Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+142

Heisann!

 

Siden forumbrukeren politistudent og denne tråden var betydelig for opprettelsen av politiportalen.no, velger jeg å også informere her om at nettsiden legges ned fra og med 1. desember i år. Dette pga inaktivitet fra oss som opprettet siden. I tillegg har Politihøgskolen selv oppdatert sine nettsider slik at de er langt mer informative, og da bortfaller en stor del av meningen bak politiportalen.no.

 

Vi håper at politiportalen.no har gitt noe nyttig informasjon til eventuelle besøkende!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg tenkte at jeg bare skulle svippe innom her og spørre om ting. Siden jeg gikk på ungdomsskolen har nok politihøgskolen vært drømmen, selv om ønsket har blafret litt. Grunnen til nettopp det er noe jeg føler at jeg ikke har til felles med noen andre som prøver å kommer seg inn på politihøgskolen. Vil bare nevne at jeg ennå har et par år igjen før det er aktuelt for meg å i det hele tatt prøve å søke, så jeg har ikke begynt noen bevisst trening med tanke på opptakskravene. Mest fordi jeg, som sagt, har vært litt i tvil.

 

Jeg har nemlig alltid hatet det som det virker som alle andre vordende politistudenter ser ut til å elske: gym og trening. Med innsatsvilje er jeg ganske sikker på at jeg vil greie å jobbe meg mot krava og følgelig også få dem til. På barne- og ungdomsskolen var jeg den i klassen som var på den litt tyngre siden, som heller ikke ga meg den fordelen i gymtimene, og heller ikke noen særlig god selvfølelse eller noen vilje til å holde meg fysisk aktiv. På videregående drev jeg litt med tennis på fritiden, men etter å ha havnet i en klasse der alle andre var var idrettsutøvere om kveldene, merket jeg litt av det dårlige selvfølelsen begynte å krype tilbake. Det var da ikke noe digert problem, men definitvt nok til at jeg mislikte gymtimene. Jeg tilbrakte også over et år av videregående utenlands, et sted der gym ikke sås på som noe skolefag, og neglisjerte dermed all trening litt til. Hadde mer enn nok å stresse med når det gjaldt selve fagene.

 

Men spørsmålet mitt er likevel hvordan emnet fysisk trening faktisk er som fag. Lurte på om noen kanskje kunne fortalt litt om det, om det er noen her inne som vet.

 

Det er nemlig noe med det å hjelpe folk i vanskelige tider som frister. Jeg jobber frivillig med internasjonale og norske ungdommer flere ganger i året og fungerer ofte som rådgiver for de som støter på problemer i møtet med Norge / andre kulturer. Det er virkelig givende, og en jobb som går ut på noe av det samme hadde virkelig vært flott. Det er selvfølgelig også det varierende arbeidet og videreutdanningsmulighetene innen Politiet som frister stort.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg tenkte at jeg bare skulle svippe innom her og spørre om ting. Siden jeg gikk på ungdomsskolen har nok politihøgskolen vært drømmen, selv om ønsket har blafret litt. Grunnen til nettopp det er noe jeg føler at jeg ikke har til felles med noen andre som prøver å kommer seg inn på politihøgskolen. Vil bare nevne at jeg ennå har et par år igjen før det er aktuelt for meg å i det hele tatt prøve å søke, så jeg har ikke begynt noen bevisst trening med tanke på opptakskravene. Mest fordi jeg, som sagt, har vært litt i tvil.

 

Jeg har nemlig alltid hatet det som det virker som alle andre vordende politistudenter ser ut til å elske: gym og trening. Med innsatsvilje er jeg ganske sikker på at jeg vil greie å jobbe meg mot krava og følgelig også få dem til. På barne- og ungdomsskolen var jeg den i klassen som var på den litt tyngre siden, som heller ikke ga meg den fordelen i gymtimene, og heller ikke noen særlig god selvfølelse eller noen vilje til å holde meg fysisk aktiv. På videregående drev jeg litt med tennis på fritiden, men etter å ha havnet i en klasse der alle andre var var idrettsutøvere om kveldene, merket jeg litt av det dårlige selvfølelsen begynte å krype tilbake. Det var da ikke noe digert problem, men definitvt nok til at jeg mislikte gymtimene. Jeg tilbrakte også over et år av videregående utenlands, et sted der gym ikke sås på som noe skolefag, og neglisjerte dermed all trening litt til. Hadde mer enn nok å stresse med når det gjaldt selve fagene.

 

Men spørsmålet mitt er likevel hvordan emnet fysisk trening faktisk er som fag. Lurte på om noen kanskje kunne fortalt litt om det, om det er noen her inne som vet.

 

Det er nemlig noe med det å hjelpe folk i vanskelige tider som frister. Jeg jobber frivillig med internasjonale og norske ungdommer flere ganger i året og fungerer ofte som rådgiver for de som støter på problemer i møtet med Norge / andre kulturer. Det er virkelig givende, og en jobb som går ut på noe av det samme hadde virkelig vært flott. Det er selvfølgelig også det varierende arbeidet og videreutdanningsmulighetene innen Politiet som frister stort.

 

Hei.

 

Det du sier om gym og trening høres kjent ut. Jeg gikk gjennom ungdomsskolen og videregående skole uten å interessere meg noe særlig for det faget. Jeg var heller ikke noe aktiv idrettsutøver på fritida, men var i aktivitet gjennom jobben som håndverker. Da jeg bestemte meg for å søke phs, skulle je oppleve min første time på et treningssenter. Med målrettet trening av styrke, kondisjon og svømming kom jeg gjennom de fysiske kravene på phs med noe margin.

