Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

:)

 

Er det i bunn og grunn kun poengsummen som teller til slutt?

Altså, har blitt sagt at man skilles i bunken skikket/ikke skikket etter intervju, og da de skal ta 432 søkere fra toppen etter poengsum?

 

Vil det utelukke f.eks. de som er kongeflinke på intervju og alt, og har lite poeng ?

 

Eller er det slik at opptaksnemda bare kan stemple noen JA, og sende de inn uansett ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når hele prosessen er over vil nemnda skille de skikkede fra de uskikkede. Deretter tar inn de som er skikket rangert ut i fra poengsum. Skikkede med lavest poengsum settes på venteliste. Slik jeg har erfart er det noen som tas inn likevel selv om de mangler ett eller to poeng grunnet at de er spesielt skikket til polititjeneste.

Men har du veldig lav poengsum i forhold til opptakskravet, og blir klassifisert som skikket, må du nok regne med å bli satt på venteliste.

 

I bunn og grunn er det poengsummen til slutt som bestemmer hvem som får studieplass. Nemnda kan likevel ta deg inn om de bestemmer seg for det.

 

Hadde en kompis inne på opptaket i fjor, han gjennomførte alt veldig bra. Men ble satt på venteliste fordi han hadde veldig lav poengsum i forhold til kravet som ble satt.

 

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Ville et års utenlandstjeneste virke positivt når man søker?

Tenker også på et slags befalskurs i militæret også.

Men hvis jeg ikke kommer inn første gang jeg søker (etter militæret) så tenker jeg på utenlandstjeneste for å tjene litt penger og kanskje få en liten befal:D

 

 

Alt dere har gjort vil nok telle positivt, det skader ikke å den slags erfaring på baken. :D

Ett års utenlandstjeneste vil nok gjøre deg til en mer bevisst og reflektert kar, da jeg vil mene at tjenesten vil gi verdifulle erfaringer.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Håper dette var et godt nok svar til deg. Takk igjen for at du setter pris på tråden.

mvh Politistudent

 

 

Tusen takk!! Det var virkelig et godt svar! Ble ganske beroliget av å høre dette! Er av og til på "tunge dager" ;) at jeg føler kombinasjonen av mine 175cm og et litt impulsivt år i siviltjenesten har sendt meg milevis fra å i det hele tatt bli vurdert, men dette hjalp virkelig! Nå ble jeg glad! :D

Lenke til kommentar
Hvordan er de fysiske kravene?

og dette med syn :p

 

Du må nesten presisere litt mer. Trener du godt nok klarer du de fysiske testene.

Synet, du skal ikke ha mer enn 0,5 når det gjelder synet.

 

Henviser deg til politihøgskolens hjemmeside www.phs.no

 

Der finner du info om de fysiske testene og de formelle kravene for å kunne søke phs.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
Hvordan er de fysiske kravene?

og dette med syn :p

 

Det fysiske er ikke noe stort problem dersom du jogger, svømmer og trener vekter noen ganger i uka 3-4 måneder før opptaket (selvsagt tidligere, dersom du har null grunnlag da). Jeg kom igjennom med god margin, og jeg er ikke noen supermann. Den eneste øvelsen jeg måtte ta meg helt ut på, var svømminga, for jeg er ingen spesielt dyktig svømmer.

 

Det er egentlig ganske morsomt å se sin egen fremgang i styrke når man har et spesifikt mål å jobbe opp mot :) Det går overraskende fort å bygge opp styrke og utholdenhet når man er motivert!

Lenke til kommentar
Hvordan er de fysiske kravene?

og dette med syn :p

 

Det fysiske er ikke noe stort problem dersom du jogger, svømmer og trener vekter noen ganger i uka 3-4 måneder før opptaket (selvsagt tidligere, dersom du har null grunnlag da). Jeg kom igjennom med god margin, og jeg er ikke noen supermann. Den eneste øvelsen jeg måtte ta meg helt ut på, var svømminga, for jeg er ingen spesielt dyktig svømmer.

 

Det er egentlig ganske morsomt å se sin egen fremgang i styrke når man har et spesifikt mål å jobbe opp mot :) Det går overraskende fort å bygge opp styrke og utholdenhet når man er motivert!

