Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Er det muligheter å komme inn på politihøyskolen uten generell studiekompetanse? Planlegger å ta fagbrevet som vekter, deretter ta turen inn i militæret som MP. For så og jobbe i noen år. Vil det bli vanskelig for meg å komme inn, kontra de som har studiekompetanse?

 

Med mindre Per Sandberg blir diktator, tror jeg ikke det er realistisk.

 

Hm, trodde politihøyskolen også slapp inn folk med relevant yrkeserfaring pålydene 5 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

e Per Sandberg blir diktator, tror jeg ikke det er realistisk.

Hm, trodde politihøyskolen også slapp inn folk med relevant yrkeserfaring pålydene 5 år?

 

Hva som kvalifiserer som realkompetanse er det bare nemnda som vet.

 

GENS vitner om et lavt til medium nivå i grunnfagene. Det er ikke vanskelig å skjønne at det er krav. Jeg regner med de tenker sitt om en på 2X år som søker uten GENS.

Lenke til kommentar

Er det muligheter å komme inn på politihøyskolen uten generell studiekompetanse? Planlegger å ta fagbrevet som vekter, deretter ta turen inn i militæret som MP. For så og jobbe i noen år. Vil det bli vanskelig for meg å komme inn, kontra de som har studiekompetanse?

 

Med mindre Per Sandberg blir diktator, tror jeg ikke det er realistisk.

 

Hm, trodde politihøyskolen også slapp inn folk med relevant yrkeserfaring pålydene 5 år?

Du snakker om 23/5 regelen, fyller du de kriteriene har du studiekompetanse.

 

Jeg har mine sterke tvil om at du kommer inn på PHS med vanlig realkompetanse, sett at du ikke har ting ved din person (etnisitet, språk, o.l) som virkelig trengs i etaten.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Phs har strammet inn reglene i forhold til realkompetanse (23/5 regelen):

 

For å få godkjent realkompetanse til Politihøgskolen må du ha minst fem års fulltids, relevant yrkeserfaring. Med relevant menes her arbeid som stiller konkrete krav til kommunikasjon, konflikthåndtering og sosial samhandling. For eksempel yrker innenfor sosialt arbeid, rusomsorg, fra forsvarets tjeneste, fengselsvesenet eller lignende. Spisskompetanse innenfor enkelte deler av Politihøgskolens fagfelt kan også betraktes som relevant yrkeserfaring.

Inntil to av disse fem årene kan erstattes av relevant utdanning, organisasjonserfaring eller lignende. Deltid regnes om i prosent til heltid. Minste tellende arbeidsforhold er normalt minimum halv stilling i minimum et halvt år.

 

Utdrag hentet fra http://www.phs.no/Documents/2_Studietilbud/1_Bachelor/INFORMASJON%20TIL%20REALKOMPETANSESØKERE%202011.pdf

 

Beklager misfortåelsen

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Realkompetanse er ikke det samme som 23/5 regelen da. Og det skrivet går kun på realkompetanse.

 

Bruker du 23/5 regelen får du strengt tatt generell studiekompetanse og kan søke hvor du vil gjennom samordna opptak, det får man ikke gjennom realkompetanse, da er det opp til et hvert lærested å vurdere hver enkelt søker.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Hvis 23/5 regelen ikke er noe å satse på så bør jeg vel få gen. studiekompetanse. Ta opp fag som privatist, det holder vel kun å ta examenene?

Om fyller kriteriene for 23/5 regelen så får du generell studiekompetanse, og slik jeg ser det så søker du da på samme måte som alle andre søkere som har gått allmenn o.l uten noe slags fordel eller bakdel.

 

Om du søker på ren realkompetanse må du være over 25år, samt fylle de kriteriene som er beskrevet i skrivet Yama linket til.

 

23/5 regelen

Lenke til kommentar

Hvilke andre jobber innenfor politiet finnes hvis man ikke vil være vanlig politimann?

 

Vennligst definer "vanlig politimann". Tenker du den typiske modellen av en uniformert politibetjent i ordenstjeneste, eller er for eksempel alle ansatte i politiets særorganer også innbefattet i begrepet "vanlig politimann"?

Lenke til kommentar

Hvilke andre jobber innenfor politiet finnes hvis man ikke vil være vanlig politimann?

 

Vennligst definer "vanlig politimann". Tenker du den typiske modellen av en uniformert politibetjent i ordenstjeneste, eller er for eksempel alle ansatte i politiets særorganer også innbefattet i begrepet "vanlig politimann"?

 

 

Jeg mener uniformert politibetjent i ordenstjeneste.

Lenke til kommentar

Hvilke andre jobber innenfor politiet finnes hvis man ikke vil være vanlig politimann?

 

Vennligst definer "vanlig politimann". Tenker du den typiske modellen av en uniformert politibetjent i ordenstjeneste, eller er for eksempel alle ansatte i politiets særorganer også innbefattet i begrepet "vanlig politimann"?

 

 

Jeg mener uniformert politibetjent i ordenstjeneste.

 

I så fall utgjør andelen vanlige politimenn kun en liten minoritet av hele politiyrket. For eksempel kan man jo nevne Kripos, Økokrim, Politiets data- og materielltjeneste, Politiets utlendingsenhet, Utrykningspolitiet, Politihøgskolen, Politiets sikkerhetstjeneste, Den kongelige politieskorte, Beredskapstroppen, politiets bombegruppe, helikoptertjenesten, Politiets hundetjeneste, Politiets sjøtjeneste, Hestepolitiet og Reinpolitiet.

