Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Se tilbake til tidligere tråd. Ingen lønn under utdanning. Så du får spare opp penga eller leve på studielån/ stipend, hehe... :p

 

Du skriver selv på din søknad om du vil til Oslo, Bodø eller uten betydning.

Jeg satte Oslo som 1 pri og Bodø som 2 pri. Men jeg havnet i Oslo (heldigvis for meg :) )

 

Bodø avdelingen er mindre enn Oslo. Av f.eks 360 studenter vil ca 100 havne i Bodø, resten i Oslo.

 

Jeg orker ikke å ramse opp hva slags fag vi har i de to årene vi tilbringer på skolen, så jeg henviser deg direkte til politihøgskolens hjemmeside http://www.phs.no/Grunnutdanning/401/

Der står det alle fag som vi har og mye annet som er kjempenyttig å få med seg. :D

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok juristene har de samme oppgavene uansett hvor i landet de jobber. Jeg vet ikke helt hva du mener med "action", men stillingene som jurist er ikke operative. Det blir vel å behandle alle straffesakene som kommer inn på stasjonen og gå videre med det. Og det er en utrolig viktig stilling, for det meste man gjør som politibetjent krever at man må rådføre med politijuristen først.

 

Men jeg tror nok politijuristen i Oslo har masse å gjøre. Slik som jeg ser juristene på stasjonen jeg jobber på, så sitter de vel for det meste bak skrivepulten for å gå gjennom diverse straffesaker. Også er det jo en del turer innom rettsalen som aktor i straffesaker og annet. :D

 

Men det virker som et spennende felt. Hadde aldri klart oss uten juristene.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Hei!

 

Så ufattelig snilt av deg å bruke så mye tid på å svare alle som lurer på ting anngående politiutdanning:)

Jeg vurderer også å søke, men føler at jeg må ta noen år med studier først.

Lurer bare på om du vet noen ett års grunnfag som teller ekstra når man søker, har lite planer om noe militær tjeneste, så må vel få ekstrapoengene fra andre ting:)

 

Takk for svar,

Carina :)

Lenke til kommentar

Hei Carina,

 

Ett års grunnfag på universitet eller høyskole er jo bare kjempepositivt å ha med seg når du søker politihøgskolen. :D

Det jeg kan anbefale av ett års grunnfag er enten sosiologi eller psykologi. Vi har nemlig eksamen i disse fagene på phs og. :) I tillegg gir det jo 3 konkurransepoeng.

 

Noen år med studier synes jeg er veldig lurt. Innen den tid har du rukket å bli voksen og moden (selv om jenter er mye mer modne enn gutta av og til :p ), og dermed også i en fin alder å søke phs på.

Fin måte å skaffe andre erfaringer som du kan ta med deg når du blir politi.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Det jeg kan anbefale av ett års grunnfag er enten sosiologi eller psykologi. Vi har nemlig eksamen i disse fagene på phs og. :) I tillegg gir det jo 3 konkurransepoeng.

 

Se her du, enda mer nyttig info! :)

Jeg driver på med en bachelor innenfor media nå, men kanskje jeg skulle koste på meg et årsstudium i sosiologi etterpå?

Hmmm... Må vurderes!

Lenke til kommentar

Noen flere som har hørt at PHS skal øke sitt studentkull med ytterligere 100-150 plasser??

 

Forøvrig kan det hende søknaden min går opp i røyk ettersom den skolen som skal skrive ut vitnemålet mitt ikke har fått gjort det ennå pga problemer med systemene og PHS må ha vitnemålet innen førstkommende fredag...flotters....

Endret av tom_bjk
Lenke til kommentar

Politiet driver jo en stor lønnskamp for tiden, og de sier at polititet krever "minst" 80.000 ekstra over et par år. Hvor mye i lønnnsøkning vil det si for en som er nyutdannet? vil de og oppleve 80000? eller er det bare for politioverbetjentene? Er bra dere politifolk får den lønnen dere har rett på!! gratulerer!

 

takk

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Fisken: Sleng inn en søknad til phs og se hvordan det går. Du kan jo ta årstudiet mens du søker PHS. :D

 

Tom_bjk: Årets studentkull vil være det samme som høst 2008 kullet. Nemlig 432 studenter skal tas opp.