 

det er sant. eg gikk opp 15kg i benkpress på 2 veker. må dessverre opp litt til :/

Lenke til kommentar

hei jeg regner med at jeg skal inn til opptak i trondheim. jeg lurer på en del ting:

1. er det en bestemt rekkefølge på testene, styrke først, så løp og til slutt svømming?

 

2. er man i grupper under testen, slik at man er flere som gjør den samme øvelsen på samme tid?

 

3. hvis man skulle bli syk uka før opptaket, eller den dagen opptaket er. kan man få utsatt testen hvis man har lege erklæring?

 

4. hvis man f.eks stryker på løpingen med liten margin, men gjør det veldig bra på styrkedelen, kan man likevel komme videre til svømmingen?

 

5. hvor i trondheim utføres testene?

 

5. hvor lange lengder er det i man svømmer, 12,5, 25 eller 50 meter?

Lenke til kommentar

Skriver kort og godt siden jeg skriver fra en pda.

1. Ingen bestemt rekkefølge på testene.

 

2. Dere deles opp i grupper.

 

3. Er du syk må det dokumenteres med legeerklæring for å få utsatt opptaket.

 

4. Stryker du på en av testene dimmitteres du fra opptaket. Løpetesten, svømming og dykking MÅ bestås for å kunne gå videre.

 

5. Du får beskjed i form av et brev på hvor og når du skal møte opp.

 

6. Kommer an på svømmehallen. Normal lengde er 25 m basseng.

 

Mvh politistudent

Lenke til kommentar
Skriver kort og godt siden jeg skriver fra en pda.

1. Ingen bestemt rekkefølge på testene.

 

2. Dere deles opp i grupper.

 

3. Er du syk må det dokumenteres med legeerklæring for å få utsatt opptaket.

 

4. Stryker du på en av testene dimmitteres du fra opptaket. Løpetesten, svømming og dykking MÅ bestås for å kunne gå videre.

 

5. Du får beskjed i form av et brev på hvor og når du skal møte opp.

 

6. Kommer an på svømmehallen. Normal lengde er 25 m basseng.

 

Mvh politistudent

 

takk for svaret.

 

jeg har hørt at det var en bestemt rekkefølge på øvelsene. jeg har tatt en del tester på mine egne prestasjoner, og

for meg er det lettere å ta hangups før benk. da jeg testet i går tok jeg 18 rep i benk og 9 i hangups, klarer en eller 2 mer hvis jeg tar hangups først. så jeg får vel bare forsette å trene benk før hangups.

 

er litt usikker på hvor bra jeg er i løpe delen, her trent en del løping i det siste, men har ikke fått mulighet til å teste med løypa som er på opptaket. får vel bare løpe det jeg klarer, så får det bare være om jeg kaster opp av det :D

 

er ikke av den typen som bruker å gruermeg til tester, men jeg gruer meg en del til opptaket :(

 

er det mange andre her som skal ha opptak i trondheim?

 

 

btw: kjempe positivt at du tar deg tid til å svare på spørsmål!

Lenke til kommentar

bare hyggelig å kunne hjelpe. Når det gjelder løpetesten anbefaler jeg sterkt at du prøver deg på den før opptaket. Veldig mange ryker på akkurat løpingen.

 

Tren som normalt og ikke sats på at det blir noen fast rekkefølge på testene.

jeg startet med dukka og hang ups. Før vi avslutta vi løping og svømming.

 

Helt normalt med litt nerver, jeg fikk ikke sove natta før jeg skulle på intervju.

 

Lykke til på opptaket. Ser frem til å høre fra kandidatene om hvordan det går.

.

 

Mvh politistudent

Lenke til kommentar

Når du er en ferdig utdannet tjenesteman vil det fra tid til annen bli utlyst forskjellige stillinger i PST.

Da er det "bare" å hive inn en søknad der.

 

Men igjen, veldig mange varierte arbeidsoppgaver der.

 

http://www.pst.politiet.no/PST/Templates/Article____390.aspx

 

Sjekk ut linken og hva det innebærer å jobbe i Politiets sikkerhetstjeneste og hva slags arbeidsoppgaver de har. Enjoy!

 

:D

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...