Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huh? Er jeg helt på bærtur? Har selv hatt en ener på vitnemålet mitt en gang i tiden, og dette kaltes ikke et vitnemål, men et kompetansebevis. Det står ei heller at man har oppnådd generell studiekompetanse, men at man har "oppnådd kompetanse i...."

 

Så jeg skjønner ikke helt hva som er inkorrekt?

Lenke til kommentar

Huh? Er jeg helt på bærtur? Har selv hatt en ener på vitnemålet mitt en gang i tiden, og dette kaltes ikke et vitnemål, men et kompetansebevis. Det står ei heller at man har oppnådd generell studiekompetanse, men at man har "oppnådd kompetanse i...."

 

Så jeg skjønner ikke helt hva som er inkorrekt?

 

Dersom du får 1 eller 0 på standpunkt men 2 på eksamen har du formelt bestått emnet og får fortsette/vitnemål. Du vil da ha oppnådd et snitt på 1,5 / 1 i faget.

Lenke til kommentar

Politihøgskolen (PHS)              2011      2010

-------------------------------------------- ---------                                                                                                                         
233679 Politiutd., Stavern         44.8 208  42.8 115
233682 Politiutd., Bodø            42.2 114  42.1 86
233683 Politiutd., Kongsv.         43.6 166  43.7 124
233681 Politiutd., Oslo            47.7 361  48.3 358

 

Karakterne ligger ganske stødig.

 

Er dette karakterene man måtte ha for å bli kalt inn til intervju, opptaksprøver osv. eller åssen funker det?

Lenke til kommentar

Politihøgskolen (PHS)              2011      2010

-------------------------------------------- ---------                                                                                                                         
233679 Politiutd., Stavern         44.8 208  42.8 115
233682 Politiutd., Bodø            42.2 114  42.1 86
233683 Politiutd., Kongsv.         43.6 166  43.7 124
233681 Politiutd., Oslo            47.7 361  48.3 358

 

Karakterne ligger ganske stødig.

 

Er dette karakterene man måtte ha for å bli kalt inn til intervju, opptaksprøver osv. eller åssen funker det?

 

Jeg vil tro at dette er minste karakterer for å bli kalt inn til opptaksprøver. Det er ikke veldig høy poengsum som du ser i og med at inntak på PHS kun foregår i ordinær kvote. Det er jo en del andre formelle krav som feks førerkort klasse B og minst 3 i norsk så det her er nok poengsummen for de som oppfyller de formelle kravene og blir kalt inn til opptak. Etter det så er det nok opptaksprøvene som teller mest.

Lenke til kommentar

Politihøgskolen (PHS)              2011      2010

-------------------------------------------- ---------                                                                                                                         
233679 Politiutd., Stavern         44.8 208  42.8 115
233682 Politiutd., Bodø            42.2 114  42.1 86
233683 Politiutd., Kongsv.         43.6 166  43.7 124
233681 Politiutd., Oslo            47.7 361  48.3 358

 

Karakterne ligger ganske stødig.

 

Er dette karakterene man måtte ha for å bli kalt inn til intervju, opptaksprøver osv. eller åssen funker det?

 

Jeg vil tro at dette er minste karakterer for å bli kalt inn til opptaksprøver. Det er ikke veldig høy poengsum som du ser i og med at inntak på PHS kun foregår i ordinær kvote. Det er jo en del andre formelle krav som feks førerkort klasse B og minst 3 i norsk så det her er nok poengsummen for de som oppfyller de formelle kravene og blir kalt inn til opptak. Etter det så er det nok opptaksprøvene som teller mest.

 

Det er ikke karakterene for å bli innkalt til opptak. Karakterene Trollfjes publiserte er mest sannsynlig hentet fra Samordnaopptak og er den med lavest poengsum som ble tatt opp på hver av skolene. Det vil si at alle andre som kom inn på disse skolene har samme eller høyere score - karakter messig.

 

I tillegg har skolen formelle krav som du nevner. Dette er generell studiekompetanse, plettfri vandel, minst karakter 3 i norsk hovedmål, fylt 20 år, førerkort klasse B, norsk statsborger, bestått fysisk test og personlig skikket for tjeneste i politi og -lensmanns etaten som avgjøres av en nemnda - ut i fra et intervju.

 

Så vidt jeg har forstått blir du innkalt til opptaksprøver (fysiske tester) hvis du oppfyller de formelle kravene. På dette tidspunktet spiller altså ikke karakterene dine inn. Om du består de fysiske kravene får du tildelt intervju ved politihøgskolen.

 

Det er de søkerne som har bestått de fysiske testene og "bestått" intervjuet - som går videre og kjemper om plassene på politihøgskolen. Det er i denne delen av opptaket at karakterene teller. Tidligere har det kun vært bestått og ikke bestått, men i denne sluttfasen blir plassene tildelt de med høyest poeng (karakterer). Det er altså ikke fastsatt på forhånd hvilket karakterer man må ha - bortsett fra minst karakter 3 i norsk.

 

Dette er for det ordinære opptaket. Kvotering og andre særopptak har jeg ingen kjennskap til.

 

Korriger meg hvis noe er feil, dette er slik jeg har forstått det.

Endret av Quartz
Lenke til kommentar

Er det den med høyest alder som kommer inn hvis det er fler med lik mengde poeng? Hva teller etter det?

