Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Politiet driver jo en stor lønnskamp for tiden, og de sier at polititet krever "minst" 80.000 ekstra over et par år. Hvor mye i lønnnsøkning vil det si for en som er nyutdannet? vil de og oppleve 80000? eller er det bare for politioverbetjentene? Er bra dere politifolk får den lønnen dere har rett på!! gratulerer!

 

takk

 

som politistudenten her påpeker er grunnlønna godt i underkant av 300 k som nyutdannet. slik jeg forstod arne johannessen når han ble intervjuet i forbindelse med lønnskampen var det snakk om en gjennomsnittlig lønnsøkning på 80k over en periode på 3 år. Nå er det nå engang slik i lønnskamp og andre forhandlinger med arbeidsgiver at man gjerne går ut litt høyt og kanskje ender opp et sted midt i mellom - ikke ulikt når man pruter med gateselgere i sydlige strøk.

 

det er helt riktig at lønnsøkninger ofte er større beløpsmessig for hæyere stillinger. den relative lønnsøkningen (økning i forhold til nåværende lønn) er dog stort sett lik.

 

Dette var en matnyttig tråd. Har ikke tenkt å søke på PHS. Det er jeg for gammel til, men jeg har en datter som er og har vært bestemt på å ta PHS i mange år. Hun startet å trene etter de fysiske kravene da hun var 12 år (har ikke klart det ennå, men hun står på). Hun har også lagt løpet med tanke på utdannelse før en eventuell søknad til PHS, men her ble hun litt skuffet når vi leser i tråden at man normalt ikke kommer inn som 20 åring.

 

Men det vi lurer på er om Politidistriktene tar inn ungdommer i sommerjobber e.l.? Da tenker vi selvfølgelig ikke på operativ tjeneste, men mer administrative oppgaver. Hun kunne tenkt seg dette for å få et innblikk i hva yrke går ut på. Hun er 15 nå.

 

En stor takk til Politistudenten som setter av tid til å svare.

 

jeg har hørt om ikke-utdannede som jobber i konsulentstillinger som skranke og sentralbord. dette er kanskje mest vanlig på lensmannskontor eller mindre politistasjoner. Kan være en fin mulighet til å få med seg litt om yrket, og stiller samtidig ikke så store krav til erfaring og utdanning. kan være verdt å undersøke.

Lenke til kommentar
1. Hvordan kan jeg forberede meg til intervjuet? hva slags spørsmål får man?

 

2. Som 13-14åring hadde jeg en tagge-sak som ble anmeldt. Utrolig dumt og noe jeg angrer svært mye på! Men saken ble henlagt og havnet i konfliktråd. I tillegg sa politimannen at dette ikke havnet på rullebladet. Stemmer dette? i så fall, er det noen mulighet for at opptaksnembda kan finne ut av dette, selv om det ikke står på rullebladet?

 

3. Er det vanskelig å få jobb etter man er ferdig med phs? Å jobbe som politi i Oslo hadde vært toppers!

 

4. Hvordan er mulighetene for å få jobb i Kripos?

 

Takker for svar

 

Hei! selv om ikke spørsmålet var rettet til meg tillater jeg meg å knytte til et par kommentarer.

 

1. det aller viktigste for dette intervjuet er at du tør å være deg selv! Det kan være nyttig å ha tenkt gjennom de punktene du fyller ut på egenerklæringsskjemaet når du leverer inn søknaden - du kan få spørsmål om dette. Før i tia var det ofte spørsmål som tok sikte på å avdekke søkerens samfunnsengasjement, herunder spørsmål om samtidens politiske spørsmål og noen spørsmål om offentlig forvaltning. På denne tiden var det vanlig å pugge navn på statsråder og organiseringen av norsk offentlig forvaltning.

 

dagens opptak tar mer sikte på å finne ut hva slags person det er de har foran seg på intervjuet. derfor er det spesielt viktig å være seg selv, og å være helt ærlig. det kan være greit å være litt forberedt slik at intervjuet ikke bare består av stotring.

