Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

heisann, et kjappt lite spørsmål:

hvordan er utdanning med tanke på beredskapstroppen?

 

Nå kan jeg ikke noe særlig om Beredskapstroppen selv, men jeg var på opptaket til Heimevernets spesialavdeling HV-016 i fjor, og jeg kan tenke meg at opptakene til Beredskapstroppen er en god del hardere.

 

Og HV-016 var ikke akkurat noen dans på roser med karameller til middag, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det fisken sier. Dette gjelder veitrafikklovgivningen.

Får man et forenklet forelegg og godtar det på stedet blir det ikke noen pletter på rullebladet.

Nekter man f.eks å godta et forenklet forelegg kan man bli fremstilt for retten, og da blir det en annen tone.

Blir man dømt i retten vil saken stå på rullebladet.

 

Har du trimmet ped'en og blir tatt for det er det i grunn ikke en sak som skal være diskvaliserende for opptak til phs.

Det spørs hvilken reaksjon ("straff") du fikk da du ble tatt. Jeg har ikke lovboka foran meg akkurat nå, men jeg skal sjekke nærmere om det.

 

Når det gjelder data- /ingeniørutdannelse er det jo gull verdt, du kan etterhvert søke deg til avdelinger senere hvor din kunnskap kan benyttes. Kripos er et av særorganene som har mange forskjellige ansatte med like mange forskjellige utdannelser. Så det kan komme til nytte der avhengig av hva du vil jobbe med.

 

mvh Politistudent

 

Edit: Blir du stanset på en trimmet moped i dag, risikerer du både avskilting og forenklet forelegg på 4200 kroner, samt inndragning av førerkort eller mopedførerbevis og utsettelse på førerkort for bil.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Edit: Blir du stanset på en trimmet moped i dag, risikerer du både avskilting og forenklet forelegg på 4200 kroner, samt inndragning av førerkort eller mopedførerbevis og utsettelse på førerkort for bil.

 

Jeg har hatt klasse B i åtte år nå, og har kjørt tilnærmet prikkfritt (med unntak av ett eller to FF). Kjøpte meg en scooter for noen måneder siden, og den går i 45 på flatmark. Man føler at man er til enorm irritasjon for andre bilister i 60- og 70-soner, og jeg kommer til å sørge for at den hvertfall kan gjøre 60 på flatmark.

 

Nå er jeg en veldig fornuftig fører i utgangspunktet, så får jeg heller ta den støyten om jeg mot formodning skulle bli stoppa ;)

Lenke til kommentar

hei hei

veldig bra tråd dette her :thumbup:

 

har søkt meg inn på mp til sommeren. håper å komme inn. de fysiske kravene skal eg greie med karakter 1 håper eg..(har 8 år på landslaget i vannpolo)..men har slitt med beinhinnebttennelse i begge leggene en stund no..så løpingen blir ett hinder

 

hvordan er de psykiske spørsmålene, er de sånn "iq" test liknende samt moral og etiske spørsmål?

 

er det veldig få som kommer inn i en alder av 20 år??

 

mvh

 

torbjørn

Lenke til kommentar
hvordan er de psykiske spørsmålene, er de sånn "iq" test liknende samt moral og etiske spørsmål?

 

Ingen "psykiske spørsmål" eller IQ-tester, kun et ganske vanlig og lite skummelt intervju hvor du blir stilt spørsmål av et panel bestående av politifolk. Slik var det hvertfall da jeg var på opptaket i 2004.

 

er det veldig få som kommer inn i en alder av 20 år??

 

Det tror jeg. I tillegg er det ganske få som kommer inn første gang de prøver.

Lenke til kommentar

Intervjuet går ut på å finne ut hvordan du er som person. Bare vær deg selv, og vær ærlig.

 

Når det gjelder alder så er det jo slik at PHS ønsker voksne, modne og reflekterte mennesker.

Men helt umulig er det ikke å komme inn som 20 åring, men det er veldig få 20 åringer som kommer inn.

Snittaldern i kullene ligger vel på 24-25+.

Og det sies at man gjerne skal søke en 2-3 ganger for å vise at man er motivert.

 

I klassen min var det to stk som var 20 år da de begynte i første klasse.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Der er jeg usikker gitt. Men man må sørge selv for trening av hunden og få den godkjent. Det blir holdt kurs for godkjenning av politihunder og.

Jeg tror ikke man skal søke om å bli hundefører (meget usikker her), men det er en del man må ordne for å bli godkjent som hundefører. Blant annet opplæring og trening av hunden.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Der er jeg usikker gitt. Men man må sørge selv for trening av hunden og få den godkjent. Det blir holdt kurs for godkjenning av politihunder og.