 

Første året har du idrettsfag hvor det er noe trening, noe teori og et arbeidskrav som skal leveres. Dette arbeidskravet går bl.a på å lage et trenigsprogram, og beskrive noe rundt hva som skjer og hva som er viktig å tenke på rundt trening. Både opptaket og faget under utdanningen er absolutt overkommelig uten å være trenigsnarkoman. Man må bare legge ned litt innsats. Tredje året under utdanningen er det en eksamen som innholder 3000m, benkepress og kroppshevng i bom. Her får man karakterer ut fra prestasjon. Til dette er det lurt å begynne å trene allerede første året.

 

Ellers er arbeidet i politiet utrolig givende, der du møte mange spennende mennesker. Ingen dager er like, og noen er mer spennende enn andre. Men jeg har ikke opplevd en kjedelig dag så langt i mitt paksisår.

 

Du har jo en erfaring som kan være bra å ha med seg inn i politiet gjennom at du er vandt til å håndtere mennesker fra ulike kulturer. Dette er en viktig del av politihverdagen.

 

Så mitt råd er: Begynn å trene nå hvis du har tenkt å søke om et par år, meld deg inn på et treningssenter og få hjelp til å komme i gang og sette opp et treningsprogram. Se phs.no for mere informasjon rundt opptaket. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjapt svar!

 

Jeg har alt tenkt å melde meg inn i studentidretten igjen med en gang jeg kommer hjem til Norge om en måneds tid, men det er virkelig flott å få hørt at det er noen med noen av de samme meningene som faktisk er på skolen alt. Det teoretiske skal ikke være noe problem, og med et faktisk mål å jobbe meg opp mot blir det enklere sette inn innsatsviljen.

 

Takk igjen!

 

 

Har forresten ett spørsmål til som jeg har vært litt urolig for å spørre om. Da jeg skulle ta lappen, var det bare én bil ved kjøreskolen som passet med VGS-timeplanen min. Siden jeg bodde på landet, én times tur unna skolen, så hadde jeg nemlig ikke store valget. Bilen var altså automatbilen, og jeg har dermed førerkort med kode 78. Så lenge det er førerkort klasse B, som det er, så skal det gå i følge alle sider jeg har sjekket, men det er ikke én eneste side som sier noe om kode 78. Logisk sett skulle de vel ikke gått å komme inn med dette førerkortet, for jeg regner nesten med at mange/de fleste(?) politibiler i tjeneste har manuelt gir. Vet du noe om hvordan det blir? Hadde helt ærlig vært greit å unngå å kjøre opp på nytt. Den prosessen var langt ifra det artigste jeg har vært med på.

Endret av Ulvar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For eksempel ordenstjeneste, trafikktjeneste, etterforskning, forebyggende tjeneste, internasjonalt arbeid, sivile gjøremål, innbeordring til særorgan.

 

osv.

 

Tror aldri jeg helt fikk tak på dette. Det som beskrives her er såkalt "planmessig tjeneste", men det ser da ut som helt vanlig polititjeneste?

 

Hva er det som ikke er planmessig tjeneste da?

 

Her er konteksten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjapt svar!

 

Jeg har alt tenkt å melde meg inn i studentidretten igjen med en gang jeg kommer hjem til Norge om en måneds tid, men det er virkelig flott å få hørt at det er noen med noen av de samme meningene som faktisk er på skolen alt. Det teoretiske skal ikke være noe problem, og med et faktisk mål å jobbe meg opp mot blir det enklere sette inn innsatsviljen.

 

Takk igjen!

 

 

Har forresten ett spørsmål til som jeg har vært litt urolig for å spørre om. Da jeg skulle ta lappen, var det bare én bil ved kjøreskolen som passet med VGS-timeplanen min. Siden jeg bodde på landet, én times tur unna skolen, så hadde jeg nemlig ikke store valget. Bilen var altså automatbilen, og jeg har dermed førerkort med kode 78. Så lenge det er førerkort klasse B, som det er, så skal det gå i følge alle sider jeg har sjekket, men det er ikke én eneste side som sier noe om kode 78. Logisk sett skulle de vel ikke gått å komme inn med dette førerkortet, for jeg regner nesten med at mange/de fleste(?) politibiler i tjeneste har manuelt gir. Vet du noe om hvordan det blir? Hadde helt ærlig vært greit å unngå å kjøre opp på nytt. Den prosessen var langt ifra det artigste jeg har vært med på.

 

Hei. Når det gjelder førerkort så er kravet klasse B. Dette har du jo, men kode 78 vil gi deg en utfordring i forhold til praksisåret, kurs i utrykningskjøring og etter du er ferdig utdannet. Du kan jo søke med det førerkortet du har, men kommer du til intervju så bør du ta opp dette der. Du må være forberedt på å kjøre opp på manuelt giret bil så fort som mulig og ihvertfall innen 2. studieår.

 

Etter det jeg kan forstå så er motivasjonen på topp, så hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg tatt tak i det med førerkort med en gang. Da slipper det å bli noe problem/utfordring ifm opptaket.. Vil du bli politi så må du gjennom det uansett. Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom jeg går mine 3 år på phs, jobber i politiet i noen år for så å finne ut at det ikke er noe jeg vil jobbe med videre, finnes det da andre arbeidsplasser hvor en mann med politiutdanning er ønsket. Altså at selve politiutdannelsen er attraktiv for denne jobben. Har lest at politifolk har forlatt jobben sinn i politiet til fordel for høyere lønn i en sivil stilling. Har likevel ikke fått med meg noen eksempler på sånne jobber. Noen som kan komme med slike eksempler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...