 

2. dette skjedde før din kriminelle lavalder. det er derfor ikke registrert i strafferegisteret. imidlertid kan opplysningene spores i et straffesaksregister. jeg ville i alle tilfeller forberedt med på at det kan komme et spørsmål om dette, og da kan det være lurt å ha noen meninger om hvorfor du gjorde dette når du var 13 år, sett i forhold til hvorfor du søker phs nå. modning er vel et godt stikkord.

 

3. for tiden er det stort behov for arbeidskraft i omtrent alle distrikter. det eneste stedet som det per i dag fremdeles er vanskelig å få seg jobb er på politistasjonen i trondheim. Vel og merke snakker jeg da om grunnstillinger (pb 1 på ordensavdelinger/etterforskningsavdelinger/lensmannskontor) se for øvrig nr 4

 

4. det er i hovedsak to måter å "komme inn" på kripos:

1 - det blir fra tid til annen utlyst faste stillinger og vikariater som man kan søke på

2 - kripos har en avtale med politidistriktene om avgivelse av hospitanter. dette innebærer at man jobber på kripos i f.eks. ett år for så å returnere til sin gamle jobb. dersom man gjør en god figur mens man er på hospitering er det ikke utenkelig at man kan stille langt fremme i køen ved senere utlysning av stilling.

Lenke til kommentar

Hei, hyggelig at du har hatt stor nytte av denne tråden. Du har satt deg mål og det er kjempebra. Stå på og gjør så godt du kan.

 

1. Veldig mange spør hvordan intervjuet er, for det første vil jeg bemerke at jeg ikke sitter på noen fasitsvar.

De kommer til å spørre om ting som gjelder deg, det varierer veldig mye hva de spør om.

De eneste tipsene jeg har til deg er at du er dønn ærlig og redelig, og at du er deg selv. Jeg skrev tidligere at man burde være bevisst på sine negative og positive sider. Tenk på det som et jobbintervju.

 

Ellers gjelder det å lese aviser og følge med på nyhetene. :D

 

2. Det stemmer det politimannen sier at det ikke står på rullebladet ditt. Du var da under den kriminelle lavalder. Igjen, jeg kan ikke legge mere vekt på en ting som gjelder dersom du vil bli politi: Ærlighet!

 

3. Norge "skriker" etter flere politifolk, så det er ikke vanskelig å få jobb. Du må heller ikke være så kresen på hvor du vil jobbe dersom du vil ha jobb. Veldig mange søker Oslo, så det kan fort bli konkurranse der. :D

 

4. Gode muligheter å få jobb på Kripos etter endt PHS utdannelse, men det kommer an på hva du vil jobbe med på da. Krimtekniker mm.

 

mvh Politistudent

 

Politiet driver jo en stor lønnskamp for tiden, og de sier at polititet krever "minst" 80.000 ekstra over et par år. Hvor mye i lønnnsøkning vil det si for en som er nyutdannet? vil de og oppleve 80000? eller er det bare for politioverbetjentene? Er bra dere politifolk får den lønnen dere har rett på!! gratulerer!

 

takk

 

som politistudenten her påpeker er grunnlønna godt i underkant av 300 k som nyutdannet. slik jeg forstod arne johannessen når han ble intervjuet i forbindelse med lønnskampen var det snakk om en gjennomsnittlig lønnsøkning på 80k over en periode på 3 år. Nå er det nå engang slik i lønnskamp og andre forhandlinger med arbeidsgiver at man gjerne går ut litt høyt og kanskje ender opp et sted midt i mellom - ikke ulikt når man pruter med gateselgere i sydlige strøk.

 

det er helt riktig at lønnsøkninger ofte er større beløpsmessig for hæyere stillinger. den relative lønnsøkningen (økning i forhold til nåværende lønn) er dog stort sett lik.