Jeg tror ikke man skal søke om å bli hundefører (meget usikker her), men det er en del man må ordne for å bli godkjent som hundefører. Blant annet opplæring og trening av hunden.

 

mvh Politistudent

 

Det er mottatt. :)

Kan sjekke det opp en gang, er bare en artig tanke om jeg først skal bli politi.

Lenke til kommentar

Det som sies på phs er at det kreves masse tid og ressurser for å trene opp hunden.

Man blir nærmest "gift" med hunden og skilsmisse raten der (også for resten av politiet) er skyhøy!

 

Ikke for å legge en demper på stemningen. :p

 

Men jeg skal komme tilbake senere med informasjon om akkurat hundetjenesten (Victor) for de interesserte.

 

mvh Politistudent.

Lenke til kommentar

i de fleste politidistrikt har de ikke noen bestemt rekruttering for hundeførere. i svensk politi er dette mer strukturert. der gjennomføres det opptak og planmessig utdanning.

 

her på berget er det mer opp til hver enkelt tjenestemann som enten har hundeerfaring fra før av eller som ønsker å drive med dette å komme seg inn i miljøet.

 

i praksis fungerer dette slik at når det bir en ledig stilling hos hundetjenesten er det opp til hundeleder i distriktet å velge en av de tjenestemennene som har vist interesse og som kanskje til alt overmål har en hund som er sunn og frisk og i den rette alderen.

 

når tjenestemannen har blitt "rekruttert" blir han etterhvert sendt på kurs der ekvipasjen (hund og fører) blir utdannet frem til godkjenning.

 

dette er dog gjenstand for lokale variasjoner fra politidistrikt til politidistrikt.

Lenke til kommentar
/forkort

 

Mange takk! :)

Men det passer meg egentlig bra, for jeg tror bikkjer er mer trofast dyr enn kjerringer, så det skal gå fint. :!:

Dessuten er vel samlivet en ting som uansett kan komme under press når man er politi?

 

/forkort

 

Ja, etter litt lesing på nett ser det ut som det er ganske så riktig ja. Du er ikke tilfeldigvis hundefører e.l selv Spr0cket?

 

Tusen takk til alle for all info! :)

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar
hvordan oppnår man tittel/yrket etterforsker? Er det innenfor politiutdanning?

 

det er mange ting man kan si om dette. den enkle forklaringen er at man arbeider til daglig som etterforsker. de fleste har sikkert en anelse om dette, men tilstandene i norsk politi er svært lite likt det man ser på tv :)

 

for å jobbe som etterforsker kan man søke fast jobb eller vikariat, eventuelt bli beordret, til en etterforskningsavdeling. eller, man kan jobbe på et lensmannskontor. da er det litt av hvert, litt patruljekjøring og litt etterforskning. Vanlig ordenspoliti, de man ser til daglig i uniformer og uniformerte kjøretøy, driver også med etterforsking per definisjon, etterrsom de ofte intiterer straffesaker ved å opprette anmeldelser og å sikre spor. Det er også flere nivåer innenfor etterforskning, som generalist (en som er utdannet til, og jobber med mange forskjellige ting uten å spesialisere seg på noen av tingene) på lensmannskontor, eller som spesialist på f.eks. kripos.

 

 

Fisken: nei, men jeg har en artig liten kar av en bruksmalle :)

Lenke til kommentar

Det stemmer det som Sprocket sier. Man kan jobbe med ordenstjenesten, for så å bytte og gå over til etterforskningen og bli etterforsker.

 

Veldig mange må innom etterforskningen i en periode for å få fagfelt godkjent for å rykke opp, f.eks fra pb1 til pb2 etter et visst antall år.

Men ellers kan man velge å jobbe fast som etterforsker selv om man nettopp har kommet ut fra phs.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har tenkt til å søke meg inn på PHS når jeg er ca 22.

Da regner jeg med at jeg vil ha godt over 50 poeng.

Skal ta påbygg til neste år satser på å få 4,5-5 i snitt (det er vell det siste året på skole som de ser på?).

Etter det blir det vell en folkehøyskole, så blir det militæret som jeg gleder meg sinnsykt til, har søkt meg inn i MP.

Trener en god del nå, og hadde sikkert greit kravene nå, men etter året i militæret regner jeg med at min fysiske helse er veldig bra, derfor velger jeg å ta PHS året etter folkehøyskolen.

 

 

Men det jeg lurte på er om de som søker oftest kommer inn der de vil?

Hvor store er avdelingene?

Så lurte jeg på hva slags fag dere har på skolen de 2 årene med teori?

Hva slags lønn får du andre året når du er ute i tjeneste?

 

Er kjempegira på det, og skal satse alt på å komme inn!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...