Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg dumpet borti flere forskjellige tråder fra unge håpefulle ungdommer som vil søke politihøgskolen (phs).

 

Jeg er for tiden 2. års student ved politihøgskole og er ute på praksistjeneste.

Dersom det er noen som vil vite mer om politihøgskolen, hvilket krav som kreves og hva man bør gjøre i de årene man har før man søker ( gjennomsnittlig alder på phs - 24 år)er det bare å spørre meg.

 

JEg skal etter beste evne svare på alle spørsmål.

 

mvh Politistudenten

 

 

4. Livredningstest i vann (gjennomføres i 1. klasse.

 

Hei, hei.

 

Først og fremst vil jeg takke for en meget informativ og nyttig tråd. Har du virkelig tid til slikt i 2. året? HEHE

 

Så til saken. Ser du nevner en livredningstest som skal gjennomføres i vann i løpet av 1. året. Da ser jeg for meg den klassiske hente opp dukka og svømme med den... Du kan ikke si hva den går ut på? Har ALLTID slitt med slike tester og har faktisk ikke fått det til. Har heller ikke øvd så mye, men blir øving framover nå. Blir det opplæring underveis i studieåret fram mot testen? Muligheter for å øve på kveldstid? Litt info om dette hadde jeg vært veldig takknemmelig for :)

 

Skal på opptak, og håper å komme inn.. er bare 20 år, så blir ikke skuffa om jeg ikke kommer inn - prøver bare til neste år.

 

Takk på forhånd! Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, i andre året så jobber du bare. Og det tar ikke den lange tiden å skrive et svar.

 

Først og fremst, du får kurs, opplæring og trening til livredningstesten. Det er også muligheter for å bli igjen på skolen på kveldstid for å øve på dette.

 

Testen går utpå at du først skal svømme 50 meter i feltuniform (militæruniform).

Deretter skal uniformen tas av mens du er i vannet uten at du får lov til å holde i kanten. Klærne skal opp av vannet, og du skal 4 meter ned i dypet for å hente opp dukka. Når du er oppe slipper du dukka, og en makker skal ta et halsgrep på deg som du skal befri deg fra.

 

Deretter fører du makkern din i 50 meter, før du skal løfte han/henne opp av vannet. Du har 5 minutter til rådighet.

For jenter er det 5.15 min.

 

Lykke til så mye på opptak!

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Hehe, i andre året så jobber du bare. Og det tar ikke den lange tiden å skrive et svar.

 

Først og fremst, du får kurs, opplæring og trening til livredningstesten. Det er også muligheter for å bli igjen på skolen på kveldstid for å øve på dette.

 

Testen går utpå at du først skal svømme 50 meter i feltuniform (militæruniform).

Deretter skal uniformen tas av mens du er i vannet uten at du får lov til å holde i kanten. Klærne skal opp av vannet, og du skal 4 meter ned i dypet for å hente opp dukka. Når du er oppe slipper du dukka, og en makker skal ta et halsgrep på deg som du skal befri deg fra.

 

Deretter fører du makkern din i 50 meter, før du skal løfte han/henne opp av vannet. Du har 5 minutter til rådighet.

For jenter er det 5.15 min.

 

Lykke til så mye på opptak!

 

mvh Politistudent

 

Herregud:P Jaja, bare å begynne å øve. Hva skjer om man ikke klarer det:S?

Lenke til kommentar

Om du ikke klarer den testen får du ta den igjen senere i 3. klasse.

Eller om igjen og om igjen til du har klart den. ^^

 

Men du får masse trening på skolen, så d er ikke noe å bekymre seg for.

 

 

 

Den livrednings øvelsen der bør det øvast endel på ja.

 

No har eg søkt 1års studium i Jus i Lillehammer og Molde. Har 1 år til rådighet til å gjere det eg vil før eg søker PHS igjen ;)

 

 

Det hørtes veldig fornuftig ut. :D

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Om du ikke klarer den testen får du ta den igjen senere i 3. klasse.