 

Alle de nevnte seksjonene bedriver annen politivirksomhet enn det typiske ordenspolitiet. I tillegg har man også politijurister som representerer påtalemyndigheten i politiet. Disse er utdannede jurister og har derfor annen utdanning enn polititjenestemenn og -kvinner med utdanning fra Politihøgskolen.

 

Det er for øvrig en betydelig andel sivilt ansatte i politiet med ulike oppgaver. Disse har gjerne annen relevant utdanning fra andre plasser enn Politihøgskolen. Det var vel nå nylig at Politiets sikkerhetstjeneste rekrutterte en journalist til å jobbe for seg, for å ta et eksempel.

 

Med andre ord må man ikke nødvendigvis ha studert ved Politihøgskolen for å jobbe i politiet, men da forutsetter det at du har en stilling som ikke krever at du har politimyndighet overfor sivile.

 

Mer informasjon om de ulike særorganene finner du her

 

Mer informasjon om resterende enheter finner du her

Lenke til kommentar

Hvilke andre jobber innenfor politiet finnes hvis man ikke vil være vanlig politimann?

 

Vennligst definer "vanlig politimann". Tenker du den typiske modellen av en uniformert politibetjent i ordenstjeneste, eller er for eksempel alle ansatte i politiets særorganer også innbefattet i begrepet "vanlig politimann"?

 

 

Jeg mener uniformert politibetjent i ordenstjeneste.

 

I så fall utgjør andelen vanlige politimenn kun en liten minoritet av hele politiyrket. For eksempel kan man jo nevne Kripos, Økokrim, Politiets data- og materielltjeneste, Politiets utlendingsenhet, Utrykningspolitiet, Politihøgskolen, Politiets sikkerhetstjeneste, Den kongelige politieskorte, Beredskapstroppen, politiets bombegruppe, helikoptertjenesten, Politiets hundetjeneste, Politiets sjøtjeneste, Hestepolitiet og Reinpolitiet.

 

Alle de nevnte seksjonene bedriver annen politivirksomhet enn det typiske ordenspolitiet. I tillegg har man også politijurister som representerer påtalemyndigheten i politiet. Disse er utdannede jurister og har derfor annen utdanning enn polititjenestemenn og -kvinner med utdanning fra Politihøgskolen.

 

Det er for øvrig en betydelig andel sivilt ansatte i politiet med ulike oppgaver. Disse har gjerne annen relevant utdanning fra andre plasser enn Politihøgskolen. Det var vel nå nylig at Politiets sikkerhetstjeneste rekrutterte en journalist til å jobbe for seg, for å ta et eksempel.

 

Med andre ord må man ikke nødvendigvis ha studert ved Politihøgskolen for å jobbe i politiet, men da forutsetter det at du har en stilling som ikke krever at du har politimyndighet overfor sivile.

 

Mer informasjon om de ulike særorganene finner du her

 

Mer informasjon om resterende enheter finner du her

 

 

 

For å jobbe i politiets hundetjeneste og utrykningpolitiet, må man gå på PHS da? Hva består jobbhverdagen til disse av?

Lenke til kommentar

For å jobbe i politiets hundetjeneste og utrykningpolitiet, må man gå på PHS da?

 

Ja. Mener også å erindre at det kreves at man har jobbet i operativ tjeneste over en viss tid før man kan søke om stilling i de to respektive yrkene. Fint om noen kan korrigere meg.

 

Hva består jobbhverdagen til disse av?

 

Hundetjenesten (merk: fant ingen offisiell informasjonsside)

Utrykningspolitiet

Endret av Araketon
Lenke til kommentar

Har et spørsmål, om man har kjørt for fort og mistet førerkort, er dette grunn til å få avvist søknad til PHS?

Det vil vel gå innenfor plettfri vandel, vil jeg tro?

 

Tatt fra PHS.no:

 

Kan jeg søke hvis jeg har fått en bot?

En bot i forma av et forenklet forelegg er i seg selv ikke grunn til å ikke kunne søke. Men med flere forenklede forelegg vil det bli foretatt en vurdering av søkerens skikkethet.

 

Et forelegg (en dom) er mer "dramatisk" og i slike tilfelle vil hvert enkelt tilfelle bli individuelt vurdert.

 

Å miste førerkortet vil jeg tro går under sistnevnte.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting. I det siste har det kjørt endel politibiler merket med PHS foran speilet, og i de siste dagene har det vært storkontroller med et stort antall politistudenter her. Det har vel ikke kommet PHS i Bergen uten at jeg har fått det med meg? :D

 

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Nye-storkontroller-i-dag-2595420.html

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Mange-politikontroller-2594607.html

Lenke til kommentar

Lurer på en ting. I det siste har det kjørt endel politibiler merket med PHS foran speilet, og i de siste dagene har det vært storkontroller med et stort antall politistudenter her. Det har vel ikke kommet PHS i Bergen uten at jeg har fått det med meg? :D

 

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Nye-storkontroller-i-dag-2595420.html

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Mange-politikontroller-2594607.html

 

Det er trolig politistudenter som har praksisår i Bergen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan er det med pensjonsavtalen for politifolk?

Fått med meg at 57 år er pensjonsalderen, men hvor mye får man i pensjon da kontra en som har jobbet til 65/67 i et annet yrke?

Noen som kan utfylle rundt dette? :thumbup:

 

Hvordan gikk det forresten med Rune 30 som postet endel i tråden tidligere? Ga han opp drømmen?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...