 

Dette var en matnyttig tråd. Har ikke tenkt å søke på PHS. Det er jeg for gammel til, men jeg har en datter som er og har vært bestemt på å ta PHS i mange år. Hun startet å trene etter de fysiske kravene da hun var 12 år (har ikke klart det ennå, men hun står på). Hun har også lagt løpet med tanke på utdannelse før en eventuell søknad til PHS, men her ble hun litt skuffet når vi leser i tråden at man normalt ikke kommer inn som 20 åring.

 

Men det vi lurer på er om Politidistriktene tar inn ungdommer i sommerjobber e.l.? Da tenker vi selvfølgelig ikke på operativ tjeneste, men mer administrative oppgaver. Hun kunne tenkt seg dette for å få et innblikk i hva yrke går ut på. Hun er 15 nå.

 

En stor takk til Politistudenten som setter av tid til å svare.

 

jeg har hørt om ikke-utdannede som jobber i konsulentstillinger som skranke og sentralbord. dette er kanskje mest vanlig på lensmannskontor eller mindre politistasjoner. Kan være en fin mulighet til å få med seg litt om yrket, og stiller samtidig ikke så store krav til erfaring og utdanning. kan være verdt å undersøke.

 

 

Stemmer det at det finnes mange sivile stillinger i politiet. I dette tilfellet gjaldt det en 15 år gammel jente, det stilles nok andre krav til mindreårige på sommerengasjement hos politiet enn andre sivile ansatte.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Hei !

 

Bra tråd, leser den hver dag etter oppdateringer, men har ikke postet noen selv.

 

Vil også tipse dere andre om tråden som er i gang på kvinneguiden.no som heter Politihøgskolen 08!

 

 

Politistudent :

 

Jeg er brennende opptat av studentengasjement, hvordan er dette på PHS. Det jeg snakker om f.eks. tillitsvalgte o.s.v., har dere det? Og veit du litt hva de jobber med slags saker ?

 

Vet du hvordan nemda ser på slikt engasjement? (Har vært elevrådsleder, russepresident, ungdomsråd, ungdommens fylkesting ++ )

 

Også et spørsmål til, skjønner at man må vie mye tid til studier på PHS, men hvordan er det med ekstrajobb? Er det noen av dere som har det?

 

Trenger nok å jobbe noen helger i måneden for å få økonomien til å løse seg. har et pent boliglån :) Er det noe problemer med f.eks. en ekstrajobb på narvesen

?

Lenke til kommentar
Hei !

 

Bra tråd, leser den hver dag etter oppdateringer, men har ikke postet noen selv.

 

Vil også tipse dere andre om tråden som er i gang på kvinneguiden.no som heter Politihøgskolen 08!

 

 

Politistudent :

 

Jeg er brennende opptat av studentengasjement, hvordan er dette på PHS. Det jeg snakker om f.eks. tillitsvalgte o.s.v., har dere det? Og veit du litt hva de jobber med slags saker ?

 

Vet du hvordan nemda ser på slikt engasjement? (Har vært elevrådsleder, russepresident, ungdomsråd, ungdommens fylkesting ++ )

 

Også et spørsmål til, skjønner at man må vie mye tid til studier på PHS, men hvordan er det med ekstrajobb? Er det noen av dere som har det?

 

Trenger nok å jobbe noen helger i måneden for å få økonomien til å løse seg. har et pent boliglån :) Er det noe problemer med f.eks. en ekstrajobb på narvesen

?

 

Heisann!

 

Jeg kan jo prøve å svare, så unngår "politistudent" skrivekrampe. :)

 

Jeg er i skrivende stund politistudent ute i praksis.

 

Hvis du er brennende opptat av studentengasjement, så finnes det jo studentråd på PHS.

Du spør om nemda ser på slike ting som studentengasjement, jeg kan fortelle at nemda spurte meg om jeg hadde hatt slike verv. Jeg sa jo som sant var at det hadde jeg ikke, kom nå inn likevel, men sikkert en fordel å ha vært med på det ;)

 

 

Ekstrajobb er kjekk å ha. Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg klarte fint å balansere studie og ekstrajobb. Dette blir værre 2. året. Da jobber man, som nevnt, 100% stilling uten lønn og man må søke til politimesteren om å innha en ekstrajobb (i mitt distrikt er de strenge med dette.)