Jeg vil da tro at de ser på resultater fra fysisk test, og holder dette opp mot kompetanse fra tidligere. Det vil være nærliggende å tro at de da heller velger en med 10 års erfaring fra psykiatri istedet for en med 1 års erfaring fra Narvesen.

 

Som det tidligere har blitt påstått i dette forumet så er tidligere kompetanse uvesentlig for opptaket. Dette tror og mener jeg er feil! Opptaksnemda legger selvsagt vekt på tidligere kompetanse i sin vurdering av kandidaten, og dette inngår i en helhetsvurdering. Har du f.eks. vært arbeidledig i 5 år så er ikke det veldig positivt hvis du ikke kan begrunne det. Opptaksnemda har i år også begynt å forlange CV til intervju, dette kan jeg ikke forstå er til noe annet enn å avdekke kandidatens kompetanse og erfaringer fra skole og arbeidsliv. Tidligere relevant skolegang vil jeg også mene er positivt når du kommer til intervju. Jus er mer relevant enn murerfag hvis de skal vurderes opp mot hverandre, selv om politiet trenger et bredt spekter av mennesker.

 

Jeg ønsker alle som begynner på skolen i uke 33 lykke til!

Det samme gjelder også alle fremtidige søkere :thumbup:

Lenke til kommentar
Pjassop, der må jeg faktisk være litt uenig med deg. Da jeg kjenner folk som sitter/har sittet i nemnda, så vet jeg litt om hva de ser etter, og hva de "liker å høre".

 

At du har gjort ting som f.eks: jobbet med psykiatri, innvandrere, studert kriminologi/jus etc. er et kjempepluss. Det gir for det første noe å snakke om på intervjuet, og du er selvfølgelig en resurs for etaten med den bakgrunnen.

Men intervjuet er da ingen gradering? Enten er man skikket, eller så er man ikke det. Både fysiske tester og intervju er "skikket/ikke skikket". Det er ingen gradering av poeng som man konkurrerer på. Det er kun konkurransepoengene som stemmer.

 

Er dette feil?

 

Hvis ikke, tar du feil.

 

Selv har jeg jobbet mye med psykiatri, og vi snakket mye rundt dette på intervjuet. Faktisk spant sikkert halve intervjuet seg rundt akkurat dette temaet.

 

Du er selvfølgelig inne på noe med hvordan ting har formet deg osv. Men man skal ikke avskrive å gjøre ting rettet direkte inn mot opptak phs. I tillegg skal man ikke glemme at du skal ha en CV når du er ferdig utdannet og, som du skal levere med jobbsøknaden din når du skal søke jobb i etaten. Og da kan jeg love deg at det er bra å ha jobbet med f.eks psykiatri ol. fremfor å f.eks studert idrett.

Nå snakker vi altså om å komme inn på PHS.

 

At du snakket om noe spesielt under intervjuet er ikke spesielt relevant. Det hjelper ikke å ha en spesifikk utdannelse hvis ikke du er personlig skikket. Hvis du er personlig skikket, ville du sannsynligvis vært det også uten denne utdannelsen.

Lenke til kommentar

Men herregud da pjassop.... Du må da skjønne hva jeg mener? Sier heller ikke at det er noen form for gradering.. Har vært gjennom, og bestått dette, så vet alldeles utmerket det.

 

Men det jeg snakker om er hva man bør gjøre for å ØKE SJANGSENE for å bli godkjent av nemnda.

Lenke til kommentar
Men herregud da pjassop.... Du må da skjønne hva jeg mener? Sier heller ikke at det er noen form for gradering.. Har vært gjennom, og bestått dette, så vet alldeles utmerket det.

 

Men det jeg snakker om er hva man bør gjøre for å ØKE SJANGSENE for å bli godkjent av nemnda.

Du øker sjansen ved å være personlig skikket. Men det du begynte å snakke om var at "du er selvfølgelig en resurs for etaten med den bakgrunnen", som om du kommer foran i køen sammenlignet med en tidligere rørlegger som også klarte seg gjennom intervjuet.

 

Jeg påpekte at dette ikke stemmer. Det er ikke noe mer sannsynlig at du kommer inn basert på utdannelse. De filtrerer ikke basert på faglig kompetanse. De filtrerer basert på personlig egnethet.

 

I innlegget som startet dette sto det også:

 

"Det ser absolutt pent ut på CV'n med rettsvitenskap, hvis du har tenkt å søke PHS senere."

 

Da påpekte jeg at det ikke er en pen CV som får deg inn, men personlig egnethet. Dette begynte du da å krangle på.

 

Pjassop har aldri vært på intervju eller har søkt på skolen, så han er noe bastant i meningene sine om hvordan det fungerer :p

Nedrig personangrep og forsøk på ryktespredning er rapportert til moderator.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Vil minne om at trådens tema er Politihøgskolen og opptak og inntak til den. Videre diskusjon om enkeltpersoners forutsetninger om å uttale seg om inntakene/opptak må være å betrakte som off-topic. Det samme gjelder for øvrig innlegg som ikke har annet innhold enn "Rapportert", "Sendt PM til mod", og lignende. Hold dere til å diskutere sannhetsgehalten i opplysningene - en person kan ha alle mulige forutsetninger for å ta feil, men likevel ha rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...