Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-261816

Eg har ein kompis som mista førerkortet for nesten 3-3,5 år siden. Fartsoverskriding.

Han studerer i dag ved PHS.

 

Så ja, dei tek nok ein sak om gangen og vurderer alle individuelt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Angående synskrav: For å komme inn på PHS er kravet 0,5. For å kunne kjøre utrykningskjøretøy derimot, er kravet 0,8. Just a heads up for de av dere som er på grensen.

 

Forresten, hvor har du dette fra?

 

Synskravet for å komme inn er det samme som synkravet til kjøring.

 

Men hvor har du det fra at det er 0.8 for utrykningskjøretøy?

 

 

Hvis du tar en skikk her ”Forskrift om førerkort m.m.” på Lovdata.no ;

 

Husk at utrykningskjøring er klasse D, og det står nemlig:

 

§ 4. Tilleggskrav for klassene D, DE, D1 og D1E

For førerkort i klassene D, DE, D1 og D1E gjelder, foruten de krav som er nevnt i § 2 og § 3, også følgende tilleggskrav:

1. Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet etter fylte 18 år.

2. Talestemme må oppfattes på 4 meters avstand.

3. Det må ikke være diabetes mellitus som behandles med insulin eller andre blodsukkersenkende medikamenter.

 

Og for å kjøre vanlig person bil, altså klasse B er kravet 0.5.

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Person som skal føre utrykningskjøretøy må fylle de helsemessige vilkårene for klasse D. Dette innebærer at man må fylle alle vilkårene for klasse B og C (og for klasse C er synsstyrkekravet 0,8).

 

§ 3. Tilleggskrav for klassene C, CE, C1 og C1E

 

For førerkort i klassene C, CE, C1 og C1E gjelder, foruten de krav som er nevnt i § 2, også følgende tilleggskrav:

 

1. Synsstyrken må være minst 0,8 på det ene øyet og 0,1 på det andre øyet. Optisk korreksjon, unntatt kontaktlinser, må ikke overstige pluss 8 dioptrier.

 

§ 4. Tilleggskrav for klassene D, DE, D1 og D1E

 

For førerkort i klassene D, DE, D1 og D1E gjelder, foruten de krav som er nevnt i § 2 og § 3, også følgende tilleggskrav:

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Hei, har tenkt å fullføre VG3 Generell Studiekompetanse neste år så videre søke meg på Politihøgskolen, det jeg lurer på er om "Konkuransepoeng" det står at 50 Konkuransepoeng er bra og ha. Må jeg gange alle karakterene jeg har fått igjennom VGS eller vil karakterene jeg får neste år være de jeg regner sammen?

 

EDIT: Leste igjennom noen poster og har et nytt spørsmål.

 

Jeg har gått VG1 Helse & Sosial, VG2 Ambulansefag, og skal gå VG3 Generell Studiekompetanse neste år, vil jeg ennå ha muligheten til å gå politihøgskolen hvis jeg fullfører VG3? Jeg har jo ikke hatt noe historie, avansert matte og andre påbygningsfag i de tidligere årene på VGS.

 

EDIT2:

 

Som sagt skal jeg gå VG3 neste skolegår som starter i August 2012 og når jeg er fedig med VG3 vil jeg alerede være fylt 21 år det jeg lurer på om vil jeg da ennå motta 4 poeng da etter fullført VG3?

Endret av Robert.
Lenke til kommentar

 

 

Som sagt skal jeg gå VG3 neste skolegår som starter i August 2012 og når jeg er fedig med VG3 vil jeg alerede være fylt 21 år det jeg lurer på om vil jeg da ennå motta 4 poeng da etter fullført VG3?

 

 

Alle alderspoeng regnes det året du fyller, uansett om du har fylt eller ikke. Dette for at de som er født i januar ikke skal ha noe fortrinn fremfor de som er født i august.

 

Bare å kjøre på!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du melder deg på opptak via nett. Så møter du opp på valgte sted/tid, hvor du må gjennom alle fysiske testene + legesjekk + skriving av egenerklæring. Jeg var til opptak i oslo og gjorde det i nevnte rekkefølge, men dette kan variere alt ettersom hvor du er til opptak. De fysiske testene gikk kjempefort, snakk om effektivt system! Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at hele gruppa mi brukte litt over to timer (altså da snakker jeg kun om de fysiske testene)..