Eller om igjen og om igjen til du har klart den. ^^

 

Men du får masse trening på skolen, så d er ikke noe å bekymre seg for.

 

 

 

Den livrednings øvelsen der bør det øvast endel på ja.

 

No har eg søkt 1års studium i Jus i Lillehammer og Molde. Har 1 år til rådighet til å gjere det eg vil før eg søker PHS igjen ;)

 

 

Det hørtes veldig fornuftig ut. :D

 

mvh Politistudent

 

Ok, takk for svar. Ble VELDIG beroliget da jeg fikk høre det der nå, om mye øving og slikt. Skal starte allerede på fredag, så vi får se :)

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Ble VELDIG beroliget da jeg fikk høre det der nå, om mye øving og slikt. Skal starte allerede på fredag, så vi får se :)

 

 

Du kan ta den testen om igjen mange ganger, men du får ikke vitnemålet ditt fra politihøgskolen før den, i likhet med alle andre tester og eksamen, er bestått.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Et litt personlig spørsmål til deg, politistudent.

Har du lest boka "Politiblikket"?

Den ser relevant ut, og jeg vurderer å kjøpe den for å lese mer om yrket jeg har så lyst til å bli en del av.

 

Kan det være noe i dette, tror du?

 

 

Heisann,

 

"Politiblikket" av Liv Finstad var en del av pensum på PHS før. Det er den ikke nå lengre.

Men uansett hadde jeg lest boka før opptaket.

 

Det er delte meninger blant politifolk om den boka, men jeg syntes den var en bra bok som gir deg et lite innblikk i politiet som er vel verdt å ta med seg.

 

For min del likte jeg den godt. Jeg leste gjennom boka for 2. gang rett før jeg skulle til opptak.

 

Min anbefaling, kjøp/lån og les boka. :D

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Ble VELDIG beroliget da jeg fikk høre det der nå, om mye øving og slikt. Skal starte allerede på fredag, så vi får se :)

 

 

Du kan ta den testen om igjen mange ganger, men du får ikke vitnemålet ditt fra politihøgskolen før den, i likhet med alle andre tester og eksamen, er bestått.

 

mvh Politistudent

Såpass forstod jeg :p Men ble litt mer optimistisk da jeg hørte at man får opplæring osv. Har vært utsatt for en slik test før, og da fikk jeg bare beskjed om å gjøre det, uten noen form for øving først. Tror nok det skal gå bra med litt kurs og øving :)

Lenke til kommentar
Såpass forstod jeg :p Men ble litt mer optimistisk da jeg hørte at man får opplæring osv. Har vært utsatt for en slik test før, og da fikk jeg bare beskjed om å gjøre det, uten noen form for øving først. Tror nok det skal gå bra med litt kurs og øving :)

 

Hehe, den testen høres tungt ut. Men det er overraskende få som stryker den. Det skal nok gå bra når du får øvd og trent på det.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Utrolig spennende tråd dette her, klarer ikke slutte å lese! Har lest veldig mange ulike artikler og utdanningsbrosjyrer samt snakket med naboen som er politi, og er helt sikker på at politiyrket er det rette for meg. Men har veldig lyst til å finne mer ut om Beredskapstroppen og etterutdanning i politiet. Noen som har peiling hvor jeg kan finne den slags informasjon? Har søkt litt rundt på nettet, men finner ikke stort.

 

 

Hvis du roter litt tilbake i denne tråden var det en annen som postet en link med litegrann info om akkurat spesialstyrken Delta.

 

Da jeg var på utrykningskurs var en av instruktørene Delta- mann! Du skal helst være mellom 25- 35 år gammel når du søker delta, og du skal ha et visst antall år på baken før du kan søke. Info om å søke Delta ligger internt i politiet tror jeg. Så når du først har kommet inn på politihøgskolen vil du også finne info om å søke Delta.

 

Når det kommer ut informasjon om opptak til Beredskapstroppen, er det bare å "slenge" inn en søknad da.

Det blir opptak når de trenger flere folk.