 

Du nevner jobb narvesen. Det går fint 1. året, men 2. året må du søke til politimesteren om å få jobbe der. Kan ikke tenke meg at det skulle vært et problem. Ekstrajobber som er problematiske 2. året er:

 

- Fengselsbetjent

- Vekter

- Barnevernsarbeider

- Taxisjåfør

- Dørvakt

- Bartender

osv.. kommer ikke på flere i farten.

Lenke til kommentar
Du nevner jobb narvesen. Det går fint 1. året, men 2. året må du søke til politimesteren om å få jobbe der. Kan ikke tenke meg at det skulle vært et problem. Ekstrajobber som er problematiske 2. året er:

 

- Fengselsbetjent

- Vekter

- Barnevernsarbeider

- Taxisjåfør

- Dørvakt

- Bartender

osv.. kommer ikke på flere i farten.

 

Takk for svar! Helt greit at du svarte selvfølgelig

:)

 

Æsj, jeg som tenkte å kjøre pirattaxi :p

Lenke til kommentar

Kan dere si noe om hvordan miljøet er i klassen og på skolen? Da jeg gikk på videregående gikk jeg på media et av de første årene dette studiet var, og de som kom inn var stort sett "skolelys", (snitt på 5 for å komme inn.)

 

Vi fikk egentlig et VELDIG GODT klassemiljø, men faglig sett handlet det alltid om å være best, eller bedre enn alle de andre. Dette gjorde utdanningen til tider veldig slitsom, da du visste at uansett hvor bra du gjorde et foredrag eller en oppgave ville de andre alltid prøve å overgå deg selv for å imponere mest mulig.

Hvordan fungerer dette på politihøgskolen der jeg regner med at de fleste er faglig gode ?

 

Er miljøet spesielt blandt guttene veldig "macho", jeg er av den litt "mykere" typen, og synes miljøet i militæret var forholdsvis macho der mange synes det viktigste i livet var å kunne ta flest push.

Jeg trivdes veldig godt i militæret, men hang mest sammen med jentene egentlig :p

 

Hvordan er dette på PHS?

 

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg synes selv at det er ganske godt miljø både på skolen og i klassen. Mulig det var litt mange "verdensmestere" og macho- gutter i forsvaret, og det er sikkert noen på politihøgskolen og, men jeg har aldri opplevd phs studentene slik. Det er jo voksne og modne folk som går på phs forhåpentligvis.

 

Men det er jo alltid en eller annen som helst vil være best hele tiden, men alt i alt har det aldri vært noe problem slik jeg har opplevd det. Jeg jobber ut i fra mine egne forutsetninger, og gidder ikke å måle meg etter hva andre gjør. Og slik må du tenke av og til.

 

Knallmiljø på phs, alle er fremtidige kolleger, så vi tar godt vare på hverandre alle sammen. :D

Skyt meg om jeg tar feil, medstudenter fra phs.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg er en gutt på 16 år som går første året på idrett. Jeg har lest utrolig mye om yrket og synes det høres spennende ut. Målet mitt er å komme igjennom nåløyet og bli student hos phs. Jeg skal nå begynne å tren for fullt til militæret og politiet. Jeg lurer på om noen her har et treningsprogram som kan brukes framover mot dette målet. Jeg har laget en gruppe på nettby som heter "Trening til å bli politi", så hvis det er noen som har nettby her så skulle de ha vært konge om noen tok seg tid til å skrive litt om det de vet om veien til å bli politi.

 

Hilsen Egil

Endret av Gingen
Lenke til kommentar

Bare hyggelig,

 

du får loke litt på nettet for å finne passende bra treningsprogrammer. For min del hadde jeg aldri noe ordentlig treningsprogram, jeg trente alle muskelgrupper en gang i uka fordelt på 5 dager. Med en svømmeøkt etter hver styrkeøkt. Dagene i mellom styrkeøktene brukte jeg til å jogge. 6 uker før opptaket trente jeg kun på kravene til phs.