 

Så måtte jeg ned på PHS (Majorstua) for legesjekk og egenerklæring. Når man har fullført alt dette (godkjent), avslutter man dagen med å få tid/sted for intervju. Dette hadde jeg allerede dagen etter.

 

 

Edit: legesjekk og egenerklæring kan ta tid. Alt ettersom hvilke nr du har i gruppa (som du får tildelt helt i starten), avgjør når du kommer inn til legen. Ved egenerklæring har du lov til å sitte i to timer, men dette bestemmer du jo selv.. Anbefaler deg å bruke god tid på denne!

 

Alt i alt tok det vel ca 6 timer.

En intens dag med masse spente folk!! ;)

 

Beklager hvis dette allerede er besvart men kan noen svare på om Opptakstestene gjennomføres på en og samme dag og i så fall over hvor lang tid de blir utført? Eller får man bare en dato hvor alt utføres fortløpende ala. militæret?

 

takker for svar.

Endret av ihba
Lenke til kommentar

Du melder deg på opptak via nett. Så møter du opp på valgte sted/tid, hvor du må gjennom alle fysiske testene + legesjekk + skriving av egenerklæring. Jeg var til opptak i oslo og gjorde det i nevnte rekkefølge, men dette kan variere alt ettersom hvor du er til opptak. De fysiske testene gikk kjempefort, snakk om effektivt system! Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at hele gruppa mi brukte litt over to timer (altså da snakker jeg kun om de fysiske testene)..

 

Så måtte jeg ned på PHS (Majorstua) for legesjekk og egenerklæring. Når man har fullført alt dette (godkjent), avslutter man dagen med å få tid/sted for intervju. Dette hadde jeg allerede dagen etter.

 

 

Edit: legesjekk og egenerklæring kan ta tid. Alt ettersom hvilke nr du har i gruppa (som du får tildelt helt i starten), avgjør når du kommer inn til legen. Ved egenerklæring har du lov til å sitte i to timer, men dette bestemmer du jo selv.. Anbefaler deg å bruke god tid på denne!

 

Alt i alt tok det vel ca 6 timer.

En intens dag med masse spente folk!! ;)

 

Beklager hvis dette allerede er besvart men kan noen svare på om Opptakstestene gjennomføres på en og samme dag og i så fall over hvor lang tid de blir utført? Eller får man bare en dato hvor alt utføres fortløpende ala. militæret?

 

takker for svar.

 

Syns du det var nok pause mellom hver enkelt av de fysiske testene?

Lenke til kommentar

veldig bra svar takk, men lurer også litt på dette med pauser mellom øvelsene, er litt kjipt å gi absolutt alt i benk dersom man skal utføre hangups i bom rett etter

 

Det går veldig greit. Det vil variere litt på hvor du havner i gruppa, og hvor du har opptaket. Ta f.eks kristiansand, hvor en blir kjørt med minibuss til og fra svømmehallen (som er ca 10 minutter unna). Da ryker det med venting på de som ennå svømmer (meld deg gjerne frivillig til å svømme tidlig!), og så ny kjøretur.

 

Mellom benk og hang ups kan jeg ikke skjønne at dere skal få mindre enn et kvarter. De fleste i klassen min sa de fikk rikelig. MEN viktig at du de siste ukene før opptaket tar testene etter hverandre jevnlig! Da vet du hvordan kroppen reagerer, og du får ingen overraskelser på opptaksdagen (annet enn at du kanskje gjør det bedre?).

 

Sett deg inn i hvor mange repetisjoner du vet du skal kunne ta, og ved mindre det bikker deg akkurat over et poeng, så er det jo selvsagt ikke vits å tyne seg i bånn på nummer elleve, om du egentlig trenger tretten.

 

Men ikke tenk så mye på det, det er uansett nok pauser til at det ikke er DET som avgjør om en ryker eller ikke! Litt grunnarbeid og påfyll av energitanken, så går dette fint!

 

 

Og husk, det fysiske er bare en del av kaka! Det er det du gjør etterpå som gir deg plassen! Tipset ovenfor om å bruke god tid på egenerklæringen kunne jeg ikke vært mer enig i. Det er i stor grad dette stykket med papir de baserer intervjuet med deg på, så legg arbeid i det! Hva vil du de skal vite om deg? Hvem er du?