 

Minimumkravene for å komme med på opptaket:

 

• 3ooo meter løp under 12:30

• heving i bom med overtak 10 repetisjoner

• 50 situps

• 400 meter svømming

• Fridykk ned til 4 meter

 

Dette er minimumskravet for å komme på opptaket, ikke opptakskravet. Klarer du ikke dette får du ikke prøvd deg en gang på opptak. Det vil også være andre krevende psykiske og fysiske tester også på opptaket.

 

Legger ved noen linker på reportasjer med Delta.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1195438.ece

http://en.wikipedia.org/wiki/Beredskapstroppen

 

Enjoy!

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Må alle som kan tenke seg en karriere innenfor politiet, gå gjennom Politi høyskolen? F. eks, hvis hverdagen din består av å gå gjennom PC`n til pedo-mistenkte. Så treger du vel ikke kunne ta 18x60 i benk, eller?

 

 

18x60 i benk er noe man greier på ungdomsskolen dersom man trener litt.

 

Politiarbeid er mer enn å gå gjennom en PC.

Lenke til kommentar
Må alle som kan tenke seg en karriere innenfor politiet, gå gjennom Politi høyskolen? F. eks, hvis hverdagen din består av å gå gjennom PC`n til pedo-mistenkte. Så treger du vel ikke kunne ta 18x60 i benk, eller?

 

 

18x60 i benk er noe man greier på ungdomsskolen dersom man trener litt.

 

Politiarbeid er mer enn å gå gjennom en PC.

 

Å, sjå på meg... Neida.

 

Det jeg mente var vel, om det finnes mange veier inn i politiet, utenom Politi høyskolen.

Endret av Earthworm-Jim
Lenke til kommentar
Å, sjå på meg... Neida.

 

Det jeg mente var vel, om det finnes mange veier inn i politiet, utenom Politi høyskolen.

 

 

Halvparten av stillingene i Kripos er politistillinger mens resten er sivilt ansatte. Flertallet av de sivile

er ansatt i administrative stillinger og stillinger tilknyttet laboratoriene.

 

Har du relevant utdannelse i forhold til det politiet krever kan du bli sivilt tilsatt i Kripos.

Mange veier innom politiyrket, men du gjør ingen politioperativt arbeide enn forskning og arbeid knyttet til laboratoriene dersom du ikke er politiutdannet.

 

Du er da politiansatt, men ikke politi.

 

mvh Politistudent

 

 

 

Blæ. Jeg begynner å bli nervøs nå. 5 dager til jeg skal i ilden. Kommer til å bli überskuff om jeg ryker på det fysiske:-(

 

 

Det er bare et godt tegn å være nervøs, helt normalt.

Husk å få i deg en ordentlig karbohydratrik frokost, det sikrer deg masse energi som du trenger for å gjennomføre alle testene. Lykke til så mye!

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Hei, Politistudent! Som mange andre, må jeg takke for at du tar deg bryet med å svare på spm. her!

 

Jeg har kommet inn på opptak nå til våren, og tror jeg skal klare å bestå testene greit. Det jeg lurer på er hvordan studiehverdagen er? Har hørt rykter om at dette studiet er nærmest "umenneskelig", med tanke på innleveringer, eksamener, tester etc.... Jeg har aldri gått på høgskole tidligere, og vet ikke hvordan nivået er. Kjenner en del som har tatt sykepleien, og har ikke fått inntrykk av at det studiet er så "vanskelig".

Hvordan oppleves dette i praksis? Forstår at alt egentlig er relativt her :) , da det selvsagt kommer an på personlige egenskaper også. Er det fullt kjør hele tiden, med nærmest null tid til sosiale aktiviteter?

Jeg har klart meg bra på videregående, men det begynner å bli noen år siden.

 

Hvordan er det i praksisåret? Er det mange rapporter og innleveringer også da?

 

Har også et spm. litt på siden. Hvordan stiller PHS seg til at man jobber ved siden av studiene? Her er det også mange rykter som florerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...