Mas på skolen slik at du får ut vitnemålet ditt fortest mulig!!! Lykke til :)

 

Even18: Takk for støtten din. Gjennomsnittlig ligger lønna på 280.000 kr i året for en nyutdannet betjent. Om vi får en lønnsøkning ville det ha vært supert. Politiet utsetter seg for mye som andre sivile slipper å se eller oppleve, og jeg er helt enig i at vi trenger en solid lønnsøkning. Det vil forhåpentligvis lokke flere til politiyrket senere, slik at vi får flere kandidater og skikkede folk til tjeneste.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Politiet utsetter seg for mye som andre sivile slipper å se eller oppleve

 

Er vel derfor folk har lyst til å bli politi? Suget etter action etc, så isolert sett anser eg ikkje det som eit sterkt argument for høgare løn. Imidlertid tykkjer eg at polities oppgåve som handhevar av norsk lov er så viktig og vital for samfunnet, at dei fortener meir enn 280 000 i året.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg ønsker og søke meg inn på PHS jeg er gammel nok, og ønsker dermed å kunne "forbrede" meg mest mulig for det. Så jeg lurer på å ta militærpolitet i førstegangstjenesten. de lærer mye vil jeg tro som kan kobles til en eventuell polititjeste\utdaning senere? har du noen kommentar på det? eller ville jeg fått mer ut av det om jeg tok befalsutdannelse?

 

MVH

Even

Lenke til kommentar

For å svare svare Frigata vil jeg si at politiet utsetter seg for en risiko på jobben som ikke samsvarer med den lønna vi får. Det er nettopp det å håndheve loven og være i førstelinje når det først "smeller" som er et av argumentene. Alt fra vold, trusler og mm. Men du har rett i at politifolk brenner for jobben sin og det er en del av motivasjonen vår, men det er ikke nok til å godta den dårlige lønnen. :)

 

Even18: jeg vil gjerne anbefale en befalsutdannelse. Det er gull verdt å ta med seg videre når du søker politihøgskolen. Det er mye annet man kan gjøre og som er verdt å ha med seg, men med tanke på din alder (nå antar jeg at du er 18 år) vil jeg nok anbefale militærførstegangstjeneste/ befalsutdannelse. Veldig greit å ha med seg en lederutdannelse, og innen den tid vil du nok være moden for en søknad til phs. Det er mye fra militæret en kan ha nytte av i politiet, blant annet våpenhåndtering.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Andre året startes med 3 ukers leiropphold. Der vil du tilbringe en del tid på skytebanen. I 3 klasse skal du opp til en skytegodkjenning for å bestå en del av den operative delen.

 

Alle får skyteopplæring, og det vil bli instruert helt fra begynnelsen som om alle er nye med våpen. Dette for å ta hensyn til de som ikke har rørt et våpen før.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Andre året startes med 3 ukers leiropphold. Der vil du tilbringe en del tid på skytebanen. I 3 klasse skal du opp til en skytegodkjenning for å bestå en del av den operative delen.

 

Alle får skyteopplæring, og det vil bli instruert helt fra begynnelsen som om alle er nye med våpen. Dette for å ta hensyn til de som ikke har rørt et våpen før.

 

mvh Politistudent

 

Nyttig info, hjertelig takk for nok et bra svar! :)

Lenke til kommentar
Alle får skyteopplæring, og det vil bli instruert helt fra begynnelsen som om alle er nye med våpen. Dette for å ta hensyn til de som ikke har rørt et våpen før.

 

Gjeld dette også for militære offiserar som allereie har kurs som skytebaneleiar, eller allereie har undervist i våpenbruk- og teknikk?

Lenke til kommentar

Dette var en matnyttig tråd. Har ikke tenkt å søke på PHS. Det er jeg for gammel til, men jeg har en datter som er og har vært bestemt på å ta PHS i mange år. Hun startet å trene etter de fysiske kravene da hun var 12 år (har ikke klart det ennå, men hun står på). Hun har også lagt løpet med tanke på utdannelse før en eventuell søknad til PHS, men her ble hun litt skuffet når vi leser i tråden at man normalt ikke kommer inn som 20 åring.

 

Men det vi lurer på er om Politidistriktene tar inn ungdommer i sommerjobber e.l.? Da tenker vi selvfølgelig ikke på operativ tjeneste, men mer administrative oppgaver. Hun kunne tenkt seg dette for å få et innblikk i hva yrke går ut på. Hun er 15 nå.

 

En stor takk til Politistudenten som setter av tid til å svare.

Lenke til kommentar

Hei, bare hyggelig å kunne være til hjelp for andre som måtte ha spørsmål angående politiutdanning.

 

Når det gjelder alder er det slik at politihøgskolen ønsker voksne, reflekterte og modne folk. Og gjennomsnittsalderen ligger vel på 24-25. Men det er heller ikke umulig å komme inn som 20 åring, jeg kan da nevne at det er 2 personer i min klasse som ble tatt opp som 20 åringer. Men din datter må nok forvente å måtte søke et par ganger før hun kommer inn, man vet aldri. Her er modenhet- og skikkethetskravet som spiller en stor rolle.

 

Etter min kunnskap så tar ikke politidistriktene inn ungdommer til sommerjobber på den administrative delen, jeg kan vanskelig se for meg administrative oppgaver på en politistasjon som en 15 åring kan jobbe med.

 

Hun kan kontakte sin lokale politi/ lensmannskontor for å få en brosjyre til politihøgskolen hun kan kikke litt på, eller rett slett spørre meg her på forumet. :D

Jeg svarer på det jeg kan svare på.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...