Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehehe, første klassingene er nok jyplinger i forhold til de i tredje klasse. :p

 

Fra spøk til revolver :p

 

Vi har alle hatt romertall I på skuldern, så ingen blir sett "ned" på fordi de er førsteklassinger.

Alle må jo begynne ett sted. :D

 

mvh Politistudent

Hehe. OK.

 

Går man med uniform hver dag på skolen??

Og er det fyfo i timene ?

Lenke til kommentar
Dere får tildelt uniform i løpet av høsten, og uniformen skal brukes hver dag på skolen.

 

Huff det må då vera eit slit? Og politiuniformen avslører vel ikkje akkurat kor lekre dei søte politistudinene er?:) Jaja, det er vel fordelar med det også, hehe! Forresten politistudent, korleis er karaktersystemet på PHS? Talkarakterar, bokstavkarakterar eller bstått/ikkje bestått?

Lenke til kommentar

Hei

 

Har fått beskjed om at jeg er ønsket til opptak til fallskjermjegertroppen når jeg skal i militæret. Er det en gunstig vei å gå om man tenker seg en karriere i politiet? ser det bra ut på intervjuet? det er jo den mest utfordrende frstegangstjenesten i norge, både fysisk og psykisk. Eller er det slik at UB eller militærpolitet stiller sterkere siden det sikkert er mer om etikk o.s.v.?

må forresten si det er grådig snilt av det å besvare alle spørsmål og slikt!

 

mvh Even

Lenke til kommentar
Frigata: Kan være befriende med uniform på skolen, og dere skal jo ha uniform i arbeidslivet så hvorfor ikke på skolen?

 

 

Det er faktisk veldig befriende å gå i uniformen, synes det er helt fint å slippe å rote i skapet hver dag. (Så er jeg ikke altfor forfengelig heller.) Eneste slitsomme er at man må komme til skolen tidligere for å skifte. :p

Man blir faktisk en helt annen person med politiuniformen, man skal bære den med stolthet. :D

 

Frigata: Vi har bokstavkarakter. A til F.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Hei

 

Har fått beskjed om at jeg er ønsket til opptak til fallskjermjegertroppen når jeg skal i militæret. Er det en gunstig vei å gå om man tenker seg en karriere i politiet? ser det bra ut på intervjuet? det er jo den mest utfordrende frstegangstjenesten i norge, både fysisk og psykisk. Eller er det slik at UB eller militærpolitet stiller sterkere siden det sikkert er mer om etikk o.s.v.?

må forresten si det er grådig snilt av det å besvare alle spørsmål og slikt!

 

mvh Even

 

Nå er det jo slik at førstegangstjenesten ikke lengre er et krav. Om du har vært fallskjermjeger er jo en positiv ting å ha med på cv'en. Det er vel ikke bare bare å bli fallskjermjeger heller.

 

UB eller MP stilles ikke sterkere over f.eks fallskjermjeger.

Samme som min vanlige sammenligning, at en vekter ikke nødvendigvis foretrekkes mer enn en som har jobbet i kassa på Rema. Eller at infanterisoldaten er annenrangs til MP soldaten.

Utvelgelsen går ut i fra deg som person, det er det viktigste. Det dere gjør, uansett hva, vil skaffe dere kunnskap, erfaringer og utvikle dere som person som forhåpentligvis vil gjøre dere modne og skikket til evt polititjeneste.

 

Men jøss, jeg hadde blitt mektig imponert hvis det satt en rett overfor meg som har tjenestegjort i spesialkommandoer. Vil nok tro at seleksjonsprosessen der er temmelig hard og. :D

 

Bare hyggelig å kunne svare på spørsmål.

 

Jeg vil bare legge til at jeg på ingen måte er noen offisiell talsperson for politihøgskolen.

Jeg opprettet tråden kun for å kunne besvare og være til hjelp til de som er interessert i å bli politi, da jeg vet at mange har spørsmål som de kanskje ikke helt vet hvor de skal gå til.

Mine uttalelser og svar er basert på egne kunnskap og erfaringer.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Tusen takk skal du ha for svarene. Er en utrolig tung seleksjonsperiode, men vil si jeg er i ganske god form så jeg håper på å kunne bli tatt opp. lurte på en ting og det var hvordan du syntes det er nå i 2. året ditt med praksis og hvordan du praktiserer det du har lært i 1 året. tusen takk

Lenke til kommentar
Tusen takk skal du ha for svarene. Er en utrolig tung seleksjonsperiode, men vil si jeg er i ganske god form så jeg håper på å kunne bli tatt opp. lurte på en ting og det var hvordan du syntes det er nå i 2. året ditt med praksis og hvordan du praktiserer det du har lært i 1 året. tusen takk

 

En ting man kan glede seg som politistudent er praksisåret. Jeg jobber i 100% (ulønnet :( ) turnus og opplever mye spennende.

 

Hvordan en praktiserer yrket som politimann er opp til en selv egentlig. Med det mener jeg at vi er så forskjellige alle sammen, at vi oppfatter ting på forskjellige måter og lignende. Noen politimenn er rolige, noen hever stemmen tidlig.

Noen prater seg ut av situasjoner, mens noen skaper situasjoner. Det jeg har lært når jeg jobber i distriktet er å være veldig tålmodig, når man jobber på mindre steder er back-up'en enten langt unna eller ikke tilstede i det hele tatt.

Så man må lære å takle ting ut i fra hvordan situasjonen er.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg lurer på litt mer.

 

Hvor mye tid vil du si man i snitt bruker på studiene uteom skoletiden. Altså mye "lekser" ?

 

Kan du nevne eksempler på en hjemmeoppgave som man må skrive?

 

 

 

Du bruker ganske mye tid på oppgaveskriving og lesing. Leser du ikke har du ikke sjans til å følge med, jussen er et av fagene som er viktig å kunne godt som politimannen på gata. Ellers er det mange oppgaver som må leveres i første klasse. Temaoppgaver som inneholder politifaglig del, juridisk del og sosiologi/ psykologi del.

 

Så du har alltid noe å gjøre hele tiden, i tillegg må du også regulere egen trening. Så etter skoletid er det oppgaveskriving, lesing, trening og litt mer lesing for de ekstra flittige. Det er nok å gjøre på phs.

 

Man må regne med å måtte jobbe litt med oppgaver og studie når man går på politihøgskolen. Det er ikke bare på med uniformen og trene på arrestasjon, skyting og ting man forbinder med action. :)

Teorien skal først sitte.

 

Det er en del tung teori. Men det går bra, bare man har litt gode leserutiner. Action får du nok av i andre året. :D

 

3 klasse er det tyngste året med eksamen og innleveringer i hue og ræva. Unnskyld ordbruket. :p

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Flere studenter blir det i fremtidige opptak, regjeringen ville visst øke kullene til 500 hvert år. Hvorvidt dette lar seg gjennomføre er noe annet. Men en ting er sikkert, er at det ikke blir mindre kull hvert år i hvert fall.

 

En annen ting, besøk gjerne www.politilonn.no

 

I disse dager foregår det en lønnskampanje i politiet. Vis din støtte til politiet. :D

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...