn er ikke den beste nei, men jeg har forstått det sånn at du fort kan hoppe opp et par lønnstrinn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer som Gonjimann sier. Du kommer ikke inn selv om du har høyt snitt og er i perfekt fysisk form, når du ikke tilfredsstiller kravene til nødvendig modenhet og skikkethet til polititjeneste. De to faktorene spiller en stor rolle for om du faktisk blir tatt opp som student.

 

Hvis du vil være ute i felten er det ordenstjenesten som er gjeldende. UP driver med trafikk og miljø, ikke akkurat operativt hvis du ønsker "action".

Du kan søke UP når de lyser ut ledige stillinger.

 

Av 1900 søkere vil ca 1000- 1100 bli tatt inn til opptak dersom de har nok poeng for å komme til opptak.

Tidligere lå søkerantallet på godt over 2000.

Det er ikke vanskelig å få seg jobb etter endt utdannelse med mindre alle ønsker å jobbe i Oslo.

Selv om det går mange ut i arbeidslivet hvert år i politiet må man også tenke på den andre enden da mange går ut i pensjon.

 

Når du sier "Etter litt nøyere lesing kommer det fram at det kun er litt over 500 som er egnet til å begynne et studie hos phs." så er det slik at av de 1900 søkerne i fjor til de 432 plassene, var det 500 som var betegnet som skikkede.

Selv om lønnen er lav søker de fleste politiyrket ut i fra sin egen motivasjon.

 

Det er ikke bare bare å hoppe opp et par lønnstrinn heller. Du må jobbe deg oppover til flere stjerner etter en del år for å få flere lønnstrinn.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Jeg har ikke poblemer med karakterene. Jeg har sett meg ut dette yrket fordi det ser spennende ut. Jeg bryr meg om andr folk og samfunnet. Skulle jeg ha tenkt på pengene, ville jeg nok ha valgt en annen utdannelse. Velger du jobb pga lønn vil du nok ikke holde ut i yrket. Jeg mente at blir du for eksempel lærer, har du oftest en fast lønn. I militæret og politi kommer du høyere opp jo lenger du har jobbet der.

Men jeg skal velge fag for neste år og lurer derfor på noe.

Jeg kan ha 16 timer idrett i uka eller velge bort 5 timer til fordel for et annet fag.

Kan jeg dra en fordel av det og velg sosiologi og sosialantropologi , eller blir dette bare for min egen del?

Lenke til kommentar

Med tanke på at det er mange kandidater som venter i spenning til opptaket vil jeg spre litt glede og motivasjon til dem.

 

"Ble politistudent på ellevte forsøk"

 

Artig lesning om en som aldri ga opp og hadde motivasjonen på topp!

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=128185

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Med tanke på at det er mange kandidater som venter i spenning til opptaket vil jeg spre litt glede og motivasjon til dem.

 

"Ble politistudent på ellevte forsøk"

 

Artig lesning om en som aldri ga opp og hadde motivasjonen på topp!

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=128185

 

mvh Politistudent

 

Gled og motivasjon?? Tuller du??

 

Var enda godt å lese at han hadde vært inne på tester/intervju kun 3 ganger.. Jeg skal inn nå for andre gang..å håper det også er siste gang...

-men 11 forsøk..sukk..

Lenke til kommentar
50 ekstra plasser ja. :D Det var artig å høre.

482 studieplasser høsten 2008 med andre ord.

Jeg gleder meg allerede til å krangle med de flere hundre førsteklassingene om sitteplass i kantina til høsten, der er det nemlig trangt. :p

 

mvh Politistudent

 

Måtte ringe og høre for om det var riktig jeg da, og det virker som om hu kanskje har "forsnakket" seg, og at plassene ikke kommer før 2009, men jeg skulle ringe tilbake i morgen for svar, hehe.

 

Ellers er det noen som har fått noe svar enda eller ? Må være like rundt hjørnet nå!!!

Lenke til kommentar

Hei!

 

For en fantastisk tråd! Tusen takk for at du/dere gidder å bruke tiden deres på dette, politistudenter!

 

Har noen spørsmål jeg og, på forhånd takk for alle svar!

 

1. Intervjuet. ;) Har lest gjennom tråden og har lest alt du har sagt om intervjuet og funnet det meget interessant! Skal ikke plage deg med flere spørsmål om dette enn strengt nødvendig... Det jeg lurer på er nemlig det du skriver om å være bevisst sine egne gode og dårlige sider. Dette synes jeg er vanskelig. Ikke fordi jeg ikke finner noen å nevne, kan finne mange av begge deler, men fordi jeg lurer på hvordan man selv framstiller dette? Vil jo ikke skryte når det gjelder gode sider, ei heller utelukke seg selv ved å nevne negative sider.