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Et siste spørsmål om jeg får lov. Finnes det noen statistikk på hva folk ryker på? altså om flest ryker på fysiske tester eller om det er intervjuet som sender folk hjem?

 

Neppe noen offisielle... Med forbehold om litt +/- her siden jeg ikke husker så VELDIG eksakt, så søkte ca 3800 søkt, mens 3200 av de igjen hadde det på førsteprioritet på samordna opptak.

 

Så ca litt over 2000 til fysisk opptakk, litt frafall, så husker jeg det ble sagt at det var ca 50% av de som det året var på intervjuer som kom inn. Det var 720 studenter, så det var nok mellom 1400 og 1600.

 

Søkertallene gikk noe ned i fjor, og det blir spennende å se hva som skjer 1 mars i neste år. Noen venter ytterligere nedgang pga den store jobbmangelen, mens andre mener at det skal ta seg opp igjen. Dere får håpe på det første :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvordan er muligheter for å komme inn på PHS med dårlig snitt, altså rundt 3,5 - 4?

Hva kan man eventuelt gjøre for å få mer studiepoeng?

 

Er det slik at man kan feks ha 39 studiepoeng, også ta ett års studier slik at man øker studiepoengene?

 

Hvor stor mulighet du har kommer da ann på hvor mange alderspoeng du har og om du har andre poeng (høgskole eller førstegangstjeneste). Du ganger snittet ditt med 10 og så legger du på alder- og tilleggspoeng.

 

De forskjellige skolene sitt snitt i fjor:

 

Bodø: 42,0

Oslo: 47,5

Kongsvinger: 43,1

Stavern: 44,8

 

Så med snitt på 3,5 - 4 er for dårlig uten tilleggs poeng til å komme inn ¨på noen av skolene. Men med litt alderspoeng og eventuelt førstegangstjeneste så er det fult mulig.

 

Tar du et år studie vil du få to ekstra poeng for selve studiet og to poeng ekstra for alder. Så da vil du ha 43 studiepoeng. Noe som er på grensa for å komme inn hvis poeng grensen holder seg ca rundt der den var i fjor.

Endret av toy_man
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er muligheter for å komme inn på PHS med dårlig snitt, altså rundt 3,5 - 4?

Hva kan man eventuelt gjøre for å få mer studiepoeng?

 

Er det slik at man kan feks ha 39 studiepoeng, også ta ett års studier slik at man øker studiepoengene?

 

Hvor stor mulighet du har kommer da ann på hvor mange alderspoeng du har og om du har andre poeng (høgskole eller førstegangstjeneste). Du ganger snittet ditt med 10 og så legger du på alder- og tilleggspoeng.

 

De forskjellige skolene sitt snitt i fjor:

 

Bodø: 42,0

Oslo: 47,5

Kongsvinger: 43,1

Stavern: 44,8

 

Så med snitt på 3,5 - 4 er for dårlig uten tilleggs poeng til å komme inn ¨på noen av skolene. Men med litt alderspoeng og eventuelt førstegangstjeneste så er det fult mulig.

 

Tar du et år studie vil du få to ekstra poeng for selve studiet og to poeng ekstra for alder. Så da vil du ha 43 studiepoeng. Noe som er på grensa for å komme inn hvis poeng grensen holder seg ca rundt der den var i fjor.

 

Det er altså IKKE slik at man må ha minst 50 skolepoeng/konkurransepoeng for å komme inn. Dette fordi Politihøgskolen gjør en helhetsvurdering av alle sine søkere. De vurderer karakterer, men man må også oppfylle de formelle opptakskravene, bestå en fysisk test, samt anses som egnet gjennom intervjuer med en opptaksjury. Det er altså ikke kun karakterer som teller når man søker Politihøgskolen, og derfor finnes det ingen nedre karaktergrense for å komme inn.

 

http://www.ung.no/oss/utdanning/opptak/48587.html

Lenke til kommentar

Merk særlig poengteringen i toppen av ung.no-artikkelen, "Svaret er over ett år gammelt, endringer i lovverk kan ha skjedd".

 

Etter at PHS ble lagt under Samordna Opptak er fysiske opptakskrav og personlig skikkethet for nemnd forutsetninger for å komme videre til konkurranseopptak. De er ikke selvstendige vurderingsmomenter i noen form for "helhetsvurdering".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...