 

Mandag: Bryst, svømming

Tirsdag: Jogging (Da løp jeg langturer på 70 minutter)

Onsdag: Rygg og skuldre, svømming

Torsdag: Jogging

Fredag: Biceps og triceps, svømming

Lørdag og søndag treningsfri. Det hendte at jeg tok en rolig joggetur på lørdagene da.

 

Og den fysiske delen på opptaket gikk som en drøm.

 

Du er 16 år og kan teoretisk ikke søke før om 4 år, så tren med måte og ikke overbelast kroppen din slik at du får skader. :) Jeg gikk på en smell et par ganger da. :p

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Forstår. Har trent for det meste bein og rygg for å fårebygge skader.

Begynte for 3 uker siden med

Mandag: triceps, bryst, rygg

Tirsdag: lang joggetur (ca 7-10 km)

Onsdag: biceps, skuldre

Torsdag: interval (løping)

Fredag: bryst, triceps, rygg.

+ sit-ups

 

Har gym 3 timer hver dag så jeg får en del svømming, spenst og løping der.

Er det en måte du kan forbrede deg til intervjuet på? Har hørt at en del går ut der

Lenke til kommentar

Jeg har fått mange spørsmål om forberedelse til intervjuet. Og som alltid svarer jeg at du må være deg selv og at du må være ærlig. Andre ting som er greit å vite om seg selv på forhånd er dine egne negative og positive sider. Det er ingen fasitsvar på spørsmål du kan få fra nemnda, og det varierer fra person til person.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Svaret der går igjen over alt. Tror mange er veldig usikkre på den delen av opptaket. Jeg vet jeg ikke får søkt før om 4 år, men det er nå jeg legger grunnlaget med riktige valg. Karaktere, trening og og plettfritt vandal. Ting jeg er usikker på og misliker prøver jeg å oppsøke slik at jeg kan takle det bedre etter hvert. Jeg går på en internatskole i sogn, noe jeg finner lurt. Her blir jeg nødt til å ta mine egne valg, lage rutiner selv, takle å bo tett innpå folk. Dette er noe jeg føler jeg vokser mye på, noe jeg tror kommer til hjelp under opptaket til phs.

Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut, for hele greia med intervjuet er å finne ut hvordan du er som person. Og ingen andre enn deg har svaret på hvordan du er og hvordan du kan prate for deg. :)

 

Intervjuet er ingen skummel ting, og det går vel både rykter om det ene og det andre om det. Jeg vet det høres ut som en klisjé når alle sier "vær deg selv". Jeg følte selv ikke at det var et fullgodt svar da jeg skulle inn til opptak.

Men under intervjuet var jeg bare meg selv og viste fram mine egne holdninger, og det var tydeligvis godt nok for nemnda.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Har lest mye på treningsforumer fra før av også. Går på idrett, så jeg lærer en del om kothold, trening osv. Skal lage mitt eget treningsprogram ut i fra det jeg har lært på skolen, treningsforum.no og mil.no. Hvor høyt snitt bør jeg ha for å være sikret å komme inn til opptaksprøvene? Har lest litt på årsmeldingene til phs og det er uten tvil et poplulært yrket. I fjor var det ca 1900 søker og bare 432 ble tatt inn som studenter. Har forstått at phs tar gjennomsnitts karakteren til kullet og finner en nedre grense, men hva bør jeg ha for å være sikker på og komme til opptaksprøvene?

Som jeg skrev ble 432 studenter tatt inn, noe som egentlig er et ganske høyt tall. Hvor vanskelig er det egentlig å få jobb etter studiene når så mange nye studenter kommer ut i arbeidslivet hvert år?

Jeg har tenkt mest på UP eller noe ala beredskapstroppen. Rettere sagt, jeg vil være ute i felten. Har forstått at de fleste nyutdannete studenter blir satt på en ordensavdeling, noe som jeg finner helt greit. Men tar det alng tid før jeg kan for eksempel komme i UP eller noe ala dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...