 

Hvis f.eks. jeg sier at jeg er et rotehue med lav arbeidsmoral, så diskvalifiserer jeg meg selv, regner jeg med.

 

Å si at man ikke har noen dårlige sider, vil jeg anta er å skyte seg selv ganske kraftig i foten. ;)

 

Samtidig har jeg lest et annet sted at dårlige sider som kan vinkles positivt er ut! F.eks: "Jeg er altfor ryddig, jeg klarer ikke la være å holde det helt strøkent rundt meg."

 

Sånne ting regner jeg med at blir gjennomskuet temmelig fort. Så da er spørsmålet, hvordan framstiller man dette selv, på en god måte?

 

 

2. Fysisk autoritet! Hvordan ser klassen din ut liksom? Er det store bolegutter alle isammen? Hva menes med fysisk autoritet? Er klar over at høydekravet falt bort for en tid siden, men kan ikke helt fri meg fra tanken av at jeg som er 175 cm, unektelig ser litt liten ut ved siden av en på 190... Hva har dette å si? Betyr det noe, eller er jeg på villspor her?

 

3. Og forresten, ser at du skriver mye positivt om militæret og befalsskole osv, men hvordan er det med siviltjeneste? Var selv VOKT arbeider i ett år og jobbet med å forebygge mobbing og skape bra ungdomsmiljø. Bl.a. på en skole og i en ungdomsklubb. Hvordan virker dette inn?

 

vennlig hilsen

GSF :D

Endret av GSF
Lenke til kommentar

Hei sann,

 

hyggelig at det er noen som synes dette er en bra tråd, og den ble laget nettopp for dere som er interessert i PHS.

Hvis vi tar en ting om gangen og starter med det om å være bevisst om sine negative sider.

Jeg skrev tidligere også at det er veldig viktig å være ærlig, samtidig som du er bevisst over dine egne negative sider. Er du ærlig nok til å si at du er et rotehue er du i hvertfall bevisst over det og er villig til å gjøre noe med det.

Hvordan en skal legge det fram er opp til seg selv i grunnen, vi er forskjellige mennesker alle sammen og vi har forskjellige måter å fremstille oss selv muntlig. Mitt tips er at du gjør ordentlig forberedelser på nettopp dine negative sider og tenk godt igjennom hvordan du vil fremstille de.

 

Fysisk autoritet: Jeg kan si at det er veldig variert. Vi har alt fra 2 meter høye muskelgutter til 1,65 m høye gutter som er så å si normale i kroppsbygning. Jeg vil nok ikke kalle de store gutta på skolen "bolegutter", for det er de ikke. Men det er mange store gutter som er veldig muskuløse, til litt mindre karer. Som sagt, godt og blandet. :D

 

Man trenger ikke å være stor gutt for å ha nødvendig autoritet heller, det gjelder også om du er naturlig myndig i din væremåte eller stemmebruk. For å berolige deg ytterligere er jeg (mann) mellom 1,65 og 1,70 m høy og 72 kg. Og jeg ser unektelig liten ut ved siden av flere av kollegene og medstudentene. Jeg har gitt tilsnakk og tatt tak i gutter som er mye større enn meg ute i ordenstjenesten uten nevneverdige problemer. Litt selvtillit og naturlig myndighet så går det bra. :D

 

Jeg snakker varmt om førstegangstjenesten ja, men da gjelder det mest til 19 årige gutter som kommer rett ut av videregående. Som jeg nevnte tidligere er det vanskelig å komme inn som 20 åring. Ellers tror jeg også at jeg anbefalte ett års grunnstudier ved høgskole eller universitet med relevante fag til phs.

Om jeg husker riktig skrev jeg vel også at en god attest fra arbeidsgiver er gjeldende, om du er infanterist eller militærpoliti, vekter eller kassadame/mann på rimi. Det er mye viktigere at man har gode tjenesteuttalelser og attester.

 

Jeg tror det du har jobbet med i siviltjenesten vil komme veldig godt med da det også høres veldig relevant ut med det man kommer til å jobbe med som politi etter utdannelsen, spesielt med tanke på forebyggende arbeid. :D

 

Håper dette var et godt nok svar til deg. Takk igjen for at du setter pris på tråden.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Ville et års utenlandstjeneste virke positivt når man søker?

Tenker også på et slags befalskurs i militæret også.

Men hvis jeg ikke kommer inn første gang jeg søker (etter militæret) så tenker jeg på utenlandstjeneste for å tjene litt penger og kanskje få en liten befal:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...